Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Colocviu despre artă cu Camilian Demetrescu

Acei maeștri fără nume

De Silvia Guidi

"Pictor nu se naște cineva, pictor se devine". Conform lui Camilian Demetrescu, artist român, italian prin adopție de patruzeci de ani, celebru pentru mozaicurile sale dedicate temei epifaniei Divinului în istorie, "nu se naște cineva poet, muzician, arhitect. Se vine în lume cu dorința de a spune ceva, de a se exprima. Artele, în diversitatea lor nu sunt decât diferite limbaje expresive pentru a comunica împreună cu alții și cu lumea". Demetrescu este la Roma pentru a prezenta ultima sa expoziție, "Via Crucis atomicae" - care poate fi vizitată în bazilica Celor Doisprezece Apostoli până la 8 mai 2011.

Cum ați descoperit iubirea față de arta figurativă?

Și la școlile elementare caietele mele erau pline de desene. De atunci, cuvântul și imaginea au devenit un unic alfabet pentru a exprima gândurile. În Evul Mediu, unitatea corală a artelor a produs splendoarea catedralelor: cuvânt, culoare, sunete, țesături, relatări în piatră. În munca mea pictura, grafica, sculptura, mozaicul, țesătura, cuvântul, nu sunt decât diferite moduri expresive pentru a spune același lucru.

Față de care maeștri sunteți mai îndatorat?

N-aș putea spune numele lor, pentru că nu-l cunosc. Maeștrii care produceau minunățiile despre care vorbeam înainte nu semnau opera lor. Nu era necesar, pentru că Acela căruia îi erau dedicate deja știa asta. Sunt dator, fie acestor magistri ai catedralelor romanice din Europa sfântului Augustin, fie umililor artizani din schiturile și din mănăstirile din ținutul meu, Moldova și Bucovina. Iubesc arta contemporană care nu a întors spatele marii tradiții, de la Rousseau la Van Gogh și Rouault, până la artiștii de astăzi care în tăcere lucrează pentru reînnoirea în continuitate a unei arte dedicată sacrului.

Ce anume ar trebui să cunoască un european contemporan din cultura populară română?

Cel care vrea să înțeleagă cine a fost, cine este cu adevărat Constantin Brâncuși - în dicționare "fondatorul sculpturii moderne" - trebuie să-și ia rucsacul și încălțăminte ușoară, și să se plimbe prin satele pierdute din munții Carpați din România. Acolo va găsi, în tâmplăria rustică, în cuptoarele încă primitive ale ceramicii populare, în formele ancestrale țesute încă de mâinile femeilor, arhetipurile sculpturii lui Brâncuși. De asemenea, să atingă cu mână vestita Poarta Sărutului, Masa Tăcerii și Coloana infinitului, în orașul Târgu Jiu. În ultimii ani ai vieții sale, imediat după război, Brâncuși a voit să lase României operele pe care le păstra în atelierul său din Paris, opere de care nu s-a despărțit niciodată. S-a adresat noului regim de la București, cerând și cetățenia română pe care o pierduse pentru că a rămas în lumea liberă după "eliberarea" României de carele armate sovietice. Răspunsul a fost sec: "Nu. Nu avem nevoie de o artă decadentă care trădează idealurile revoluției!".

După câteva zile Brâncuși lăsa orașului Paris operele sale și devenea cetățean francez.

Bucureștiul reacționează și decide demolarea Coloanei Infinitului. Un tanc de 60 de tone încearcă să o dărâme, însă coloana de oțel rezistă. Astăzi este patrimoniu al Umanității. În afară de sărăcia materială impusă poporului, comunismul a instaurat mizeria ideologică a urii și a exterminării fizice a dușmanului de clasă, în timp ce, în catacombe săracii cu duhul rezistau în Biserica lui Cristos. În arta Realismului socialist, sărăcirea morală a ajuns până la capăt: constrâns să asculte de propaganda regimului, artistul trebuia să ucidă adevărul, în numele triumfului revoluției.

La ce lucrați actualmente?

Într-o lume în care arta s-a dezlipit radical de valorile morale, repet la infinit, cu toate mijloacele, că frumosul este binele și urâtul este în mod categoric răul. Post-arta nu mai are nevoie să fie explicată. Se autodefinește. Binele este frumusețea primordială din Geneză, philia presocraticilor care ține totul împreună în univers: micro și macrocosmosul, celulele vii, particulele veșniciei.

Aveți artiști tineri "la atelier" la dumneavoastră?

Nu. Dar trebuie să luăm în considerare că nu mai există "atelierul" artei. În turnul de fildeș al avangardelor solitare de astăzi nu există spațiu pentru un asemenea hibrid. Este greu de găsit pe cineva care să vrea să meargă ca să învețe de la un maestru: conform cel mai banal loc comun toată arta, prin definiție, este sacră. Cu excepția câtorva ireductibili, care încă nu știu că războiul în apărarea marii tradiții este deja pierdut, nu cunosc artiști dispuși la sacrificiu în apărarea adevărului creștin.

Cum ați descoperit credința?

Nu am descoperit-o. Era în mine, din ziua botezului. A rămas ascunsă, în așteptarea de a o redescoperi, până când am restaurat cu mâinile noastre și ale câtorva prieteni o biserică romanică din secolul al XII-lea, la Gallese, în provincia Viterbo. Voiam să-mi fac un atelier și a rezultat noul izvor botezial al destinului meu. Am făcut semnul crucii și am îmbrăcat în viața mea și în arta mea cămașa creștină.

(După L'Osservatore romano, 29 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat