Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mircești: Hram la capela Centrului Rezidențial pentru Persoane Vârstnice

Sâmbătă, 21 mai 2011, s-a celebrat, pentru prima dată, hramul capelei "Sfinții Împărați Constantin și Elena", din curtea Centrului Rezidențial pentru Persoane Vârstnice din Mircești. Celebrarea de hram a fost prezidată de preotul catolic Ioan Lungu și preotul ortodox Alin Hobincă.

La eveniment au participat Valerian Varga, directorul centrului, Petre Antăluțe, primarul comunei Mircești, Alois Burcuc, viceprimar, oficialități de la Iași și Pașcani, cadre medicale și personal auxiliar, persoane asistate, invitați și creștini din comună.

Fiecare preot a ținut câte o scurtă predică despre implicațiile vieților sfinților Constantin și Elena în viața creștinilor de astăzi.

Părintele ortodox Alin Hobincă a vorbit audienței despre faptul că părinții și copiii trebuie să ajungă sfinți la Dumnezeu, așa cum a fost cazul lui Elena și Constantin, a lui Monica și Augustin, Emilia și Vasile, Eunice și Timotei, Elisabeta și Ioan Botezătorul etc.

Părintele Alin a insistat pe faptul că părinții nu vor putea intra în cer, dacă nu vor veni împreună cu odraslele lor.

Eu, părintele catolic Ioan Lungu, pornind de la faptul că viața acestor sfinți, Constantin și Elena, este legată de cruce, atât ca semn, cât și ca jertfă, și ținând cont că în Biserica Răsăriteană se citește astăzi Evanghelia Bunului Păstor, am punctat faptul că uneori păstorul se folosește de toiag și pentru a corecta oițele surde la glasul său, pentru a le putea aduce la staul. Pentru a ilustra această idee, m-am folosit de un clasic exemplu:

Este o frumoasă povestire despre o oiță ce șchiopăta și niciodată nu se îndepărta mai mult de câțiva pași de păstorul ei. Cineva, văzând acest fapt, l-a întrebat pe păstor de ce oaia cu pricina era șchioapă și de ce nu se îndepărtează niciodată de el. Atunci păstorul i-a explicat că această oița se născuse parțial surdă și nu putea să audă glasul său. Ca urmare, era mereu în primejdie. De multe ori a trebuit să fie salvată de pe marginea prăpastiei. Așa că, până la urmă, eu, ca păstor bun, am trebuit s-o vatăm la un picior. De atunci oița șchiopătă, dar tot de atunci oița stă numai lângă mine, pentru a fi ocrotită și călăuzită.

S-ar părea că Dumnezeu i-a făcut și sfintei Elena o astfel de "șchiopătare". Elena era de loc din Bitinia, ținut care aparține astăzi Turciei și aflat pe țărmul Mării Negre și al Mării Marmara, dintr-o familie de jos, dar pentru calitățile ei a fost luată în căsătorie de către tribunul Constanțiu Clorus; din căsătoria lor s-a născut, în anul 285, Constantin. Când Constanțiu Clorus ajunge "Augustus" împreună cu Galerius, este silit să o repudieze pe Elena, deoarece legea romană nu permitea căsătoria între un patrician și o femeie din poporul de jos. Elena se retrage mâhnită.

În acest moment de cumpănă al vieții ei, Elena ajunge sa cunoască creștinismul și crucea zilnică de purtat a creștinului, crucea mai întâi ca suferință și mai apoi ca semn. S-ar părea că Dumnezeu i-a făcut sfintei Elena o astfel de "șchiopătare", adică suferința de a fi luată de lângă soțul și copilul ei.

1. Pentru ca s-o aducă aproape de el și a adus-o, căci a trăit și murit credincioasă.

2. Pentru ca mai apoi să-i aducă o mare înălțare în fața lumii. Și a înălțat-o, căci îndată ce Constantin a ajuns împărat, a chemat-o lângă el pe mama sa Elena și i-a dat titlurile de "Nobilissima Femina", și de "Augusta"

3. Pentru ca să facă din ea un instrument de convertire pentru păgâni. Și a făcut-o, căci ea înțelegând valoare crucii, ca jertfă și ca semn de mântuire, astfel a cinstit crucea, că a căutat-o și a prețuit-o, că i-a ridicat o mare bazilică la Ierusalim. Astfel mulți văzând și înțelegând prin ea valoarea crucii, au primit-o în viața lor și s-au convertit.

4. Pentru a face din ea o fericită a cerului. Ea este astăzi în cer alături de Isus, Păstorul cel bun, de la care a primit fericita "șchiopătură".

Și viața lui Constantin a fost legată de cruce. Și el a fost "șchiopătat" de păstorul cel bun. "Șchiopătura" lui a fost dușmănia pe care i-au purtat-o cei doi rivali ai săi, Licinius și Maxențiu, care voiau să ocupe tronul tatălui său, tron care-i revenea de drept lui. Prin câte amenințări, stări de teamă și pericole de moarte nu a trecut el?! Atunci și el, pentru prima dată, a început să se roage la Dumnezeu creștinilor. Iar răspunsul lui Dumnezeu nu a întârziat.

Iată ce a istorisit el sub jurământ episcopului Eusebiu al Nicomediei: că în preajma bătăliei decisive care avea să-l ridice pe culmea puterii, a văzut pe cer, ziua în amiaza mare, o cruce strălucitoare având inscripția "In hoc signo vinces" ("În acest semn vei învinge"). Noaptea, în vis, i s-a părut că vede pe Cristos purtând în mână o cruce, care i-a spus să imprime acest semn pe steagurile sale. El se trezește, împlinește porunca și pornește la luptă. Cu toate că nu avea decât 20.000 de ostași, împotriva celor 150.000 ai adversarului, victoria este de partea lui. Din acest moment, Constantin hotărăște o schimbare fundamentală în viața politică și socială.

Prin decretul de la Milano, din anul 313, dă libertate deplină Bisericii creștine; interzice serbările și ceremoniile cu manifestări imorale sau sângeroase; generalizează ținerea zilei de repaus duminica, oferă edificiile imperiale din Roma pentru locuința mai marilor Bisericii creștine, dar și pentru transformarea lor în lăcașuri de închinăciune, contribuie la construirea de biserici; construiește pe malul Bosforului un oraș nou, Constantinopol, în care bisericile și monumentele creștine să fie locurile cele mai însemnate, spre deosebire de Roma, unde la tot pasul, apăreau mărturiile păgânismului, dă legi care apără demnitatea și trăinicia căsătoriei etc.

Și sfântul Paul vorbește despre o astfel de șchiopătare, din viața lui, pe care el o numește: "țepuș în carnea sa", pe care i-a făcut-o și lui Dumnezeu. Se crede că era o boală cronică care îl chinuia mult. Pentru aceasta de trei ori s-a rugat ca Domnul să o îndepărteze de la el. Dar Domnul i-a zis:" Harul meu îți este de ajuns; căci puterea mea în slăbiciune este făcută desăvârșită" (2Cor 12,7-9). Dar Dumnezeu nu i-a îndepărtat "țepușul" și "șchiopătura" lui Paul, pentru ca el, văzând mereu șchiopătura sa, să nu se îndepărteze niciodată de el.

Datorită acestui "țepuș" din carnea sa, Paul a rămas mereu lângă Dumnezeu, astfel că, la sfârșitul vieții lui, a putut să spună liniștit: "M-am luptat lupta cea bună, mi-am isprăvit alergarea, am păzit credința. De acum mă așteaptă cununa neprihănirii, pe care mi-o va da, în ziua aceea, Domnul, Judecătorul cel drept. Și nu numai mie, ci și tuturor celor ce vor fi iubit venirea lui" (Tim 4,7-8).

La fel și la mulți dintre noi, Dumnezeu ne-a dat, unul sau mai multe țepușuri, în trupul sau în sufletul nostru, și în ciuda rugăciunilor noastre, refuză să ni le ia, pentru ca noi să nu ne îndepărtăm niciodată de el.

Fraților și surorilor, care locuiți în acest centru de îngrijire, și care vă simțiți apăsați de "țepușuri" și "șchiopături", așa trebuie să primiți și interpretați toate acestea, ca pe un act de iubire din partea lui Dumnezeu, care vă vrea mereu aproape, și fiind aproape de el, să vă poată da și dumneavoastră, ca și sfântului Paul, ca și sfintei Elena, ca și sfântului Constantin, "înălțarea" și "cununa neprihănirii", în împărăția sa. Și iarăși, prin aceste "șchiopături" și prin aceste "țepușuri din trup sau suflet", Dumnezeu poate mai vrea ca noi toți și dumneavoastră să mai ispășiți aici și eventualele păcate ale vieții.

Sfinții Constantin și Elena ne spun, prin viața lor de suferință și credință: "Priviți toate bucuriile și necazurile vieții voastre, prin prisma învierii!". Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat