Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul președinte al Consiliului Pontifical al Culturii despre noua "Curte a Neamurilor" care se naște în rețea

Între Biserică și bloggers o reușită vis-à-vis

Spațiul profan și cel sacru găsesc o nouă modalitate de conexiune

De Gianfranco Ravasi

La 21 iulie în urmă cu o sută de ani se năștea la Edmonton, capitala statului canadian Alberto și mare centru agricol, industrial și comercial, Herbert Marschall McLuhan, al cărui nume avea să devină un fel de drapel în orizontul tot mai vast al comunicării de masă. Foarte repede sloganul "Mijlocul este mesajul", nedreaptă și un pic banală simplificarea cercetării sale, avea să se transfere pe buzele atâtor conferențiari, și opere cum ar fi întocmai Medium și mesajul sau Galaxia Gutenberg sau Cetatea ca aulă de școală aveau să intre în toate bibliotecile, pentru că erau considerate o "actualizare" indispensabilă. Afirmațiile sale, adesea incisive, loveau o evoluție tot mai accelerată a comunicării conform căreia "modelele de elocvență nu mai sunt clasicii, ci agențiile publicitare (...) cu care moderna Scufiță Roșie nu avea nimic împotrivă să se lase mâncată de lup", așa cum scria în culegerea sa de lucrări despre "folclorul omului industrial" Soția mecanică (1955). Ei bine, la distanță de puține decenii, paginile sale și teoriile sale, deși sugestive și mereu înzestrate cu ecouri permanente, riscă să pară acoperite de praf sau să fie asemenea cu voci care provin dintr-o îndepărtată chiar și nobilă epocă de fier. De exemplu, portretul fenomenului televizat și al exceselor sale pe care un mare regizor ca de curând răposatul Sidney Lumet îl punea în scenă în atrăgătorul său A cincea putere (1976) - în mod semnificativ intitulat în originalul american Network - de atunci a avut scenarii ulterioare și surprinzătoare, capabile să-l uimească pe însuși McLuhan, în afară de Lumet, ca să nu mai vorbim despre Orson Welles din foarte celebrul A patra putere (1941), arhetipul acestui gen.

Semnul cel mai relevant al acestei schimbări pe care un sociolog american, John Barlow, a comparat-o cu descoperirea focului, este în faptul că pentru civilizația contemporană comunicarea nu mai este un instrument asemănător cu o proteză a simțurilor noastre cu presupunea McLuhan, ci un "ambient" total, o atmosferă globală care învăluie și pătrunde totul și pe toți.

Una din emblemele cele mai semnificative este desigur blogul, deasa rețea comunicativă care de acum a cuprins întreaga noastră planetă. Pentru aceasta, două dicasterii ale Sfântului Scaun, Consiliul Pontifical al Culturii și Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale, au decis să propună la 2 mai, după marele eveniment al beatificării lui Ioan Paul al II-lea, o întâlnire între bloggers, posibil reprezentanți ai celor 157 de milioane de locuitori ai blogosferei răspândiți în toată lumea (cu toate că "Wired Magazine", în anul 2008, anunțase moartea blogurilor!).

Deci nu a fost vorba de o întâlnire a bloggers catolici, ci a tuturor acestor diferiți frecventatori ai paginilor din rețea, cu limbajul lor special, colorat, mai ales concis, aproape redus la un soi de cod. De fapt, lor nu le plac discursurile lungi și conferințele, ci dezbaterile on line în direct, cu sistemul lui "lovitură și răspuns", aproape ca într-un schimb în jocul de tenis de impresii, impresii, evaluări, judecăți, uneori tăietoare, oricum directe și fulminante.

O întâlnire organizată printr-un simplu e-mail, devenit imediat viral, care în puține zile a produs 750 de cereri de participare. Motive logistice i-au constrâns pe organizatori la alegeri grele, dat fiind faptul că disponibilitatea în sediul întâlnirii era de numai 150 de locuri: cincizeci de bloggers au fost selecționați pentru a garanta reprezentativitatea geografică și tematică; în schimb, alți o sută au fost aleși prin tragere la sorți.

În acest cadru sugestiv, întâlnirea a fost programată pe două panels: primul i-a avut ca protagoniști pe bloggers, în timp ce al doilea a avut intervențiile câtorva reprezentanți ai Bisericii angajați să ofere posibile răspunsuri la sugestiile prezentate de intervențiile și de propunerile concrete ale celor care frecventează lumea interactivă Web 2.0.

Bloggers au manifestat, prin modalitățile lor expresive tipice, dorința de a-și face auzit glasul, făcându-l să ajungă și la Biserică. În același timp au cerut Bisericii să primească interacțiunea, fără a se teme să adopte un limbaj uneori independente și anticonformist. Au indicat potențialități enorme pentru viitorul comunicației ecleziale, cu o dezbatere onestă și clară: ea, chiar dacă nu permite să-l privești în ochi pe interlocutor, totuși creează un canal comunicativ care ajunge la mintea și la inima chiar și a persoanelor care nu frecventează Biserica.

Așadar, este necesar să se recunoască relevanța acestui fenomen care începe de la bază, calificându-se ca popular, nu de locșor, și care revelează, însă, o dimensiune culturală specifică. Desigur, e vorba de un mod deosebit de incandescent, purtător al aspectelor cele mai creative ale capacității umane dar, în același timp, destinat să înglobeze contradicțiile și chiar posibilele degenerări ale gândirii și culturii. Totuși, este indubitabil că nu se poate ignora o realitate care asumă tot mai mult caracteristicile de "mișcare culturală", capabilă să intercepteze și să interacționeze cu un public de cifre incontrolabile. Am putea spune că suntem în noile piețe și în noile catedrale, spații virtuale desigur, dar locuite de persoane care comunică, exprimă idei, relatează istorii și pun întrebări, așteaptă răspunsuri. Deci nu putem evita această cerere de dialog, chiar ținând cont că exigența provine de la o lume fluidă, complexă, articulată și în continuă fibrilație.

Astfel varietatea prezențelor a lăsat spațiu ideilor și temelor, schițate de intervențiile participanților la această întâlnire - în multe aspecte inedită în cadrul vatican - și dezvoltate neîncetat în blogosferă. Un context în care se respira așteptare și în același timp dorință de a împărtăși, de a povesti altora propria experiență de locuitori ai rețelei și ai lumii reale.

S-a perceput așteptarea de a crea familiaritate, prietenie, comunicare între lumi diferite, uneori antitetice sau pus în contrapoziție în mod artificial, de a da formă unui mozaic de chipuri, de cuvinte, de conținuturi care depășesc țarcul formalismului și al hlamidelor care pot frâna întâlnirea cu atâtea persoane care așteaptă să fie înțelese în formele lor expresive originale.

Exigența de libertate se respira în toți cei prezenți, dar și disponibilitatea de a asuma un rol de responsabilitate în comunicare, conștienți că nu sunt niște corsari în rețea, cavaleri on line dedicați jafurilor și incursiunilor pentru a crea haos, ci protagoniști ai unui cod comunicativ diferit, înzestrat cu reguli proprii.

Dorința care ne susținea pe noi, organizatori ai acestui eveniment, era, așadar, aceea de a primi, a înțelege, a asculta cererile, speranțele, temerile, îndoielile, aspirațiile și problemele acestei comunități foarte vaste care urmărește viața Bisericii mai mult decât ne putem noi imagina.

De aici a apărut necesitatea, exprimată în manieră clară în timpul întâlnirii, de a descifra mentalitatea, cultura și filozofia care îi animă pe bloggers, așa încât Biserica să fie capabilă de o nouă evanghelizare și de a avea incidență în opinia publică, învățând să fie interactivă și nu ancorată numai în comunicarea de factură piramidală care este mai degrabă străină culturii din timpul nostru. Astfel se poate depăși o comunicare numai unidirecțională, fără posibilitate de dialog și de schimb, destinată să lase o impresie de rigiditate și de autoreferențialitate.

Rămâne ca o realitate incontestabilă că filozofia și cultura bloggerilor au nevoie să fie decodificate, încercând să se depășească prejudecata că e vorba de o comunicare negândită și instinctivă. În blog nu suntem numai în fața unei căsuțe poștale cu viteză digitală, în care știrile se schimbă în timp real și fiecare afirmă ceea ce vrea și cum vrea, ca și cum ar fi un buletin de știri on line în care toți pot să adauge, fără nici o cheltuială, propriile informații și să primească informații în schimb.

Desigur, acesta este un aspect al blogosferei, dar trebuie semnalată mai ales dimensiunea culturală a fenomenului, ba chiar existențială: suntem în prezența lui way of life, "unui stil de viață". De fapt, Web-log (denumire originară a blogului) este un jurnal de bord în format electronic care nu înregistrează numai faptele, ci le comentează în funcție de sensibilitatea personală, este o reflecție despre actualitate și, în anumite aspecte, o interpretare a existenței.

În această perspectivă trebuie urmărită cu extrem interes și trecerea de la blogging la micro-blogging care asumă un rol tot mai dominant, capabil să elimine cenzurile regimurilor, tentativele de a ascunde evenimente și situații conflictuale explozive. Numai ca exemplu cităm mișcarea Arab Spring Uprising 2011, cunoscută de toți: ea a fost condusă și prin microblogging, pentru a organiza proteste, adunări în piață, convocări de masă imprevizibile.

Pentru a exprima ideea fenomenului ne gândim numai la faptul că întâlnirea noastră de la 2 mai a dat naștere la peste 80.000 de tweets. Un tweet (de la verbul englez "a gânguri") este un text cu 140 de caractere trimis de unul care folosește Twitter la toți cei care îl urmează, followers ai săi. Desigur, cu 140 de caractere la dispoziție, provocarea se concentrează pe faptul de a fi cât mai conciși posibil.

Tweets pot fi marcate din punct de vedere tematic de un cuvânt cheie numit hashtag (#). Tweets dedicate lui Vatican Blogger Meeting 2011 - marcate de cuvântul cheie # vbmII - au ajuns imediat la stadiul de trending, adică au intrat în lista celor zece teme cele mai populare pe Twitter în acel moment, stând alături de comentariile despre știrea morții lui Osama bin Laden, și ea anunțată pe Twitter. Un tweet printre miile adunate de organizatori afirma: "One of the Top Catholic Stories for 2011 is definitely going to be the Beatification of jpII. #vbmII will also make the list this year".

O modalitate comunicativă a acestui gen deschide orizonturi surprinzătoare nu numai pentru publicitate, ci pentru însăși formarea umană și culturală. Tocmai în această linie ar trebui studiat blogul și rețea bloggerilor, creând spații de dezbatere și de confruntare neobișnuite din punct de vedere tematic dar nu mai puțin eficace și incisive.

E vorba de așa-numitele new pockets of dialogue, mici grupuri de reflecție, capabile să intercepteze pe alții, indivizi sau grupuri, în căutare confruntării și a răspunsurilor despre teme foarte sensibile astăzi.

Așadar, spațiul profan și cel sacru găsesc o nouă modalitate de conexiune, care inaugurează o adevărată "Curte a Neamurilor" în rețea cu posibilități nelimitate. Întâlnirea de la 2 mai ne-a făcut să înțelegem că apare o nouă realitate care comunică emoții, sentimente, mișcări ale sufletului, opinii, relatări după o modalitate inedită pe care însuși McLuhan n-ar fi suspectat-o vreodată. Gândindu-ne la bloggers și la textele lor lapidare, sincopate, uneori la limita ermetismului, vine în minte un aforism al filozofului grec Talet (secolul VII-VI înainte de era creștină): "Multe cuvinte nu sunt niciodată indiciu de multă înțelepciune".

Să încercăm deci să evocăm câteva propuneri reieșite în acest dialog, alegându-le pe cele mai sugestive, pe cele mai interesante și un pic provocatoare, pentru a scoate în evidență necesitatea de a nu lăsa ca această întâlnire a bloggerilor să rămână numai un eveniment care trebuie încredințat analelor istoriei, ci să devină primul pas al unui drum lung în ascultarea atâtor persoane care doresc să vorbească cu noi. Prima sugestie are ca referință următoarea Zi Mondială a Tineretului la Madrid, cu cererea de a organiza în acel cadru o altă întâlnire a bloggerilor. O a doua propunere sugera să se încredințeze chiar și unor bloggers aceleași cartele informative care de obicei sunt date presei, sub embargo, de Sfântul Scaun. S-a sugerat și să se inițieze o formă de acreditare a bloggerilor pentru marile evenimente ecleziale, așa cum se întâmplă pentru trimișii mijloacelor de comunicare mai obișnuite, în video, audio și presă scrisă.

A fost avansată și posibilitatea de a da o formă de oversight ("supervizare") pentru blogurile catolice, în timp ce alții afirmau pe bună dreptate să nu se subevalueze exigența de libertate. În afară de asta, s-a făcut cunoscut că multe ziare, reviste, știri și conținuturi de evenimente ecleziale converg în bloguri și acest modus operandi a dat deja o contribuție însemnată noii evanghelizări, chiar luând în considerare nu puținele caracteristici de contestație prezente în blogosferă.

Demnă de menționat a fost propunerea de a gândi la accesul la viitoarele news portals pentru purtătorii de handicap. În sfârșit semnalăm insistența pentru folosirea sistemului "multilimbaje" în portalurile de știri. Acestea sunt numai câteva din multele propuneri lansate și care continuă să navigheze în rețea. Nu comentăm aceste propuneri, ci le relansăm din coloanele unui ziar foarte semnificativ cum este "L'Osservatore Romano". În anumite privințe Vatican Meeting for Bloggers face parte din istoria comunicării. Istoria este experiența care ia o formă și o direcție. În acest sens consider că întâlnirea a făcut să se adune într-un loc experiențe diferite și le-a dat o formă. Nu erau obiective rigide de atins, ci realități și dorințe de verificat, din moment ce nimeni nu știa bine ce să se aștepte de la întâlnire.

Nu era un program predefinit despre teme și probleme de tratat, ci numai o structură pentru a putea permite un schimb. Cuvintele părintelui Federico Lombardi au fost semnificative: "Bloggerii catolici reprezintă o porțiune relevantă a opiniei publice în Biserică. Magisteriul conciliar deja prevedea această realitate". De asemenea: "Egoul este un element problematic asupra căruia trebuie reflectat și din punct de vedere existențial, și pentru că noi trăim munca noastră de comunicatori pe cuvântul "slujire". În comunicare dimensiunea slujirii față de interlocutorul meu este cheia. Este o slujire adusă creșterii comunității umane în democrație, în respect și în dialog".

La un anumit punct al întâlnirii cuvântul "ascultare" a făcut impresie favorabilă și a fost repetat de mai multe ori, în timp ce twitter feed se actualiza ritmic și la mare viteză înregistra impresiile, ideile, gândurile și "feedback"-urile nu numai ale celui care era în sală ci și ale oamenilor care participau la eveniment via internet. Nu există activități fixe pentru viitor, deoarece meeting-ul nu s-a încheiat cu programări precise. Oricum este clar că tocmai lipsa de activități definite mobilizează fantezia și creează în blogosferă o mișunare de idei și proiecte. Deci, meeting-ul va continua să trăiască tocmai în acea rețea de comunicare care de acum cuprinde întreaga planetă.

(După L'Osservatore romano, 22 mai 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat