Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Răstignirea și învierea în imnurile lui Efrem Sirul

A coborât de pe lemn ca rod și a urcat la cer ca prim rod

De Manuel Nin

Efrem Sirul, mort în anul 373, cântă misterul mântuirii noastre în 35 de imnuri pascale care tratează despre azime, răstignire și înviere. În al optulea imn despre răstignire sunt contemplate locurile și instrumentele legate de pătimirea lui Cristos, fiecare aclamat "fericit". Grădina Ghetsemani este pusă în paralel cu grădina Edenului: "Fericit ești tu, locule, care ai fost vrednic de acea sudoare a Fiului care peste tine a căzut. Cu pământul a amestecat sudoarea sa pentru a îndepărta sudoarea lui Adam. Fericit pământul, pe care el l-a parfumat cu sudoarea sa și care bolnav fiind a fost vindecat".

Edenul este prezentat ca locul voinței împărțită între preceptul lui Dumnezeu și viclenia șarpelui, care în Ghetsemani se recompune: "Fericit ești tu, locule, pentru că ai făcut să se bucure grădina desfătărilor cu rugăciunile tale. În el era împărțită voința lui Adam față de creatorul său. În grădină Isus a intrat, s-a rugat și a recompus voința care se împărțise în grădină și a zis: Nu voința mea, ci a ta!".

Fericit este declarat și Golgota: "Fericit ești și tu, Golgota! Cerul a invidiat micimea ta. Nu atunci când Domnul stătea acolo sus în cer a avut loc învierea. Pe tine a fost plătită datoria noastră. Pornind de la tine tâlharul a deschis Edenul. Cel care a fost ucis pe tine m-a mântuit". Și tâlharul cel bun este fericit pentru că este condus în paradis de Domnul însuși.

Foarte frumoasă este și imaginea, prin contrast, între cei care au trădat (Iuda), au tăgăduit (Petru) și au fugit (discipolii) și cel care din înaltul crucii (tâlharul) îl vestește, ca și cum Efrem ar vrea să sublinieze că pe cruce tâlharul devine apostol: "Fericit ești și tu, tâlharule, pentru că din cauza morții tale Viața te-a întâlnit. Domnul nostru te-a luat și te-a așezat în Eden. Iuda a trădat cu o înșelătorie, și Simon a tăgăduit și discipolii fugind s-au ascuns; tu însă l-ai vestit".

În același imn Efrem îl alătură pe Iosif din Arimatea de soțul Mariei. Rolul acestuia în a primi pe Pruncul nou-născut, în a-l înfășa, în a-l vedea deschizându-și ochii, devine într-un fel rolul celuilalt Iosif față de Cristos coborât de pe cruce: "Fericit ești tu, care ai același nume al lui Iosif cel drept, pentru că l-ai înfășurat și l-ai înmormântat pe Cel Viu răposat; i-ai închis ochii Celui Vigilent adormit care a adormit și a despuiat sheolul".

Fericit este și mormântul, sânul care cuprinde pentru totdeauna moartea: "Fericit ești și tu, mormânt unic, pentru că lumina unica născută a răsărit în tine. Înlăuntrul tău a fost învinsă moartea orgolioasă, pe care în tine Cel Viu mor a alungat-o. Mormântul și grădina sunt simbol al Edenului în care Adam a murit de o moarte invizibilă. Cel Viu înmormântat care a înviat în grădină l-a ridicat pe cel care căzuse în grădină".

În primul imn despre Înviere cântă misterul mântuirii: "A zburat și a coborât acel Păstor al tuturor: l-a căutat pe Adam oaie rătăcită, pe umerii săi a purtat-o și a urcat". Efrem alătură sânul Tatălui și cel al Mariei și al celor care cred, însărcinate cu Cuvântul lui Dumnezeu: "Cuvântul Tatălui a venit din sânul său și a îmbrăcat trupul într-un alt sân. De la sân la sân el a continuat și sânurile caste au fost umplute de el. Binecuvântat cel care a luat locuință în noi!".

Poetul sfânt subliniază coerența întregului mister al mântuirii până la înălțarea la cer: "Din înalt a curs ca un fluviu și din Maria ca o rădăcină. De pe lemn a coborât ca rod și s-a suit la cer ca prim rod. Din înalt a coborât ca Domn și din pântece a ieșit ca servitor. S-a îngenuncheat moartea în fața lui în sheol și la învierea sa viața l-a adorat".

În sfârșit, întruparea este văzută ca apropierea lui Cristos de omenirea slabă și bolnavă: "Pe cei necurați nu i-a urât și pe păcătoși nu i-a neglijat. De cei nevinovați s-a bucurat mult și i-a dorit mult pe cei simpli". Toată răscumpărarea este în apropierea lui de oameni pentru a-i duce la gloria sa divină: "În fluviu îl numără printre cei care trebuie să primească botezul, iar în mare l-au numărat printre cei care dorm. Pe lemn ca ucis și în mormânt ca un cadavru. Cine pentru noi, Doamne, ca tine? Cel Mare care s-a făcut mic, Cel Vigilent care a adormit, Cel Curat care a fost botezat, Cel Viu care a pierit, Regele disprețuit pentru a da tuturor onoare".

(După L'Osservatore romano, 24 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat