Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A patra predică de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa

Publicăm textul celei de-a patra predici de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa, OFMCap., predicator al Casei Pontificale, ținută vineri dimineața, 15 aprilie 2011, în capela "Redemptoris Mater", în prezența papei Benedict al XVI-lea.

Tema meditațiilor de Postul Mare este "Mai presus de toate să fie iubirea" (Col 3,14).

Predicile precedente au fost pe 25 martie, 1 aprilie și 15 aprilie.

* * *

O IUBIRE ACTIVĂ. RELEVANȚA SOCIALĂ A EVANGHELIEI

1. Exercitarea carității

În ultima meditație am învățat de la Paul că iubirea creștină trebuie să fie sinceră; în această ultimă meditație învățăm de la Ioan că ea trebuie să fie și activă: "Dacă cineva are bogățiile lumii i- vede pe fratele său, care este în nevoie, și își închide inima față de el, cum poate să rămână în acela iubirea lui Dumnezeu? Copii, să nu iubim numai cu vorba sau cu limba, ci cu fapta și adevărul" (1In 3,17-18). Regăsim aceeași învățătură, într-o formă mai colorată, în Scrisoarea lui Iacob: "Dacă un frate sau o soră sunt lipsiți de îmbrăcăminte și de hrana de toate zilele și cineva dintre voi le-ar spune: 'Mergeți în pace, încălziți-vă și săturați-vă', dar nu le dați cele necesare pentru trup, ce folos?" (Iac 2,15-16).

În comunitatea primară din Ierusalim această exigență se traduce în împărtășire. Despre primii creștini se spune că "își vindeau proprietățile și bunurile și le împărțeau tuturor, după cum avea nevoie fiecare" (Fap 2,45), dar nu-i stimula la asta un ideal de sărăcie, ci de caritate; scopul nu era de a fi toți săraci, ci să nu fie printre ei "nici un nevoiaș" (Fap 4,34). Necesitatea de a traduce iubirea în gesturi concrete de caritate nu este străină nici apostolului Paul care, am văzut, insistă atât de mult pe iubirea inimii. Demonstrează asta importanța pe care el o dă colectelor în favoarea săracilor, cărora le dedică două capitole întregi din Scrisoarea a doua către Corinteni (cf. 2Cor 8-9).

Biserica apostolică nu face, în această privință, decât să adune învățătura și exemplul Învățătorului a cărui compasiune față de săraci, bolnavi și înfometați nu rămânea niciodată un sentiment gol, ci se traducea mereu în ajutor concret și care a făcut din aceste gesturi concrete de caritate materia judecății finale (cf. Mt 25).

Istoricii Bisericii văd în acest spirit de solidaritate fraternă unul din factorii principali ai "Misiunii și propagării creștinismului în primele trei secole"1. El s-a tradus în inițiative - și mai târziu în instituții - menite pentru îngrijirea bolnavilor, susținerea văduvelor și orfanilor, ajutorarea celor închiși, mese pentru săraci, asistarea străinilor... De acest aspect al carității creștine, în istorie și în prezent, se ocupă partea a doua a enciclicei papei Benedict al XVI-lea "Deus caritas est" și, în manieră permanentă, Consiliul Pontifical "Cor Unum".

2. Urgența problemei sociale

Epoca modernă, mai ales secolul al XIX-lea, a marcat în această privință o cotitură, aducând în prim-plan problema socială. Nu e suficient a avea grijă caz cu caz de necesitățile săracilor și celor asupriți, trebuie acționat asupra structurilor care creează săracii și pe cei asupriți. Că e vorba de un teren nou, cel puțin în tematizarea sa, se deduce chiar din titlu și din primele cuvinte ale enciclicei lui Leon al XIII-lea "Rerum novarum" din 15 mai 1891, cu care Biserica intră ca protagonistă în dezbatere. Merită să recitim acest început al enciclicei:

"Dorința arzătoare de noutate care de mult timp a început să agite popoarele, trebuie desigur să treacă de la ordinea politică în ordinea asemănătoare a economiei sociale. Și de fapt, progresele uriașe ale artelor și noile metode ale industriei; schimbatele relații dintre patroni și muncitori; acumularea bogăției în puține mâini și extinderea pe larg a sărăciei; sentimentul propriilor forțe devenit în clasele muncitoare mai viu, și unirea dintre ele mai intimă; acest ansamblu de lucruri, cu adăugirea obiceiurilor înrăutățite, au făcut să izbucnească acest conflict".

În această ordine de probleme se situează a doua enciclică a Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea despre caritate: "Caritas in veritate". Eu nu am nici o competență în această materie și de aceea mă abțin în mod obligatoriu să intru în materia conținuturilor acesteia precum și ale celorlalte enciclice sociale. Ceea ce aș vrea să fac este să ilustrez hinterlandul istoric și teologic, așa-numitul "Sitz im Leben", al acestei noi forme a magisteriului ecleziastic: adică să vedem cu și pentru ce s-a început să se scrie enciclice sociale și se scriu periodic altele noi. De fapt, acest lucru ne poate ajuta să descoperim ceva nou cu privire la Evanghelie și la iubirea creștină. Sfântul Grigore cel Mare spune că "Scriptura crește cu aceia care o citesc" (cum legentibus crescit)2, adică arată mereu noi semnificații în funcție de întrebările care îi sunt puse, și acest lucru se dovedește deosebit de adevărat în domeniul prezent.

Reconstrucția mea va fi una, cum se spune, "de vedere generală", punctele principale, așa cum se poate face în puține minute, dar sintezele și rezumatele au și ele utilitatea lor, în special atunci când, datorită diversității de îndatoriri, nu există posibilitatea de a aprofunda personal o anumită problemă.

În momentul în care Leon al XIII-lea scrie enciclica sa socială existau trei orientări dominante cu privire la semnificația socială a Evangheliei. Înainte de toate era interpretarea socialistă și marxistă. Marx nu s-a ocupat de creștinism din acest punct de vedere, însă câțiva ucenici ai săi (Engels dintr-un punct de vedere încă ideologic și Karl Kautsky dintr-un punct de vedere istoric) au tratat problema, în cadrul cercetării despre "precursorii socialismului modern".

Concluziile la care au ajuns sunt următoarele. Evanghelia a fost îndeosebi o mare vestire socială adresată săracilor; tot restul, îmbrăcarea sa religioasă, este secundar, o "suprastructură". Isus a fost un mare reformator social, care a voit să răscumpere clasele inferioare din mizerie. Programul său prevede egalitatea tuturor oamenilor, eliberarea de nevoia economică. Comunismul din comunitatea creștină primară a fost unul ante litteram cu caracter în naiv neștiințific: mai mult un comunism în consum decât în producerea bunurilor.

După aceea istoriografia sovietică a regimului va respinge această interpretare care, după părerea lor, dădea prea mult creștinismului. În anii '60 din secolul trecut interpretarea revoluționară a reapărut, de data aceasta în cheie politică, prin teza despre Isus conducător al unei mișcări "zelote" de eliberare, dar a avut viață scurtă și nu face parte în acest moment din domeniul nostru. (Sfântul Părinte amintește această interpretare în ultima sa carte despre Isus, vorbind despre purificarea templului).

La o concluzie asemănătoare cu aceea marxistă, dar cu o altă intenție, a ajuns Nietzsche. Și pentru el creștinismul s-a născut ca o mișcare de răzvrătire a claselor inferioare, dar evaluarea care trebuie dată asupra acestui lucru este complet negativă. Evanghelia întrupează "resentimentul" celor slabi împotriva naturilor viguroase; este "inversarea tuturor valorilor", o tăiere a aripilor elanului uman spre măreție. Tot ceea ce Isus își dorea era să răspândească în lume, în opoziție la mizeria pământească, o "împărăție a cerurilor".

La aceste două școli - în acord în modul de a vedea, dar opuse în evaluarea care trebuie dată - se adaugă a treia pe care o putem numi conservatoare. Conform ei, Isus nu s-a interesat deloc de problemele sociale și economice; a-i atribui aceste interese ar însemna a-l diminua, a-l mondeniza. El ia imagini din lumea muncii și i-a îndrăgit pe cei lipsiți și pe săraci, dar niciodată n-a avut ca țintă îmbunătățirea condiției de viață a oamenilor în viața pământească.

3. Reflecția teologică: teologia liberală și dialectică

Acestea sunt ideile dominante în cultura timpului, când începe cu privire la această problemă și o reflecție teologică din partea Bisericilor creștine. Și ea se desfășoară în trei faze și prezintă trei orientări: cea a teologiei liberale, cea a teologiei dialectice și cea a magisteriului catolic.

Primul răspuns este cel al teologiei liberale de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, reprezentată în acest domeniu mai ales de Ernst Troeltsch și Adolph von Harnack. Merită să ne oprim un pic asupra ideilor acestei școli pentru că multe concluzii la care a ajuns, cel puțin în acest domeniu specific, sunt cele la care, pe altă cale, ajunge și magisteriul social al Bisericii și încă sunt actuale și acceptabile.

Troetsch contestă punctul de plecare al interpretării marxiste, conform căreia factorul religios este întotdeauna secundar față de cel economic, o simplă suprastructură. Studiind etica protestantă și începutul capitalismului, el demonstrează că, dacă factorul economic influențează asupra celui religios, este adevărat și că factorul religios influențează asupra celui economic. E vorba de două domenii distincte, nesubordonate unul altuia.

Harnack, la rândul său, constată că Evanghelia nu ne furnizează un program social menit să combată și să abolească necesitatea și sărăcia, nu exprimă evaluări asupra organizării muncii, și alte aspecte ale vieții pentru noi importante astăzi, cum ar fi arta și știința. Dar, adaugă el, noroc că este așa! Ar fi vai dacă ar fi făcut altfel și ar fi încercat să dea reguli cu privire la raporturile dintre clase, la condițiile de muncă, și așa mai departe. Pentru a fi concrete, regulile sale ar fi fost legate în mod fatal de condițiile lumii de atunci (așa cum sunt multe instituții și precepte sociale din Vechiul Testament), deci anacronice după aceea și chiar o "piedică inutilă" pentru Evanghelie. Istoria, chiar și cea a creștinismului, demonstrează cât este de periculos este a ne lega de orânduiri sociale și instituții politice dintr-o anumită epocă și cât de greu este apoi să ne eliberăm de ele.

"Și totuși, continuă Harnack, nu există alt exemplu de o religie care să fi apărut cu un verb social așa de puternic cum este religia Evangheliei. Și asta pentru ce? Pentru că acele cuvinte "să-l iubește pe aproapele tău ca pe tine însuți" aici sunt într-adevăr luate în serios, deoarece prin aceste cuvinte Isus a luminat întreaga realitate a vieții, întreaga lume a foamei și a mizeriei... El vrea să-l înlocuiască socialismul întemeiat pe interese egoiste cu un socialism care se întemeiază pe conștiința unei unități spirituale... Maxima amăgitoare 'jocul liber al forțelor', 'a trăi și a lăsa să trăiască' - mai bine ar fi să se spună: a trăi și a lăsa să moară - este în opoziție deschisă cu Evanghelia"3.

Poziția mesajului evanghelic se opune, după cum se vede, fie reducerii Evangheliei la o proclamație socială și la luptă de clasă, fie poziției liberalismului economic al jocului liber al forțelor. Teologul evanghelic se lasă dus din când în când spre un anumit entuziasm: "Un spectacol nou - scrie el - se prezenta lumii; până atunci religia ori făcea parte din lucrurile din lume, adaptându-se cu ușurință la status quo, ori era izolată în nori, punându-se în opoziție directă cu toate. Acum în schimb i se prezenta o nouă îndatorire de îndeplinit, să disprețuiască necesitatea și mizeria de pe acest pământ, și în mod asemănător prosperitatea pământească, chiar dacă ridică mizerii și necesități de orice gen; să-și ridice fruntea spre cer în curajul care vine din credință, și să lucreze cu inima, cu mâna și cu glasul pentru frații de pe acest pământ"4.

Ce anume are de reproșat acestei viziuni liberale teologia dialectică, aceea care a urmat după cea liberală după primul război mondial? Mai ales punctul său de plecare, ideea sa despre împărăția cerurilor. Pentru liberali ea este de natură esențialmente etică; este un ideal moral sublim, care are ca fundamente paternitatea lui Dumnezeu și valoarea infinită a oricărui suflet; pentru teologii dialectici (K. Barth, R. Bultmann, M. Dibelius), ea este de natură escatologică; este o intervenție suverană și gratuită a lui Dumnezeu, care nu-și propune să schimbe lumea, cât mai ales să denunțe orânduirea ei actuală ("critica radicală"), să-i anunțe sfârșitul iminent ("escatologia consecventă"), lansând apelul la convertire ("imperativul radical").

Caracterul de actualitate al Evangheliei consistă în faptul că "tot ceea ce este cerut nu este cerut în general, de la toți și pentru toate timpurile, ci de la acest om și probabil numai de la el, în acest moment și probabil numai în acest moment; și este cerut nu pe baza unui principiu etic, ci din cauza situației de decizie în care Dumnezeu l-a pus pe el și probabil numai pe el acum și aici"5. Influența Evangheliei în social are loc prin individ, nu prin comunitatea sau instituția eclezială.

Situația care îl interpelează astăzi pe cel care crede în Cristos este aceea creată de revoluția industrială cu schimbările pe care le-a adus ritmului vieții și muncii, cu respectiva disprețuire a persoanei umane. În fața ei nu se dau soluții "creștine", fiecare credincios este chemată să-i răspund ei sub propria responsabilitate, ascultând de apelul pe care Dumnezeu i-l trimite în situația concretă în care trăiește, chiar dacă găsește un criteriu de fond în preceptul iubirii față de aproapele. Nu trebuie să se resemneze în mod pesimist în fața situațiilor, dar nici să-și facă iluzii cu privire la schimbarea lumii.

Se poate vorbi încă, în această perspectivă, despre relevanța socială a Evangheliei? Da, dar numai de metodă, nu de conținut. Mă explic. Această viziune reduce semnificația socială a Evangheliei la o semnificație "formală", excluzând orice semnificație "reală", sau de conținut. Cu alte cuvinte, Evanghelia dă metoda, sau impulsul, pentru o atitudine corectă și o acțiune creștină corectă în social, nu altceva.

Aici este punctul slab al acestei viziuni. Pentru ce să se atribuie relatărilor și parabolelor evanghelice numai o semnificație formală ("cum să primesc apelul la decizie care ajunge la mine, acum și aici") și nu și o semnificație reală și exemplară? Este permis, de exemplu, referitor la parabola bogatului, să se ignore indicațiile concrete și clare conținute acolo în privința folosirii și abuzului bogăției, a luxului, a disprețuirii săracului, pentru aminti numai "imperativul orei" care răsună prin intermediul parabolei? Nu este cel puțin straniu că Isus intenționează să spună pur și simplu că acolo, în fața lui, trebuia să se decidă pentru Dumnezeu și că, pentru a spune asta, a pus pe picioare o relatare așa de complexă și detaliată care ar abate, în loc să concentreze, atenția de la centrul interesului?

O astfel de soluție care schematizează mesajul lui Cristos pornește de la ideea greșită că nu există exigențe comune în cuvântul lui Dumnezeu care se pun bogatului de astăzi, așa cum se punea bogatului - și săracului - din timpul lui Isus. Ca și cum decizia cerută de Dumnezeu ar fi ceva gol și abstract - o simplă decidere - și nu o decizie cu privire la ceva. Toate parabolele cu fond social sunt definite "parabole ale împărăției" și astfel conținutul lor este aplatizat pe o unică semnificație, cea escatologică.

4. Doctrina socială în Biserică

Doctrina socială a Bisericii catolice, ca întotdeauna, caută mai mult sinteza decât contrapoziția, metoda lui et-et, în locul metodei lui aut-aut. Ea menține Evangheliei "dubla sa iluminare": cea escatologică și cea morală. Cu alte cuvinte: este de acord cu teologia dialectică în privința faptului că împărăția lui Dumnezeu predicată de Cristos nu este de natură esențialmente etică, adică un ideal care își trage forța sa din validitatea și perfecțiunea universală a principiilor sale, ci este o inițiativă nouă și gratuită a lui Dumnezeu care, cu Cristos, intră năvalnic de sus.

În schimb se depărtează de viziunea dialectică în modul de a concepe raportul dintre această împărăție a lui Dumnezeu și lumea. Între cele două nu există numai opoziție și inconciliabilitate, așa cum nu există opoziție între opera creației și cea a răscumpărării și așa cum - am văzut în prima meditație - nu există opoziție între agape și eros. Isus a asemănat împărăția lui Dumnezeu cu plămada pusă în aluat pentru a-l face să fermenteze, cu sămânța aruncată în pământ, cu sarea care dă gust mâncărurilor; spune că a nu a venit să judece lumea, ci să mântuiască lumea. Acest lucru permite să se vadă influența Evangheliei în social într-o lumină diferită și mult mai pozitivă.

Însă, în pofida tuturor diferențelor modurilor de a pune problema, există câteva concluzii comune care reies din toată reflecția teologică asupra raportului dintre Evanghelie și social. Le putem rezuma astfel. Evanghelia nu furnizează soluții directe la problemele sociale (am văzut, ar fi vai dacă ar face asta!); conține însă principii care se prestează la elaborarea unor răspunsuri concrete la diferitele situații istorice. De vreme ce situațiile și problemele sociale se schimbă din epocă în epocă, creștinul este chemat să întrupeze de fiecare dată principiile Evangheliei în situația de moment.

Aportul enciclicelor sociale ale papilor este exact acesta. De aceea ele urmează una după alta, preluând fiecare discursul din punctul în care l-au lăsat cele precedente (în cazul enciclicei lui Benedict al XVI-lea, de la "Populorum progressio" a lui Paul al VI-lea) și le actualizează pe baza noilor instanțe apărute într-o societate (în acest caz, fenomenul globalizării) și pe baza unei interogări noi a Cuvântului lui Dumnezeu.

Titlul enciclicei sociale a lui Benedict al XVI-lea, "Caritas in veritate", arată care sunt, în acest caz, fundamentele biblice pe care se intenționează să se întemeieze discursul despre semnificația socială a Evangheliei: caritatea și adevărul. "Adevărul - scrie el - apără și exprimă forța de eliberare a carității în evenimentele mereu noi ale istoriei [...]. Fără adevăr, fără încredere și iubire față de adevăr, nu există conștiință și responsabilitate socială, și acțiunea socială cade în voia intereselor private și a logicilor de putere, cu efecte dezagregatoare asupra societății, cu atât mai mult într-o societate în curs de globalizare, în momente dificile cum sunt cele actuale"6.

Diversitatea nu se află numai în lucrurile spuse și în soluțiile propuse, ci și în genul adoptat și în autoritatea propunerii. Cu alte cuvinte, consistă în trecerea de la discuția teologică liberă la magisteriu și de la o intervenție în social de natură exclusiv "individuală" (ca aceea propusă de teologia dialectică) la o intervenție comunitară, ca Biserică și nu numai ca indivizi.

5. Partea noastră

Terminăm cu o idee practică ce îi interpelează pe toți, chiar și pe aceia dintre noi care nu sunt chemați să lucreze direct în social. Am văzut ideea pe care o avea Nietzsche despre relevanța socială a Evangheliei. Ea era, e adevărat, pentru el rodul unei revoluții, dar o revoluție în negativ, o involuție față de grecitate; era revanșa celor slabi împotriva celor puternici. Unul din punctele pe care le-a luat cel mai mult în vizor era preferința dată slujirii asupra dominării, faptului de a deveni mici asupra voinței de a ieși în evidență și a aspira la lucruri mari. El acuza creștinismul pentru unul din cele mai frumoase daruri pe care le-a oferit lumii. Unul din principiile cu care Evanghelia influențează mai mult și mai benefic asupra socialului este, de fapt, tocmai acela al slujirii. Nu degeaba el ocupă un loc important în doctrina socială a Bisericii. Isus a făcut din slujire unul din pilonii învățăturii sale (Lc 22,25); el însuși spune că a venit pentru a sluji și nu pentru a fi slujit (Mc 10,45).

Slujirea este un principiu universal; se aplică la orice aspect al vieții: statul ar trebui să fie în slujba cetățenilor, politicianul în slujba statului, medicul în slujba bolnavilor, profesorul în slujba elevilor... Însă se aplică în manieră cu totul specială slujitorilor Bisericii. Slujirea nu este, în ea însăși, o virtute (în nici un catalog al virtuților, sau al roadelor Duhului, nu se menționează în Noul Testament diakonia), ci provine din diferite virtuți, mai ales din umilință și din caritate. Este un mod de a se manifesta al acelei iubiri care "nu caută propriul interese, ci și pe cel al altora" (Fil 2,4), care dăruiește fără a căuta răsplata.

Slujirea evanghelică, în opoziție cu aceea a lumii, nu este proprie inferiorului, nevoiașului, ci mai degrabă superiorului, celui care este așezat sus. Isus spune că, în Biserica sa, mai ales "cel care conduce" trebuie să fie "ca acela care slujește" (Lc 22,26), cel dintâi trebuie să fie "slujitorul tuturor" (Mc 10,44). Ne pregătim pentru beatificarea lui Ioan Paul al II-lea. În cartea sa Dar și mister, el exprimă cu o imagine puternică această semnificație a autorității în Biserică. E vorba de câteva versuri compuse de el la Roma în timpul conciliului:

Tu ești, Petre. Vrei să fi aici Pavimentul
pe care merg alții... pentru a ajunge acolo
unde conduci pașii lor.
- așa cum stânca susține bocănitul unei turme".

Terminăm ascultând ca adresate nouă acum și aici cuvintele pe care Isus le-a spus discipolilor săi imediat după ce le-a spălat picioarele: "Înțelegeți ce am făcut pentru voi? Voi mă numiți Învățătorul și Domnul și bine spuneți, pentru că sunt. Așadar, dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora. Căci v-am dat exemplu ca și voi să faceți așa cum v-am făcut eu" (In 13,12-15).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 A. von Harnack, Mission und Ausbreitung des Christentums in den ersten drei Jahrhunderten, Lipsia 1902.
2 Sfântul Grigore cel Mare, Comentariu la cartea lui Iob, XX,1 (CCL 143°, pag. 1003).
3 A. von Harnack, Das Wesen des Christentums, Lipsia 1900. Trad. ital. L'essenza del cristianesimo, Brescia, Queriniana 1980.
4 A. von Harnack, Il cristianesimo e la società, Mendrisio 1911, pag. 12-15.
5 M. Dibelius, Das soziale Motiv im Neuen Testament, in Botschaft und Geschichte, Tubinga 1953, pag. 178-203.
6 Benedict al XVI-lea, Caritas in veritate, nr. 5.


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat