Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Modul de a oferi semnul păcii la sfânta Liturghie

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Juan José Silvestre*

"Atunci când lectorul a terminat, cel responsabil cu un discurs ne avertizează și ne îndeamnă să imităm aceste exemple bune. Apoi cu toții împreună ne ridicăm în picioare și înălțăm rugăciune fie pentru noi înșine... fie pentru alții... După ce s-au terminat rugăciunile, ne salutăm unul pe altul cu un sărut" (Iustin, Apologia I, 65; 67, citat în: CBC, nr. 1345). Aceste cuvinte ale sfântului Iustin, scris prin jurul anului 155, prezintă pentru prima dată semnul de pace în timpul Sfintei Liturghii.

Un prim aspect care atrage atenția, citind această mărturie foarte veche, este momentul în care are loc acest gest în cadrul celebrării: la încheierea Liturgiei Cuvântului și înainte de prezentarea darurilor. Un al doilea punct pe care-l putem evidenția este modul în care el este realizat: "Ne salutăm unul pe altul cu un sărut". Această expresie ne leagă imediat cu diferite texte din Noul Testament, în care se vorbește despre salutul reciproc prin sărutarea sfântă, sărutarea de iubire (cf. printre altele: Rom 16,16; 1Cor 16,20; 2Tes 5,26; 1Pt 5,14). De fapt, timp de mai multe secole modul de a oferi pacea a fost osculum, sărutarea. Ea era schimbată între credincioși de același sex, fiind excluși catecumenii - conform avertismentului din Tradiția Apostolică -. În acest mod se desfășura așadar schimbul păcii între credincioși în Biserica antică. Mai târziu, pacea va porni de la celebrant și se va transmite după ordinea ierarhică (așa pare atestat deja în Ordo Romanus I). În secolul al IX-lea, celebrantul sărută altarul, ca semn al păcii comunicată de Cristos, și o transmite diaconului; de la acesta trece la subdiacon și după aceea și-o schimbă și unii membri ai clerului. În anumite ocazii, unii credincioși îl săruta "purtătorul păcii", despre care vom vorbi mai târziu.

Nu este clar nici pentru studioși în ce moment sărutarea a fost înlocuită cu îmbrățișarea, dar pare sigur că în toate liturgiile, occidentale și orientale, se observă un proces de stilizare a gestului în sine. Cât privește liturgia latină, sărutarea pe gură - atestată în nenumărate documente până la Pontificalul lui Patrizio Piccolomini († 1496) și Johannes Burckardt († 1506) - se alternează cu sărutarea pe umăr, care se întâlnește uneori în secolul al X-lea și în Pontificalul lui Durand, de la sfârșitul secolului al XIII-lea. În ultimul deceniu al secolului al XV-lea, se introduce și sărutarea pe obraz. Un ultim inel din acest proces de stilizare a gestului de pace se întâlnește în secolul al XIV-lea, în care unele liturghiere, de exemplu cel de Bayeux, menționează prescripția de a dărui pacea printr-un instrument anume, "osculatorium". Acest instrument de transmitere a păcii era uneori o patenă, alteori un evangheliar, dar mai frecvent o "tabula pacis".

În Liturghierul sfântului Pius al V-lea, și îndeosebi în Ritus servandus in celebratione Missae (X, 3 [1962]) se găsește instituționalizarea lui "osculatorium": "... dacă urmează să dăruiască pacea, [preotul] sărută altarul în mijloc și instrumentul păcii pe care i l-a dat slujitorul care stă îngenuncheat la dreapta sa, adică de partea Epistolei, și spune: «Pacea să fie cu tine». Slujitorul răspunde: «Și cu duhul tău». Dacă nu ar fi cine să primească cu instrumentul în acest mod pacea de la celebrant, pacea nu se dăruiește...". În ce privește Liturghia solemnă, slujitorii - spune Liturghierul din 1570 - apropie reciproc obrazul stâng, fără a se atinge, îmbrățișându-se la o anumită distanță. Așa cum preciza în mod concret Sfânta Congregație a Riturilor, această îmbrățișare consistă în faptul că "diaconul pune brațele sale sub brațele celebrantului" (SRC 2915, 7, Tuden., 23 mai 1846, t. 2, pag. 337).

În editio typica tertia a Liturghierului Roman (2008), este lăsat liber modul de a se oferi pacea și se delegă Conferințelor Episcopale facultatea de a stabili "modul de a îndeplini acest gest de pace conform caracterului și obiceiurilor fiecărui popor" (IGMR nr. 82, cf. nr. 390). Însă se amintește că e bine "ca fiecare să dăruiască pacea numai celui care este mai aproape de el, în mod sobru" (IGMR, nr. 82). Celebrantul poate dărui pacea slujitorilor, rămânând în prezbiter. Același lucru îl va face în cazul în care vrea să dăruiască pacea unora dintre credincioși (cf. Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, Redemptionis Sacramentum, nr. 72).

Benedict al XVI-lea amintește că "nu ia nimic din înalta valoare a gestului sobrietatea necesară să mențină un climat potrivit pentru celebrare, de exemplul făcând în așa fel să limiteze oferirea păcii celui care este mai aproape" (Sacramentum caritatis, nr. 49). Această precizare este foarte oportună, pentru că trebuie amintit că pacea creștină își are izvorul său în Dumnezeu prin intermediul lui Isus Cristos (cf. In 14,27); 16,33; Rom 1,7; Ef 2,14; Fil 4,7; Col 3,15, etc.). Termenul pace trebuie înțeles drept compendiu al oricărui bine, dar mesianic prin excelență și rod al Duhului Sfânt.

Este sigur că gestul de pace are și o clară dimensiune orizontală, pe care o observam deja în sfântul Iustin; însă încă din timpuri foarte vechi se găsește în el o puternică dimensiune verticală. Nu este o simplă pace umană deja cucerită, sau la care se poate ajunge prin prietenie sau solidaritate. În schimb este vorba despre pacea lui Cristos înviat - a Lui care este pacea noastră - comunicată prin Duhul său, artizanul păcii din inima fiecăruia dintre credincioși în Biserică. În realitate, nu poate să fie pace care să nu-și aibă originea în Treime. "Adunarea liturgică primește propria unitate de la «comuniunea Duhului Sfânt» care îi reunește pe fiii lui Dumnezeu în unicul Trup al lui Cristos. Ea depășește afinitățile umane, rasiale, culturale și sociale" (CBC, nr. 1097).

Ar fi de dorit ca să ne întoarcem din nou la intuițiile câtorva protagoniști ai mișcării liturgice: recuperarea gestului de pace între credincioși, care însă nu provine decât de la Dumnezeu însuși, așa cum simbolizează sărutarea altarului și ordinea ierarhică în transmiterea ei. Astfel Pius Parsch amintea: "Sărutarea de pace este mai ales un sublim simbol al comuniunii credincioșilor între ei și cu Cristos. De vreme ce sărutarea de pace provine de la altar, care îl reprezintă pe Cristos, prin urmare Cristos e cel care îi sărută pe cei care participă la Sfânta Jertfă; și această sărutare se transmite de la unul la altul făcând din toți credincioșii o unitate intimă care îl încorporează pe Cristos" (Sigamos la Santa Misa, L. Gili, Barcelona 1954, pag. 128). Și Romano Guardini insista asupra necesității transmiterii "per ordinem" a ritului păcii, așa cum prescria Liturghierul din 1570, pentru că acest lucru permite să se sublinieze că în liturgie verticalitatea se suprapune orizontalității: ceea ce ne menține uniți cu alții este prezența lui Dumnezeu" (cf. Romano Guardini, El espíritu de la liturgia, Cuadernos Phase 100, Barcelona 1999, pag. 34).

* Pr. Juan José Silvestre este profesor de liturgie la Universitatea Pontificală "Sfânta Cruce" și consultant al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, precum și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte.

(După Zenit, 4 mai 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat