Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A doua predică de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa

Publicăm textul celei de-a doua predici de Postul Mare a părintelui Raniero Cantalamessa, O.F.M. Cap., predicator al Casei Pontificale, ținută vineri dimineața, 1 aprilie 2011, în capela "Redemptoris Mater" în prezența papei Benedict al XVI-lea.

Tema meditațiilor de Postul Mare este "Mai presus de toate să fie iubirea" (Col 3,14).

Prima predică a avut loc vineri, 25 martie 2011. Următoarele două vor avea loc vineri, 8 aprilie 2011, și vineri, 15 aprilie 2011.

* * *

DUMNEZEU ESTE IUBIRE

Prima și fundamentala veste pe care Biserica trebuie să o ducă lumii și pe care lumea o așteaptă de la Biserică este cea a iubirii lui Dumnezeu. Dar pentru ca evanghelizatorii să fie în măsură să transmită această certitudine, este necesar ca să fie ei înșiși pătrunși de iubirea lui Dumnezeu, ca ea să fie lumină a vieții lor. În acest scop ar vrea să slujească, măcar în minimă parte, această meditație.

Expresia "iubirea lui Dumnezeu" are două accepțiuni foarte diferite între ele: una în care Dumnezeu este obiect și alta în care Dumnezeu este subiect; una care indică iubirea noastră față de Dumnezeu și alta care indică iubirea lui Dumnezeu față de noi. Omul, înclinat prin natura sa să fie mai mult activ decât pasiv, mai mult să fie creditor decât să fie debitor, a dat mereu precedență primei semnificații, la ceea ce facem noi pentru Dumnezeu. Și predica creștină a urmat această cale, vorbind, în anumite perioade, aproape numai despre "obligația" de a-l iubi pe Dumnezeu ("De diligendo Deo").

Însă revelația biblică dă precedență celei de-a doua semnificații: iubirii "lui" Dumnezeu, nu iubirii "față de" Dumnezeu. Aristotel spune că Dumnezeu mișcă lumea "deoarece este iubit", adică deoarece este obiect de iubire și cauză finală a tuturor creaturilor1. Însă Biblia spune exact contrariul și anume că Dumnezeu creează și mișcă lumea deoarece iubește lumea. Cel mai important lucru, în privința iubirii lui Dumnezeu, nu este așadar că omul îl iubește pe Dumnezeu, ci că Dumnezeu îl iubește pe om și îl iubește "cel dintâi": "În aceasta constă iubirea: nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit" (1In 4,10). De asta depinde tot restul, inclusiv însăși posibilitatea noastră de a-l iubi pe Dumnezeu: "Noi iubim pentru că el ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19).

1. Iubirea lui Dumnezeu în veșnicie

Ioan este omul marilor salturi. În reconstruirea istorii pământești a lui Cristos, ceilalți s-au oprit la nașterea lui din Maria, el face marele salt înapoi, din timp în veșnicie: "La început era Cuvântul". Același lucru îl face în privința iubirii. Toți ceilalți, inclusiv Paul, au vorbit despre iubirea lui Dumnezeu manifestată în istorie și culminată în moartea lui Cristos; el merge înapoi dincolo de istorie. Nu ne prezintă numai un Dumnezeu care iubește, ci un Dumnezeu care este iubire. "La început era iubirea, iubirea era la Dumnezeu și iubirea era Dumnezeu": așa putem dezlega afirmația sa: "Dumnezeu este iubire" (1In 4,8).

Despre ea Augustin a scris: "Dacă n-ar exista, în toată această Scrisoare și în toate paginile Scripturii, nici un elogiu al iubirii în afară de acest singur cuvânt, și anume că Dumnezeu este iubire, n-ar trebui să cerem mai mult"2. Toată Biblia nu face decât "să relateze iubirea lui Dumnezeu"3. Aceasta este vestea care susține și explică toate celelalte. Se discută fără sfârșit, și nu numai de astăzi, dacă există Dumnezeu; dar eu cred că lucrul cel mai important nu este de a ști dacă Dumnezeu există, ci dacă este iubire4. Dacă, prin ipoteză, el ar exista dar nu ar fi iubire, ar trebui mai mult să ne temem decât să ne bucurăm pentru existența lui, așa cum de fapt s-a întâmplat la diferite popoare și civilizații. Credința creștină ne asigură tocmai cu privire la asta: Dumnezeu există și este iubire!

Punctul de plecare al călătoriei noastre este Treimea. Pentru ce cred creștinii în Treime? Răspunsul este: pentru că ei cred că Dumnezeu este iubire. Acolo unde Dumnezeu este conceput ca Lege supremă sau Putere supremă nu este nevoie desigur de o pluralitate de persoane și pentru aceasta nu se înțelege Treimea. Dreptul și puterea pot să fie exercitate de o singură persoană, iubirea nu.

Nu există iubire care să nu fie iubire față de ceva sau față de cineva, așa cum - spune filozoful Husserl - nu există cunoaștere care să nu fie cunoaștere de ceva. Pe cine iubește Dumnezeu pentru a fi definit iubire? Omenirea? Dar oamenii există numai de câteva milioane de ani; înainte de asta, pe cine iubea Dumnezeu pentru a fi definit iubire? Nu se poate să fi început a fi iubire la un anumit moment din timp, pentru că Dumnezeu nu-și poate schimba esența sa. Cosmosul? Dar universul există de câteva miliarde de ani; înainte, pe cine iubea Dumnezeu pentru a se putea defini iubire? Nu putem spune: se iubea pe el însuși, pentru că iubirea de sine nu este iubire, ci egoism sau, așa cum spun psihologii, narcisism.

Și iată răspunsul revelației creștine pe care Biserica la preluat de la Cristos și l-a explicat în crezul ei. Dumnezeu este iubire în el însuși, înainte de timp, pentru că din totdeauna are în el însuși un Fiu, Cuvântul, pe care-l iubește cu o iubire infinită care este Duhul Sfânt. În orice iubire există mereu trei realități sau subiecți: unul care iubește, unul care este iubit și iubirea care îi unește.

2. Iubirea lui Dumnezeu în creație

Atunci când această iubire de izvor se manifestă în timp, avem istoria mântuirii. Prima ei etapă este creația. Iubirea este, prin natura sa, "diffusivum sui", adică "tinde să se comunice". Și de vreme ce "acțiunea urmează ființa", fiind iubire, Dumnezeu creează din iubire. "Pentru ce ne-a creat Dumnezeu?": așa suna a doua întrebare din catehismul de odinioară, și răspunsul era: "Pentru ca omul să-l cunoască, să-l iubească și să-l slujească și astfel să dobândească viața veșnică". Răspuns incontestabil, dar parțial. El răspunde la întrebarea cu privire la cauza finală: "pentru ce scop ne-a creat Dumnezeu"; nu răspunde la întrebarea cu privire la cauza care cauzează: "pentru ce ne-a creat, ce anume l-a făcut să ne creeze". La această întrebare nu trebuie să se răspundă: "pentru ca să-l iubim", ci "pentru că ne iubea".

Conform teologiei rabinice, însușită de Sfântul Părinte în ultima sa carte despre Isus, "cosmosul este creat nu pentru ca să fie astre multiple și atâtea alte lucruri, ci pentru ca să fie un spațiu pentru "alianță", pentru "da"-ul iubirii dintre Dumnezeu și omul care îi răspunde"5. Creația este în vederea dialogului de iubire a lui Dumnezeu cu creaturile sale.

În privința acestui punct, cât de departe este viziunea creștină despre originea universului de cea a scientismului ateu amintit în Advent! Una din suferințele cele mai profunde pentru un tânăr sau o tânără este să descopere într-o zi că este în lume din întâmplare, nevoiți, neașteptați, eventual datorită unei greșeli a părinților. Un anumit scientism ateu pare angajat să provoace acest tip de suferință întregii omeniri. Nimeni n-ar ști să ne convingă de faptul că noi am fost creați din iubire mai bine decât o face sfânta Ecaterina de Siena într-o înfocată rugăciune a ei către Sfânta Treime:

"Așadar, Tată veșnic, cum ai creat această creatură a ta? [...]. Focul te-a constrâns. O, iubire inefabilă, deși în lumina ta tu vedeai toate fărădelegile, pe care creatura ta trebuia să le comită împotriva bunătății tale infinite, tu te-ai prefăcut că aproape nu vezi, dar ți-ai oprit ochiul în frumusețea creaturii tale, de care tu, ca nebun și beat de iubire, te-ai îndrăgostit și din iubire ai scos-o din tine, dându-i să fie după chipul și asemănarea ta. Tu, adevăr veșnic, mi-ai declarat mie adevărul tău, și anume că iubirea te-a constrâns să o creezi".

Aceasta nu este numai agape, iubire de milostivire, de dăruire și de coborâre; este și eros și în stare pură; este atracție spre obiectul propriei iubiri, stimă și fascinație a frumuseții ei.

3. Iubirea lui Dumnezeu în revelație

A doua etapă a iubirii lui Dumnezeu este revelația, Scriptura. Dumnezeu ne vorbește despre iubirea sa mai ales în profeți. Spune în Osea: "L-am iubit pe Israel de când era copil [...]. Eu l-am învățat pe Efraim să meargă ținându-l cu mâinile mele [...]. L-am condus cu bunătate, cu legături de gingășie, l-am tratat ca un părinte care își ridică odorul la obraz, m-am aplecat asupra lui, dându-i de mâncare [...]. Cum te voi lăsa, Efraime? [...] Inima se zvârcolește în mine, mila mă cuprinde" (Os 11,1-4).

Regăsim tot acest limbaj în Isaia: "Poate oare o femeie să uite de copilul pe care-l alăptează și să nu-și iubească rodul trupului ei?" (Is 49,15) și în Ieremia: "Oare nu este Efraim pentru mine un fiu scump, un copil iubit de mine? Căci când vorbesc de el, îmi aduc aminte de el cu drag, de aceea, îmi arde inima în mine pentru el și voi avea milă de el" (Ier 31,20).

În aceste oracole, iubirea lui Dumnezeu se exprimă în același timp ca iubire paternă și maternă. Iubirea paternă este formată din stimul și grijă; tatăl vrea să-și crească fiul și să-l ducă la maturitatea deplină. Pentru aceasta îl corectează și cu greu îl laudă în prezența lui, de frică să ne creadă că a ajuns deja și să nu mai înainteze. Iubirea maternă în schimb este formată din primire și din gingășie; este o iubire "viscerală"; pornește din fibrele profunde ale ființei mamei, acolo unde creatura s-a format, și de acolo cuprinde întreaga persoană făcând-o "să freamete de milă".

În domeniul uman, aceste două tipuri de iubire - bărbătească și maternă - sunt, mai mult sau mai puțin categoric, despărțite. Filozoful Seneca spunea: "Nu vezi cât de diferită este maniera de a iubi a taților și a mamelor? Tații îi trezesc devreme pe copii pentru ca să studieze, nu le permit să stea leneși și îi fac să transpire și uneori chiar să plângă. În schimb mamele îi răsfață în sân și îi țin aproape și evită să-i contrazică, să-i facă să plângă și să-i trudească"6. Însă în timp ce Dumnezeul filozofului păgân are față de oameni numai "sufletul unui tată care iubește fără slăbiciune" (sunt cuvintele lui), Dumnezeu biblic are și sufletul unei mame care iubește "cu slăbiciune".

Omul cunoaște din experiență un alt tip de iubire, aceea despre care se spune că este "mai tare decât moartea și că flăcările sale sunt flăcări de foc" (cf. Ct 8,6), și la acest tip de iubire și Dumnezeu a recurs, în Biblie, pentru a ne da o idee despre iubirea lui pasionată față de noi. Toate fazele și vicisitudinile nupțiale sunt evocate și utilizate în acest scop: vraja iubirii în stare de început în logodnă (cf. Ier 2,2); plinătatea bucuriei din ziua de nuntă (cf. Is 62,5); drama rupturii (cf. Os 2,4 și urm.) și în sfârșit renașterea, plină de speranță, a vechii legături (cf. Os 2,16; Is 54,8).

Iubirea nupțială este, în mod fundamental, o iubire de dorință și de alegere. De aceea, dacă este adevărat că omul îl dorește pe Dumnezeu, este adevărat, în mod misterios, și contrariul și anume că Dumnezeu îl dorește pe om, vrea și stimează iubirea lui, se bucură pentru el "așa cum se bucură mirele pentru mireasă" (Is 62,5)!

Așa cum notează Sfântul Părinte în Deus caritas est, metafora nupțială care străbate aproape toată Biblia și inspiră limbajul "alianței", este ce mai bună dovadă că și iubirea lui Dumnezeu față de noi este eros și agape, înseamnă a da și a căuta împreună. Nu se poate reduce numai la milostivire, la un "a face caritate" omului, în sensul cel mai redus al termenului.

4. Iubirea lui Dumnezeu în întrupare

Ajungem astfel la etapa culminantă a iubirii lui Dumnezeu, întruparea: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut" (In 3,16). În fața întrupării se pune aceeași întrebare pe care ne-am pus-o pentru creație. Pentru ce Dumnezeu s-a făcut om? Cur Deus homo? Mult timp răspunsul a fost: pentru a ne răscumpăra de păcat. Duns Scotus a aprofundat acest răspuns, făcând din iubire motivul fundamental al întrupării, precum și al tuturor celorlalte opere ad extra ale Treimii.

Dumnezeu, spune Scotus, mai întâi, se iubește pe el însuși; în al doilea rând, vrea ca să fie alte ființe care îl iubesc ("secundo vult alios habere condiligentes"). Dacă decide întruparea este pentru ca să fie o altă ființă care îl iubește cu iubirea cea mai mare posibilă în afară de el7. Așadar întruparea ar fi avut loc chiar dacă Adam nu ar fi păcătuit. Cristos este primul gândit și primul voit, "primul născut din toată creația" (Col 1,15), nu soluția la o problemă intervenită ca urmare a păcatului lui Adam.

Dar și răspunsul lui Scotus este parțial și trebuie completat în baza a ceea ce ne spune Scriptura despre iubirea lui Dumnezeu. Dumnezeu a voit întruparea Fiului, nu numai pentru a avea pe cineva în afara lui de iubit în mod vrednic de el! Și acesta este Fiul făcut om, în care Tatăl "își află toată bucuria" și cu el noi toți suntem făcuți "fii în Fiul".

Cristos este dovada supremă a iubirii lui Dumnezeu față de om nu numai în sens obiectiv, în maniera unei garanții neînsuflețite care se dă cuiva care este iubit; este așa și în sens subiectiv. Cu alte cuvinte, nu este numai dovada iubirii lui Dumnezeu, ci este însăși iubirea lui Dumnezeu care a asumat o formă umană pentru a putea iubi și a fi iubit din interiorul situației noastre. La început era iubirea și "iubirea s-a făcut trup": așa parafrazează o scriere creștină foarte veche cuvintele din Prologul lui Ioan8.

Sfântul Paul creează o expresie potrivită pentru această nouă modalitate a iubirii lui Dumnezeu, o numește "iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus" (Rom 8,39). Dacă, așa cum se spunea data trecută, orice iubire a noastră față de Dumnezeu trebuie de acum să se exprime în mod concret în iubire față de Cristos, este pentru că orice iubire a lui Dumnezeu față de noi este, mai întâi, exprimată și cuprinsă în Cristos.

5. Iubirea lui Dumnezeu revărsată în inimi

Istoria iubirii lui Dumnezeu nu se termină cu Paștele lui Cristos, ci se prelungește în Rusalii care fac prezentă și activă "iubirea lui Dumnezeu în Cristos Isus" până la sfârșitul lumii. De aceea, nu suntem constrânși să trăim numai din amintirea iubirii lui Dumnezeu, ca despre un lucru trecut. "Iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit" (Rom 5,5).

Dar ce este această iubire care a fost revărsată în inima noastră la botez? Este un sentiment al lui Dumnezeu față de noi? O dispoziție binevoitoare a lui în privința noastră? O înclinație? Adică, ceva intențional? Este mult mai mult; este ceva real. Este, la literă, iubirea lui Dumnezeu, adică iubirea care circulă în Treime între Tatăl și Fiul și care în întrupare a asumat o formă umană și acum noi suntem părtași de ea sub formă de "locuire". "Tatăl meu îl va iubi și vom veni la el și ne vom face locuință la el" (In 14,23).

Noi devenim "părtași de natura divină" (2Pt 1,4), adică părtași de iubirea divină. Ne aflăm prin har, explică sfântul Ioan al Crucii, în vârtejul de iubire care trece din totdeauna, în Treime, între Tatăl și Fiul9. Mai bine: între vârtejul de iubire care trece acum, în cer, între Tatăl și Fiul său Isus Cristos, înviat din morți, ale cărui mădulare suntem.

6. Noi am crezut în iubirea lui Dumnezeu!

Iată, Venerabili părinți, frați și surori, această revelație pe care am trasat-o în mod sărac este revelația obiectivă a iubirii lui Dumnezeu în istorie. Acum să venim la noi: ce vom face, ce vom spune după ce am ascultat cât de mult de iubește Dumnezeu? Un prim răspuns este: să-i iubim din nou pe Dumnezeu! Nu aceasta este prima și cea mai mare poruncă din lege? Da, dar ea vine după aceea. Alt răspuns posibil: să ne iubim între noi așa cum ne-a iubit Dumnezeu! Nu spune evanghelistul Ioan că, dacă Dumnezeu ne-a iubit, "și noi trebuie să ne iubim unii pe alții" (1In 4,11)? Și acesta vine după aceea; mai întâi este un alt lucru de făcut. Să credem în iubirea lui Dumnezeu! După ce a spus că "Dumnezeu este iubire", evanghelistul Ioan exclamă: "Noi am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi" (1In 4,16).

Așadar credința. Dar aici e vorba de o credință specială: credința-uimire, credința incredulă (un paradox, știu, dar adevărat!), credința care nu știe să se capaciteze de ceea ce crede, chiar dacă crede. Cum este posibil ca Dumnezeu, foarte fericit în veșnicia lui liniștită, să fi avut dorința nu numai să ne creeze, ci și să vină personal să sufere în mijlocul nostru? Cum este posibil acest lucru? Iată, aceasta este credința-uimire, credința care ne face fericiți.

Marele convertit apologet al credinței Clive Staples Lewis (autor, întâmplător, al ciclului narativ Narnia, adus recent pe ecrane) a scris un roman singular intitulat "Scrisorile lui Berlicche". Sunt scrisori pe care un diavol bătrân le scrie un diavol tânăr și lipsit de experiență care este angajat pe pământ să seducă un tânăr londonez care tocmai s-a întors la practica creștină. Scopul este de a-l instrui cu privire la mișcările pe care trebuie să le facă pentru a reuși să-l seducă. E vorba de un tratat modern, foarte fin, de morală și de ascetică, ce trebuie citit pe dos, adică făcând exact contrariul a ceea ce este sugerat.

La un moment dat autorul ne face să asistăm la un fel de discuție care se desfășoară între diavoli. Ei nu pot să ne capaciteze că Dușmanul (așa îl numesc pe Dumnezeu) iubește cu adevărat "viermii umani și dorește libertatea lor". Sunt siguri că nu poate fi așa. Trebuie să fie obligatoriu o înșelăciune, un truc. Ne cercetăm, spun ei, din ziua în care "Tatăl Nostru" (așa îl numesc pe Lucifer), tocmai pentru acest motiv, s-a îndepărtat de el; încă nu am descoperit asta, dar într-o zi vom reuși10. Iubirea lui Dumnezeu față de creaturile sale este, pentru ei, misterul misterelor. Și eu cred că, măcar în asta, diavolii au dreptate.

Ar părea o credință ușoară și plăcută; în schimb este probabil cel mai dificil lucru care există chiar și pentru noi, creaturi umane. Credem noi cu adevărat că Dumnezeu ne iubește? Nu numai că nu credem cu adevărat, sau cel puțin că nu credem suficient! Pentru că dacă am crede, imediat viața, noi înșine, lucrurile, evenimentele, durerea însăși, totul s-ar transfigura în fața ochilor noștri. Chiar astăzi noi am fi cu el în paradis, pentru că paradisul nu este decât asta: să ne bucurăm pe deplin de iubirea lui Dumnezeu.

Lumea a făcut tot mai dificilă credința în iubire. Cel care a fost trădat sau rănit o dată, se teme să iubească și să fie iubit, pentru că știe ce rău se simte să fie înșelat. Așa încât, se îngroașă tot mai mult ceata celor care nu reușesc să creadă în iubirea lui Dumnezeu; ba chiar, în nici o iubire. Scepticismul și cinismul este pecetea culturii noastre secularizate. Apoi, pe planul personal este experiența sărăciei și mizeriei noastre care ne face să spunem: "Da, această iubire a lui Dumnezeu este frumoasă, dar nu este pentru mine! Eu nu sunt vrednic de ea...".

Oamenii au nevoie să știe că Dumnezeu îi iubește și nimeni mai bine decât discipolii lui Isus nu este în măsură să le ducă lor această veste bună. Alții, în lume, împărtășesc cu creștinii teama de Dumnezeu, preocuparea față de dreptatea socială și față de respectarea omului, față de pace și toleranță; însă nimeni - spun nimeni - printre filozofi, nici printre religii, nu-i spune omului că Dumnezeu îl iubește, îl iubește cel dintâi, și îl iubește cu iubire de milostivire și de dorință: cu eros și agape.

Sfântul Paul ne sugerează o metodă pentru a aplica la existența noastră concretă lumina iubirii lui Dumnezeu. Scrie el: "Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos? Oare necazul, sau strâmtorarea, sau persecuția, sau foametea, sau lipsa de haine, sau primejdia, sau sabia? Dar în toate acestea noi suntem mai mult decât învingători prin cel care ne-a iubit" (Rom 8,35-37). Pericolele și dușmanii iubirii lui Dumnezeu pe care el îi prezintă sunt cei pe care, de fapt, i-a experimentat în viața lui: strâmtorarea, persecuția, sabia... (cf. 2Cor 11,23 și urm.). El le trece în revistă în mintea sa și constată că nici unul din ei nu este așa de puternic încât să reziste în confruntarea cu gândul la iubirea lui Dumnezeu.

Suntem invitați să facem ca el: să privim la viața noastră, așa cum se prezintă ea, să aducem la suprafață fricile care se cuibăresc în ea, tristețile, amenințările, complexele, acel defect fizic sau moral, acea amintire urâtă care ne umilește, și să expunem toate acestea în lumina gândului că Dumnezeu mă iubește.

De la viața sa personală, Apostolul lărgește privirea asupra lumii care îl înconjoară: "Căci sunt convins că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus, Domnul nostru" (Rom 8,37-39). Observă lumea "sa", cu puterile care o făceau atunci amenințătoare: moartea cu misterul ei, viața prezentă cu lingușirile sale, puterile astrale și cele infernale care insuflau atâta teroare omului antic.

Noi putem face același lucru: să privim lumea care ne înconjoară și care ne provoacă frică. "Înălțimea" și "adâncul", sunt pentru noi acum infinitul de mare în sus și infinitul de mic în jos, universul și atomul. Totul este gata să ne strivească; omul este slab și singur, într-un univers cu atât mai mare decât el și devenit, în plus, și mai amenințător, ca urmare a descoperirilor științifice pe care le-a făcut și pe care nu reușește să le domine, așa cum ne demonstrează în mod dramatic evenimentul cu reactoarele atomice de la Fukushima.

Totul poate fi pus în discuție, toate siguranțele pot să ne lipsească, însă niciodată această siguranță: că Dumnezeu ne iubește și este mai puternic decât orice. "Ajutorul nostru este în numele Domnului, care a făcut cerurile și pământul".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Aristotel, Metafizica, XII, 7, 1072b.
2 Sfântul Augustin, Tratate despre Prima scrisoare a lui Ioan, 7, 4.
3 Sfântul Augustin, De catechizandis rudibus, I, 8, 4: PL 40, 319.
4 Cf. S. Kierkegaard, Discursuri edificatoare în spirit diferit, 3: Evanghelia suferințelor, IV.
5 Benedict al XVI-lea, Gesù di Nazaret, II Parte, Libreria Editrice Vaticana, 2011, pag. 93.
6 Seneca, De Providentia, 2, 5 s.
7 Duns Scotus, Opus Oxoniense, I,d.17, q.3, n.31; Rep., II, d.27, q. un., n.3.
8 Evangelium veritatis (din Codicele lui Nag-Hammadi).
9 Cf. Sfântul Ioan al Crucii, Cântarea spirituală A, strofa 38.
10 C.S. Lewis, The Screwtape Letters, 1942, cap. XIX; trad. ital. Le lettere di Berlicche, Milano, Mondadori, 1998.


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat