Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa

Publicăm textul celei de-a treia predici de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa, OFMCap., predicator al Casei Pontificale, ținută vineri dimineața, 8 aprilie 2011, în capela "Redemptoris Mater" în prezența papei Benedict al XVI-lea.

Tema meditațiilor de Postul Mare este "Mai presus de toate să fie iubirea" (Col 3,14).

Primele două predici au fost la 25 martie 2011 și 1 aprilie 2011. Următoarea predică va fi vineri, 15 aprilie 2011.

* * *

IUBIREA SĂ FIE FĂRĂ IPOCRIZIE

1. Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți

A fost observat un fenomen curios. Fluviul Iordan, în cursul său, formează două mări: Marea Galileii și Marea Moartă, dar în timp ce Marea Galileii este o mare cu forfotă de viață și printre apele cele mai populate de pește de pe pământ, Marea Moartă este, întocmai, o mare "moartă", nu există urmă de viață în ea și în jurul ei, numai sare. Și totuși este vorba de aceeași apă din Iordan. Explicația, cel puțin în parte, este aceasta: Marea Galileii primește apele Iordanului, dar nu le ține pentru ea, le scurge în așa fel încât ele să poată iriga toată valea Iordanului. Marea Moartă primește apele Iordanului și le ține pentru ea, nu are emisari, din ea nu iese o picătură de apă. Este un simbol. Nu putem să ne limităm să primim iubire, trebuie s-o și dăruim. Asupra acestui lucru vrem să reflectăm în această meditație. Apa pe care Isus ne-o dă, trebuie să devină în noi "izvor de apă care țâșnește" (In 4,14).

După ce am reflectat în primele două meditații asupra iubirii lui Dumnezeu ca da, a venit momentul să medităm și asupra datoriei de a iubi, și îndeosebi asupra datoriei de a-l iubi pe aproapele. Legătura între cele două iubiri este exprimată în manieră programatică de cuvântul lui Dumnezeu: "Dacă Dumnezeu ne-a iubit astfel, și noi trebuie să ne iubim unii pe alții" (1In 4,11).

"Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" era o poruncă veche, scrisă în legea lui Moise (Lev 19,18) și Isus însuși o citează ca atare (Lc 10,27). Cum de Isus o numește porunca "sa" și porunca "nouă"? Răspunsul este că venind el s-au schimbat obiectul, subiectul și motivul iubirii aproapelui.

S-a schimbat înainte de toate obiectul, adică cine este aproapele care trebuie iubit. El nu mai este numai conaționalul, sau maxim oaspetele care locuiește cu poporul, ci orice om, chiar și străinul (samariteanul!), chiar și dușmanul. Este adevărat că partea a doua a frazei "Să-l iubește pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău" nu se găsește ad litteram în Vechiul Testament, ci ea rezumă orientarea generală, exprimată în legea talionului "ochi pentru ochi, dinte pentru dinte" (Lev 24,20), mai ales dacă este confruntată cu cea ce Isus cere de la ai săi:

"Eu însă vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută, ca să fiți fiii Tatălui vostru cel din ceruri, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți. Căci, dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Oare nu fac același lucru și vameșii? Și dacă îi salutați numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți? Oare nu fac același lucru și păgânii?" (Mt 5,44-47).

Este schimbat și subiectul iubirii față de aproapele, adică semnificația cuvântului "aproapele". El nu este celălalt; sunt eu; nu este cel care este aproape, ci acela care se apropie. Cu parabola samariteanului milostiv Isus demonstrează că nu trebuie să aștept în mod pasiv ca aproapele să apară pe drumul meu, cu multe semnale luminoase, cu sirenele pornite. Aproapele ești tu, adică acela care tu poți să devii. Aproapele nu există de la plecare, va fi un aproape dacă devin aproape ale cuiva.

S-a schimbat mai ales criteriul sau măsura iubirii față de aproapele. Până la Isus modelul era iubire de sine: "ca pe tine însuți". A fost spus că Dumnezeu nu putea să asigure iubirea față de aproapele de un "țăruș" mai bine înfipt decât acesta; nu ar fi obținut același scop nici dacă ar fi spus: "Să-l iubești pe aproapele tău ca pe Dumnezeul tău!", pentru că pe iubirea față de Dumnezeu - adică pe ce înseamnă a-l iubi pe Dumnezeu - omul poate încă să trișeze, dar pe iubirea de sine, nu. Omul știe foarte bine ce înseamnă, în orice împrejurare, a se iubi pe sine însuși; este o oglindă pe care o are mereu în fața sa, nu lasă loc la subterfugii1.

În schimb un subterfugiu lasă și pentru aceasta Isus îl înlocuiește cu un alt model și o altă măsură: "Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu" (In 15,12). Omul se poate iubi pe sine însuși în mod greșit, adică să dorească răul, nu binele, să iubească viciul, nu virtutea. Dacă un asemenea om îi iubește pe alții "ca pe sine însuși" și vrea pentru alții lucrurile pe care le vrea pentru el însuși, sărmană este persoana care e iubită așa! În schimb știm unde ne duce iubirea lui Isus: la adevăr, la bine, la Tatăl. Cine îl urmează pe El "nu umblă în întuneric". El ne-a iubit dându-și viața pentru noi, când eram păcătoși, adică dușmani (cf. Rom 5,6 și urm.).

Se înțelege în felul acesta ce vrea să spună evanghelistul Ioan cu afirmația sa aparent contradictorie: "Iubiților, nu vă scriu o poruncă nouă, ci porunca cea veche, pe care o aveți de la început; porunca veche este cuvântul pe care l-ați auzit. Totuși vă scriu o poruncă nouă" (1In 2,7-8). Porunca iubirii față de aproapele este "veche" în literă, dar "nouă" în însăși noutatea evangheliei. Nouă - explică papa într-un capitol din noua sa carte despre Isus - pentru că nu mai e numai "lege", ci și, și chiar mai înainte, "har". Se întemeiază pe comuniunea cu Cristos, făcută posibilă de darul Duhului2.

Cu Isus se trece de la raportul în doi: "Ceea ce altul îți face ție, tu fă-i lui", la raportul în trei: "Ceea ce Dumnezeu ți-a făcut ție, tu fă-l altuia", sau, pornind din direcția opusă: "Ceea ce tu vei fi făcut cu altul, este ceea ce Dumnezeu va face cu tine". Nu se pot număra cuvintele lui Isus și ale apostolilor care repetă acest concept: "Așa cum Dumnezeu v-a iertat pe voi, tot așa iertați-vă unii pe alții"; "Dacă nu veți ierta din inimă dușmanilor voștri, nici Tatăl vostru nu vă va ierta vouă". Este tăiată de la rădăcină scuza: "Dar el nu mă iubește, mă ofensează...". Asta îl privește pe el, nu pe tine. Pe tine trebuie să te intereseze numai ceea ce îi faci altuia și cum te comporți în fața a ceea ce altul îți face ție.

Însă rămâne de răspuns la întrebarea principală: pentru ce această deviere singulară a iubirii de la Dumnezeu la aproapele? Nu ar fi mai logic să ne așteptăm: "După cum v-am iubit pe voi, tot așa să mă iubiți pe mine", în loc de: "După cum v-am iubit pe voi, tot așa să vă iubiți unii pe alții"? Aici se află diferența dintre iubirea pur de eros și iubirea de eros și agape împreună. Iubirea pur erotică este cu circuit închis: "Iubește-mă, Alfredo, iubește-mă cât te iubesc eu": așa cântă Violetta în Traviata de Verdi: eu te iubesc pe tine, tu mă iubești pe mine. Iubirea de agape este cu circuit deschis: vine de la Dumnezeu și se întoarce la El, dar trecând prin aproapele. Isus a inaugurat El însuși acest nou gen de iubire: "Așa cum Tatăl m-a iubit pe mine, așa v-am iubit și eu pe voi" (In 15,9).

Sfânta Ecaterina de Siena a dat, ca motiv pentru asta, explicația cea mai simplă și convingătoare. Ea pune pe buzele lui Dumnezeu aceste cuvinte:

"Eu vă cer să mă iubiți cu aceeași iubire cu care eu vă iubesc pe voi. Acest lucru nu mi-l puteți face, pentru că eu v-am iubit fără să fiu iubit. Toată iubirea pe care o aveți față de mine este o iubire din datorie, nu din har, deoarece sunteți ținuți s-o faceți, în timp ce eu vă iubesc cu iubire din har, nu din datorie. Așadar voi nu puteți să-mi dați mie iubirea pe care eu o cer. Pentru aceasta l-am pus lângă voi pe aproapele vostru: pentru ca să-i faceți lui ceea ce nu puteți să-mi faceți mie, adică să-l iubiți fără considerație de merit și fără să vă așteptați la vreo utilitate. Și consider că îmi faceți mie ceea ce îi faceți lui"3.

2. Iubiți-vă cu inimă adevărată

După aceste reflecții generale despre iubirea față de aproapele, a venit momentul de a vorbi despre calitățile pe care trebuie să le aibă această iubire. Ele sunt în mod fundamental două: trebuie să fie o iubire sinceră și o iubire activă, o iubire a inimii și o iubire, ca să spunem așa, a mâinilor. De data aceasta ne oprim asupra primei calități și facem asta lăsându-ne conduși de marele cântăreț al carității care este Paul.

Partea a doua din Scrisoarea către Romani este o întreagă înșiruire de recomandări cu privire la iubirea reciprocă în cadrul comunității creștine: "Iubirea să fie fără ipocrizie [...]; iubiți-vă unii pe alții cu iubire frățească, întreceți-vă în a vă stima unii pe alții..." (Rom 12,9 și urm.). "Să nu datorați nimănui nimic, decât să vă iubiți unii pe alții, pentru că cel care îl iubește pe altul a împlinit deja Legea" (Rom 13,8).

Pentru a percepe sufletul care unifică toate aceste recomandări, ideea de fond, sau, mai bine zis, "sentimentul" pe care Paul îl are despre iubire trebuie pornind de la acel cuvânt inițial: "Iubirea să fie fără ipocrizie!". Ea nu este una din multele îndemnuri, ci matricea din care derivă toate celelalte. Conține secretul iubirii. Să încercăm să percepem, cu ajutorul Duhului, acest secret.

Termenul original folosit de sfântul Paul și care este tradus "fără ipocrizie", este anhypokritos, adică fără fățărnicie. Acest cuvânt este un fel de lumină-spion; de fapt, este un termen rar pe care îl găsim folosit, în Noul Testament, aproape exclusiv pentru a defini iubirea creștină. Expresia "iubire sinceră" (anhypokritos) revine iar în 2Cor 6,6 și în 1Pt 1,22. Acest ultim text permite să percepem, cu toată certitudinea, semnificația termenului respectiv, pentru că îl explică printr-o perifrază; iubirea sinceră - spune el - consistă în a ne iubi intens "cu inimi adevărate".

Așadar, sfântul Paul, cu acea afirmație simplă: "iubirea să fie fără ipocrizie", duce discursul la însăși rădăcina iubirii, la inimă. Ceea ce se cere de la iubire este ca să fie adevărată, autentică, nu prefăcută. Așa cum vinul, pentru a fi "sincer", trebuie să fie stors din struguri, tot așa iubirea din inimă. Și în asta apostolul este ecoul fidel al gândirii lui Isus; de fapt, El indicase, în mod repetat și cu forță, inima, ca "locul" în care se decide valoarea a ceea ce omul face, ceea ce este curat, sau necurat, în viața unei persoane (cf. Mt 15,19).

Putem vorbi despre o intuiție paulină, în privința iubirii; ea constă în a revela, în spatele universului vizibil și exterior al iubirii, formată din fapte și din cuvinte, un alt univers complet interior, care este, în comparație cu primul, ceea ce este sufletul pentru trup. Regăsim această intuiție în celălalt mare text despre iubire, care este 1Cor 13. Ceea ce sfântul Paul spune acolo, dacă observăm bine, se referă în întregime la această iubire interioară, la dispozițiile și la sentimentele de iubire: iubirea este răbdătoare, este binevoitoare, nu este invidioasă, nu se mânie, toate le acoperă, toate le crede, toate le speră... Nimic care să se refere, în sine și direct, la a face binele, sau la faptele de caritate, ci totul este condus la rădăcina iubirii. Bunăvoința vine mai înainte de binefacere.

Însuși Apostolul explică diferența dintre cele două sfere ale iubirii, spunând că cel mai mare act de iubire exterioară - a împărți săracilor toată averea proprie - nu ar folosi la nimic, fără iubirea interioară (cf. 1Cor 13,3). Ar fi opusul iubirii "sincere". De fapt, iubirea ipocrită este tocmai aceea care face binele, fără a iubi, care arată în exterior ceva ce nu are un corespondent în inimă. În acest caz, există o aparență de iubire, care poate, cel mult, să ascundă egoism, căutare de sine, instrumentalizare a fratelui, sau chiar simplă remușcare de conștiință.

Ar fi o eroare fatală a contrapune între ele iubirea inimii și iubirea faptelor, sau a ne refugia în iubirea interioară, pentru a găsi în ea un fel de alibi pentru lipsa de iubire activă. De altfel, a spune că, fără iubire, "nu-mi folosește la nimic" chiar și faptul de a da săracilor totul, nu înseamnă a spune că acest lucru nu folosește nimănui și că este inutil; înseamnă mai degrabă a spune că nu-mi folosește "mie", în timp ce poate să folosească săracului care o primește. Așadar, nu e vorba de a atenua importanța faptelor de caritate (vom vedea, spuneam, data viitoare), cât mai ales de a le asigura lor un fundament sigur împotriva egoismului și a vicleniilor sale infinite. Sfântul Paul vrea ca toți creștinii să fie "înrădăcinați și întemeiați în iubire" (Ef 3,17), adică iubirea să fie rădăcina și fundamentul a toate.

A iubi cu sinceritate înseamnă a iubi la această profunzime, acolo unde nu mai poți să minți, pentru că ești singur în fața ta, singur în fața oglinzii conștiinței tale, sub privirea lui Dumnezeu. "Îl iubește pe fratele - scrie Augustin - acela care, în fața lui Dumnezeu, acolo unde numai El vede, asigură inima sa și se întreabă în intimitatea sa dacă într-adevăr acționează așa din iubire față de fratele; și acel ochi care pătrunde în inimă, acolo unde omul nu poate să ajungă, îi dă mărturie"4. De aceea era iubire sinceră aceea a lui Paul față de evrei dacă putea să spună: "Spun adevărul în Cristos, nu mint. Martor îmi este conștiința în Duhul Sfânt. Mare îmi este întristarea și nesfârșită durerea în inima mea. Căci aș dori să fiu eu însumi anatema de la Cristos pentru frații mei, rudele mele după trup" (Rom 9,1-3).

Pentru a fi genuină, iubirea creștină trebuie deci să pornească din interior, din inimă; faptele de milostenie din "dragoste" (Col 3,12). Totuși, trebuie să precizăm imediat că aici e vorba de ceva mult mai radical decât simpla "interiorizare", adică de o mutarea a accentului de la practica exterioară a iubirii la practica interioară. Acesta este numai primul pas. Interiorizarea ajunge la divinizare! Creștinul - spunea sfântul Petru - este cel care iubește "cu inimă adevărată": dar cu ce inimă? Cu "inima nouă și Duhul nou" primit la botez!

Atunci când un creștin iubește așa, Dumnezeu iubește prin intermediul lui; el devine un canal al iubirii lui Dumnezeu. Se întâmpla ca pentru mângâiere care nu e altceva decât o modalitate a iubirii: "Dumnezeu ne mângâie în orice necaz al nostru ca să putem și noi să-i mângâiem pe cei care se află în orice necaz cu mângâierea cu care noi înșine suntem mângâiați de Dumnezeu" (2Cor 1,4). Noi mângâiem cu mângâierea cu care noi suntem mângâiați de Dumnezeu, iubim cu iubirea cu care suntem iubiți de Dumnezeu. Nu cu una diferită. Asta explică rezonanța, aparent disproporționată, pe care o are uneori un foarte simplu act de iubire, adesea chiar ascuns, speranța și lumina pe care le creează în jur.

3. Iubirea edifică

Atunci când se vorbește despre iubire în scrierile apostolice, nu se vorbește niciodată în mod abstract, în mod generic. Fundalul este mereu edificarea comunității creștine. Cu alte cuvinte, primul loc de exercitare a iubirii trebuie să fie Biserica și încă mai concret comunitatea în care se trăiește, persoanele cu care avem relații zilnice. Așa trebuie să se întâmple și astăzi, îndeosebi în inima Bisericii, între cei care lucrează în contact strâns cu Sfântul Părinte.

Pentru o anumită perioadă, în antichitate, s-a obișnuit să se desemneze cu termenul iubire, agape, nu numai agapa fraternă pe care creștinii o luau împreună, ci și întreaga Biserică5. Sfântul martir Ignațiu din Antiohia salută Biserica din Roma ca pe aceea care "se află în fruntea iubirii (agape)", adică a "fraternității creștine", a ansamblului tuturor Bisericilor6. Această frază nu afirmă numai faptul primatului Romei, ci și natura ei, sau modul de a-l exercita: adică în iubire. Fraza se poate traduce în două moduri: Biserica romană "se află în fruntea iubirii", sau "conduce în iubire", cu iubire.

Biserica are nevoie urgentă de o flacără de iubire care să vindece fracturile sale. Într-un discurs al său Paul al VI-lea spunea: "Biserica are nevoie să simtă curgând prin toate facultățile sale umane valul iubirii, al acelei iubiri care se numește caritate, și care întocmai este revărsată în inimile noastre chiar de Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit"7. Numai iubirea vindecă. Este uleiul samariteanului. Ulei pentru că trebuie să plutească deasupra a toate așa cum face uleiul față de lichide. "Mai presus de toate acestea îmbrăcați-vă cu iubire, care este legătura desăvârșirii" (Col 3,14). Mai presus de toate, super omnia! Așadar mai presus și de credință și de speranță, de disciplină, de autoritate, chiar dacă, desigur, însăși disciplina și autoritatea poate să fie o expresie a iubirii.

Un domeniu important asupra căruia trebuie lucrat este cel al judecăților reciproce. Paul le scria romanilor: "De ce îl judecă pe fratele sau de ce îl disprețuiești tu pe fratele tău?... Așadar, să nu ne mai judecăm unii pe alții" (Rom 14,10.13). Înaintea lui, Isus spusese: "Nu judecați, ca să nu fiți judecați. [...] De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, însă nu iei în seamă bârna din ochiul tău?" (Mt 7,1-3). Aseamănă păcatul aproapelui (păcatul judecat), oricare ar fi el, cu un pai, în comparație cu păcatul celui care jucă (păcatul de a judeca) care este o bârnă. Bârna este faptul însuși de a judeca, așa de grav este în ochii lui Dumnezeu.

Discursul despre judecăți este desigur delicat și complex și nu se poate lăsa la jumătate, fără ca să apară imediat prea puțin realist. De fapt, cum se poate trăi orice fără a judeca? Judecata este implicită în noi chiar și într-o privire. Nu putem observa, asculta, trăi, fără a da evaluări, adică fără a judeca. Un părinte, un superior, un duhovnic, un judecător, oricine are vreo responsabilitate asupra altora, trebuie să judece. Ba chiar, uneori, ca în cazul multora aici în Curie, judecarea este, întocmai, tipul de slujire pe care unul este chemat să o presteze societății sau Bisericii.

De fapt, nu atât judecata trebuie eliminată din inima noastră, cât mai ales veninul din judecata noastră! Adică ciuda, condamnarea. În redactarea lui Luca, porunca lui Isus: "Nu judecați și nu veți fi judecați" este urmată imediat, parcă pentru a explica sensul acestor cuvinte, de porunca: "Nu condamnați și nu veți fi condamnați" (Lc 6,37). În sine, judecarea este o acțiune neutră, judecata se poate termina atât cu osândirea cât și cu iertarea și cu justificarea. Judecățile negative sunt dojenite și reprimate de cuvântul lui Dumnezeu, acelea care împreună cu păcatul îl condamnă și pe păcătos, acelea care tind mai mult la pedepsirea decât la corectarea fratelui.

Un alt punct calificator al iubirii sincere este stima: "Întreceți-vă în a vă stima unii pe alții" (Rom 12,10). Pentru a-l stima pe fratele trebuie să nu ne stimăm prea mult pe noi înșine, să nu fim mereu siguri de noi înșine; trebuie - spune apostolul - "să nu ne considerăm mai mult decât trebuie să ne considerăm" (Rom 12,3). Cel care are o idee prea înaltă despre sine însuși este ca un om care, noaptea, ține în fața ochilor o sursă de lumină intensă: nu reușește să vadă nimic altceva dincolo de ea; nu reușește să vadă luminile fraților, calitățile lor și valorile lor.

"A minimaliza" trebuie să devină verbul nostru preferat, în raporturile cu alții: a minimaliza calitățile noastre și defectele celuilalt. Însă, să nu minimalizăm defectele noastre și calitățile celuilalt, așa cum suntem tentați să facem adesea, lucru care este diametral opus! Există o fabulă a lui Esop în această privință; în reelaborarea pe care i-o face La Fontaine sună așa:

"Când vine în această vale
aduce fiecare pe spinare
o desagă dublă.
Înlăuntrul celei care se află în față
cu plăcere aruncă fiecare dintre noi
defectele celuilalt,
iar în cealaltă le pune pe ale sale"8.

Ar trebui pur și simplu să răsturnăm lucrurile: să punem defectele noastre în desaga pe care o purtăm în față și defectele celorlalți în cea din spate. Sfântul Iacob avertizează: "Nu vă vorbiți de rău unii pe alții" (Iac 4,11). Vorbirea de rău astăzi și-a schimbat numele, se numește gossip. Pare să fie unul din lucrurile care poluează cel mai mult trăirea împreună. Nu e suficient a vorbi de rău pe alții; trebuie împiedicat și ca alții să facă asta în prezența noastră, să-i facem să înțeleagă, eventual în tăcere, că nu suntem de acord. Ce aer diferit se respiră într-un loc atunci când se ia în serios avertismentul sfântului Iacob! În multe localuri publice odinioară era scris: " Aici nu se fumează", sau "Aici nu se înjură". N-ar fi rău să le înlocuim în unele cazuri cu scrierea: "Aici nu se vorbește de rău!".

Încheiem ascultând ca adresat nouă îndemnul pe care îl face apostolul comunității din Filipi: "Faceți-mi bucuria deplină: să gândiți la fel, să aveți aceeași iubire, aceeași simțire, un singur cuget. Să nu faceți nimic din duh de ceartă sau din laudă deșartă, ci, cu umilință, fiecare să-l considere pe celălalt mai presus de sine, fără ca cineva dintre voi să caute numai ale sale, ci și ale altora. Să aveți în voi acea atitudine care este în Cristos Isus" (Fil 2,2-5).

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cf. S. Kierkegaard, Gli atti dell'amore, Milano, Rusconi, 1983, pag. 163.
2 J. Ratzinger - Benedetto XVI, Gesù di Nazaret, II Parte, Libreria Editrice Vaticana 2011, pag. 76 și urm.
3 Sfânta Ecaterina de Siena, Dialog 64.
4 Sfântul Augustin, Comentariu la Prima Scrisoare a lui Ioan, 6,2 (PL 35, 2020).
5 Lampe, A Patristic Greek Lexicon, Oxford 1961, pag. 8.
6 Sfântul Ignațiu din Antiohia, Scrisoarea către Romani, salutul de început.
7 Discurs la audiența generală din 29 noiembrie 1972 (Insegnamenti di Paolo VI, Tipografia Poliglotta Vaticana, X, pag. 1210 și urm.).
8 J. de La Fontaine, Fabule, I, 7.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat