Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ce este Adevărul?

În fața lui Isus, Pilat din Pont s-a întrebat, ce este adevărul? (cf. In 18,38) Adevărul era în fața lui, era Isus care mântuia lumea prin suferință nedreaptă, care purta păcatele și durerile noastre, (cf. Is 53,4) dar el nu-l vedea. Dacă Pilat ar fi avut ochi ca să vadă, ar fi devenit liber față de amenințările arhiereilor și față de strigătele poporului amăgit, și ar fi făcut o judecată dreaptă. Atunci ar fi înțeles că acuzatorii trebuiau să fie acuzați, judecați, condamnați, loviți de bice și uciși, pentru că ei meritau asta datorită păcatului lor (cf. Is 53,6). Ar fi înțeles că Isus era în fața lui și în fața mulțimii robite de păcat, pentru că el însuși a voit-o, (cf. In 10,18) și pentru că el a iubit și iubește lumea păcătoasă până la sfârșit (cf. In 13,1). Acesta este cel mai mare adevăr din istorie, chiar singurul adevăr din întreg universul. Iar pe acest adevăr dacă l-ar fi înțeles, l-ar fi proclamat mulțimii robite de păcat care striga în fața lui.

Pe acest unic adevăr din întreg universul, Isus însuși l-a predicat și a căutat să-l explice lumii la care a venit din mare iubire, lăsând pentru o vreme cerul. Pe acest adevăr și numai pe acest adevăr ne-a chemat și chiar ne-a poruncit să-l proclamăm și noi, până la marginile pământului, (cf. Fap 1,8) și la toată făptura, (cf. Mc 16,15) pentru că el este unicul care mântuiește.

Adevărul despre care spune Isus că ne face liberi (cf. Fap 8,32) este numai acel adevăr care mântuiește, și nu cel care zdrobește și umple de ocară. Adevărul care zdrobește și umple de ocară îl va rosti numai Isus la marea judecată, el care singur, a primit puterea de a judeca (cf. In 5,22). Tare multe rele și daune morale și de orice fel, se fac în numele "Adevărului care zdrobește și umple de ocară!"

De aceea noi am primit ordin de a nu judeca pe nimeni și nimic înainte de vreme, până va veni Domnul, care va scoate la lumină lucrurile ascunse în întuneric, și va descoperi gândurile inimilor. Atunci, fiecare își va căpăta lauda de la Dumnezeu" (cf. 1Cor 4,5).

Lumea de păcat în care trăim are multe adevăruri ale ei, dar noi am fost chemați de Dumnezeu să-l proclamăm numai adevărul lui Dumnezeu care ne mântuiește, și pe care Isus ni l-a învățat, și anume că: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe unicul său fiu, pentru ca oricine crede în el, să nu piară, ci să aibă viață veșnică" (In 3,16).

Sfânta Scriptură ne spune că diavolul rostește pururi "adevăruri" despre păcatele oamenilor înaintea lui Dumnezeu. Dar pentru că aceste adevăruri osândesc și nu mântuiesc pe nimeni, ele se numesc "pâre", iar el, diavolul, se numește "pârâș". Iar cuvântul lui Dumnezeu ne arată că truda acestei lucrări a satanei, numai că nu primește nici o răsplată și nici o laudă, dar prin ea este continuu aruncat jos, adică în iad. (Ap 12,10)

Tot Sfânta Scriptură ne spune că, îngerii cerului, vestesc lumii numai adevărul mântuitor al lui Dumnezeu, așa cum au făcut sfintei Fecioare Maria, sfântului Iosif, sfântului Zaharia. De aceea ei ni se prezintă în Biblie, ca fiind îngeri sfinți (cf. Ex 3,2.5)

Noi pe care din aceste două categorii de vestitori îi urmăm? Pe diavoli, sau pe îngeri?

Dumnezeu știe că lumea e păcătoasă și nu-i nevoie ca nimeni să-i spună acest lucru. La fel și oamenii din lume știu că ei sunt păcătoși, și la fel nu-i nevoie să le-o spună nimeni. Ceea ce vrea Dumnezeu ca noi să vestim până la marginile lumii, și la toată făptura, e faptul că el iubește această lume păcătoasă, și că el lucrează la mântuirea ei, (cf. In 5,17) prin cele două mâini ale sale, Isus Cristos și Duhul Sfânt, după frumoasa exprimare a sfântului Irineu din Lyon.

Diavolul, deși are puterile mult diminuate datorită păcatului său și mai ales datorită biruinței lui Cristos înviat asupra lui, știe totuși că timpul lui este scurt, și lucrează asiduu la pierzarea noastră (cf. Ap 12,12). Numai noi creștinii, luminați de Cristos înviat, uităm că și timpul harului, că și timpul mântuirii este scurt (cf. 1Cor 7,29) și nu lucrăm cu frică și cutremur la mântuirea noastră și a fraților noștri (cf. Fil 2,12), dar amăgiți de diavol pierdem timp prețios cu vorbe și lucruri care, nu numai că nu mântuiesc pe nimeni, dar și nasc clevetiri, și certuri și invidii (cf. 1Tm 6,3-5).

Nu trebuie să uitam că Isus care a primit toată judecata din mâna Tatălui ceresc, (cf. In 5:22), și care știe că nu este nici măcar un om fără păcat (cf. Ps 14,3 ; Rom 3,10), ne spune: "Nu judecați, ca să nu fiți judecați. Căci cu ce judecată judecați, veți fi judecați; și cu ce măsură măsurați, vi se va măsura. De ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tău, și nu te uiți cu băgare de seamă la bârna din ochiul tău? Sau, cum poți zice fratelui tău: Lasă-mă să scot paiul din ochiul tău, și, când colo, tu ai o bârnă într-al tău? Fățarnicule, scoate întâi bârna din ochiul tău, și atunci vei vedea deslușit să scoți paiul din ochiul fratelui tău" (Mt 7,1-5).

Și la toată urma: "Cine ești tu, care judeci pe robul altuia? Dacă stă în picioare sau cade, este treaba stăpânului său; totuși, va sta în picioare, căci Domnul are putere să-l întărească pentru ca să stea" (Rom 14,4). Semenii noștri sunt robii Domnului și el trebuie să-i judece, și nu noi. A-i judeca este un abuz pentru care vom răspunde într-o zi.

Iar sfântul Iacob ne spune și el: "Nu vă vorbiți de rău unii pe alții, fraților! Cine vorbește de rău pe un frate, sau judecă pe fratele său, vorbește de rău Legea sau judecă Legea. Și dacă judeci Legea, nu ești împlinitor al Legii, ci judecător. Unul singur este dătătorul și judecătorul Legii: Acela care are putere să mântuiască și să piardă. Dar tu cine ești de judeci pe aproapele tău" (Iac 4,11-12)?

Iar sfântul Paul completează: "Să nu ne mai judecăm dar unii pe alții. Ci mai bine judecați să nu faceți nimic, care să fie pentru fratele vostru o piatră de poticnire sau un prilej de păcătuire"(Rom 14,13).

Sfântul Alois de Gonzaga, înainte a săvârși orice lucru, și înainte de a spune orice vorbă, se întreba în sine: "Oare slujește aceasta la mântuirea mea și a altora?" Și dacă lucrul acela, sau vorba aceea, nu slujea la mântuirea lui și a altora, se oprea. Ce bine am face și noi, dacă înainte de a rosti vreun cuvânt, sau înainte de a întreprinde ceva, ne-am întreba fa fel!

Chiar și păgâni, ca Socrate, gândeau corect despre adevăr. Iată un exemplu: Într-o zi a venit un om la Socrate și i-a spus: Ascultă Socrate, trebuie să-ți povestesc, cum s-a purtat prietenul tău ieri...Oprește-te! I-a tăiat vorba înțeleptul. Ai trecut prin cele trei site ceea ce vrei să-mi spui? Trei site, a întrebat celălalt plin de mirare? Întocmai, prietene, trei site. Să cercetăm, dacă ceea ce vrei să-mi spui e trecut prin cele trei site. -Prima este a adevărului. Ai căutat, să afli, dacă tot ce vrei să-mi spui, e adevărat? Și chiar dacă ar fi adevărat ceea ce vrei să-mi spui, ai folosit și-a doua sită, a bunătății. Dacă ceea ce vrei să-mi spui, este măcar un lucru bun, adică ziditor de suflet? Păi... nu prea e bun... dimpotrivă...Aha! A spus înțeleptul... să încercăm atunci să luăm -a treia sită a utilității și să vedem dacă, ceea ce vrei să-mi povestești, este de folos... De folos? Nu tocmai...Atunci, a spus Socrate surâzând, dacă pretinsul adevăr pe care vrei să mi-l spui, nu e nici bun, nici de folos, prefer să nu-l aud, iar pe tine te sfătuiesc să uiți. Mare lecție de la un păgân!

Isus care a primit de la Tatăl puterea de a judeca, nu a divulgat public niciodată păcatele vreunui om în particular. A vorbit față-n față, el singur cu persoana în cauză, despre păcatele ei, dar nu de față cu alții. Aici avem exemplele: Femeii samaritence (cf. In 4,17-18), a femeii prinse în adulter (cf. In 8), și chiar a lui Iuda (cf. Mc 14,20) Numai când Iuda, de față cu apostolii, a insistat cu privire la trădător, Isus i-a spus: tu ești.(cf. Mt 26,25) A vorbit la general despre păcatele unor categorii de oameni (cf. Mt 23,1-36), dar n-a vorbit în fața altora de păcatele nici unui om în particular, deși avea acest drept și apoi el știa tot adevărul.

Dacă Isus, dreptul prin excelență, a iertat păcate, dar nu le-a făcut publice, cu atât mai mult noi, păcătoșii, trebuie să iertăm greșiților noștri și să nu le facem publice păcatele.

Chiar dacă am văzut cu ochii noștri păcatul fratelui nostru, trebuie să știm că nu ne-a mandatat nimeni să-i facem public păcatul, pentru că nimeni dintre noi nu este fără de păcat (cf. Rom 3,12), așa cum au recunoscut și mândrii farizei și cărturari (cf. In 8,7-9). Ceea ce putem și trebuie să facem noi în acest caz, ca să nu purtăm păcatul fratelui nostru (cf. Lev 19,17), este să-l dojenim cu blândețe între patru ochi și să ne rugăm pentru mântuirea lui. Isus ne învață că numai dacă se încăpăținează în păcatul său, trebuie să-l spunem Bisericii, adică autorității Bisericii, dar tot nu în fața porților bisericii (cf. Mt 18,15-17).

Deci, noi suntem chemați să spunem altora, sau despre alții, numai adevărul care zidește și mântuiește, și nu ca diavolul, adevărul care zdrobește și osândește. Cât despre adevărul păcatelor care zdrobește, osândește și acoperă semenii cu ocară, chiar dacă l-am văzut cu ochii noștri, nu numai că nu trebuie să-l rostim, ba trebuie chiar să-l acoperim, dacă voim ca într-o zi Dumnezeu să ne acopere și nouă păcatele noastre (cf. Ps 32,1) și să ni le înece în adâncul mării (cf. Mi 7,19).

Se spune că a venit odată ava Ammona, episcop, ca să ia masa la o mănăstire, iar acolo unul care avea nume rău. Și s-a întâmplat că tocmai atunci a venit o femeie și a intrat în chilia fratelui ce avea nume rău. Deci, aflând cei ce locuiau în locul acela s-au tulburat și s-au adunat ca să-l gonească din chilie. Și cunoscând ei că episcopul Ammona este în locul acela, au venit l-au rugat să meargă împreună cu dânșii. Și înțelegând fratele despre ce este vorba, a luat femeia, și a ascuns-o într-un cufăr mare. Și până să vină norodul, ava Ammona a văzut ceea ce se făcuse și pentru Dumnezeu a acoperit lucrul acesta. Și intrând, a șezut deasupra cufărului și a poruncit să se caute toată chilia. Deci, după ce au căutat și nu au aflat femeia, a zis avva Ammona: ce este aceasta? Dumnezeu să vă ierte! Și rugându-se, a făcut pe toți să se ducă și apucând de mână pe frate, i-a zis: ia aminte de tine, frate ! Și aceasta zicând, s-a dus. În urma acestui fapt, fratele s-a convertit, iar femeia a intrat într-o mănăstire (cf. Patericul egiptean, Avva Ammona,10).

Îmi amintesc replica uneia dintre fetițele poetului Ioan Alexandru, care întrebată fiind la școală, dacă a citit o anume carte, ea a răspuns candid: "Eu nu citesc decât cărți care zidesc sufletește. Iar dacă această carte ar fi fost ziditoare de suflet, tatăl meu mi-ar fi recomandat-o". Noi cu ce fel de lecturi ne hrănim sufletele?

Despre faptele, vorbele și scrierile rele, nu numai că nu trebuie să vorbim, dar nici măcar nu trebuie să ne interesăm. Ceea ce trebuie să ne intereseze și să vestim mai departe, este numai Isus Adevărul, care singur mântuiește. Și pe acest adevăr să-l proclamăm cu toată ardoarea. Iar celelalte adevăruri care zdrobesc și acoperă cu ocară și pe care le proclamă numai satana, să le refuzăm.

Iar dacă cineva dintre noi a fost rănit de un om care a înțeles greșit "Ce este Adevărul", trebui să-l iertăm și să ne rugăm pentru el, asemenea lui Isus (cf. Lc 23,34). A-i povesti fapta lui, și apoi a spune că l-am iertat, este un fals, ba chiar ne asemănăm cu el.

Și dacă Isus ne-a luat ca pe Simon din Cirene (cf. Mt 27,32), să purtăm puțin împreună cu el ocara crucii, cu tot ce comportă ea, nu trebuie să ne plângem peste tot, ci să ne bucurăm ca apostolii, căci e o mare onoare să suferi cu el, căci vei fi și proslăvit împreună cu el" (cf. Rom 8,17). Și, după ce au chemat pe apostoli, au pus să-i bată cu nuiele, i-au oprit să vorbească în numele lui Isus, și le-au dat drumul. Ei au plecat dinaintea Soborului, și s-au bucurat că au fost învredniciți să fie batjocoriți, pentru numele lui. Și în fiecare zi, în Templu și acasă, nu încetau să învețe pe oameni, și să vestească evanghelia lui Isus Cristos" (Fap 5,40-42.)

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 215.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat