Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Notă de sinteză despre Instrucțiunea Universae Ecclesiae îngrijită de Sala de Presă a Sfântului Scaun (13 mai 2011)

Instrucțiunea despre aplicarea motu proprio Summorum pontificum (din 7 iulie 2007, intrată în vigoare la 14 septembrie 2007) a fost aprobată de papa Benedict al XVI-lea la 8 aprilie și poartă data de 30 aprilie, comemorarea liturgică a Sfântului Pius al V-lea, papă.

Instrucțiunea, pe baza primelor cuvinte ale textului latin, este denumită Universae Ecclesiae și este a Comisiei Pontificale Ecclesia Dei, căreia papa a încredințat - printre altele - misiunea de a veghea asupra respectării și aplicării motu-lui proprio. De aceea, ea poartă semnătura președintelui său, cardinalul William Levada, și a secretarului, Mons. Guido Pozzo.

Documentul a fost trimis tuturor conferințelor episcopilor în săptămânile trecute. Amintim că "instrucțiunile... exprimă prevederile legilor și clarifică și stabilesc modalitățile ce trebuie respectate în aplicarea acestora" (CIC, can. 34). Așa cum se spune la nr. 12, instrucțiunea este dată "cu intenția de a garanta interpretarea corectă și aplicarea corectă" a motu proprio Summorum pontificum.

Era normal ca după legea conținută în motu proprio să urmeze instrucțiunea despre aplicarea sa. Faptul că acest lucru are loc la mai mult de trei ani de distanță se explică ușor amintind că în scrisoarea cu care papa însoțea motu proprio le spunea în mod explicit episcopilor: "Vă invit să scrieți Sfântului Scaun, la trei ani după intrarea în vigoare a acestei motu proprio. Dacă într-adevăr vor apărea dificultăți serioase, vor putea fi căutate căi pentru a găsi remediu". Instrucțiunea poartă în sine și rodul verificării trienale a aplicării legii, care a fost prevăzută încă de la început.

Documentul prezintă un limbaj simplu și ușor de citit. Introducerea sa (nr. 1-8) amintește pe scurt istoria Liturghierului roman până la ultima ediție a lui Ioan al XXIII-lea, în anul 1962, și la noul Liturghier aprobat de Paul al VI-lea în anul 1970, ca urmare a reformei liturgice a Conciliului Vatican II, și reafirmă principiul fundamental că este vorba de "două forme ale Liturgiei romane, definite respectiv obișnuită și extraordinară: e vorba de două folosiri ale Ritului roman, care sunt una lângă alta. Și o formă și cealaltă sunt expresie a aceleiași lex orandi a Bisericii. Datorită folosirii sale venerabile și antice, forma extraordinară trebuie să fie păstrată cu onoarea cuvenită" (nr. 6).

Se reafirmă și finalitatea motu-lui proprio, împărțind-o în următoarele trei puncte: a) să ofere tuturor credincioșilor Liturgia romană în folosirea mai veche, considerată tezaur prețios care trebuie păstrat; b) să garanteze și să asigure realmente, celor care cer, folosirea formei extraordinare; c) să favorizeze reconcilierea în sânul Bisericii (cf. nr. 8). O scurtă secțiune a documentului (nr. 9-11) amintește de îndatoririle și puterile Comisiei Ecclesia Dei, căreia papa "i-a conferit putere obișnuită vicarială" în această materie. Acest lucru comportă între altele două consecințe foarte importante. Înainte de toate, ea poate să decidă asupra recursurilor care îi sunt prezentat împotriva eventualelor măsuri ale episcopilor sau ale altor ordinarii, care par în contrast cu dispozițiile din motu proprio (rămânând neschimbată posibilitatea de a contesta ulterior deciziile comisiei însăși la Tribunalul Suprem al Signaturii Apostolice). În afară de asta, revine comisiei, cu aprobarea Congregației pentru Cultul Divin, să se îngrijească de eventuala editare a textelor liturgice pentru forma extraordinară a Ritului roman (în continuarea documentului se dorește, de exemplu, inserarea de noi sfinți și de noi prefețe).

Partea propriu-zis normativă a documentului (nr. 12-35) conține 23 de puncte scurte despre diferite teme.

Se reafirmă competența episcopilor diecezani pentru punerea în practică a motu-lui proprio, amintind că în caz de controversă cu privire la celebrarea în forma extraordinară va judeca această Comisie Ecclesia Dei.

Se clarifică și conceptul de coetus fidelium (adică "grup de credincioși") stabiliter exsistens ("stabil") care dorește să poată asista la celebrarea în formă extraordinară. Deși lasă evaluării înțelepte a păstorilor evaluarea numărului de persoane necesar pentru a-l constitui, se precizează că el nu trebuie să fie în mod necesar constituit din persoane care aparțin unei singure parohii, ci poate să rezulte din persoane care vin din diferite parohii sau chiar din diferite dieceze. ?inând cont mereu de respectarea exigențelor pastorale mai ample, instrucțiunea propune un spirit de "primire generoasă" față de grupurile de credincioși care cer forma extraordinară sau preoții care cer să celebreze ocazional în această formă cu unii credincioși.

Foarte importantă este precizarea (nr. 19) conform căreia credincioșii care cer celebrarea în formă extraordinară "nu trebuie în nici un mod să susțină sau să aparțină grupurilor care se manifestă contrare validității sau legitimității formei obișnuite" și/sau autorității papei ca păstor suprem al Bisericii Universale. De fapt, acest lucru ar fi în contradicție clară cu finalitatea de "reconciliere" a motu-lui proprio însuși.

Indicații importante sunt date și cu privire la "preotul potrivit" la celebrarea în formă extraordinară. Desigur, el nu trebuie să aibă impedimente din punct de vedere canonic, trebuie să cunoască suficient de bine latina și să cunoască ritul care trebuie celebrat. De aceea sunt încurajați episcopii să facă posibilă în seminarii o formare adecvată pentru acest scop și se indică posibilitatea de a recurge, dacă lipsesc alți preoți potriviți, la colaborarea preoților din institutele înființate de Comisia Ecclesia Dei (care folosesc în mod normal forma extraordinară).

Instrucțiunea reafirmă că orice preot, fie secular, fie călugăr, are permisiunea de a celebra Liturghia "fără popor" în forma extraordinară dacă dorește asta. De aceea, dacă nu e vorba de celebrări cu poporul, fiecare călugăr nu are nevoie de permisiunea superiorilor.

Urmează - tot cât privește forma extraordinară - norme referitoare la regulile liturgice și la folosirea cărților liturgice (cum ar fi Ritualul, pontificalul, Ceremonialul episcopilor), la posibilitatea de a folosi limba vorbită pentru lecturi (completare la limba latină, sau și în alternativă la "Liturghiile citite"), la posibilitatea pentru clerici de a folosi Breviarul precedent reformei liturgice, la posibilitatea de a celebra triduum sacrum în Săptămâna Sfântă pentru grupurile de credincioși care cere ritul vechi. Cât privește hirotonirile sacre, folosirea cărților liturgice mai vechi este permisă numai în institutele care depind de Comisia Ecclesia Dei.

După lectura documentului, rămâne impresia unui text de mare echilibru, care intenționează să favorizeze - conform intenției papei - folosirea senină a liturgiei precedente reformei din partea preoților și credincioșilor care simt dorință sinceră pentru binele lor spiritual; mai mult, care intenționează să garanteze legitimitatea și efectivitatea acestei folosiri în măsura posibilului rațional. În același timp, textul este animat de încredere în înțelepciunea pastorală a episcopilor, și insistă foarte tare pe spiritul de comuniune eclezială care trebuie să fie prezent în toți - credincioși, preoți, episcopi - pentru ca finalitatea de reconciliere, așa de prezentă în decizia Sfântului Părinte, să nu fie împiedicată sau frustrată, ci favorizată și obținută.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat