Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Întâlnirea persoanelor consacrate

Comisia Diecezană pentru Viața Consacrată a organizat întâlnirea persoanelor consacrate din Dieceza de Iași, având ca tema de reflecție "Viața consacrată și familia: stări de viață și slujiri reciproce în Biserică", eveniment ce s-a desfășurat duminică, 8 mai 2011, la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, unde au fost prezente aproximativ 140 de persoane consacrate din întreaga dieceză, la care s-au alăturat frații studenți și postulanții de la Institutul Teologic Franciscan.

După cuvântul de deschidere adresat de pr. Alois Fechet, vicar episcopal pentru viața consacrată în Dieceza de Iași, și salutul introductiv al pr. Celeste Pianezze, secretarul Comisiei Diecezane pentru Viața Consacrată, a urmat un moment de rugăciune pregătit de surorile Oblate Asumpționiste.

Pe parcursul conferinței intitulate "Viața consacrată și familia: stări de viață și slujiri reciproce în Biserică", pr. Tiberio Scorrano, OCarm., a scos în evidență importanța pe care aceste două stări de viață o au în cadrul Bisericii, dând mărturie împreună de rădăcina lor comună: viața în Cristos. Familia și viața consacrată sunt amândouă purtătoare ale unui mesaj foarte important, mesajul iubirii lui Cristos care le unește și le îndeamnă la o relație reciprocă mai profundă pentru binele comun. A fost reliefată de asemenea și identitatea specifică acestor două stări de viață care au același scop: chemarea la iubire și implicit la sfințenie.

La acest eveniment a fost prezent și PS Aurel Percă, episcop auxiliar al Diecezei Romano-Catolice de Iași, care a prezidat sfânta Liturghie celebrată la ora 10.30 în capela institutului. Au concelebrat pr. vicar provincial Marius Vătămănelu, OFMConv., pr. Alois Fechet, pr. Celeste Pianezze, AA., precum și alți preoți din dieceză și din provincie.

În cadrul omiliei, PS Aurel a accentuat exigența de a avea o inimă deschisă la harul lui Dumnezeu, pentru ca astfel să dobândim capacitatea de a-l recunoaște pe Cristos asemenea ucenicilor din Emaus la frângerea pâinii și de a trăi prezența sa în mijlocul nostru în Cuvânt și în Euharistie la sfânta Liturghie. Această întâlnire cu Isus va genera în noi dorința și curajul de a-l mărturisi și celorlalți prin fapte, gesturi și cuvinte.

După agapa fraternă ce a urmat sfintei Liturghii, în jurul orei 13.30, în amfiteatrul institutului, au avut loc discuții în plen pe marginea temei propuse. Pe parcursul discuțiilor au fost subliniate o serie de aspecte semnificative privitoare la viața consacrată și la familie. Aceste două stări de viață sunt în strânsă legătură și trebuie să se sprijine reciproc. Familia reprezintă o bogăție pentru Biserică, pentru societate și pentru sănătatea lumii. Persoanele consacrate, în programul lor pastoral, sunt chemate să integreze și promovarea familiei. Se consideră ca fiind o idee demnă de luat în considerare și de pus în practică faptul de a educa familii care să devină la rândul lor modele și educatoare pentru celelalte familii din comunitate.

În încheierea acestei întâlniri a fost organizat un moment de adorație euharistică, ca aducere de mulțumire lui Dumnezeu pentru experiența rodnică și frumoasă a acestei zile.

Fr. Andrei Bejan, OFMConv.

Conferința

Viața Consacrată și Familia: stări de viată și slujiri reciproce în Biserică.

Relator: pr. Tiberio Scorrano, OCarm.

Introducere

În această zi, cu prilejul acestei întâlniri, participăm și noi la beatificarea lui Ioan Paul al II-lea și aniversarul vizitei sale în România. Ne amintim magisterul său, inspirați de exemplul său de "om al lui Dumnezeu", "statornic în credință" angajat trup și suflet față de misiunea sa de păstor, ziditorul "civilizației iubirii", iubitor al vieții consacrate.

Nu știu dacă voi reuși să cuprind termenii unui dialog între două subiecte, viața consacrată și familia, care își vorbesc puțin între ele și în general pe un plan utilitaristic. Familia, de fapt, e văzută drept obiect al atenției pastorale din partea persoanelor consacrate și nu un subiect cu care să colaboreze. Aceasta se așteaptă din partea persoanelor consacrate un ajutor pentru creșterea copiilor, o atenție față de cei bolnavi și în vârstă. Persoanele consacrate, la rândul lor, așteaptă din partea familiilor vocațiile și datorită acestor așteptări uneori intervine concurența și conflictul.

Astăzi doresc să prezint Viața Consacrată și Familia mai ales privind identitatea lor și menirea lor de a fi semne profetice în biserică. Numai pornind de aici putem înțelege slujirea reciprocă și slujirea în biserică.

Convocarea anului dedicat familiei în dieceza noastră poate fi o oportunitate pentru a începe un dialog, această întâlnire este o dovadă, care să ducă înainte de toate la o cunoaștere reciprocă mai profundă, la nivel teologic și cultural, la un nivel de responsabilitate comună mai eclezială și mai puțin utilitaristică, în contextul unei biserici-comuniune de vocații și carisme, în slujirea împărăției lui Dumnezeu pentru o nouă evanghelizare.

Uneori ne întâlnim deoarece ne simțim slabi. Familia și viața consacrată suferă amândouă pentru schimbările rapide care se petrec în societate, nu mai sunt așa sigure de identitatea proprie ca și în trecut, sunt contestate de curentele de gândire ale secularismului, relativismului, individualismului, etc. Totuși se simt amândouă purtătoare și mărturisitoare ale unui mesaj foarte important, înțeles deseori în zilele noastre în sens reductiv, dar fundamental și esențial pentru fericirea și realizarea omului. Este mesajul iubirii, care le unește și le îndeamnă la o relație reciprocă mai profundă pentru binele comun al întregii omeniri.

Și totuși, această relație nu se naște numai din sentimentul de slăbiciune și din conștientizarea unei misiuni mărețe de împlinit, dar, și mai ales, datorită unei noi imagini a Bisericii care își are originea în Conciliul Vatican II și în intenția sa de reîntoarcere la origini, mai precis la modelul comunității apostolice. Este chemarea la o biserică-comuniune, însuflețită de Duhul Sfânt și de Cuvânt, de unde izvorăște dorința și voința tuturor celor botezați de a valoriza dimensiunea lor regală, profetică, preoțească și de a fi protagoniști ai misiunii evanghelizatoare încredințată de Cristos înviat tuturor celor care cred.

Este necesar să ne îndreptăm, în mod special, spre un dialog mai deschis și profund pentru a tinde amândouă în mod mai decis și mai autentic la sfințenie după propria stare de viață. Alteritatea nu există pentru a ne confunda, dar pentru a înțelege mai bine identitatea noastră și a radia cu mai multă forță vocația și misiunea proprie în Biserică.

Prezentăm acum în mod mai detaliat această perspectivă. Nu vă așteptați, în primul rând, să vorbesc despre ce trebuie să facem pentru familie, ne oprim să "contemplăm" mai ales ceea ce suntem: consacrați și familie. Să ne îndrăgostim de starea de viață respectivă înainte de toate!

1. Chemarea universală la iubirea "unificată"

Icoana vieții consacrate și a familiei este aceeași: Sfânta Treime. Ioan Paul al II-lea a remarcat acest fundament trinitar: consacrarea este opera Tatălui care rezervă pentru sine o persoană, o trimite în urmarea lui Cristos într-un proiect carismatic care este rodul Duhului Sfânt, adică într-un Institut aprobat de biserică (VC 22).

Dumnezeu a creat omul după chipul și asemănarea sa (Gen 1,26): chemându-l la existență din iubire, l-a chemat în același timp la iubire. Dumnezeu este iubire (1In 4,8) și trăiește în el însuși un mister de comuniune personală de iubire. Dumnezeu înscrie în umanitatea omului capacitatea și responsabilitatea iubirii și a comuniunii. Iubirea este, așadar, vocația fundamentală și înnăscută a fiecărei ființe umane și a fiecărei stări de viață, rol și slujire în Biserică (Mc 12,28-34).

Întrucât este spirit întrupat, adică suflet care se exprimă în trup și trup pătruns de un duh nemuritor, omul este chemat la iubire în această totalitate unificată (Ev 10,5-7). Iubirea îmbrățișează și trupul uman iar trupul este făcut părtaș de iubirea spirituală (FC 11) (cf. predicile despre "Teologia trupului" lui Ioan Paul al II-lea în zilele de miercuri din perioada primilor doi ani de pontificat). "Omul nu poate să trăiască fără iubire. El rămâne pentru sine o ființă neînțeleasă, viața sa este fără sens, dacă nu îi este revelată iubirea, dacă nu se întâlnește cu iubirea, dacă nu o experimentează și nu o face proprie, dacă nu este părtaș în mod viu" (RH 10).

"Iubirea este eros și agape în aceeași măsură" a remarcat pr. Raniero Cantalamessa, predicatorul Casei Pontificale predicând exercițiile spirituale din timpul Postului Mare 2011 în fața papei. Și a adăugat că "aceasta este perspectiva în care se situează, în manieră exemplară, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea cu enciclica "Deus caritas est". El reafirmă sinteza catolică tradițională exprimând-o în termeni moderni. "Eros și agape, se citește în ea, - iubirea ascendentă și iubirea descendentă - niciodată nu pot fi separate complet una de alta [...]. Credința biblică nu construiește o lume paralelă sau o lume opusă fenomenului uman originar care este iubirea, ci acceptă omul întreg, intervenind în dorința lui de iubire pentru a o purifica, deschizându-i totodată dimensiuni noi" (nr. 7-8). Eros și agape sunt unite cu însăși izvorul iubirii care este Dumnezeu: "El iubește și iubirea sa poate fi calificată fără nici o îndoială ca eros, care este totodată și în mod total agape" (nr. 9).

"Dacă iubirea lumească este un trup fără suflet, - zice predicatorul casei pontificale, în meditația făcută papei - iubirea religioasă practicată astfel este un suflet fără trup. Ființa umană nu este un înger, adică un spirit pur; este suflet și trup unite în mod substanțial. Tot ceea ce face, inclusiv iubirea, trebuie să reflecte această structură a sa. Dacă componenta legată de afectivitate și de inimă este în mod sistematic negată sau reprimată, rezultatul va fi dublu: ori se merge înainte cu oboseală, din simț de datorie sau pentru apărarea propriei imagini, ori se caută compensații mai mult sau mai puțin permise, până la cazurile foarte dureroase pe care le cunoaștem bine. La capătul multor devieri morale ale persoanelor consacrate, nu se poate ignora asta, există o concepție deformată și răsucită despre iubire.

Așadar avem un motiv dublu și o urgență dublă de a redescoperi iubirea în unitatea ei originară. Iubirea adevărată și integrală este o perlă închisă între cele două valve care sunt erosul și agape" (din traducerea sitului diecezei: ercis.ro).

2. Relația între feciorie și căsătorie

În evangheliile sinoptice, în două ocazii, Isus face legătura între căsătorie și feciorie. În primul text, pe care îl găsim în Matei 19, este vorba despre întrebarea farizeilor asupra posibilității divorțului. Răspunsul lui Isus este orientat spre ceea ce era "de la început". "Creatorul i-a făcut bărbat și femeie", uniunea dintre bărbat și femeie este semnul iubirii lui Dumnezeu, acesta era proiectul originar, când a creat lumea. Pentru aceasta, imediat după, Isus ia ca exemplu vocația celor care s-au făcut eunuci pentru împărăția cerurilor. Sunt două chemări menite să fie semne ale unei realități divine. Sunt vocații specifice ale iubirii în două modalități diferite.

Al doilea text cheie al învățăturii lui Isus asupra fecioriei pentru împărăție este dialogul cu saduceii despre tema învierii. Această controversă o găsim în cele trei evanghelii sinoptice, cu mici variații. Citim Matei 22,23-33. Aici Isus face lumină asupra condiției viitoare. Cristos răspunde spunând că învierea exclude viața de cuplu, fiind căsătoria o instituție valabilă doar pentru această viață. Despre cei înviați Cristos spune că nu iau soție și nici soț. Acest lucru implică faptul că starea finală a omenirii este cea feciorelnică, în sensul că relația exclusivă între un bărbat și o femeie, cu semnificațiile sale de unitate și fecunditate, nu mai are motiv de a exista într-o fază concluzivă a istoriei. În plus, raportul exclusiv între două persoane ar fi într-o contradicție radicală cu o realitate umană absorbită în totalitate de Dumnezeu, unde iubirea trinitară umple în totalitate toate relațiile interpersonale ale celor înviați, atât relațiile feciorelnice cât și cele nupțiale așa cum vom vedea mai jos. Toți suntem chemați la iubire după vocația proprie pentru că numai iubirea lui Dumnezeu poate să ne desăvârșească. Iubirea trăită în familie își găsește originea și finalitatea sa în Dumnezeu, se căsătoresc "în Domnul". Iubirea feciorelnică este semnul imediat al conjugalității originare și finale "cu Dumnezeu" (Rom 12,1-2).

Specificitatea fecioriei consacrate pentru viața Bisericii este aceea de a fi un semnal care trimite la viitor, la cele de pe urmă. În Biserică persoanele consacrate reprezintă mărturia și semnul stării de viață la învierea finală, unde nu se ia nici soție și nici soț.

Suntem chemați cu toții să fim "experți ai iubirii!"(Benedict al XVI-lea). Din acest motiv, devine necesară aprofundarea propriei chemări pentru a descoperi că alteritatea ajută pentru a clarifica și întări identitatea proprie de slujire în Biserică.

3. Nupțialitate consacrată și conjugalitate-sacrament

Fecioria și căsătoria sunt două posibilități pentru creștinii, două modalități de a realiza în mod deplin vocația comună la iubire, două forme de fecunditate: una spirituală și cealaltă fizică-spirituală . Așadar, alegerea virginității consacrate este renunțarea la "conjugalitate", dar nu la "nupțialitate". Iată de ce fecioria nu se poate confunda pur și simplu cu condiția celibatară, ca și o renunțare la căsătorie și atât. Alegerea feciorelnică este făcută din iubire, are o dimensiune nupțială. Lasă de înțeles acea dorință a lui Dumnezeu de "a se căsători" cu creaturile sale, ca să fie una (In 17,21) cu ele până a forma un singur trup așa cum se întâmplă în Euharistie (1Cor 11,23-26). Acolo Isus se oferă, trup și sânge, pentru a fi un singur trup cu cei care cred, în așteptarea venirii sale în mărire, întâlnirea finală și definitivă a mirelui cu mireasa (Ap 21,2; 22,17). Darul și alegerea feciorelnică se naște atunci, din experiența mistică a iubirii și vrea să crească în această capacitate de a iubi mereu mai mult, mai ales pe cei săraci în iubire. Nu se naște, așadar, dintr-o dorință de pocăință, de renunțare la instincte, sentimente și tentații sau în vederea perfecțiunii personale.

Fecioria-consacrată este o chemare specială la iubirea conformă cu Cristos: ea dăruiește libertatea inimii pentru a-l iubi pe Dumnezeu. Liberă de îndatoririle iubirii conjugale, inima feciorelnică poate să se simtă, prin urmare, mai disponibilă spre iubirea gratuită a fraților (1Cor 7,32-35). Presupune în cei care o aleg, aprecierea deplină a căsătoriei și capacitatea de a trăi bine, conjugalitatea-sacrament, dacă ar fi fost chemați la această stare de viață. De fapt, dacă, răspunzând la o invitație a Domnului, consacrații au renunțat la viața de căsătorie, au făcut-o nu cu o atitudine de fugă sau subestimare, dar numai pentru a răspunde la o alegere a Duhului Sfânt.

Așa cum fecioria-consacrată conține, depășind-o, chemarea la conjugalitate - sacrament, tot astfel conjugaliatea - sacrament reprezintă, în semnificația sa profundă, tendința de a trăi fecioria inimii. În consecință, este fundamentală pentru soții creștini mărturia fecioriei-consacrate pentru a tinde, cu entuziasm, la sfințenie, care este perfecțiunea în dragoste, constitutivă în vocația la căsătorie (Ef 5,25-33). Fecioria amintește soților că trebuie să trăiască căsătoria ca o anticipare și o imagine a comuniunii perfecte cu Dumnezeu. Acel "Tu" pe care fiecare îl caută în cele din urmă este Dumnezeu: celălalt soț nu poate să satisfacă dorința nelimitată de iubire; adevăratele căsătorii sunt cele cu Dumnezeu.

Dar este adevărat și faptul că sfințenia soților este o solicitare adresată vieții consacrate să actualizeze pe deplin propria vocație feciorelnică. Căsătoria - sacrament, atunci, nu are de ce să se teamă în a simți diminuată prețiozitatea sa din cauza exaltării fecioriei, și nici fecioria nu poate vedea încețoșată (umbrită) "unicitatea" sa datorită valorizării căsătoriei - sacrament.

Dimpotrivă: fiecare dintre aceste chemări, destinate să se integreze deoarece provin de la același Duh (1Cor 12,4-7), este avantajată și se bucură în a o vedea pe cealaltă lăudată pentru frumusețea sa. Stabilirea relațiilor adevărate între cele două vocații înseamnă și a avea posibilitatea de a înțelege mai bine identitatea proprie în sânul vieții Bisericii. Nupțialitatea consacrată și conjugalitatea în sacrament sunt două forme de maternitate și paternitate.

Relația între cele două vocații se poate desfășura în optica unei integrări pastorale care are ca și elemente constitutive colaborarea, comuniunea și responsabilitatea comună. Persoane consacrate și familii sunt subiecți activi și responsabili pentru o misiune de mântuire, două daruri care se edifică în mod reciproc.

4. Reciprocitatea într-un context eclezial de comuniune

Suntem încă departe de a percepe în mod real drumul reciprocității. Soții și consacrații se postulează și se luminează reciproc. Această reciprocitate trebuie reluată și realizată mai bine în sens eclezial (VC 54-56). Trebuiesc depășite dinamicile competiționale și comparative.

Compoziția armonioasă a relației soți - persoane consacrate, poate să se întâmple doar la lumina unei bune ecleziologii care să dețină și să dezvolte punctele esențiale ale ecleziologiei conciliare. Familia și viața consacrată sunt două căi intersectate ale unei unice realități ecleziale. Acest fapt, în afară de a acorda adevărata relevanță eclezială a celor două stări de viață, implică recunoașterea reciprocă și necesită un schimb continuu pentru ca o stare de viață să găsească în confruntarea cu cealaltă o indispensabilă cheie care să interpreteze propriul mod de a fi. Ecleziologia de comuniune (VC41) găsește o aplicație specifică a sa chiar în noua și originala reciprocitate între căsătorie și feciorie.

Obiectivul unei astfel de relații nu trebuie interpretată în cheie funcțională, dar în confruntarea semnelor profetice, care trimit la o realitate trascendentală.

"Dar numai în cadrul misterului Bisericii ca mister de comuniune se revelează "identitatea" credincioșilor laici, demnitatea lor originală. Și numai în cadrul acestei demnități se pot defini vocația și misiunea lor în Biserică și în lume" (CL 8).

Sunt necesare noi căi pastorale în care viața persoanelor consacrate să se poată realiza. De la preocuparea de "a face" este necesară trecerea la contemplația de "a fi" în Biserică.

Adevărul este că încă mai avem o pastorală familiară care vede familia un obiect pasiv. Nu este vorba de faptul că ar fi ignorată familia, dar este considerată doar la nivelul membrilor în parte și nu în virtutea identității proprii. Și viața consacrată este considerată mai mult la nivel individual decât comunitar. Nu doar consacratul singur trebuie să fie un semn profetic, dar și comunitatea ca loc teologic al vieții de comuniune.

Mântuirea nu este individualistică, izolată. Dumnezeu mântuiește un popor, o comunitate de persoane consacrate și familia se situează în acest același context.

Este necesar să redescoperim, să redăm demnitatea soților și să-i facem conștienți de rolul, de ministerul pe care îl au în biserică.

Este necesar să ne convertim spre o viață pastorală mai creativă care să exprime o viziune pozitivă a corporalității, a sexualității, a valorii sentimentelor. Se evidențiază aici, îndatorirea care îi revine vieții consacrate, ceea ce putem face pentru familie.

Contribuția prioritară a vieții consacrate la pastorala familiară este să accentueze primatul lui Dumnezeu și să formeze familiile creștine la o spiritualitate autentică profundă.

Comunitățile persoanelor consacrate sunt chemate să ajute familia să descopere izvorul iubirii care vine de la Dumnezeu. Familiile pot ajuta persoanelor consacrate să descopere umanitatea iubirii.

În fața individualismului pentru care individul este centrul societății, subiectul drepturilor; în fața privatizării legăturilor familiare care domină astăzi și pentru aceasta familia este locul izolării, ascunzătoare pentru două persoane, fără deschidere, familia dispare și lasă locul subiectivismului etic, viața consacrată are datoria să proclame cu hotărâre viziunea creștină a omului care concepe persoana ca o ființă de comuniune. Persoanele consacrate trebuie să fie "experte în comuniune". Reciprocitatea între persoane consacrate și soți se maturizează în conștientizarea ce provine din partea amândurora că nu sunt autosuficiente dar sunt în drum pe aceeași stradă nupțială. Expresia multiformă a acelei iubiri care unește pe Cristos Mirele cu Biserica, Mireasa sa.

Nu trebuie să remarcăm atunci doar fidelitatea voturilor și datoriilor conjugale în vederea perfecțiunii personale, numai aspectul moral. Dar împreună, și cu mai multă putere, trebuie să mărturisim aspectul profetic: vestea cea bună că Dumnezeu ne-a creat pentru iubire și ne cheamă să iubim în fiecare zi cum ne-a iubit Isus Cristos (In 13,34-35). În urma acestei conștientizări, contemplând ceea ce Familia și Viața Consacrată "sunt" după planul lui Dumnezeu, la origini și la împlinirea timpurilor, iau naștere diferitele forme de "a face". Familiei și vieții consacrate le place să fie apreciate înainte de toate pentru ceea ce Domnul a voit ca ele să fie în lume și mai apoi pentru ceea ce, întăriți de comuniunea sa de iubire, fac.

Parafrazând motoul anului familiei putem termina zicând:

Familie și viață consacrată, deveniți ceea ce sunteți!

Roman, 08/05/2011

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 8 mai: Roman: Întâlnirea persoanelor consacrate


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat