Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Răspunsurile lui Benedict al XVI-lea pentru emisiunea "A Sua Immagine"

Pentru prima dată un papă răspunde la televiziune la întrebări care provin din toată lumea

În Vinerea Sfântă a anului 2011, papa Benedict al XVI-lea, pentru prima dată în istorie, a răspuns la televiziune - pentru emisiunea "A Sua Immagine" - la șapte întrebări adresate lui de tot atâtea persoane din toată lumea. Publicăm în continuare textul întrebărilor și al răspunsurilor Sfântului Părinte.

* * *

  • Sfinte Părinte, vreau să vă spun mulțumesc pentru această prezență a dvs care ne umple de bucurie și ne ajută să ne amintim că astăzi este ziua în care Isus demonstrează în modul cel mai radical iubirea sa, adică murind pe cruce drept nevinovat. Tocmai despre această temă a durerii nevinovate este prima întrebare care vine de la o fetiță japoneză de șapte ani, care vă spune: "Mă numesc Elena, sunt japoneză și am șapte ani. Mi-e atâta frică deoarece casa în care eram în siguranță s-a zguduit, mult de tot, și mulți de aceeași vârstă cu mine au murit. Nu pot să merg să mă joc în parc. Întreb: de ce trebuie să-mi fie așa de frică? De ce copiii trebuie să aibă atâta tristețe? Îl întreb pe papa, care vorbește cu Dumnezeu, să-mi explice".

    Dragă Elena, te salut din inimă. Și mie îmi vin aceleași întrebări: de ce este așa? De ce voi trebuie să suferiți atât de mult, în timp ce alții trăiesc în comoditate? Și nu avem răspunsuri, dar știm că Isus a suferit asemenea vouă, nevinovat, că Dumnezeul cel adevărat se arată în Isus, este de partea voastră. Acest lucru mi se pare foarte important, chiar dacă nu avem răspunsuri, dacă rămâne tristețea: Dumnezeu este de partea voastră, și fiți siguri că acest lucru vă va ajuta. Și într-o zi vom putea să înțelegem și pentru ce era așa. În acest moment mi se pare important să știți: "Dumnezeu mă iubește", chiar dacă pare că nu mă cunoaște. Nu, mă iubește, este de partea mea, și trebuie să fiți siguri că în lume, în univers, mulți sunt cu voi, se gândesc la voi, fac așa cum pot ceva pentru voi, pentru a vă ajuta. Și să fiți conștienți că, într-o zi, eu voi înțelege că această suferință nu era goală, nu era zadarnică, ci în spatele ei este un proiect bun, un proiect de iubire. Nu este o întâmplare. Fii sigură, noi suntem cu tine, cu toți copiii japonezi care suferă, vrem să vă ajutăm cu rugăciunea, cu faptele noastre și fiți siguri că Dumnezeu vă ajută. Și în acest sens ne rugăm împreună ca să vină pentru voi cât mai repede lumină.

  • A doua întrebare ne prezintă un calvar, pentru că avem o mamă sub cruce. Este italiană, se numește Maria Teresa această mamă, și vă spune: "Sanctitate, sufletul acestui fiu al meu Francesco, în stare vegetativă din ziua de Paște 2009, a părăsit trupul lui, dat fiind faptul că el nu mai este conștient sau încă mai este aproape de el?".

    Cu siguranță sufletul este încă prezent în trup. Probabil, situația este ca aceea a unei chitare ale cărei corzi sunt rupte, așa încă nu se poate cânta cu ea. Tot așa și instrumentul trupului este fragil, este vulnerabil, și sufletul nu poate cânta, ca să spunem așa, dar rămâne prezent. Eu sunt sigur că și acest suflet ascuns simte în profunzime iubirea voastră, chiar dacă nu înțelege detaliile, cuvintele etc. însă prezența unei iubiri o simte. Și de aceea această prezență a voastră, dragi părinți, dragă mamă, alături de el, ore și ore în fiecare zi, este un adevărat act de iubire de mare valoare, pentru că această prezență intră în profunzimile acestui suflet ascuns și fapta voastră este, așadar, și o mărturie de credință în Dumnezeu, de credință în om, să spunem de angajare pentru viață, de respect față de viața umană, chiar și în situațiile cele mai triste. Așadar, vă încurajez să continuați, să știți că faceți o mare slujire omenirii cu acest semn de încredere, cu acest semn de respect al vieții, cu această iubire față de un trup sfâșiat, un suflet suferind.

  • A treia întrebare ne duce în Irak, printre tinerii din Bagdad, creștini persecutați care vă trimit această întrebare: "Sănătate din Irak Sfântului Părinte - spune ei - noi, creștinii din Bagdad, am fost persecutați asemenea lui Isus. Sfinte Părinte, după părerea dvs, în ce mod putem ajuta comunitatea noastră creștină să reconsidere dorința de emigra în alte țări, convingând-o că plecarea nu este unica soluție?"

    Înainte de toate aș vrea să-i salut din inimă pe toți creștinii din Irak, frații noștri, și trebuie să spun că mă rog în fiecare zi pentru creștinii din Irak. Sunt frații noștri suferinzi, ca și în alte ținuturi din lume, deci sunt deosebit de apropiați de inima noastră și noi trebuie să facem posibilul, atât cât putem, să poată rămâne, să poată rezista tentației de a emigra, pentru că este foarte comprehensibil în condițiile în care trăiesc. Eu aș spune că este important ca noi să fim aproape de voi, iubiți frați din Irak, că noi vrem să vă ajutăm, chiar și atunci când veniți, să vă primim realmente ca frați. Și, desigur, instituțiile, toți cei care au realmente o posibilitate să facă ceva pentru voi în Irak, trebuie s-o facă. Sfântul Scaun este în contact permanent cu diferitele comunități, nu numai cu comunitățile catolice, cu celelalte comunități creștine, ci și cu frații musulmani, fie șiiți, fie sunniți. Și vrem să facem o lucrare de reconciliere, de înțelegere, chiar și cu guvernul, să-l ajutăm în acest drum dificil de a recompune o societate sfâșiată. Pentru că asta este problema, că societatea este profund dezbinată, sfâșiată, că nu mai există această conștiință: "Noi suntem în diversitatea unui popor cu o istorie comună, unde fiecare își are locul său". Și trebuie să reconstruiască această conștiință că, în diversitate, au o istorie în comun, o determinare comună. Și noi vrem, în dialog, tocmai cu diferitele grupuri, să ajutăm procesul de reconstrucție și să vă încurajăm pe voi, iubiți frați creștini din Irak, să aveți încredere, să aveți răbdare, să aveți încredere în Dumnezeu, să colaborați în acest proces dificil. Fiți siguri de rugăciunea noastră.

  • Următoarea întrebare vă este adresată de o femeie musulmană din Coasta de Fildeș, o țară care de mulți ani este în război. Această doamnă, se numește Bintù, Vă trimite un salut în arabă care sună așa: "Dumnezeu să fie în mijlocul tuturor cuvintelor pe care ni le vom spune și Dumnezeu să fie cu tine". Este o expresie pe care ei o folosesc atunci când încep un discurs. Și apoi continuă în franceză: "Dragă Sfinte Părinte, aici în Coasta de Fildeș am trăit mereu în armonie între creștini și musulmani. Adesea familiile sunt formate din membri ai ambelor religii; există și o diversitate de etnii, dar nu am avut niciodată probleme. Acum totul s-a schimbat: criza pe care o trăim, cauzată de politică, seamănă diviziuni. Câți nevinovați și-au pierdut viața! Câți fugari, câte mame și câți copii traumatizați! Mesagerii au îndemnat la pace, profeții au îndemnat la pace. Isus este un om al păcii. Dvs, ca ambasador al lui Isus, ce ați sfătui pentru țara noastră?".

    Aș vrea să răspund la salut: Dumnezeu să fie și cu tine, să te ajute mereu. Trebuie să spun că am primit scrisori sfâșietoare din Coasta de Fildeș, unde văd toată tristețea, profunzimea suferinței, și rămân trist că putem să facem așa de puțin. Putem face un lucru, mereu: să fim în rugăciune cu voi, și pe cât posibil vom face fapte de caritate și mai ales vrem să ajutăm, după posibilitățile noastre, contactele politice, umane. I-am dat mandat cardinalului Tukson, care este președintele Consiliului pentru Dreptate și Pace să meargă în Coasta de Fildeș și să încerce să medieze, să discute cu diferitele grupuri, cu diferitele persoane pentru a încuraja un nou început. Și mai ales vrem să facem auzit glasul lui Isus, pe care și dvs îl credeți profet. El era mereu omul păcii. Se putea aștepta că, atunci când Dumnezeu vine pe pământ, va fi un om cu mare putere, va distruge puterile potrivnice, că va fi un om cu o violență puternică drept instrument de pace. Nimic din toate acestea: a venit slab, a venit numai cu forța iubirii, complet fără violență ajungând să meargă pe cruce. Și acest lucru ne arată adevărata față a lui Dumnezeu, că violența nu vine niciodată de la Dumnezeu, niciodată nu ajută să se dea lucrurile bune, ci este un mijloc distructiv și nu este drumul pentru a ieși din dificultăți. Deci este un glas puternic împotriva oricărui tip de violență. Și invit cu tărie toate părțile să renunțe la violență, să caute căile păcii. Nu puteți sluji recompunerea poporului vostru cu mijloace de violență, chiar dacă voi credeți că aveți dreptate. Singura cale este renunțarea la violență, reînceperea cu dialogul, cu tentative de a găsi împreună pacea, cu atenția nouă unul față de celălalt, cu noua disponibilitate de deschidere a unuia față de celălalt. Și acesta, dragă doamnă, este adevăratul mesaj al lui Isus: căutați pacea cu mijloacele păcii și părăsiți violența. Noi ne rugăm pentru voi, ca toți componenții societății voastre să audă acest glas al lui Isus și ca astfel să revină pacea și comuniunea.

  • Sfinte Părinte, următoarea întrebare este despre tema morții și Învierii lui Isus, și vine din Italia. V-o citesc: "Sanctitate, ce face Isus în spațiul de timp dintre moarte și înviere? Și dat fiind faptul că în recitarea Crezului se spune că Isus, după moarte, a coborât în iad, putem crede că va fi un lucru care ni se va întâmpla și nouă, după moarte, înainte de a urca la cer?".

    Înainte de toate, această coborâre a sufletului lui Isus nu trebuie imaginată ca o călătorie geografică, locală, de la un continent la altul. Este o călătorie a sufletului. Trebuie să ținem cont că sufletul lui Isus îl atinge mereu pe Tatăl, este mereu în contact cu Tatăl, dar în același timp acest suflet uman se extinde până la marginile ființei umane. În acest sens merge în adâncime, merge la cei pierduți, merge la toți cei care nu au ajuns la ținta vieții lor, și astfel transcende continentele trecutului. Acest cuvânt despre coborârea Domnului în iad vrea să spună mai ales că și trecutul este atins de Isus, că eficacitatea Răscumpărării nu începe în anul zero sau treizeci, ci merge și la trecut, îmbrățișează trecutul, pe toți oamenii din toate timpurile. Părinții spun, cu o imagine foarte frumoasă, că Isus îi ia de mână pe Adam și pe Eva, adică omenirea, și o conduce înainte, o conduce în sus. Și astfel creează accesul la Dumnezeu, pentru că omul, în sine, nu poate ajunge până la înălțimea lui Dumnezeu. El însuși, fiind om, luându-l pe om în mână, deschide accesul, deschide ce anume? Realitatea pe care noi o numim cer. Deci această coborâre în locuința morților, adică în profunzimea ființei umane, în profunzimile trecutului omenirii, este o parte esențială a misiunii lui Isus, a misiunii sale de Răscumpărător și nu se aplică și pentru noi. Viața noastră este diferită, noi suntem deja răscumpărați de Domnul și noi ajungem în fața chipului judecătorului, după moartea noastră, sub privirea lui Isus, și această privire pe de o parte va fi purificatoare: cred că noi toți, în măsură mai mare sau mai mică, vom avea nevoie de purificare. Privirea lui Isus ne purifică și apoi ne face capabili să trăim cu Dumnezeu, să trăim cu sfinții, să trăim mai ales în comuniune cu cei dragi ai noștri care ne-au precedat.

  • Și întrebarea următoare este despre tema Învierii și vine din Italia: "Sanctitate, atunci când femeile ajung la mormânt, în duminica după moartea lui Isus, nu-l recunosc pe Învățător, îl confundă cu altcineva. Li se întâmplă și apostolilor: Isus trebuie să arate rănile, să frângă pâinea pentru a fi recunoscut întocmai din gesturi. Este un trup adevărat, de carne, dar și un trup glorios. Faptul că trupul său înviat nu are aceleași aparențe cu trupul dinainte, ce înseamnă? Ce înseamnă mai exact trup glorios? Și învierea va fi și pentru noi așa?".

    Desigur, nu putem defini trupul glorios pentru că este dincolo de experiențele noastre. Putem doar înregistra semnele pe care Isus ni le-a dat pentru a înțelege măcar un pic în ce direcție trebuie să căutăm această realitate. Primul semn: mormântul este gol. Adică, Isus nu a lăsat trupul său putrezirii, ne-a arătat că și materia este destinată veșniciei, că realmente a înviat, că nu rămâne un lucru pierdut. Isus a luat și materia cu el, și astfel materia are și promisiunea veșniciei. Însă după aceea a asumat această materie într-o nouă condiție de viață, acesta este al doilea punct: Isus nu mai moare, adică nu se află peste legile biologiei, fizicii, pentru că unul care este supus acestora moare. Deci există o condiție nouă, diferită, pe care noi nu o cunoaștem, dar care se arată în faptul lui Isus, și este marea promisiune pentru noi toți că există o lume nouă, o viață nouă, spre care noi ne îndreptăm. Și, fiind în aceste condiții, Isus are posibilitatea de a se lăsa atins, de a da mâna cu ai săi, de a mânca împreună cu ei, dar totuși se află deasupra condițiilor vieții biologice, așa cum o trăim noi. Și știm că, pe de o parte, este un om adevărat, nu o fantomă, care trăiește o viață adevărată, dar o viață nouă care nu mai este supusă morții și care este marea noastră promisiune. Este important să înțelegem asta, cel puțin atât cât se poate, pentru Euharistie: în Euharistie, Domnul ne dăruiește trupul său glorios, nu ne dăruiește carne de mâncat în sensul biologiei, ci se dă pe sine însuși, această noutate care este el, intră în existența noastră de oameni, în persoana noastră, în persoana mea, ca persoană, și ne atinge interior cu ființa lui, așa încât putem să ne lăsăm pătrunși de prezența lui, transformați de prezența lui. Este un punct important, pentru că astfel suntem deja în contact cu această viață nouă, cu acest nou tip de viață, de vreme ce el a intrat în mine, iar eu am ieșit din mine și mă extind spre o nouă dimensiune de viață. Eu cred că acest aspect al promisiunii, al realității că el mi se dă mie și mă trage afară din mine, în sus, este cel mai important punct: nu e vorba de a înregistra lucruri pe care nu le putem înțelege, ci de a fi în drum spre noutatea care începe, mereu, din nou, în Euharistie.

  • Sfinte Părinte, ultima întrebare este despre Maria. Sub cruce, asistăm la un dialog emoționant între Isus, mama sa și Ioan, în care Isus îi spune Mariei: "Iată fiul tău", iar lui Ioan: "Iată mama ta". În ultima carte a dvs, "Isus din Nazaret", definiți acest dialog ca "o ultimă dispoziție a lui Isus". Cum trebuie să înțelegem aceste cuvinte? Ce semnificație aveau în acel moment și ce semnificație au astăzi? Și în privința încredințării, aveți în inimă să reînnoiți o consacrare sfintei Fecioare la începutul acestui nou mileniu?

    Aceste cuvinte ale lui Isus sunt mai ales un act foarte uman. Îl vedem pe Isus ca adevărat om care face un act de om, un act de iubire față de mama și o încredințează pe mamă tânărului Ioan pentru ca să fie în siguranță. O femeie singură, în Orient, în acel timp, era într-o situație imposibilă. O încredințează pe mamă acestui tânăr și pe tânăr îl dă mamei, deci Isus realmente acționează ca om cu un sentiment profund uman. Acest lucru mi se pare foarte frumos, foarte important, pe care înainte de orice teologie îl vedem în această umanitate adevărată, adevăratul umanism al lui Isus. Dar, desigur, acest lucru realizează diferite dimensiuni, nu se referă numai la acest moment, ci se referă la toată istoria. În Ioan, Isus ne încredințează pe noi toți, toată Biserică, pe toți discipolii viitori, mamei și pe mama ne-o încredințează nouă. Și acest lucru s-a realizat în decursul istoriei: tot mai mult omenirea și creștinii au înțeles că mama lui Isus este mama lor. Și tot mai mult s-au încredințat Mamei: ne gândim la marile sanctuare, ne gândim la această devoțiune față de Maria în care tot mai mulți oameni simt: "Aceasta este Mama". Și chiar unii cărora le este greu să meargă la Isus în măreția lui de Fiu al lui Dumnezeu se încredințează fără dificultate Mamei. Unii spun: "Dar acest lucru nu are fundament biblic!". Aici aș răspunde cu sfântul Grigore cel Mare: "Prin citire - spune el - cresc cuvintele Scripturii". Adică, se dezvoltă în realitate, cresc, și tot mai mult în istorie se dezvoltă acest cuvânt. Vedem că toți putem să fim recunoscători pentru că Mama există realmente, nouă tuturor ne este dată o mamă. Și putem să mergem cu mare încredere la această mamă, care și pentru fiecare dintre creștini este mama lui. Pe de altă parte este valabil și că mama exprimă și Biserica. Nu putem fi creștini singuri, cu un creștinism construit după ideea mea. Mama este imagine a Bisericii, a maicii Biserici, și încredințându-ne Mariei trebuie să ne încredințăm și Bisericii, să trăim Biserica, să fim Biserica împreună cu Maria. Și astfel ajung la actul de consacrare: Papii - fie Pius al XII-lea, fie Paul al VI-lea, fie Ioan Paul al II-lea - au făcut un mare act de consacrare sfintei Fecioare Maria și mi se pare, ca gest în fața omenirii, în fața Mariei însăși, era un gest foarte important. Eu cred că acum este important să interiorizăm acest act, să ne lăsăm pătrunși, să-l realizăm în noi înșine. În acest sens, am mers în câteva mari sanctuare mariane din lume: Lourdes, Fatima, Czestochowa, Altötting..., ca să devină realmente actul nostru. Cred că actul mare, public, a fost făcut. Probabil că într-o zi va fi necesar să se repete, însă deocamdată mi se pare mai important să-l trăim, să-l realizăm, să intrăm în această încredințare, ca să fie realmente a noastră. De exemplu, la Fatima am văzut cum miile de persoane prezente au intrat realmente în această încredințare, s-au încredințat, au concretizat în ele însele, prin ele însele, această încredințare. Astfel ea devine realitate în Biserica vie și astfel crește și Biserica. Încredințarea comună Mariei, ne face Biserică, ne face, împreună cu Maria, realmente această mireasă a lui Cristos. Deci deocamdată nu aș avea intenția unei noi încredințări publice, dar cu atât mai mult aș vrea să invit să se intre în această încredințare făcută deja, ca să fie realitate trăită de noi în fiecare zi și astfel să crească o Biserică realmente mariană, care este mamă și mireasă și fiică a lui Isus.

    [© Copyright 2011 - Libreria Editrice Vaticana]

    Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


     

    lecturi: 10.



  • Urmărește ercis.ro on Twitter
    Caută pe site

    Biblia on-line

    Breviarul on-line


    Liturgia Orelor
    Magisteriu.ro


    Documentele Bisericii
    ITRC "Sf. Iosif"


    Institutul Teologic Iași
    Vaticannews.va


    Știri din viața Bisericii
    Catholica.ro


    știri interne și externe
    Pastoratie.ro


    resurse pentru pastorație
    Profamilia.ro


    pastorația familiilor
    SanctuarCacica.ro


    Basilica Minor Cacica
    Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

    Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
    tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
    design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat