Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Poate exista un drept la moarte?

Interviu luat profesorului Giuseppe Zeppegno

De Antonio Gaspari

În cadrul dezbaterii intense care s-a dezlănțuit în Italia cu privire la așa-numitul "drept de a muri", iese în evidență cartea intitulată "Viața și limitele ei. Probleme bioetice", scrisă de profesorul Giuseppe Zeppegno și editată de Camilliane.

Pornind de la cazurile Welby și Englaro, volumul examinează motivațiile filozofice, antropologie și bioetice folosite pentru a justifica și a promova recunoașterea legislativă a formelor camuflate de eutanasie.

Autorul reparcurge procesul istoric lent care a dus la afirmarea așa-numitei "morți dulci" și analizează semnificația schimbată pe care a asumat-o conceptul în decursul timpului.

Cartea respectivă explică, în afară de asta, de ce morala catolică, asumată și precizată de Magisteriul eclezial, se opune eutanasiei.

Cu privire la dezbaterea aflată în desfășurare analiza se oprește asupra situației de stare vegetativă, pe nedrept considerată de mulți ca simplă dăinuire biologică. Referitor la situațiile de terminalitate, cartea precizează diversitatea care există între a ajuta să moară (intervenție activă sau omisivă care are ca scop să provoace moartea) și a ajuta în murire.

"A ajuta în moarte - scrie autorul - are meritul de a recunoaște limitele vieții umane și ale medicinii care, după ce a încetat orice speranță de vindecare, nu-l părăsește pe bolnav, nici nu-l supune la terapii disproporționate, ci continuă să se îngrijească de el însoțindu-l în tratamentul paliativ".

Giuseppe Zeppegno, preot din dieceza de Torino, este director științific al Masterului Universitar în Bioetică în Secțiunea din Torino a Facultății Teologice din Italia de Nord și profesor la Institutul Superior de Științe Religioase. A avut funcții de profesor și la ciclul instituțional, la ciclul de specializare în teologie morală și la Centrul de Formare la Diaconatul Permanent.

Autor prolific de cărți și articole științifice, este și asistent ecleziastic regional al A.C.O.S. (Asociația Catolică a Lucrătorilor Sanitari) și asistent ecleziastic al A.M.C.I. (Asociația Medicilor Catolici Italieni).

Agenția Zenit i-a luat interviu.

Există un drept la moarte?

Zeppegno: Dreptul de a muri este una din temele cele mai controversate și dezbătute din literatura bioetică mai ales de matrice anglosaxonă. Problema analizată inițial de revistele specializate și în cadrul juridic, a catalizat în sfârșit interesul opiniei publice. Dezbaterea a căpătat consensuri însemnate și în Italia din anii Nouăzeci din secolul trecut. De fapt, tot mai des în scenariul politic și cultural italian au devenit insistente glasurile celor care, susținând că anumite situații de viață slabă nu sunt vrednice să fie trăite, au propus să se suspende susținerile vitale indicându-le ca terapii medicale disproporționate față de situația clinică efectivă a pacienților.

Care sunt argumentele ridicate de susținătorii dreptului la moarte? Și pentru ce nu pot fi susținute?

Zeppegno: Diferite filoane ale filozofiei clasice și, în perioada modernă, autori ca M. Eyquem de Montaigne (1533-1592) au sprijinit ideea că este mai bine să se provoace în mod voluntar moartea atunci când viața oferă numai dureri insuportabile. Astfel s-a inaugurat o periculoasă pantă alunecoasă în care nașterea, viața și moartea nu au o valoare în sine, ci sunt încredințate aparentei puteri a omului de a fi arbitru indiscutabil al vieții. Acest mod de a gândi, foarte prezent și în cultura contemporană, este susținut de o conceptualizare exasperată a principiului de autonomie. De fapt, mulți consideră că persoanele trebuie să se poată autoproiecta și acționa complet neobligate de orice normă morală și de orice idee universală despre bine. În schimb pare absurd să se creadă că exprimarea cea mai mare a moralității poate să coincidă cu distrugerea agentului moral.

Este la fel de vătămătoare convingerea utilitaristă răspândită că subiectul, mortificat de handicap și limitat în capacitățile sale, este o povară inutilă pentru societate. O societate incapabilă de adevărată solidaritate este destinată, de fapt, să decadă tot mai mult într-un nihilism exasperat și distructiv. În schimb, o asistență sanitară capabilă să interacționeze cu familiile pentru a însoți în mod adecvat pe cel care este în dificultate, contribuie la realizarea unei lumi mai trăibile pentru că este mai bogată în umanitate și în încredere în celălalt și în capacitățile sale de susținere.

Pentru ce Biserica catolică se opune tuturor formelor de eutanasie? Ce spune Magisteriul cu privire la intangibilitatea vieții umane?

Zeppegno: Magisteriul, răspunzând la chemarea adresată de Isus apostolilor, are misiunea de a forma conștiințele credincioșilor cu privire la acțiunea morală și de a interveni ori de câte ori viața și demnitatea omului sunt umilite și amenințate. De fapt, tot ceea ce se referă la trăirea umană nu este străin de evanghelizare. De aceea, Biserica a simțit în secolul trecut urgența de a se opune aroganței teoriilor eugenetice din regimurile totalitare care revendică dreptul de a da moartea ființelor umane a căror viață era considerată nevrednică să fie trăită. Cu tot atâta forță, a manifestat opoziție fermă eugenismului contemporan aplicat vieții care trebuie să se nască și vieții terminale. Împreună cu orânduirea civilă democratică, afirmată progresiv de la sfârșitul secolului al XVIII-lea, a recunoscut drepturile înnăscute, înrădăcinate în natura umană, nenegociabile pentru că sunt preexistente oricărui drept pozitiv și nesupuse pactelor sociale și puterilor politice. Aceste drepturi, aparent niciodată negate, au fost călcate în picioare de regimurile totalitare. Reevaluate în lumea occidentală la sfârșitul celui de-al doilea conflict mondial, au fost treptat renegate din nou de legi care permit avortul, sinuciderea asistată și eutanasia. Dimpotrivă, documentele magisteriale sunt în acord în a afirma necesitatea respectării vieții în orice fază a ei. Lipsite de orice vitalism exasperat, recunosc că atunci când vindecarea nu mai poate avea loc și orice terapie de susținere este inutilă, este corect să ne oprim la fragilitatea umană normală, refuzând mijloacele prea costisitoare și, cu atât mai mult, îndârjirea terapeutică. Necesara abandonare a acțiunii care se aplică în aceste cazuri nu are nimic de-a face cu eutanasia. De fapt, este abisală diversitatea între a ajuta să mori (intervenție activă sau omisivă care are ca scop provocarea morții) și a ajuta în murire. Această ultimă posibilitate are meritul de a recunoaște limitele vieții umane și ale medicinei care, după ce a încetat orice speranță de vindecare, nu îl abandonează pe cel bolnav, nici nu-l supune la terapii disproporționate, ci continuă să se îngrijească de el însoțindu-l cu necesara acțiune paliativă.

Parlamentul italian discută o propunere de lege cu privire la sfârșitul vieții. Care este părerea dumneavoastră despre textul legii care a trecut la senat?

Zeppegno: Decretul Calabrò, aprobat în senat la 26 martie 2009, este din păcate "pus în ghips", construit ad hoc pe cazul Englaro și prea puțin atent la situațiile foarte diferite de bolnavi care se află în grave situații de cronicitate sau sunt în fază terminală. A fost grăbit și discutat în grabă și furie în urma emoției pentru a încerca să se stăvilească dezvoltările periculoase ale evenimentului amar Englaro. "Fiind rezolvat cazul Eluana" și fiind terminat itinerarul la senat, decretul, care a trecut la Cameră, a întârziat îndelung printre meandrele parlamentare. Este necesar ca să devină, după ce s-au făcut modificările oportune, o lege ponderată și aptă să clarifice definitiv drepturile celor mai slabi și obligațiile societății față de ei. Cu privire la oportunitatea unei astfel de legi s-a discutat mult cu răspunsuri alternative și contradictorii. Și astăzi, multora li se pare complet inutilă. În urmă cu câteva luni și eu aș fi fost de aceeași părere considerând suficiente normativele juridice și deontologice existente deja. Acum sunt convins că este oportun să se ajungă cât mai repede la o definiție parlamentară pentru a evita ca asupra problemei, în lipsa de noi indicații juridice, fiecare judecător să consolideze prin pronunțările lor derive eutanasiace periculoase.

Se pare că dezbaterea între cei favorabili și cei contrari eutanasiei rezolvă toate problemele, dar nu vi se pare că lipsește o viziune mare, bună și frumoasă a omului modern? Nu vi se pare momentul de a depăși ideologii utilitariste și reducționiste ale umanității, luând în considerare cât rău au făcut deja în trecut?

Zeppegno: Relativismul și permisivismul libertin care se răspândesc astăzi sunt animate de convingerea că a căuta un adevăr care poate fi universal recunoscut nu poate fi propus pentru că este intolerant față de pluralismul valorial subiectivist. Se mulțumesc cu "praxiologia", cu o gândire slabă și fără fundament. Alegerile făcute nu sunt argumentate cu treptata și dificila căutare a înțelegerii realității și de verificarea principiului de non-contradicție, ci sunt autojustificate nemijlocit de fiecare capacitate persuasivă, de corectitudinea limbajelor adoptate, de o nuvelă retorică, unde capătă stimă și credibilitate cel care are capacități mai mari de a propune și de a impune senzațiile sale libere, care niciodată nu pot fi codificate deoarece sunt destinate mereu să fie reformulate în lumina următoarelor emoții de moment. Nu pot să nu împărtășesc refuzul eclezial de a defini "științifică" această non-metodă care nu poate să aducă nimic bun creșteri armonioase a conviețuirii umane. Sunt convins, de asemenea, că este misiunea celor care cred să intervină în dezbaterea publică și cu privire la probleme pertinente cu atenția pe care oricare cetățean trebuie să o aibă în ceea ce privește binele comun (apărarea drepturilor celor asupriți, dreptatea în relațiile internaționale, apărarea vieții și a familiei, libertatea religioasă și libertatea de educație...). În sfârșit, cred că numai deschiderea la metafizică și confruntarea interdisciplinară și senină între teologie, filozofie și științe umane vor putea să identifice în mod concret drumurile pentru a căuta în mod constant, într-un climat de solidaritate și dreptate, adevăratul bine al omului în orice situație din viață.

(După Zenit, 12 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat