Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Trei zile de unitate vizibilă și dialog fratern.

Un eveniment istoric care în urma cu 12 ani a constituit cel mai important act de unitate creștină al mileniului: vizita Sanctității sale papa Ioan Paul al II-lea în România

Românie, grădina Maicii Domnului, vin la tine în numele lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și al preasfintei Fecioare Maria. În pragul noului mileniu, întemeiază-ți viitorul mai departe pe stânca tare a evangheliei. Cu ajutorul lui Cristos vei fi protagonista unei noi perioade de entuziasm și curaj. Vei fi națiunea prosperă, pământ roditor de bine, popor solidar și făcător de pace (Cf. Cristina Șoican, România, națiune mult dragă mie, în rev. Actualitatea Creștină, nr. 5 /2005 periodic al Arhiepiscopiei Romano -Catolice de București, p. 6.).

(Sanctitatea sa papa Ioan Paul al II-lea)

Vestea sosirii

Rândurile ce vor urma sunt relatarea unui eveniment ce mi-a marcat adolescența, pe care cu siguranță nu o să-l uit toată viața și care - pot spune acum cu convingere, mi-a hotărât drumul ce aveam să-l urmez, influențându-mă decisiv în opțiunea de a mă înscrie la Liceul Teologic Greco-Catolic Sfântul Vasile cel Mare din Blaj. Cu siguranță însă va fi cel mai important act al mileniului de unitate creștină la care am avut șansa să iau parte.

În prima duminică a lunii mai a anului 1999 participam la sfânta Liturghie, la începutul căreia părintele ne-a avizat că la sfârșitul ei ne va face un anunț foarte important legat de o mare sărbătoare apropiată. Ne gândeam cu toții că este vorba despre pregătirile pentru marele Jubileu al anului 2000 de la nașterea Mântuitorului Isus Cristos. Vestea pe care am primit-o însă avea să fie năucitoare: Sfântul părinte papa Ioan Paul al II-lea va veni în România! La anunțarea veștii în biserică s-a lăsat o liniște adâncă urmată apoi de o explozie de bucurie. Oamenii nu au știut cum să-și arate sentimentele așa că au început să aplaude, lucru rar întâlnit în biserică. S-au adunat apoi cu toții în jurul părintelui care dădea noi detalii. Mi-am căutat prin mulțime părinții și când i-am întâlnit le-am spus cu hotărâre: Vreau să merg la București!

Din Parohia Oravița s-au organizat două grupuri: cel al adulților la care părintele Ovidiu Leontin Cozmuța l-a împuternicit pe tatăl meu, Gherman Paul, să fie responsabil de grup și grupul tinerilor din asociația Kolping. La grupul adulților s-au înscris: Gherman Lucica, Marina Mircea, Crișan Olimpia, Urban Mariana, Urban Simona, Lazăr Cornel. Eu împreună cu colegul Urban Dănuț am mers în grupul tinerilor al asociației Kolping.

Pregătirea și desfășurarea vizitei - Ordine și meticulozitate

Prima impresie, care apoi mi s-a confirmat pe tot parcursul manifestărilor, a fost cea de ordine și meticulozitate. Fiecare pas pe care aveam să îl facem încă de la plecarea din Oravița, apoi întâlnirea de la Timișoara cu restul grupurilor din Banat și apoi drumul la dus și întors din București a fost gândit cu multă atenție. Într-o succesiune gândită temeinic, cu mult înainte, toate mișcările grupurilor s-au sincronizat perfect. La plecare fiecare am primit o eșarfă colorată (fiecare zonă geografică avea altă culoare, cei din Banat având culoarea albastră), o insignă cu chipul papei și un steguleț cu însemnele Vaticanului. Pe lângă aceste accesorii am primit fiecare un bilet de intrare la sfânta Liturghie celebrată de sfântul părinte, pe care era notat: numele și prenumele, parohia, poarta de intrare și locul rezervat. Pe bilet era desenat planul zonei Parc Pod Izvor cu numerotarea zonelor și a locurilor. Fiecare conducător de grup a primit: un program pe zile și ore a momentelor importante din vizita Sanctității sale, un program de mers al trenurilor și a deplasării cu autocarul prin București și o hartă a București-ului cu evidențierea locurilor de desfășurare a evenimentelor și a căilor de acces puse la dispoziție de Cercetașii Creștini Români din Federația Scout-ismului European. Am mai primit pliante cu cântece specifice Liturghiei catolice și rugăciunea Tatăl nostru traduse în 8 limbi. O asemenea organizare doar Biserica, cu îndelungata ei experiență și înțelepciune, putea să o facă.

Sosirea în București

Drumul spre București l-am parcurs cu trenul. Încă de la plecarea din Timișoara am intrat într-o atmosferă de exprimare entuziastă a credinței. Din fiecare vagon se auzeau cântece și rugăciuni întru mărirea lui Dumnezeu. Gările București-ului au devenit neîncăpătoare pentru zecile de mii de pelerini veniți din toată țara. Trenul nostru a fost dirijat spre gara Băneasa. Imediat ce am coborât din tren, la capătul fiecărui peron, eram preluați de tineri voluntari, membrii ai Asociației Cercetașilor Creștini Români, care ne dirijau spre autocare. Aveam fiecare în mâini stegulețe cu însemnele papale. Fiecare grup pentru a se recunoaște de la distanță purta câte un steag mare ori câte o pancartă cu mesaje pentru suveranul pontif: Sfinte părinte - Banatul vă iubește, vivat papa și alte declarații de iubire.

Sfântul părinte Ioan Paul al II-lea a sosit vineri, 7 mai, pe aeroportul București - Băneasa unde a avut loc ceremonia de primire. De la aeroport, papa s-a deplasat cu automobilul panoramic la catedrala patriarhală. Pe întreg traseul erau credincioși, pe dreapta și pe stânga drumului, care ovaționau convoiul. Capitala României în perioada 7-10 mai a fost un oraș care a trăit sub ocupația credinței. Tata mi-a spus, vizibil impresionat și cu ochii în lacrimi, că niciodată românii nu au văzut asemenea manifestări de devotament și iubire pornite spre o persoană. Pentru prima dată românii, după zeci de ani, au ieșit nesiliți în stradă spre a manifesta și a-și exprima liber credința. Nici regimul totalitar comunist, nici trupele represive ale dictatorului Ceaușescu, chiar mobilizând silit muncitorii din fabrici, nu au reușit să scoată atâta lume în stradă la vreo paradă. Exprimarea bucuriei și a sentimentelor de dragoste manifestate de mulțime față de papă au reușit să îl impresioneze și pe acesta.

Sâmbătă, 8 mai, rugăciune la Cimitirul Bellu Catolic.

Sâmbătă, 8 mai, papa s-a deplasat la Cimitirul Belu Catolic unde s-a rugat în tăcere timp de 30 de minute la mormintele episcopilor Bălan și Aftenie, morți în închisorile comuniste și cel al cardinalului Iuliu Hosu, victimă a represiunii comuniste. În drum spre catedrala "Sfântul Iosif", papa s-a oprit la Cimitirul Eroilor Revoluției unde a oficiat o scurtă slujbă de pomenire (Cf. Corneliu Ciocan, La ceremonia de la Sfântul Iosif au participat 900 de preoți, Evenimentul Zilei, nr. 2087, luni 10 mai, București, 1999, p. 4.).

Liturghia Greco-Catolică din catedrala "Sfântul Iosif"

Pentru grupul nostru cu adevărat înălțătoare va fi sfânta Liturghie Greco-Catolică din catedrala "Sfântul Iosif". Niciodată nu am văzut până atunci atâția preoți adunați împreună pentru a-l lăuda pe Domnul. Mai târziu citind în presa acelor zile aveam să aflu că au fost 900. Eu am rămas în preajma catedralei în grupul tinerilor care cântau muzică de adorație, acompaniați de chitare. Ceea ce s-a întâmplat în catedrală am văzut mai târziu în câteva secvențe filmate în timpul Liturghiei. Tata mi-a explicat că trăim clipe istorice pentru biserica noastră. De fapt toți din jurul catedralei aveau ochii plini de lacrimi. Era într-un fel ciudat comportamentul lor: zâmbeau fericiți ca peste câteva minute să plângă de fericire. În catedrală se aflau cardinalul și mitropolitul nostru și, ceea ce nimeni nu putea să-și imagineze cu câțiva ani în urmă, papa de la Roma, care avea să-i binecuvânteze. Papa a fost întâmpinat de președintele României, Emil Constantinescu, după care s-a apropiat de cardinalul Alexandru Todea care se afla în stânga altarului într-un scaun cu rotile. Fiind bolnav de mulți ani, el a fost adus de la Reghin la cererea expresă a papei Ioan Paul al II-lea care avea să îi dea și cea mai înaltă cinstire oferindu-i, după ce s-a împărtășit, potirul din care a băut pentru a se împărtăși, la rându-i. În semn de înaltă prețuire, la mijlocul slujbei, în cadrul ceremonialului numit Ofertoriu, suveranul pontif a dăruit mitropolitului Lucian Mureșan un potir de împărtășanie (Cf. Corneliu Ciocan, La ceremonia de la Sfântul Iosif au participat 900 de preoți, Evenimentul Zilei, nr. 2087, luni 10 mai, București, 1999, p. 4.). Când sfântul părinte a ieșit din catedrală cu toții am aclamat îndelung scandând: VIVAT PAPA!

Duminică, 9 mai, Liturghia solemnă din parcul Podul Izvor

Momentul culminant al vizitei s-a consumat în parcul Podul Izvor unde papa a oficiat o Liturghie solemnă. Încă de la ora 9.00 am început să intrăm în perimetrul parcului, cu toate că Liturghia era programată să înceapă la ora 17.00. Autocarul având un semn distinct pe parbriz, cu o imagine a papei ne-a adus până în piața din fața Casei Poporului. Parcul Podul Izvor, unde avea să fie celebrată sfânta Liturghie, se va transforma pentru câteva ore într-o adevărată biserică a neamului și a unității. Parcul se află în apropierea Casei Poporului având forma unui dreptunghi străjuit pe fiecare latură de: Splaiul Unirii cu trei intrări, una spre Piața Unirii (intr. 4), cealaltă spre Eroilor (intr.2) și una centrală (intr. 3). Latura din dreapta privită dinspre tribună este străjuită de Bulevardul Libertății cu două intrări (intr. 5 și 6) latura stângă însemnând Bulevardul BP Hașdeu cu intrarea (intr 1) și Bulevardul Națiunile Unite în spatele tribunei altar cu intrarea preoților. Ne-am îndreptat în grupuri stabilite anterior de fiecare dieceză în frunte cu un responsabil de grup spre intrarea în parc. Diecezelor greco-catolice le-a fost rezervată intrarea numărul 3 fiind repartizați în sectoarele: G7 (2.000 persoane), G8 (1.300 pers.), G9 (2.000 pers.), F8 (1.300 pers.), E8 (1.300 pers.), D8 (1.300 pers.), C8 (1.300pers.), total 10.500 persoane. Sectoarele repartizate greco-catolicilor erau dispuse exact în centrul pieței în formă de cruce cu baza spre tribuna altar, în care va fi papa. În stânga și-n dreapta crucii greco-catolice se aflau sectoarele repartizate credincioșilor ortodocși respectiv catolici. Din fericire am păstrat toate materialele care-mi sunt acum de un real folos pentru a evoca acest moment ce mi-a marcat adolescența. Privind acum planul pieței și dispunerea noastră mă gândesc că simbolistica grupării noastre, a greco-catolicilor, în formă de cruce este sugestivă pentru suferințele Bisericii noastre și văd în această așezare mâna lui Dumnezeu și nu cred că este doar o întâmplare. De altfel, oficierea unei Liturghii solemne, oficiată de papa de la Roma, în imediata apropiere a megalomanicei clădiri a Casei Poporului (actualmente Clădirea Parlamentului) pe care a dorit-o construită dictatorul Ceaușescu ca simbol al puterii comunismului în România, este mai mult decât sugestivă. Ea reliefează clar și dă dovada biruinței Bisericii asupra forței răului. Ceea ce a însemnat însă o surpriză plăcută pentru mine a fost numărul mare de tineri ce soseau necontenit în piață. Grupuri, grupuri, care de care mai entuziaste, cântau cântece de adorație, spuneau rugăciuni cu glas tare, ori așezați în genunchi, spuneau Rozariul. Fiecare grup se identifica printr-un steag mare, cu diferite însemne a diverselor asociații, ori reuniuni, sau pancarte pe care era scris orașul, ori județul, și un mesaj de iubire pentru papa. La ora 11.00, după numai două ore de la deschiderea accesului în parc, erau deja zeci de mii de oameni; mulțimea de credincioși continua să sosească. Mama, care suferea din cauza căldurii, având și probleme cu tensiunea, a rămas aproape de intrare unde era mai puțină aglomerație. În parc erau montate și două corturi sanitare amenajate de Serviciul de Ambulanță București. S-au dovedit a fi utile, chiar și eu am avut nevoie de asistență medicală deoarece din cauza căldurii și a aglomerației am leșinat. Am fost dus de urgență de voluntari într-unul din cele două corturi sanitare, unde mi s-a făcut o injecție și mi s-a dat apă. Nu am rămas acolo decât câteva minute deoarece în parc începuse o rumoare care creștea în intensitate. Deodată, ca un tunet au izbucnit urale. Mulțimea și-a unit glasurile scandând: VIVAT PAPA! Sfântul părinte și-a făcut apariția într-un automobil panoramic. Aflându-mă la marginea sectorului, lângă alee, a trecut pe lângă mine încât mi-a dat senzația că-l pot atinge. Am fost copleșit de emoție. Discursul în limba română al sfântului părinte a declanșat valuri de urale. S-a scandat: Papa, te iubim și unitate. Eram fericit și mulțumit de tot ceea ce vedeam și auzeam. Mă simțeam încurajat, că credința va birui! Acum eram sigur de acest lucru, iar viitorul Bisericii asupra căruia aveam îndoieli realizam că nu poate fi biruită de forțele răului. Un singur lucru mă mai neliniștea: mă întrebam cum o să primesc în această mare mulțime sfânta Împărtășanie pentru care mă pregătisem cu familia și părintele încă de acasă. Dar iată că în timpul celebrării 300 de voluntari au fost postați în locuri fixate din înainte. Ei aveau câte o umbrelă galbenă în mână pe care au deschis-o la un moment bine stabilit. Trei sute de preoți s-au îndreptat către voluntari orientându-se după umbrelele galbene și au distribuit sfânta Împărtășanie. Lucrurile lui Dumnezeu sunt întotdeauna simple, doar nouă oamenilor ni se par altfel.

Dialog și reconciliere

Dacă aș încerca să exprim printr-un singur cuvânt ceea ce simțeam eu și cu certitudine și cei care mă înconjurau, acesta nu poate fi decât unitate. Aceasta a fost și tema centrală a discursurilor sfântului părinte, ținute cu diverse prilejuri în cele trei zile (7-9 mai 1999) petrecute în România, țară despre care Sanctitatea sa vorbește cu multă iubire: este prima dată când providența divină îmi oferă posibilitatea să dedic o călătorie apostolică unei națiuni în majoritate ortodoxă ... Românie, țară punte între Orient și Occident, punct de răscruce între Europa Centrală și cea Orientală, Românie pe care tradiția o numește cu frumosul titlu grădina Maicii Domnului, vin la tine în numele lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și al preasfintei Fecioare Maria. În pragul noului mileniu, întemeiază-ți viitorul mai departe pe stânca tare a evangheliei. Cu ajutorul lui Cristos vei fi protagonista unei noi perioade de entuziasm și curaj. Vei fi națiunea prosperă, pământ roditor de bine, popor solidar și făcător de pace (Cf. Cristina Șoican, România, națiune mult dragă mie, în rev. Actualitatea Creștină, nr. 5 /2005 periodic al Arhiepiscopiei Romano -Catolice de București, p. 6.). De altfel Sanctitatea sa a omagiat în repetate rânduri puterea credinței manifestate de poporul român încă de la începuturile evanghelizării sale și a lansat un apel la unitate a tuturor credincioșilor creștini: să izbucnească din Biserica Ortodoxă Română și din cea Catolică o singură cântare de prea mărire a neamului Domnului!

Să formeze o simfonie de glasuri exprimând frățietatea cordială a raporturilor reciproce și implorând comuniunea deplină a tuturor credincioșilor. Întemeiate pe succesiunea apostolică, Biserica Ortodoxă Română și cea Catolică au același cuvânt al Domnului, păstrat în Sfintele Scripturi și aceleași taine sau sacramente. În special, conservă aceiași preoție și celebrează unicul sacrificiu a lui Cristos prin care el edifică și face să crească Biserica sa. Binecuvântat fie numele Domnului pentru tot ce se face în ascultare de porunca lui Cristos. Mă gândesc la dialogul internațional între Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă în ansamblul ei și la cel dintre Biserica Greco-Catolică și Biserica Ortodoxă Română (Corneliu Ciocan, Suveranul Pontif a elogiat puterea credinței manifestate de poporul Român încă de la începuturile evanghelizării sale, în Evenimentul Zilei, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999 p. 3.).

Sfântul părinte și-a exprimat speranța că al III-lea mileniu creștin să ne găsească dacă nu total uniți cel puțin mai aproape de unitate subliniind faptul că prin credința și speranța mărturisite pe pământul românesc de Biserica Catolică și Ortodoxă persecuțiile și suferințele au devenit ocazii prețioase de sfințire și evanghelizare: mă gândesc la comorile de spiritualitate și de sfințenie care au făcut prețioasă istoria seculară a României. Pomenesc cu venerație mărturia dată în timpul persecuției de atâția creștini iluștrii, cât și necunoscuți care au rămas tari în credință și au continuat să răspândească evanghelia, uneori cu prețul propriei vieți. Fidelitatea lor constituie pentru toți discipolii Domnului un semn de speranță. Într-adevăr, comuniunea dintre creștinii de diverse confesiuni, reală, chiar dacă imperfectă, se confirmă prin martiriul pentru Cristos și se desăvârșește în împărtășirea sfinților (Corneliu Ciocan, suveranul pontif a elogiat puterea credinței manifestate de poporul Român încă de la începuturile evanghelizării sale, în Evenimentul Zilei, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999 p. 3.). În discursul rostit în fața sfântului Sinod, sfântul părinte papa Ioan Paul al II-lea a abordat o temă dragă sanctității sale, a iubirii ca unică și adevărată sinteză a credinței creștine. Citând pe apostolul Paul (1Cor 13,4-7) sunt cuvinte ce și-au păstrat valabilitatea și actualitatea dea lungul veacurilor prin valoarea mesajului transmis: dragostea îndelung rabdă; dragostea este bine voitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se mândrește, nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul, nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă (Papa Ioan Paul al II-lea, Fragmente din discursul sfântului părinte, rostit sâmbătă seara în fața sfântului Sinod, în Ibidem, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999, p. 4.). A fost o introducere frumoasă pentru a aminti necesitatea începerii unui dialog fratern asupra problemelor care încă ne despart: Biserica Greco-Catolică din România a suferit în deceniile trecute o represiune violentă. Drepturile ei au fost călcate în picioare și violate. Fii săi au suferit mult, unii până la mărturia supremă a sângelui. Sfârșitul prigoanei a restituit libertatea, dar problema structurilor bisericești așteaptă încă soluția sa definitivă. Fie ca dialogul să constituie calea pentru vindecarea rănilor încă deschise și pentru rezolvarea dificultăților ce mai persistă. Victoria carității va fi o pildă nu numai pentru biserici, dar și pentru întreaga societate. Îl rog pe Dumnezeu, părinte al milostivirii și Domn al păcii, ca iubirea primită și dăruită să fie semnul prin care creștinii pot fi recunoscuți ca fideli Domnului lor (Papa Ioan Paul al II-lea, Fragmente din discursul sfântul părinte, rostit sâmbătă seara în fața sfântului Sinod, în Ibidem, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999, p. 4.). La fiecare problemă enunțată soluția nu este alta decât a reda Bisericii unitatea vizibilă: Frați întru episcopat, să redăm Bisericii unitatea vizibilă pentru că altfel această lume va fi lipsită de o mărturie pe care numai urmașii Fiului lui Dumnezeu, mort și înviat din iubire, o pot duce până la cele din urmă consecințe. Ce ar putea oare determina oamenii de azi să creadă în el, dacă noi continuăm să sfâșiem cămașa necusută a Bisericii dacă nu reușim să dobândim de la Dumnezeu miracolul unității, lucrând pentru a înlătura obstacolele din calea manifestării ei depline? Cine ne va ierta de această mărturie neadusă? Am căutat unitatea din toate puterile mele și voi continua să mă dedic până la sfârșit ca ea să fie între preocupările prioritare ale bisericilor și a le susține în slujirea apostolică (Papa Ioan Paul al II-lea, Fragmente din discursul sfântului părinte, rostit sâmbătă seara în fața sfântul Sinod, în Ibidem, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999, p. 4.).

De altfel, pe întreg parcursul vizitei, între Sanctitatea sa papa Ioan Paul al II-lea și preafericitul părinte patriarh Teoctist, a existat un viu dialog al unității. Sub aspect ecumenic punctul culminant a fost atins prin întâlnirea și îmbrățișarea fraternă între papă și patriarhul Teoctist, care la rândul său lansează mesajul actual al Bisericii: În pragul celui de al III-lea mileniu, mesajul Bisericii adresat lumii nu poate fi altul decât acesta: Hristos cel înviat împărtășește lumii prin Biserică dobândirea vieții celei adevărate. Credem că Bisericile creștine trebuie să își adune energiile risipite și să le concentreze în lucrarea de sfințire a omului și a lumii.

Să-l redea lumii pe Hristos. Ce putem noi oferii lumii altceva mai de preț decât Dumnezeu însuși? Lumea de azi are nevoie mai mult ca oricând de Dumnezeu și de harul său sfințitor, căci constatăm cu durere că mulți dintre semenii noștri au pierdut conștiința sensului vieții lor. Ei par a rămâne captivi pământului și neputincioși în a-și ridica privirea spre cer, pentru a-și descoperii adevăratul lor statut, cel de ființă creată după chipul lui Dumnezeu pentru a ajunge la asemănarea cu el (Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe, Cuvântarea Preaericitului părinte patriarh Teoctist la celebrarea sfintei Liturghii în Piața Unirii din București, în prezența Sanctității sale, papa Ioan Paul al II-lea, în Ibidem, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999, p. 5.).

Cu ocazia vizitei Sanctității sale papa Ioan Paul al II-lea a fost lansată cartea părintelui prof. dr. Dumitru Popescu Ortodoxie și catolicism, dialog și conciliere. Volumul editat la România Creștină este prefațat de către patriarhul Teoctist. Lucrarea cuprinde un ciclu de conferințe ale distinsului profesor susținute la Institutul San-Bernardino din Veneția, Centrul Pro Unione din Roma, Facultatea de Teologie din Padova și Institutul Ecumenic din Bari. Într-o ediție de lux ea a fost oferită Sanctității sale papa Ioan Paul al II-lea, la întâlnirea cu înalții ierarhi a sfântului Sinod BOR (Cf. Corneliu Ciocan, Volumul Ortodoxie și Catolicism va fi oferit papei ca simbol al reconcilierii, în Ibidem, nr. 2087, luni, 10 mai, București, 1999, p. 5.).

Iată acum, când scriu aceste rânduri cei doi conducători ai Bisericilor: Sanctitatea sa papa Ioan Paul al II-lea și preafericitul părinte patriarh Teoctist sunt la Tatăl Ceresc. Aici pe pământ au rămas însă vorbele, dar mai ales faptele lor care sunt lumina călăuzitoare pe drumul unității pentru generațiile ce vin.

Întoarcerea

Deși a fost un drum obositor acest eveniment mi-a rămas întipărit foarte limpede în minte și de fiecare dată când îl povestesc, nu uit nici cel mai mic detaliu. M-am întors acasă mai bogat sufletește. Am văzut și am trăit unitatea. Unitatea există, poate fi realizată foarte ușor, e posibilă, iar acolo, avându-l pe papa Ioan Paul al II-lea în mijlocul nostru, a fost chiar o unitate palpabilă.

Într-un sertar, dar și în suflet, păstrez cu sfințenie un rozariu din lemn de trandafir adus tocmai de la Roma.

(fragment din cartea Carisma Unității. Elemente ecumenice aparținând modelului de conviețuire interetnică și multiconfesională din Banat de Alexandru-Paul Gherman)

Alexandru-Paul Gherman
masterand Anul II la Universitatea Babeș-Bolyai,
Facultatea de Teologie Greco-Catolică,
Cluj-Napoca.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat