Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pr. Raniero Cantalamessa: Predica despre Patima Domnului

Pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap., este predicator al Casei Pontificale

În pătimirea sa - îi scrie sfântul Paul lui Timotei - Isus Cristos "a dat mărturia sa frumoasă" (1Tim 6,13). Ne întrebăm: mărturie despre ce? Nu despre adevărul vieții sale și despre cauza sa. Mulți au murit, și mor și astăzi, pentru o cauză greșită, crezând că este dreaptă. Învierea, ea cu adevărat dă mărturie despre adevărul lui Cristos: "Dumnezeu a dat tuturor dovada sigură despre Isus, înviindu-l din morți", va spune apostolul la Areopagul din Atena (Fap 17,31).

Moartea nu dă mărturie despre adevăr, ci iubirea lui Cristos. Mau mult, moartea constituie dovada supremă a acestei iubiri: "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13). S-ar putea obiecta că există o iubire mai mare decât a-și da viața pentru proprii prieteni, și este a-și da viața pentru proprii dușmani. Însă tocmai asta a făcut Isus: "Cristos a murit pentru cei nelegiuiți, scrie apostolul în Scrisoarea către Romani. Cu greu moare cineva pentru un om drept. Poate că pentru un om bun ar îndrăzni cineva să moară. Dar Dumnezeu și-a arătat iubirea față de noi prin faptul că, pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,6-8). "Ne-a iubim când eram dușmani, pentru a ne putea face prieteni" (Sfântul Augustin, Comentariu la Prima Scrisoare a lui Ioan, 9, 9 [PL 35, 2051].

O anumită unilaterală "teologie a crucii" ne poate face să uităm esențialul. Crucea nu este numai judecata lui Dumnezeu asupra lumii, contestare a înțelepciunii sale și revelare a păcatului ei. Nu este nu-ul lui Dumnezeu spus lumii, ci da-ul său de iubire: "Nedreptatea, răul ca realitate - scrie Papa în ultima sa carte despre Isus - nu poate fi pur și simplu ignorat, lăsat în voie. Trebuie să fie lichidat, învins. Numai aceasta este milostivirea adevărată. Și pe care acum, pentru că oamenii nu sunt în stare, o face însuși Dumnezeu - aceasta este bunătatea necondiționată a lui Dumnezeu" (cf. J. Ratzinger - Benedetto XVI, Gesù di Nazaret, II parte, Libreria Editrice Vaticana, 2011, pp. 151).

Dar cum să avem curajul de a vorbi despre iubirea lui Dumnezeu, în timp ce avem în fața ochilor atâtea nenorociri umane, cum este catastrofa care s-a abătut asupra Japoniei, sau tragediile care au avut loc pe mare în ultimele săptămâni? Să nici nu vorbim despre astea? Însă a rămâne complet în tăcere ar însemna a trăda credința și a ignora sensul misterului pe care îl celebrăm.

Există un adevăr care trebuie proclamat puternic în Vinerea Sfântă. Cel pe care îl contemplăm pe cruce este Dumnezeu "în persoană". Da, este și omul Isus din Nazaret, dar acesta este o singură persoană cu Fiul Tatălui veșnic. Atât timp cât nu se recunoaște și nu se ia în serios dogma de credință fundamentală a creștinilor - primul definit dogmatic la Niceea - că Isus Cristos este Fiul lui Dumnezeu, el însuși Dumnezeu, de o ființă cu Tatăl, durerea umană va rămâne fără răspuns.

Nu se poate spune că "întrebarea lui Iob a rămas fără răspuns", nici că credința creștină nu are un răspuns de dat durerii umane, dacă din start se refuză răspunsul pe care ea spune că îl are. Ce-i de făcut pentru a-l asigura pe cineva că o anumită băutură nu conține otravă? Se bea înainte de el, în fața lui! Așa a făcut Dumnezeu cu oamenii. El a băut potirul amar al pătimirii. Așadar nu poate fi otrăvită durerea umană, nu poate fi numai negativitate, pierdere, absurd, dacă însuși Dumnezeu a ales să o guste. Pe fundul potirului trebuie să fie o perlă.

Numele perlei îl cunoaștem: înviere! "Eu consider că suferințele timpului prezent nu se pot compara cu gloria viitoare care ni se va revela" (Rom 8,18), de asemenea: "El va șterge orice lacrimă din ochii lor, iar moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut" (Ap 21,4).

Dacă alergarea pentru viață s-ar termina aici pe pământ, chiar ar trebui să disperăm la gândul milioanelor sau poate miliardelor de ființe umane care pleacă dezavantajați, pironiți de sărăcie și de subdezvoltarea la punctul de plecare, și asta în timp ce unii, puțini, își dau orice lux și nu știu cum să cheltuiască sumele uriașe pe care le câștigă.

Dar nu este așa. Moartea nu numai că aduce diferențele la zero, ci le răstoarnă. "A murit săracul și a fost dus de îngeri în sânul lui Abraham - a murit și bogatul (petrecăreț) și a fost îngropat în iad" (cf. Lc 16,22-23). Nu putem aplica în manieră simplistă această schemă la realitatea socială, însă el este aici pentru a ne avertiza că credința în înviere nu lasă pe nimeni în trăirea sa liniștită. Ne amintește că maxima "a trăi și a lăsa să trăiască" nu trebuie să se transforme niciodată în maxima " a trăi și a lăsa să moară".

Răspunsul crucii nu este numai pentru noi creștinii, este pentru toți, deoarece Fiul lui Dumnezeu a murit pentru toți. Există în misterul răscumpărării un aspect obiectiv și un aspect subiectiv; există faptul în sine însuși și conștientizarea și răspunsul de credință dat. primul se extinde dincolo de al doilea. "Duhul Sfânt - spune un text din Conciliul al II-lea din Vatican - într-un mod cunoscut de Dumnezeu, oferă fiecărui om posibilitatea de a fi asociat la misterul pascal". (Gaudium et spes, 22).

Unul din modurile de a fi asociați la misterul pascal este tocmai suferința: "A suferi - scria Ioan Paul al II-lea în ajunul atentatului său și al internării sale care a urmat după aceea - înseamnă a deveni deosebit de susceptibili, deosebit de sensibili la opera forțelor mântuitoare ale lui Dumnezeu oferite omenirii în Cristos" (Salvifici doloris, 23). Suferința, orice suferință, dar în special cea a celor nevinovați, pune în contact în mod misterios, "cunoscut numai de Dumnezeu", cu crucea lui Cristos.

După Isus, cei care au "dat mărturia lor frumoasă" și care "au băut potirul" sunt martirii! Relatările morții lor erau intitulate la început "passio", pătimire, ca aceea a suferințelor lui Isus pe care tocmai am ascultat-o. Lumea creștină este din nou vizitată de încercarea martiriului care s-a crezut că s-a terminat cu căderea regimurilor totalitare atee. Nu putem trece sub tăcere mărturia lor. Primii creștini îi cinsteau pe martirii lor. Actele martiriului lor erau citite și circulau printre biserici cu respect imens. Chiar astăzi, Vinerea Sfântă din anul 2011, într-o mare țară din Asia, creștinii s-au rugat și au mărșăluit în tăcere spre unele orașe pentru a implora amenințarea care plana asupra lor.

Există un lucru care deosebește actele autentice ale martirilor de cele legendare, construite la masă după sfârșitul persecuțiilor. În primele, aproape nu există urmă de polemică împotriva persecutorilor; toată atenția este concentrată asupra eroismului martirilor, nu asupra perversității judecătorilor și a călăilor. Sfântul Ciprian chiar va porunci discipolilor săi să dea douăzeci și cinci de monede de aur călăului care îi va tăia capul. Sunt discipoli ai celui care a murit spunând: "Tată, iartă-i pentru că nu știu ce fac!". "Sângele lui Isus - ne-a amintit Papa în ultima lui carte - vorbește o altă limbă față de cel al lui Abel (cf. Evr 12,24): nu cere răzbunare sau pedepsire, ci este reconciliere" (J. Ratzinger - Benedict al XVI-lea, o.c., pag. 211).

Și lumea se înclină în fața martorilor moderni ai credinței. Așa se explică neașteptatul succes în Franța al filmului Oamenii lui Dumnezeu care relatează viața celor șapte călugări cistercini măcelăriți la Tibhirine în martie 1996. Și cum să nu fim admirați de cuvintele scrise în testamentul său de omul politic catolic, Shahbaz Bhatti, ucis pentru credința sa, luna trecută? Testamentul său este lăsat și pentru noi, frații lui în credință, și ar fi nerecunoștință să-l lăsăm căzut în uitare.

"Mi-au fost propuse - scria el - funcții înalte în guvern și mi s-a cerut să abandonez bătălia mea, dar eu am refuzat mereu, chiar și cu riscul vieții mele. Nu vreau popularitate, nu vreau poziții de putere. Vreau numai un loc la picioarele lui Isus. Vreau ca viața mea, caracterul meu, acțiunile mele să vorbească pentru mine și să spună că eu îl urmez pe Isus Cristos. Această dorință este așa de puternică în mine încât m-aș considera privilegiat dacă, în acest efort al meu și în această bătălie a mea pentru a-i ajuta pe cei nevoiași, pe cei săraci, pe creștinii persecutați din țara mea, Isus ar voi să accepte sacrificiul vieții mele. Vreau să trăiesc pentru Cristos și pentru El vreau să mor".

Ni se pare că-l reascultăm pe martirul Ignațiu din Antiohia, atunci când venea la Roma pentru a îndura martiriul. Însă tăcerea victimelor nu justifică indiferența vinovată a lumii în fața destinului lor. "Piere cel drept - se plângea profetul Isaia - și nimeni nu dă importanță. Cei pioși sunt eliminați și nimănui nu-i pasă" (Is 57,1)!

Am văzut, martirii creștini nu sunt singurii care suferă și mor în jurul nostru. Ce-i putem oferi celui care nu crede, în afară de certitudinea noastră de credință că există o răscumpărare pentru durere? Putem să suferim cu acela care suferă, să plângem cu acela care plânge (cf. Rom 12,15). Înainte de a vesti învierea și viața, în fața plânsului surorilor lui Lazăr, Isus "a lăcrimat" (In 11,35). În acest moment, a suferi și a plânge, îndeosebi cu poporul japonez, reduce una din cele mai inumane catastrofe naturale din istorie. Putem spune acestor frați în umanitate și că suntem admirați de demnitatea lor și de exemplul de resemnare și ajutor reciproc pe care l-au dat lumii.

Globalizarea are cel puțin acest efect pozitiv: durerea unui popor devine durerea tuturor, trezește solidaritatea tuturor. Ne dă ocazia de a descoperi că suntem o singură familie umană, legată la bine și la rău. Ne ajută să depășim barierele de rasă, culoare și religie. Așa cum spune versul unui poet al nostru: "Oamenilor, pace! În înclinatul pământ prea mult este misterul" (G. Pascoli, I due fanciulli).

Însă trebuie să luăm și învățătura care este în evenimente ca acesta. Cutremure, uragane și alte nenorociri care lovesc laolaltă vinovați și nevinovați nu sunt niciodată o pedeapsă a lui Dumnezeu. A spune contrariul, înseamnă a-l ofensa pe Dumnezeu și pe oameni. Însă sunt un avertisment: în acest caz, avertismentul de a nu ne înșela că vor fi suficiente știința și tehnica pentru a ne mântui. Dacă nu vom ști să ne impunem limite, pot să devină chiar ele, vedem asta, amenințarea cea mai gravă dintre toate.

A fost un cutremur și în momentul morții lui Cristos: "Centurionul și cei care împreună cu el îl păzeau pe Isus, văzând cutremurul și cele întâmplate, au fost cuprinși de o mare spaimă și au spus: «Cu adevărat, acesta era Fiul lui Dumnezeu»" (Mt 27,54). Însă a mai fost unul și "mai mare" în momentul învierii sale: "Și, iată, a venit un cutremur mare: îngerul Domnului a coborât din cer, a venit și a rostogolit piatra, apoi s-a așezat pe ea" (Mt 28,2). Așa va fi mereu. La orice moarte va avea loc un cutremur de înviere și de viață.

Cineva a spus: "De acum numai un dumnezeu ne poate salva", "Nur noch ein Gott kann uns retten" (Antwort. Martin Heidegger im Gespräch, Pfullingen 1988). Avem o garanție sigură că va face asta pentru că "atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut" (In 3,16). De aceea, să ne pregătim să cântăm cu reînnoită convingere și recunoștință emoționată cuvintele din liturgie: "Ecce lignum crucis, in quo salus mundi pependit: Iată lemnul crucii, pe care-a atârnat mântuirea lumii. Venite, adoremus: veniți, să ne închinăm!".

(După L'Osservatore Romano, sâmbătă, 23 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat