Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cateheza pe care Ioan Paul al II-lea nu a rostit-o niciodată

La aniversarea a 30 de ani de la atentatul din Piața "Sfântul Petru"

În urmă cu exact 30 de ani, în Piața "Sfântul Petru", Ioan Paul al II-lea era rănit de tânărul terorist turc Ali Agca în timp ce făcea în mașina albă obișnuitul tur pentru a răspunde la salutul călduros al credincioșilor și pelerinilor veniți pentru Audiența generală.

În cursul audienței Sfântul Părinte intenționa să reflecteze asupra teme muncii și a muncitorilor cu ocazia aniversării a 90 de ani de la publicarea enciclicei "Rerum novarum" a lui Leon al XIII-lea.

Publicăm în continuare textul discursului pe care Ioan Paul al II-lea l-ar fi adresat credincioșilor.

* * *

1. În săptămânile trecute, în timpul întâlnirilor noastre la audiențele generale de miercuri am desfășurat un ciclu de cateheză bazată pe cuvintele lui Cristos din Predica de pe Munte.

Astăzi, iubiți frați și surori în Cristos, doresc să încep o serie de reflecții despre o altă temă pentru a sublinia cum se cuvine o dată care merită să fie scrisă cu caractere de aur în istoria Bisericii moderne: 15 mai 1891. De fapt, se împlinesc nouăzeci de ani de când predecesorul meu Leon al XIII-lea publica fundamentala enciclică socială Rerum novarum, care nu numai că a fost o condamnare viguroasă și din inimă a "mizeriei nemeritate" în care zăceau muncitorii de atunci, după prima perioadă a aplicării mașinii industriale la domeniul întreprinderii, ci a pus mai ales bazele pentru o justă soluționare a acelor grave probleme ale conviețuirii umane care se află sub numele de "problema socială".

2. Pentru ce după atâția ani Biserica mai amintește de enciclica Rerum novarum?

Sunt multe motivele. Înainte de toate Rerum novarum constituie și este "magna charta a acțiunii sociale creștine", așa cum a definit-o Pius al XII-lea (Pius al XII-lea, Mesaj radio pentru aniversarea a 50 de ani ai enciclicei Rerum novarum: Discursuri și Mesaje radio, III [1942] 911); și Paul al VI-lea a adăugat că "mesajul ei continuă să inspire acțiunea pentru dreptate" (Paul al VI-lea, Octogesima adveniens, 1) în Biserică și în lumea contemporană; ea este de asemenea demonstrația incontestabilă a atenției îngrijorate și sârguincioase a Bisericii față de lumea muncii.

Glasul lui Leon al XIII_lea s-a ridicat curajos în apărarea celor asupriți, a celor săraci, a celor umili, a celor exploatați, și nu a fost decât ecoul glasului Celui care i-a proclamat fericiți pe cei săraci și pe cei înfometați de dreptate. Papa, urmând impulsul și invitația "conștiinței Ministeriului său Apostolic" (cf. Leon al XIII-lea, Rerum novarum, 1), a vorbit: nu numai că avea dreptul, dar și mai ales obligația. De fapt, ceea ce justifică intervenția Bisericii și a Păstorului ei Suprem în problemele sociale este mereu misiunea primită de la Cristos de a-l mântui pe om în demnitatea sa integrală.

3. Biserica este prin vocație chemată să fie pretutindeni ocrotitoarea fidelă a demnității umane, mama celor asupriți și a celor marginalizați, Biserica săracilor și a celor slabi. Ea vrea să trăiască tot adevărul conținut în Fericirile evanghelice, mai ales prima, "Fericiți cei săraci cu duhul"; vrea să-l învețe și să-l practice așa cum a făcut Întemeietorul ei Divin care a venit să facă și să învețe (cf. Fap 1,1).

Așa cum afirmam anul trecut în discursul meu adresat muncitorilor din Sao Paolo în Brazilia, "Biserica atunci când proclamă Evanghelia, fără a abandona misiunea sa specifică de evanghelizare, încearcă să obțină ca toate aspectele vieții sociale în care se manifestă nedreptatea să ajungă la o transformare spre dreptate" (Ioan Paul al II-lea, Allocutio ad operarios in urbe Sao Paulo, 3; 3 iulie 1980: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, III/2 [1980] 83). Biserica este conștientă de această misiune înaltă a ei: pentru aceasta ea se inserează în istoria popoarelor, în instituțiile lor, în cultura lor, în problemele lor, în necesitățile lor. Vrea să fie solidară cu fiii săi și cu toată omenirea, împărtășind dificultăți și neliniști, și însușindu-și cererile legitime ale celui care suferă sau este victimă a nedreptății. Întărită de cuvintele veșnice ale Evangheliei, ea denunță tot ceea ce îl ofensează pe om în demnitatea sa de "imagine a lui Dumnezeu" (Gen 1,27) și în drepturile sale fundamentale, universale, inviolabile, inalienabile; tot ceea ce împiedică creșterea după planul lui Dumnezeu. Acest lucru face parte din slujirea sa profetică.

4. Pe bună dreptate Pius al XI-lea a afirmat că Rerum novarum a prezentat omenirii un ideal social magnific, luând din izvoarele mereu vii și vitale ale Evangheliei! (cf. Pius al XI-lea, Quadragesimo anno, 16).

Pe urmele documentului leonian fundamental venerații mei predecesori nu au încetat, în numeroase circumstanțe, să reafirme acest drept și această obligație a Bisericii de a da directive morale într-un domeniu, ca acela socio-economic, care are legături directe cu scopul religios și supranatural al însăși misiunii sale. Conciliul al II-lea din Vatican a preluat această învățătură subliniind că "este de datoria întregii Biserici să lucreze pentru a-i face pe oameni capabili să construiască bine întreaga sferă temporală și să o orienteze spre Dumnezeu prin Cristos" (Apostolicam actuositatem, 7).

Astfel iese în evidență prima mare învățătură a celebrării acestei a nouăzecea aniversări: aceea de a reafirma dreptul și competența Bisericii de "a-și îndeplini fără piedici misiunea între oameni, precum și de a-și exprima judecata morală, chiar asupra unor lucruri care țin de ordinea politică, atunci când acest lucru este cerut de drepturile fundamentale ale persoanei și de mântuirea sufletelor" (Gaudium et spes, 76): aceea de a face tot mai conștiente Bisericile locale, pe preoți, pe călugări și pe călugărițe, pe laici de dreptul-obligația lor de a se strădui pentru binele oricărui om și de a fi în orice moment apărători și artizani ai dreptății autentice în lume.

5. Privind cu ochi senin la evenimentele istorico-sociale care s-au succedat în lumea muncii din acea îndepărtată lună mai 1891, trebuie să recunoaștem cu satisfacție că mari pași au fost făcuți și mari transformări s-au realizat cu scopul de a face viața claselor muncitoare mai corespunzătoare demnității lor.

Rerum novarum a fost drojdie și ferment al acestor transformări fecunde. Prin intermediul ei, Pontiful Roman a revărsat în sufletul muncitoresc sentimentul și conștiința demnității sale umane, civile și creștine; a favorizat apariția de asociații sindicale muncitorești în diferite țări; a avertizat guvernanții și națiunile cu privire la obligațiile lor față de cei slabi și cei săraci, invitând statele la crearea unei politici sociale, umane și inteligente care a ajuns la recunoaștere în formularea și în respectarea dreptului de muncă și la loc de muncă pentru toți cetățenii.

6. Rerum novarum are apoi pentru Biserică o importanță deosebită deoarece constituie un punct de referință dinamic al învățăturii sale și al acțiunii sale sociale în lumea contemporană.

În timpul secolelor de la începuturile sale până astăzi, Biserica s-a întâlnit și s-a confruntat mereu cu lumea și cu problemele sale, iluminându-le la lumina credinței și a moralei lui Cristos. Acest lucru a favorizat formarea și apariția, de-a lungul istoriei, a unui corp de principii de morală socială creștină, cunoscut astăzi ca Doctrina Socială a Bisericii. Este meritul Papei Leon al XIII-lea de a fi căutat cel dintâi să-i dea un caracter organic și sintetic. A început astfel din partea Magisteriului noua și delicata misiune, care este și o mare angajare de a reelabora pentru o lume în continuă schimbare o învățătură capabilă să răspundă la exigențele moderne precum și la transformările rapide și continue ale societății industriale, și în același timp aptă să tuteleze drepturile fie ale persoanei umane fie ale tinerelor națiuni care intră să facă parte din comunitatea internațională.

7. Această învățătură socială - așa cum am afirmat la Puebla - "se naște la lumina Cuvântului lui Dumnezeu și a Magisteriului autentic, din prezența creștinilor în mijlocul situațiilor schimbătoare ale lumii, în contact cu provocările care provin de la ele" (Ioan Paul al II-lea, Allocutio ad Episcopos Americae Latinae, III Coetu Generali ineunte, III, 7, 28 ianuarie 1979: Insegnamenti di Giovanni Paolo II, II [1979] 208). Obiectul său este și rămâne mereu demnitatea sacră a omului imagine a lui Dumnezeu, și tutelarea drepturilor sale inalienabile; finalitatea sa, realizarea dreptății înțeleasă ca promovare și eliberare integrală a persoanei umane în dimensiunea sa pământească și transcendentă, fundamentul său, adevărul despre însăși natura umană, adevăr învățat de rațiune și iluminat de Revelație; forța sa propulsoare, iubirea ca precept evanghelic și normă de acțiune. Făuritoare a unei concepții mereu actuale și fecunde a trăirii sociale, Biserica, dezvoltând în acest ultim secol, cu colaborarea preoților și laicilor iluminați, învățătura sa socială, de natură religioasă și morală, nu se limitează să ofere principii de reflecție, orientări, directive, constatări sau chemări, ci prezintă și norme de judecată și directive pentru acțiunea pe care orice catolic este chemat să le pună la baza experienței sale înțelepte pentru a le traduce apoi în realitate în categorii operative de colaborare și de angajare (cf. Paul al VI-lea, Evangelii nuntiandi, 38).

Dinamică și vitală, Doctrina Socială, ca orice realitate vie, se compune din elemente durabile și supreme și din elemente contingente care îi permit evoluția și dezvoltarea în sintonie cu urgențele problemelor stringente, fără a-i diminua stabilitatea și certitudinea în principiile și în normele fundamentale.

8. Amintind aniversarea a 90 de ani a enciclicei leoniene, pe urma și în consonanță cu Magisteriul predecesorilor mei, doresc de aceea să reafirm importanța învățăturii sociale ca parte integrantă a concepției creștine despre viață.

Asupra acestei teme n-am încetat în frecventele întâlniri cu frații mei întru episcopat să recomand grijii lor pastorale necesitatea și urgența de a-i sensibiliza pe credincioșii lor cu privire la gândirea socială creștină, pentru ca toți fiii Bisericii să fie nu numai instruiți în învățătură, ci și educați la acțiunea socială.

Frați și surori! Vom mai reveni mai pe larg asupra diferitelor teme și probleme pe care le evocă aniversarea enciclicei Rerum novarum. Pentru a încheia această reflecție a mea de astăzi vrea să răspund la întrebarea pusă la început. Da, enciclica Rerum novarum are și astăzi vitalitatea și validitatea sa stimulantă și activă pentru Poporul lui Dumnezeu, chiar dacă a apărut în îndepărtatul an 1891. Timpul nu a epuizat-o, ci a omologat-o; așa încât creștinii o simt așa de fecundă încât derivă din ea curaj și acțiune pentru noile dezvoltări ale ordinii sociale de care lumea muncii este interesată. Așadar să continuăm să-i trăim spiritul cu elan și generozitate, aprofundând cu iubire activă căile trasate de actualul Magisteriu social și interpretând cu genialitate creativă experiențele noilor timpuri.

Salutări:

Ioan Paul al II-lea ținea să adreseze în cursul audienței generale câteva saluturi speciale adresat diferitelor grupuri de credincioși și de pelerini. Redăm aici în continuare textul acestor expresii deosebite.

Salutul adresat diferitelor grupuri

Adresez salutările mele angajaților de la instalațiile hidrice din diferite țări din Africa, din America și din Asia care iau parte la un curs special la Roma. Doresc ca participarea voastră la curs și șederea voastră aici să poată produce binefaceri pentru munca importantă pe care o desfășurați pentru omenire și binecuvântări pentru țările voastre și pentru voi înșivă. Dumnezeu să vă călăuzească și să vă asiste.

În sfârșit salut cu căldură și pe numeroșii participanți la ediția din acest an a pelerinajului la Roma a "Confraternității mariane din orașul Trier". Deja cu numele vostru mărturisiți venerația și iubirea voastră specială față de Fecioara Maria. Iubiți frați și surori, angajați-vă prin exemplul vostru personal și printr-o viața religioasă comunitară convinsă ca să contribuiți pentru ca venerația față de Maria să fie din nou animată și promovată și în familiile voastre și în locurile voastre - chiar acum în luna mai care este luna Mariei. Maria este calea noastră cea mai sigură spre Cristos, în timp ce ținem în inimă avertismentul ei matern: "Faceți ceea ce vă va spune". Invoc asupra voastră lumina și sprijinul lui Dumnezeu și împart din inimă asupra voastră și asupra tuturor pelerinilor prezenți Binecuvântarea mea Apostolică.

Ca întotdeauna, un gând deosebit, plin de iubire și de încredere, vă adresez vouă, tinerilor, prezenți la această Audiență, în această lună mai, bogată în flori, în bucurie și în speranțe. Și voi sunteți luna mai a Bisericii și a societății. Între voi este astăzi Grupul studenților de la Școlipe din Arpino "Tullianum" și "Marco Tullio Cicerone", însoțiți de profesorii lor. Eu îi salut cu bucurie și cu recunoștință infinită: nu numai pentru vizita lor, care ne este dragă, ci mai ales pentru darul pe care ținutul lor l-a făcut civilizației noastre latine și creștine: Marcus Tullius Cicero: probabil cel mai mare orator din toate timpurile, desigur unul dintre cei mai rari, pe care acest ținut din Italia, bogat în geniu, l-a produs.

Vouă tuturor tinerilor vă doresc să trăiți intens acești ani atât de importanți ai tinereții voastre, aprofundând credința voastră și îmbogățind inteligența voastră și inima voastră, așa încât să vă pregătiți cu seriozitate și angajare la responsabilitățile care vă așteaptă. Să vă însoțească Binecuvântarea mea.

Iubiți frați și fii bolnavi, salutându-vă cu multă iubire eu v-o arăt pe Fecioara Maria, Mama lui Cristos, căreia, în pietatea și în sufletul credincioșilor, este consacrată această lună mai. În existența ei, ea a cunoscut bucuria cea mai intimă și profundă unită cu tristețea și cu încercarea cea mai teribilă. Așa se întâmplă fiecăruia dintre noi; și bucuria se alternează cu durerea, amestecând în viața noastră spinii cu trandafirii. Să ne dea Preasfânta Fecioară, care este floare din văile largi și Mamă îndurerată, să știm să transformăm în motiv de merit acea soartă care adesea ne trage, împreună cu ea, sub Cruce.

Dragi noi căsătoriți, Sfânta Fecioară Maria "Fecioară Mamă" și "Fiică a Fiului său" (Dante Alighieri, Comedia Divină, "Paradisul", XXXIII, 1) a fost și Soție afectuoasă, blândă și fidelă a lui Iosif, tâmplarul din Nazaret. Și cu el a împărtășit amintirea dulce a măreției antice de descendenți ai lui David, dar și mai ales umilința prezentului, povara destinului, și realitatea dură de fiecare zi. Fecioara a împărtășit cu Iosif călătoria la Betleem, fuga în Egipt, sărăcia. Soția, care cu soțul împarte încercările vieții, va fi cel mai valoros sprijin și cel mai înalt coeficient al fericirii sale. Și tot așa și soțul. Fiți fericiți, dragi nou căsătoriți. Și Dumnezeu să fie cu voi.

În cursul audienței generale Sfântul Părinte ar fi anunțat două noutăți destul de importante referitoare la noi mijloace de studiu și de orientare pastorală referitoare la problemele familiei:

Doresc acum să vă anunț că, având scopul de a veni în întâmpinare în manieră mai adecvată așteptărilor cu privire la problemele referitoare la familie exprimate de episcopatul din întreaga lume, mai ales cu ocazia ultimului Sinod al Episcopilor, am considerat oportun să institui Consiliul Pontifical pentru Familie, care va înlocui Comitetul pentru Familie, care, așa cum se știe, aparținea de Consiliul Pontifical pentru Laici.

Acestui nou Organism - care va fi prezidat de un Cardinal, ajutat de un Consiliu de Președinție compus din Episcopi din diferite părți ale lumii - îi va reveni promovarea îngrijirii pastorale a familiilor și a apostolatului specific în domeniul familiar, aplicând învățăturile și orientările manifestate de instanțele competente ale Magisteriului ecleziastic, în așa fel încât familiile creștine să fie ajutate să-și îndeplinească misiunea educativă, evanghelizatoare și apostolică, la care sunt chemate.

În afară de aceasta, am decis să întemeiez pe lângă Universitatea Pontificală Laterană, care este Universitatea diecezei Papei, un Institut internațional de studii despre căsătorie și familie, care își va începe activitatea academică în octombrie. El vrea să ofere întregii Biserici acea contribuție de reflecție teologică și pastorală, fără de care misiunea evanghelizatoare a Bisericii ar fi lipsită de un ajutor esențial. El va fi locul în care se va aprofunda cunoașterea adevărului despre căsătorie și despre familie, în lumina credinței, și cu ajutorul diferitelor științe umane.

Cer tuturor să însoțească prin rugăciunile lor aceste două inițiative, care vor să fie un nou semn al grijii și al stimei Bisericii față de instituția matrimonială și familiară, și al importanței pe care Ea o atribuie atât în vederea propriei vieți cât și a societății.

[© Copyright 1981 - Libreria Editrice Vaticana]

(După Zenit, 13 mai 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat