Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Subiectul liturgiei

Publicăm în continuare un articol de pr. Enrico Finotti - paroh de "Santa Maria del Carmine" din Rovereto (TN) - apărut în revista Liturgia "culmen et fons" (martie 2011).

* * *

Există o problemă fundamentală care trebuie clarificată în mod necesar pentru a pune în modul cuvenit discursul despre liturgie: este problema subiectului. Cine acționează în actul liturgic? Cine acționează în rituri și în rugăciuni? Cu ce autoritate se exercită acțiunile liturgice? Aceste întrebări sunt de importanță așa de esențială, așa cum este "cheia de boltă" a unui portal grandios: dacă se înlătură "cheia de boltă" toată arcada se prăbușește și cu ea întregul edificiu. Astăzi nu se insistă suficient asupra acestei probleme și pentru aceasta este ușor să se intre într-o mare încurcătură în tratarea valorii, identității și eficacității liturgiei, compromițând înseși criteriile de bază în realizarea sa concretă.

Subiectul liturgiei este Cristos Isus, în mod indisolubil unit cu Biserica, mireasa lui. Doi subiecți distincți, dar indisolubili, în așa fel încât formează aproape un subiect unic, care acționează mereu în totală sintonie, fără cea mai mică încurcătură a naturii și acțiunii lor diferite. De fapt, am putea spune că: - în liturgia de instituire divină (Jertfa și Sacramentele) acțiunea lui Cristos-capul domină suverană fie în mișcarea ascendentă a jertfei care se înalță la Tatăl, ducând cu ea Biserica, fie în mișcarea descendentă care sfințește Biserica mireasa lui, care primește viața harului; - în liturgia de instituire ecleziastică acțiunea Bisericii-mireasă acționează în primul rând, dar mereu în unire indisolubilă cu mirele său divin, care mereu asumă și își însușește acțiunea Bisericii sale, fie în mișcarea ascendentă a adorației, ca și în cea descendentă a sfințirii. În felul acesta se înțelege bine că niciodată capul nu acționează fără Biserica sa și niciodată Biserica nu acționează fără capul său. Într-adevăr, dacă ar acționa capul fără trupul său ar fi negată întruparea și dacă ar acționa trupul fără capul său ar înceta în același moment să fie Biserică. Iată așadar că ori de câte ori se realizează în timp și în spațiu riturile liturgice în mod valid și legitim ne întâlnim cu intervenția supranaturală a Domnului Înviat și a Bisericii, care acționează pentru ca întregul popor creștin și fiecare dintre membrii săi să poată fi asumați în acțiunea sacră, jertfelnică și sfințitoare, și să devină cu ei o jertfă curată și plăcută Tatălui.

Încurcătura doctrinală și respectivele abuzuri în celebrarea liturgică sunt datorate și unui concept greșit al termenului "Adunare celebrantă". Expresia ca atare este corectă: de fapt, este adevărat că în liturgie întreaga adunare a Bisericii - cap și trup - este subiectul agent al oricărei acțiuni liturgice. În acest sens fiecare membru al Bisericii, prin drept botezial și de mir, este chemat la o operațiune conștientă, activă și rodnică ori de câte ori intervine în sfânta adunare. Totuși, trebuie precizat cum se configurează "Adunarea celebrantă" și care sunt dimensiunile sale constitutive și trăsăturile realizării sale adevărate și depline. Pentru aceasta este necesar să se distingă bine componentele sale interne și diferitele lor roluri.

a. Nu există "Adunare celebrantă" fără Cristos-capul. Este necesar să nu se treacă sub tăcere această prezență absolut necesară, primară și suverană. Mai mult, toată Biserica este în el și din el provine. În același timp există acte propriu-zis ale sale, ca și cap, și pe care Biserica le primește pentru a deveni tot mai mult trupul său. De fapt, el generează încontinuu Biserica și o menține permanent în cea mai profundă identitate a ei de adunare sfântă, mireasă nepătată, popor sacerdotal, jertfă vie.

b. Această "Adunare" este desigur convocată aici și acum într-un spațiu și timp precis: acolo unde poporul lui Dumnezeu trăiește și merge în timp, cu toată gama cea mai vastă a conotațiilor culturale și ambientale, istorice și sociale în fluxul timpului prezent care curge spre veșnicie. Conciliul numește această Biserică "locală" sau "particulară".

c. Totuși această "Adunare" nu este închisă, izolată în localitatea sa și oprimată de orizontul restrâns al viziunii sociologice, ci este intim deschisă și în comuniune reală cu toate "Adunările" liturgice din lume: cele răspândite în spațiu pe tot pământul și cele succesive în timp, care au avut loc în scurgerea seculară a mileniilor creștine. Este deci o adunare catolică, adică universală în sensul că ea cuprinde cele două coordonate esențiale ale vieții umane, timpul și spațiul. În asta se află sensul viu al Tradiției liturgice a Bisericii care niciodată nu este întreruptă, dar care ne ține în continuitate tare cu toți cei care ne-au precedat în credință. Și tot așa și sensul comuniunii și al schimbului reciproc între toate Bisericile contemporane nouă, față de care avem o datorie și o angajare de comunicare care trebuie să poată fi mereu verificată, exprimată și garantată. Nici o adunare locală nu este total liberă să acționeze cu o creativitate care este ruptă de tradiția secolelor și de comuniunea obiectivă cu frații în credință răspândiți în toată lumea.

d. În sfârșit - este ceva de ordin foarte primar - "Adunarea celebrantă" poartă în realitatea sa cea mai profundă imensa Adunare cerească, "majoritatea sfinților", ceata miilor și miilor de îngeri, prezența maternă a preasfintei Fecioare. Nu e suficient ochiul trupului pentru a vedea misterul care este la baza "Adunării" liturgice, oricât de mică și săracă ar fi care se adună aici pe pământ. Este nevoie de privirea supranaturală a credinței, cu care se percepe acea imensă Adunare care poate fi găzduită numai în ceruri, dar care este genetic legată și intimă cu acel mic "noi" adunați aici și cu geamătul nostru slab de călători în întunericul de aici de pe pământ și în lumina slabă a făcliei credinței care ne conduce în noapte. Sfinții ne preced în această privire pătrunzătoare și modul lor de a celebra ne dezvăluie minunata panoramă de lumină cerească. Iată componentele esențiale și niciodată disociabile ale "Adunării celebrante". Dacă ele sunt ține împreună în mod adecvat, explicate și trăite în celebrare, noțiunea de "Adunare celebrantă" nu poate decât să declare fără teamă potrivirea sa ca subiect al liturgiei.

Dar din cauza reduce rii sau a tăcerii uneia sau alteia din aceste coordonate fundamentale s-a răspândit deficiența doctrinală și practica abuzivă în modul concret fie de a celebra, precum și de a stabili formarea liturgică. Se asistă astăzi, de fapt, la o reducere numai sociologică a Adunării liturgice, adică se ia în considerare numai micul sau marele grup care se vede și care se adună într-un anumit loc, dar se uită tot restul: dimensiunea sa universală și supranaturală invizibilă. Mai ales nu ne dăm seama suficient de prezența și de acțiunea Capului Trupului, fără de care totul dispare și este luat de fluxul inexorabil al timpului fără a lăsa amprenta unei mântuiri veșnice și definitive.

O "pastorație înjumătățită", atentă exclusiv la datele sociologice, a redus liturgia la acțiunea creativă a grupului care gestionează din când în când ritul, fără a mai garanta suficient acțiunea Domnului, comuniunea cu sfinții, tradiția secolelor și sintonia cu universalitatea Bisericii. În felul acesta liturgia devine expresia acelui "noi cei convocați aici" și al cronicii noastre zilnice. Dispare respirația secolelor, se închide orizontul Bisericii răspândită pe tot pământul, se întunecă acea comuniune a sfinților în cer și Cristos însuși riscă să fie un oaspete de seamă invitat să asiste la o creativitate a noastră mereu schimbătoare și să împărtășească ceea ce ne place nouă să facem. Protagonismul nostru riscă astfel să înlocuiască adorația acel corect din punct de vedere politic înlocuiește ascultarea față de Cuvântul său de adevăr.

Așadar, cum să depășim criza și să avem garanția de a celebra liturgia adevărată, aceea care îl are ca Subiect pe Cristos și Biserica? Ascultând de Magisteriul Bisericii. De fapt, numai liturgia așa cum este stabilită de autoritatea Bisericii garantează compoziția echilibrată a tuturor "ingredientelor" necesare naturii unui adevărat act liturgic. Cine urmează cu fidelitatea Editio typica a cărților liturgice, respectându-i cu precizie rubricile și rostind cu credință rugăciunile stabilite, asigură în orice parte a sa ritualul complex: - actele lui Cristos-Capul sunt respectate în validitatea lor; - cele ale Bisericii sunt celebrate cu toate dimensiunile lor constitutive: comuniunea în timp (Tradiția) și în spațiu (universalitatea) se compune cu atenția față de ambientul concret în care se realizează liturgia (localitatea). În felul acesta va fi posibil să se celebreze o liturgie validă și legitimă, deci recunoscută de Dumnezeu și eficace în vederea sfințirii noastre. În schimb, o liturgie care n-ar ține cont de Magisteriul Bisericii ar pierde imediat pe adevăratul său Subiect supranatural și ar decade în mod iremediabil într-un act de cult privat.

Se înțeleg așadar cauzele abuzurilor liturgice actuale: - neperceperea prezenței și a acțiunii directe a Domnului, care provoacă dispariția sensului sacrului; - un concept greșit sau insuficient de ecleziologie, redusă la sociologie localistă; - respectivul concept greșit sau redus de pastorație, adresată în mod excesiv omului și ambientului său, fără a veghea în mod adecvat asupra integrității Misterului pe care trebuie să-l transmită pentru răscumpărarea sa.

Cu dispariția Subiectului adevărat al liturgiei astăzi nu se mai distinge liturgia de exercițiile pioase, observând că unicul subiect care acționează mereu în orice acțiune cultuală este "Adunarea celebrantă" în vizibilitatea ei mai nemijlocită. De fapt, astăzi nu este rar să se considere că orice expresie de rugăciune făcută de oricine și în orice formă este liturgie și chiar așa este denumită. În realitate diferența esențială o face subiectul diferit: liturgia are un subiect supranatural Cristos și Biserica așa cum este ea, în timp ce orice alt act de cult public sau individual are ca subiect persoana sau grupul care îl creează și îl celebrează. Așadar este necesar să se distingă și din punct de vedere ritual liturgia de exercițiile pioase: - evitând împletirea internă cu acțiunile liturgice; - împiedicând unirea organică a unui exercițiu pios care, fără soluții de continuitate, precede sau urmează un rit liturgic; - rezistând cu hotărâre tentației ușoare de a înlocui acte liturgice preferând în mod superficial în locul lor exerciții pioase și încetinind în felul acesta să se ridice poporul la liturgie. Probabil ar putea să fie luată în considerare și oportunitatea de a rezerva veșmintele liturgice numai pentru acțiunile liturgice și a îmbrăca, în schimb, veșmântul coral pentru a prezida exercițiile pioase ale poporului creștin.

După cum se vede, normativa Bisericii precede practica și în fața noastră este încă mult drum de parcurs atât în formarea liturgică, precum și respectiva celebrare.

(După Zenit, 10 mai 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat