Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Celebrarea euharistică să devină adorație

Mesajul cardinalului Mauro Piacenza pentru Joia Sfântă 2011

Publicăm în continuare Mesajul pentru Joia Sfântă al cardinalului Mauro Piacenza, prefectul Congregației pentru Cler.

* * *

Este pentru mine motiv de bucurie profundă să mă adreseze preoților în ziua de Joia Sfântă. Zi minunată, în care, prin plan de care nu se poate face abstracție al Providenței divine, Domnul nostru a instituit împreună Sacramentul sfintei Preoții și pe cel al Preasfintei Euharistii. O astfel de instituire unită cere inseparabilitatea lor absolută: acolo unde este Preoția catolică, acolo există Euharistie valabilă, și acolo unde există Euharistia, celebrată și adorată, înfloresc vocațiile la preoție.

Apoi, Euharistia și Preoția, împreună, generează Biserica, în care și de către care, la rândul lor, sunt celebrate în acea reciprocitate misterioasă și radicală, care face Trupul - Biserica - inseparabil de gesturile sale, Sacramentele.

Să intrăm în marele Mister al Joii Sfinte, dispunând inima la ascultarea acelei porunci suave a Domnului: "Faceți aceasta în amintirea mea". De două mii de ani, toată Biserica, și în ea îndeosebi preoții, primește porunca Domnului, recunoscând în ea descrierea continuă a propriei istorii și, mai ales, a propriei identități.

Biserica este acel "a face aceasta în amintirea lui"; Biserica se identifică cu ascultarea față de porunca Domnului și cu celebrarea Euharistiei, pe care ea o vede născându-se în sânul ei și de care, totuși, depinde totalmente.

Sfințenia și centralitatea Misterului Euharistic fac și mai stridente cuvintele evanghelice în care, chiar în momentul în care Isus consuma Ultima Cină împreună cu discipolii săi, se vorbește despre o trădare; despre cea mai mare trădare din istorie: aceea a lui Iuda! "Mai bine ar fi fost pentru omul acela dacă nu s-ar fi născut".

Trădarea se consumă printr-o dramatică eroare de evaluare, în care se manifesta neînțelegerea totală, din partea trădătorului, a identității și a adevărului Domnului: "Ce vreți să-mi dați ca să-l dau pe mâna voastră?". Această întrebare, este repetată și astăzi în fiecare trădare a Domnului, în fiecare gest al oamenilor, care-l schimbă pe Dumnezeu cu ceea ce nu este Dumnezeu; în orice profanare, lipsă de respect și banalizare a Preasfintei Euharistii! "Ce vreți să-mi dați ca să-l dau pe mâna voastră?".

Ori de câte ori Euharistia nu este ținută în considerația corectă, ori de câte ori Ei nu îi este dat locul său în Biserică, adică locul principal, ori de câte ori adorația datorată Euharistiei nu este înțeleasă, sau la ea nu sunt introduși și educați credincioșii, riscăm să vedem rostite, încă o dată, cuvintele trădătorului: "Ce vreți să-mi dați ca să-l dau pe mâna voastră?".

Dacă trădarea este întotdeauna un act personal, de care răspunde personal cel care o săvârșește, ne lasă uluiți ceea ce citim la evanghelistul Matei, care relatează că Cei Doisprezece, "întristați peste măsură, ei au început să-i spună unul după altul: "Nu cumva sunt eu, Doamne?"".

În fața profeției sigure a Învățătorului: "Adevăr vă spun, unul dintre voi mă va trăda", nici unul din cei Doisprezece nu se simte la adăpost, ci - afirmă textul - "au început să-i spună unul după altul".

Adevărata credință nu poate fi separată niciodată de umilința autentică și profundă. O umilință cu atât mai profundă cu cât recunoaște mai mult că orice licărire de fidelitate față de Dumnezeu se naște din harul său și este alimentată, susținută și hrănită, în mod inevitabil, de Preasfânta Euharistie.

Discipolul, chiar și cel chemat la responsabilitatea teribilă și sublimă a Preoției, adică de a consacra Trupul și Sângele Domnului și de a-i ierta pe frați de păcatele lor, se recunoaște încontinuu că are nevoie de Milostivirea Domnului și de sprijinul de care nu se poate face abstracție al harului său. De aceea, discipolul este chemat să reînnoiască încontinuu propriul "da", să se simtă parte din acel Trup, Biserica, ea care de două mii de ani îndeplinește gesturile Capului său, Cristos, și, în ele și prin ele, oferă omenirii Mântuirea pe care El ne-a câștigat-o.

Rugăciunea pentru sfințirea preoților este cât se poate de utilă și necesară în orice timp al Bisericii, pentru că lor le este încredințată în mod misterios amintirea și Prezența Celui Înviat prin Memorialul Preasfintei Jertfe a Liturghiei. Conștiința unei vocații așa de înalte face profund recunoscător Poporul sfânt al lui Dumnezeu; recunoscător pentru darul preoților, recunoscător pentru darul Euharistiei, Prezență a Celui Înviat în mijlocul poporului său, și recunoscător pentru darul vocațiilor sacerdotale, pentru "da"-ul liber și bucuros al celor care primesc chemarea divină.

Unitatea profundă dintre amintire și prezență constituie fundamentul teologic de care nu se poate face abstracție al adorației euharistice. Dacă par de acum complet depășite polemicile din deceniile trecute, care voiau o prevalență a celebrării asupra adorației, totuși, mai rămâne încă mult drum de făcut pentru pasul ulterior, fundamental pe care credința noastră ni-l cere și circumstanțele îl cer.

Nu este suficientă recuperarea adorației alături de celebrarea Euharistiei - care este și ea ceva necesar și lăudabil -, ci este necesar ca pentru toți, fie preoți, fie credincioși laici, însăși celebrarea euharistică să devină adorație.

Respectând distincția dintre momentul de celebrare și cel de adorație - care și la nivel liturgic sunt reglementate de diferite texte -, apare clar că singurul mod pentru a evita ca adorația euharistică să se reducă la momente de spiritualitate subiectivă, expuse tuturor derivelor sentimentale posibile, este ca însăși celebrarea euharistică comunitară, adică a Bisericii, să fie înțeleasă și trăită drept cult de adorație adus lui Dumnezeu.

De altfel, știm bine asta, celebrarea euharistică este cultul perfect, pentru că, în ea, Cristos însuși îi aduce laudă Tatălui, și preotul, care acționează în Persoana lui Cristos Capul, este tras în acest act teandric de laudă, care îmbrățișează, în virtutea lui communio sanctorum botezială, întregul Popor al lui Dumnezeu.

A celebra și a adora Euharistia nu sunt deci două moduri distincte de a trăi "cultul euharistic", ci trebuie, în mod progresiv și autentic, în mod tendențial să coincidă. Se celebrează Euharistia, adorând-o, și se adoră, celebrând-o!

Îndepărtând, în felul acesta, de la însăși celebrarea sau adorația, orice atitudine care poate chiar și numai să apară ca antropocentrică: una care în loc să-l pună pe Dumnezeu în centru, îl pune pe om.

Un astfel de prețios drum de unitate teologică și spirituală între celebrare și adorație a Preasfintei Euharistii, cere înmulțirea, precum și înflorirea, în orice loc, a unor adevărate "Cenacole de rugăciune", în care să fim educați de Cristos însuși la raportul cu El și, de aceea, la ascultarea Cuvântului său și a voinței sale, și mai ales atunci când ea ne cere să-l urmăm în radicalitatea lui apostolica vivendi forma, în radicalitatea formei de a trăi a Apostolilor.

Să intrăm astfel în timpul cel mai sfânt din întregul an liturgic, mulțumind Sfintei Maici Biserici, care în pedagogia ei preaduioasă și eficace, ne conduce în fiecare an la retrăirea Misterelor credinței noastre. Mistere care, în fiecare celebrare euharistică, se reînnoiesc, re-prezentate Poporului drept cale autentică și unică de mântuire. Să stăm la masă cu Isus în Joia Sfântă și să adorăm Prezența sa divină; să urcăm cu El pe Calvar, unindu-ne la perfecțiunea oferirii sale, imitând disponibilitatea la sacrificiu trăită de El: "Spatele mi l-am dat spre a fi lovit, obrajii spre a fi pălmuiți și fața nu mi-am întors-o de la cei care mă ocărau și mă scuipau" (Is 50,5); să așteptăm cu credința Mariei, în tăcerea din Sâmbăta Sfântă și, cu Maria, să tresăltăm de bucurie, duminică, în bucuria Celui Înviat, care a învins moartea și păcatul pentru totdeauna!

Tocmai de evenimentul Învierii, adică de depășirea limitelor spațio-temporale ale Cuvântului Întrupat, depinde posibilitatea însăși a Prezenței sale reale în Euharistie: Cel care este prezent în Preasfânta Euharistie, celebrată și adorată, este exact Cel Înviat! Nu numai Cuvântul întrupat, ci Cuvântul întrupat, mort și înviat.

Așadar, celebrând și adorând Euharistia, noi îl celebrăm și îl adorăm pe Cel Înviat! Putem spune, cu ochii credinței, că noi îl vedem pe Cristos Înviat și că El ne atrage la sine, până acolo încât ne implică în intimitatea vieții sale divine trinitare, prin Sfânta Împărtășanie.

Să implorăm de la Milostivirea divină ca, în viața noastră, nimic, niciodată, pentru nici un motiv să nu poată fi comparat cu măreția și sublimitatea Euharistiei și să cerem Sfintei Fecioare Maria, care l-a primit în sânul pe Cuvântul făcut trup și care, cea dintâi, așa cum sugerează tradiția orientală, l-a văzut pe Fiul Înviat, să ne susțină și să ne însoțească, pentru ca existența noastră pământească să fie în întregime euharistică și cristificată; mai mult, cristificată pentru că este euharistică și euharistică pentru că este cristificată.

(După Zenit, 20 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat