Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papii și îngerii

Interviu luat părintelui Marcello Stanzione, autorul unei cărți despre această temă

De Antonio Gaspari

Îngerii sunt o invenție umană pentru a asigura persoanele sau realități concrete care intervin în istoria fiecăruia?

La această întrebare și la altele încearcă să răspundă cartea părintelui Marcello Stanzione cu titlul "Papii și îngerii" (Gribaudi editore).

Deja autor a numeroase volume despre această temă, părintele Stanzione organizează în fiecare an o întâlnire anuală despre îngeri.

În cartea amintită, care a fost prezentată de dr. Angelo Scelzo, subsecretar la Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale și Nerea de Giovanni, președinte internațional al criticilor literari, vineri 6 mai, la Roma, la librăria "Paul al VI-lea", pr. Marcello trasează un portret original al Pontifilor și al raportului lor cu îngerii.

Prezintă o scurtă biografie a fiecărui Pontif, analiza personalității, scrierile și mai ales experiența îngerului păzitor care i-a călăuzit pașii.

Pentru a cunoaște anecdotele și devoțiunea pe care Papii au nutrit-o față de îngeri, agenția Zenit l-a intervievat pe pr. Marcello Stanzione.

Unii cred că acest cult al îngerilor este o practică pentru copii, în timp ce dumneavoastră susțineți în carte că există o mare venerație a Papilor față de îngeri. Ce anume ați scris în această privință?

Pr. Marcello: De la sfântul Petru, primul Papă, până la actualul Benedict al XVI-lea sunt 265 de Papi care s-au succedat la catedra romană: diferiți prin proveniență, naționalitate, cultură, personalitate și valoare, toți au fost martori ai unei credințe identice și ai uneia și aceleiași ocrotiri îngerești. Sfântul Anselm îl numește pe Papa "înger al marelui sfat". Sfânta Veronica Giuliani într-una din extazele miraculoase a văzut și a scris că vicarul lui Cristos este mereu înconjurat, foarte onorat și asistat de un grup de doisprezece îngeri păzitori, ca un fel de colegiu îngeresc care amintește de cel apostolic și care îi este în mod constant ca o curte invizibilă. În această privință, evenimentul primului Papă din istorie, sfântul Petru, este foarte semnificativ; de fapt, îngerul Domnului l-a eliberat pe Conducătorul Apostolilor din închisoare, de două ori. În Părinții apostolici, îndeosebi Papa Clement, găsim aluzii la îngeri cu referință la slujirea lui Cristos și a oamenilor. Un Conciliu care s-a ținut la Roma în anul 745, sub Papa Zaharia, interzice să se invoce numele de Uriel, Raguel, Tofoas, Sabaoth și Asemenea, declarând că acești presupuși îngeri sunt în realitate diavoli. Pot să fie în mod legitim invocate numele de origine biblică, Mihail, Gabriel și Rafael. Însuși scaunul roman, uneori, începând de la sfârșitul secolului al VI-lea, era definit "îngeresc". În această perioadă Papa Leon este desemnat cu acest termen de diaconul Porfiriu în timpul Conciliului din Calcedon, și în raport cu Episcopii orientali, în timpul schismei lui Acaciu, adesea se anunță Papei trimiterea de mesageri la "scaunul său îngeresc".

Explicația acestui adjectiv trebuie găsită fără îndoială într-o scrisoare a lui Remigiu din Reims, care explică destinatarului său că Episcopii sunt îngerești pentru că sunt acei "îngeri ai Bisericilor" despre care se vorbește în cartea Apocalipsului sfântului Ioan. Însă în mai 519, un Episcop de Prevalitana, care îi scria Papei Ormisda ca unui "învățător egal cu îngerii prin merit", prevestea desigur folosirea termenului mai târziu "coîngeresc", de inspirație greacă, apărut la sfârșitul secolului al VI-lea, care a fost rezervat exclusiv Papilor, și care este simbolizat de haina lor albă.

Este adevărat că Attila a decis să se retragă pentru că a văzut lângă Papa Leon I un înger războinic care i-a spus să se oprească?

Pr. Marcello: Leon are stofa marilor Papi, a marilor administratori și a marilor sfinți. Pontificatul lung al Papei Leon I a durat 21 de ani, de la 29 septembrie 440 la 10 noiembrie 461, ziua morții sale. Cu un curaj teribil, el a decis să meargă, escortat numai de câțiva preoți, în fața lui Attila și să-i ceară să cruțe Roma și pe romani.

Misiune imposibilă, probabil mortală. Pentru a-i aminti Pontifului, exista exemplul, nu foarte vechi, al Episcopului de Reims, Nicasiu, masacrat de invadatorii vandali pe care voia să-i împace; era în anul 407, ieri, și barbarii din acea perioadă nu erau desigur mai răi decât hunii... Leon I nu se lasă convins de cercul său, însă, înainte de a merge să-l întâlnească pe Attila consacră în mod solemn sfântului Mihai orașul. Și incredibilul se realizează: Attila se lasă sedus de prada de război pe care i-o oferă Papa și acceptă să cruțe Roma. În faimoasa Legenda Aurea a lui Jacopo da Varaggine este scris că atunci când cei doi conducători s-au înfruntat la râul Mincio, stând unul în fața celuilalt, au coborât de pe cal pentru a se pune de acord. Dintr-o dată Attila s-a aruncat la picioarele Pontifului spunându-i să ceară orice ar vrea. Papa l-a invitat să părăsească Italia și să-i elibereze pe prizonieri. Acest lucru s-a făcut într-o clipă. Apoi când războinicii huni l-au întrebat pe conducătorul lor despre motivul acelei decizii, Attila a răspuns că a văzut lângă Pontif "un soldat foarte puternic, stând în picioare, cu sabia scoasă din teacă, și care spunea: «Dacă nu asculți de omul acesta, tu și toți ai tăi veți muri»".

Ca mulțumire, a fost ridicată o biserică arhanghelului pe Via Salaria, la ieșirea din Roma, sub numele de "Sfântul Mihai și Sfinții Îngeri" (nu mai rămâne nimic astăzi din biserica "Sfântul Mihai" de pe Via Salaria, în afară de sărbătoarea dedicării sale, 29 septembrie, care era data ridicării la pontificat a lui Leon I și care, după aceea, a devenit sărbătoarea liturgică a sfântului Mihai pentru toată Biserica universală). Nu este decât un început. În anul 1754, Papa Benedict al XIV-lea l-a proclamat Învățător al Bisericii. Leon a fost primul Pontif care a luat titlul de "cel Mare". Rămășițele sale pământești au fost înmormântate mai întâi în atriul bazilicii Sfântul Petru și după aceea în interiorul ei.

Ce ne puteți spune cu privire la Papa Grigore I, ciuma care biciuia Roma și statuia care de atunci este în vârful Castelului Sfântul Înger ("Castel Sant'Angelo")?

Pr. Marcello: Conform legendei a fost o apariție a arhanghelului care s-a arătat sfântului Papă Grigore cel Mare, care din cauza unei grave epidemii de ciumă care lovise Roma, stabilise o mare procesiune penitențială care a pornit de la bazilica Santa Maria Maggiore. De fapt, odată ajunși pe lângă Mausoleul lui Adrian, Papa ar fi avut o viziune a sfântului Mihai în vârful turnului care își punea sabia din teacă, semn că ciuma se terminase de acum. De atunci încoace, cultul sfântului Mihai la Roma se va dezvolta tot mai mult și chiar în apropiere între Vatican și Monumentul lui Adrian, rebotezat apoi Castelul Sfântul Înger, vor fi ridicate nouă biserici și capele dedicate Conducătorului îngerilor. Vineri 20 mai chiar în una din aceste biserici, aceea a sfinților Mihai și Magnus, cunoscută și ca biserica Sfântul Mihai al Frizonilor, adică al olandezilor, la ora 18.00 voi ține o conferință despre sfântul Mihai și Papii. Îi invit pe toți cititorii romani ai agenției Zenit să participe.

Și fericitul Ioan Paul al II-lea era foarte evlavios față de îngeri, nu este adevărat? Ne puteți povesti vreo anecdotă în această privință?

Pr. Marcello: Cu siguranță sfântul Mihai, îngerul ocrotitor al papalității, și cetele îngerești l-au păzit cu iubire în cei aproape 27 de ani de pontificat, de fapt într-una din cărțile sale autobiografice, Ioan Paul al II-lea a destăinuit: "Am o evlavie deosebită față de Îngerul Păzitor. Încă de când eram copil, probabil ca toți copiii, am repetat de atâtea ori: «Înger al lui Dumnezeu, care ești Păzitorul meu, luminează-mă, păzește-mă, povățuiește-mă și ocârmuiește-mă pe mine, care-ți sunt încredințat ție prin mila lui Dumnezeu». Îngerul meu Păzitor știe ce fac. Încrederea mea în el, în prezența sa ocrotitoare, se aprofundează în mine în mod constant. Sfântul Mihai, sfântul Gabriel, sfântul Rafael sunt Arhanghelii pe care adesea îi invoc în rugăciune".

Care au fost Pontifii care au nutrit o evlavie mai profundă față de Îngeri și care este semnificația teologică a prezenței Îngerilor în istoria și în doctrina catolică?

Pr. Marcello: Toți Papii au fost desigur evlavioși față de duhurile cerești. Însă în acest interviu al meu vreau să mă limitez numai la cei mai recenți. Papa Pius al XI-lea (Achille Ratti, 1922-1939) a revelat unui grup de pelerini că, la începutul și la sfârșitul zilei, îl invoca pe propriul Înger Păzitor, subliniind că repeta frecvent această invocație Îngerească în timpul activităților zilnice în special atunci când erau probleme mari. Dar de unde se năștea această profundă evlavie a lui Pius al XI-lea față de Îngerul Păzitor? Papa a revelat că, încă de când era copil, a înțeles, grație părinților și educatorilor săi luminați, minunatele gânduri ale sfântului Bernard de Clairvaux referitor la respectul încrezător și la iubirea care trebuie avută față de Îngerul Păzitor. Pius al XI-lea recomanda devoțiunea Îngerească îndeosebi unor categorii cum ar fi misionarii, nunții apostolici, profesorii și scoutiștii. Într-un frumos discurs din anul 1923 adresat exploratorilor catolici Pontiful a declarat: "... întotdeauna noi recomandăm exploratorilor devoțiunea față de Îngeri. Exploratorul este adesea abandonat numai forțelor sale, numai mijloacelor sale. Să nu uite atunci faptul că el are o călăuză cerească, faptul că Îngerul lui Dumnezeu veghează asupra lui. Acest gând îi va da curajul și încrederea unui ajutor prețios". Și colaboratorii cei mai apropiați ai lui Pius al XI-lea au fost mereu edificați de iubirea profundă a Papei față de Îngeri. Cardinalul Carlo Confalonieri, în biografia sa "Pius al XI-lea văzut de aproape", scrie așa: "Era foarte evlavios față de Îngerii păzitori, față de îngerul său personal în primul rând, și față de cei pe care îi considera puși în fruntea oficiilor ecleziastice și a diferitelor circumscripții teritoriale. Atunci când trebuia să îndeplinească vreo misiune delicată, îl ruga pe Îngerul său să pregătească și să faciliteze drumul, predispunând sufletele. Mai mult, în circumstanțe de dificultate deosebită, îl ruga și pe Îngerul celuilalt interlocutor, pentru ca să-l lumineze și să-l îmbuneze pe protejatul său. Intrând în teritoriul Diecezei de Milano, s-a îngenuncheat pentru a săruta pământul pe care Domnul i-l încredința și a invocat ocrotirea Îngerului Diecezei".

Și Papa Pius al XII-lea (Eugenio Pacelli, 1939-1959) a vorbit adesea despre misiunea Îngerilor în viața Bisericii. Pastor Angelicus, cum era numit, era deosebit de evlavios față de Arhanghelul Mihai pe care, în anul 1949, l-a constituit Patron și Ocrotitor al radiologilor și radioterapeuților și chiar Patron ceresc al întregii administrații italiene a Siguranței Publice, deoarece Arhanghelul războinic era înzestrat cu tăria divină împotriva puterilor întunericului. În anul sfânt 1950, Papa Pacelli, cu enciclica Humani generis a reafirmat doctrina tradițională despre Îngeri, deplorând că unii ajung să pună în discuție ființa lor de creatură personală, reducându-i la figuri mitice și vagi. La 3 octombrie 1959, Papa a adresat o minunată alocuțiune unui mare grup de catolici americani, în care, după ce a amintit de frumusețile realității vizibile, a trecut la cele invizibile, populate de Îngeri. "Ei erau în orașele pe care le-ați vizitat... erau însoțitorii voștri de călătorie". Pentru că uneori se limitează misiunea Duhurilor cerești la o slujire de apărare pe planul fizic, Papa amintește că Îngerii au grijă și de sfințirea noastră, ei sunt maeștri de asceză și de mistică. Pius al XII-lea în concluzie îi invita pe acei pelerini să mențină o anumită familiaritate cu Îngerii, care se străduiesc cu grijă constantă pentru mântuirea umană pentru că: "Dacă va vrea Dumnezeu veți petrece o veșnicie de bucurie cu Îngerii: învățați încă de acum să-i cunoașteți".

Și mai mult Papa Ioan al XXIII-lea (Angelo Roncalli, 1959-1963), al cărui nume de botez era dedicat Duhurilor fericite, era foarte evlavios față de Îngerul Păzitor. Mons. Loris Capovilla, secretarul său particular, a prezentat un episod foarte semnificativ în această privință. Ioan al XXIII-lea începuse duminica să recite din balconul palatului apostolic rugăciunea Angelus, urmată de invocația către Îngerul Păzitor și de "Odihna veșnică" pentru cei răposați. Secretarul își amintește că un prelat i-a spus Papei că poate că ar fi bine să nu facă invocația către Înger, deoarece încredințarea fiecărei ființe umane unui duh ceresc nu era o dogmă definită de doctrina catolică. La această observație, Papa Ioan, cu o nuanță de umorism, a comentat: "E bun acest teolog, pentru a-i face lui pe plac eu ar trebui să provoc o neplăcere Îngerului meu Păzitor".

La optsprezece ani, viitorul Papă, în jurnalul său de seminarist, a scris: "Un Înger din cer nici mai mult nici mai puțin, stă mereu lângă mine și în același timp este răpit într-un continuu extaz iubitor cu Dumnezeul său. Ce deliciu numai și să mă gândesc la asta! Așadar eu sunt mereu sub ochii unui Înger care mă privește, care se roagă pentru mine, care veghează lângă patul meu în timp ce eu dorm...".

Mons. Roncalli, când era nunțiu în Franța, într-o scrisoare adresată nepoatei care era soră i-a destăinuit iubirea sa față de Duhurile cerești: "Ce consolare să-l simțim foarte aproape pe acest gardian ceresc, pe această călăuză a pașilor noștri, pe acest martor chiar și al celor mai intime acțiuni. Eu recit «Angele Dei» cel puțin de cinci ori pe zi și adesea conversez în mod spiritual cu el, însă mereu cu calm și în pace. Atunci când trebuie să vizitez vreun personaj important pentru a trata problemele Sfântului Scaun, îl angajez să se pună de acord cu Îngerul păzitor al acestei persoane suspuse, pentru ca să influențeze asupra dispozițiilor sale. Este o mică devoțiune care mi-a învățat-o de mai multe ori Sfântul Părinte Pius al XI-lea". În cinci ani de pontificat, "Papa cel bun" a comentat, nu mai puțin de 40 de ori, îndatoririle Îngerilor păzitori, recomandând mereu devoțiunea față de ei. Papa Ioan a rămas în istorie pentru că a convocat Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican; ei bine, într-o destăinuire făcută unui episcop canadian, Papa a atribuit ideea despre Conciliu unei inspirații pe care Dumnezeu i-a dat-o în rugăciune, prin intermediul Îngerului său păzitor.

Paul al VI-lea (G.B. Montini, 1963-1978) a fost Papa care a dus înainte și a încheiat fazele Conciliului. Referitor la faptul că Vatican II a vorbit puțin despre Îngeri și despre diavoli, acest lucru s-a întâmplat pentru că scopul său era mai ales ecleziologic pastoral și nu dogmatic; oricum, Conciliul îi menționează pe Îngeri pentru că sunt venerați de creștini (Lumen gentium, 50); amintind că Duhurile cerești vor fi cu Cristos atunci când el se va întoarce în glorie (Lumen gentium, 49) și lasă să se întrevadă că Sfânta Fecioară Maria a fost înălțată mai presus de ele (Lumen gentium, 61).

Este necesar să facem o observație de contextualizare istorică deoarece, în timpul anilor Conciliului, în ambientul teologic catolic problema despre Îngeri și diavoli nu era așa de actuală așa cum va fi după aceea după 1966-1967. În declarația despre "Noul Catehism Olandez", comisia de cardinali, numită în anul 1967 de Paul al VI-lea, afirma că existența Îngerilor este un adevăr de credință: "Este nevoie ca în Catehism să se declare că Dumnezeu a creat, în afară de lumea sensibilă în care trăim, și împărăția Duhurilor curate pe care le numim Îngeri". Membrii comisiei vaticane făceau trimitere la capitolul I din constituția Dei Filius a Conciliului I din Vatican și la numerele 49 și 50 din constituția Lumen gentium a Conciliului al II-lea din Vatican. Paul al VI-lea, într-o faimoasă scrisoare adresată cardinalului Alfring, primat al Olandei, a semnalat printre indispensabilele adăugiri care trebuie introduse în Catehismul olandez, doctrina despre existența Îngerilor întemeiată pe Evanghelie și pe Tradiția Bisericii. În "Mărturisirea de credință" din 30 iunie 1968, pentru încheierea anului credinței, Papa i-a numit în două rânduri pe Îngeri, la început: "Noi credem într-un singur Dumnezeu, Tată, Fiu, Duh Sfânt, Creator al celor văzute și al celor nevăzute care sunt duhurile curate, numite de asemenea Îngeri".

La sfârșitul mărturisirii, Suveranul Pontif evocă sufletele care îl contemplă pe Dumnezeu în cer unde, în grade diferite, sunt: "Asociate Îngerilor Sfinți în conducerea divină".

Pontificatul Papei Montini a fost foarte frământat datorită contestațiilor din partea unor teologi aduse doctrinei tradiționale a Bisericii, însă Papa în faimoasa alocuțiune din 15 noiembrie 1972, referitor la Îngeri a afirmat în mod decis: "Iese din cadrul învățăturii biblice și ecleziastice acela care refuză să-i recunoască semnificativi pentru înțelegerea istoriei mântuirii umane, deci existenți în sensul înțeles de tradiția Bisericii".

Ioan Paul I (Albino Luciani, 1978) a condus Biserica numai 33 de zile (a murit în noaptea de 28 spre 29 septembrie, sărbătoarea celor trei Arhangheli), dar, atunci când era patriarh de Veneția a afirmat că Îngerii sunt: "Marii necunoscuți ai timpului nostru" și a adăugat: "În schimb ar fi oportun să-i amintim mai des ca slujitori ai providenței în conducerea oamenilor".

Papa Ioan Paul al II-lea este Pontiful care, în istoria bimilenară a Bisericii, a vorbit mai mult decât toți ceilalți Papi despre Îngeri, cărora le-a dedicat un ciclu din catehezele de miercuri din vara anului 1986. Pentru acest motiv Ioan Paul al II-lea va fi citat de mai multe ori.

Papa polonez a afirmat: "Astăzi, ca și în timpurile trecute, se discută cu înțelepciune mai mare sau mai mică despre aceste ființe spirituale. Trebuie recunoscut că uneori confuzia este mare, cu riscul respectiv de a considera drept credință a Bisericii despre Îngeri ceea ce nu aparține credinței, sau viceversa, de a neglija vreun aspect important al adevărului revelat".

Ioan Paul al II-lea a intervenit apoi pentru a spune adevărul autentic despre Îngeri pentru că, în felul acesta, Biserica "crede că aduce o mare slujire omului. Omul nutrește convingerea că în Cristos, Om-Dumnezeu, El (și nu Îngerii) se află în centrul revelației divine. Ei bine, întâlnirea religioasă cu lumea ființelor pur spirituale, devine revelare prețioasă a faptului că el este nu numai trup ci și spirit, și a apartenenței sale la un proiect de mântuire cu adevărat mare și eficace în cadrul unei comunități de ființe personale care pentru om și împreună cu omul slujesc planul providențial al lui Dumnezeu".

(După Zenit, 5 și 6 mai 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat