Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Adevărata semnificație a legii despre celibatul sacerdotal

Un dar, nu o impunere

De Giuseppe Versaldi, episcop de Alessandria

În timp ce revine în actualitate dezbaterea despre tradiția Bisericii latine, care cere celibatul pentru cei care acced la ordinele sacre, revine și obiecția cu privire la presupusa forțare din partea Bisericii însăși, care - se susține - ar impune prin lege, celui care este chemat la prezbiterat, celibatul, care în schimb este un dar (carismă) a Duhului. Însă se cuvine să se clarifice bine care este semnificația normei canonice în această alegere tradițională a Bisericii din Occident.

Lăsând la o parte problema originilor apostolice ale celibatului legat de slujirea sacerdotală - care, de altfel, sunt tot mai convingătoare - și limitându-ne la problema rolului legii canonice, se merită să reluăm textul aprobat la 7 decembrie 1965 de Conciliul al II-lea din Vatican cu 2.390 de voturi favorabile ale părinților conciliari (cu numai 4 împotrivă): "Celibatul, care înainte era recomandat preoților, ulterior a fost impus prin lege în Biserica latină tuturor celor care se pregătesc să primească ordinele sacre. Acest sfânt Sinod aprobă și confirmă din nou această legislație în ceea ce privește pe cei care sunt destinați prezbiteratului, având certitudinea deplină în Duhul Sfânt că darul celibatului, așa de potrivit cu preoția din Noua Lege, este acordat în mare măsură de către Tatăl, cu condiția ca toți cei care sunt părtași de preoția lui Cristos cu sacramentul preoției, ba chiar întreaga Biserică, să-l ceară cu umilință și insistență" (Presbyterorum ordinis, nr. 16).

După cum se vede, textul conciliar conține ambii termeni ai problemei: confirmă că celibatul este un dar al Duhului, dar și că în Biserica latină există prin lege legătura dintre preoție și celibat, care înainte era doar recomandat. Deliberarea conciliară a fost apoi formulată în noul Cod de drept canonic, la can. 277 § 1, care afirmă: "Clericii sunt obligați să respecta castitatea perfectă și perpetuă pentru Împărăția cerurilor, prin care sunt obligați la celibat, care este un dar special al lui Dumnezeu". Dar cum să conciliem cei doi termeni ai dispoziției așa încât, pe de o parte să nu fie distrusă natura carismei și, pe de altă parte, să poată fi menținută legislația actuală? Cu alte cuvinte, ce anume stabilește legea Bisericii, din moment ce nici o autoritate umană nu poate să impună celibatul celui care nu l-a primit ca dar al Duhului? În realitate, cu această legătură juridică Biserica din Occident, încă din secolul al IV-lea prin conciliul din Elvira, nu impunea celibatul celui care nu era chemat prin darul Duhului, ci restrângea hirotonirea sacră la cei care erau chemați și la castitatea perfectă pentru Împărăția cerurilor. Așadar, legea canonică nu alterează semnificația celibatului drept carismă care vine de la Duhul Sfânt, ci limitează accesul la preoție la cei care, prin discernământ oportun, sunt înzestrați și cu acest dar prețios.

La acest punct s-ar putea obiecta că în felul acesta este încălcat dreptului celui care se simte chemat la preoție fără a fi primit chemarea la celibat. Cu Paul al VI-lea trebuie răspuns că "vocația sacerdotală, deși divină în inspirația ei, nu devine definitivă și activă fără rodajul și responsabilitatea slujirii ecleziale; deci revine autorității Bisericii să stabilească, în funcție de timpuri și locuri, care trebuie să fie în concret bărbații și care trebuie să fie condițiile lor, pentru ca să poată fi considerați potriviți pentru slujirea religioasă și pastorală a Bisericii însăși" (Sacerdotalis coelibatus, nr. 15). Cu alte cuvinte, nimeni nu se poate considera chemat la preoție fără discernământul din partea Bisericii care stabilește criteriile obiective pentru a verifica idoneitatea la slujirea sacră. Rezultă că în Biserica latină din secolul al IV-lea până astăzi, nimeni nu se poate considera chemat la preoție, dacă nu este chemat de Duhul Sfânt și la celibat. Două sunt consecințele acestei clarificări în privința raportului dintre celibat drept carismă și legea care îl cere pentru hirotonirea sacră: nimănui nu-i este impus celibatul pentru a accede la preoției și nimeni nu se poate simți privat de dreptul de a accede la preoție dacă nu a primit și darul celibatului. Clarificat în felul acesta că legislația actuală nu șterge natura celibatului drept carismă nici nu încalcă vreun drept subiectiv, se va putea, dacă se vrea, discuta încă despre oportunitatea de a menține această tradiție, cu condiția să nu se folosească false argumentări juridice care nu corespund realității. În substanță, așa cum amintea cu înțelepciune Paul al VI-lea în enciclica pe care am citat-o, dată fiind oportunitatea indiscutabilă a legăturii dintre preoție și celibat, rădăcina problemelor de infidelitate față de promisiuni și scandalurile trecute și prezente printre preoți sunt explicabile în majoritatea cazurilor ori prin caracterul nepotrivit al formării la preoție ori prin dispariția voinței de a-l urma pe Cristos după hirotonire ori prin erori în discernământul vocațional, când este considerat capabil pentru preoție cel care nu are dubla chemare la preoție și la celibat. Pe bună dreptate tot Paul al VI-lea amintea că "o viață așa de total și delicat angajată în interior și în exterior, cum este aceea a preotului celibatar, exclude, de fapt, subiecți cu insuficient echilibru psihofizic și moral, nici nu trebuie să se pretindă ca harul să suplinească în aceasta natura" (Sacerdotalis coelibatus, nr. 64). Pe de altă parte "nu se poate crede fără rezerve că prin abolirea celibatului ecleziastic ar crește prin asta, și în măsură considerabilă, vocațiile sacre: experiența contemporană a Bisericilor și a comunităților ecleziale care permit căsătoria propriilor slujitori pare să afirme contrariul" (Sacerdotalis coelibatus, nr. 49). Așadar, mai mult decât orice alt lucru, pare necesar să se facă mai eficace și atentă formarea umană și spirituală și discernământul vocațional înainte de hirotonirea sacră precum și să se facă orice efort pentru o reală realizare a formării permanente a preoților pe care Ioan Paul al II-lea o definea ca "vocație în preoție" (Pastores dabo vobis, nr. 70), în care darul chemării este încontinuu reînsuflețit (cf. 2Tim 1,6) pentru un răspuns perseverent și fidel.

(După L'Osservatore romano, 29 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat