Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Frumoasă pagină pentru Europa

Judecătorii au avut curajul să meargă în profunzime, fără condiționări

Mons. Aldo Giordano - observator permanent al Sfântului Scaun la Consiliul Europei

Faptul că Marea Cameră a Curții drepturilor omului a voit în mod fundamental să răstoarne o sentință adoptată anterior de o Cameră în unanimitate, este un semn de bun simț, de înțelepciune și de libertate. Nu se poate tulbura în mod superficial o civilizație. Judecătorii au avut curajul să meargă în profunzime, fără condiționări. Sentința va contribui să dea încredere în Curte și în instituțiile europene din partea unui procent ridicat al popoarelor din Europa.

Sentința a căpătat o valoare simbolică mult dincolo de cazul italian. E suficient să ne gândim la reacțiile provocate de prima sentință la nivel mondial.

Această sentință este o pagină de speranță nu numai pentru creștini și pentru cei care cred, ci pentru toți cetățenii europeni care sunt preocupați să nu corodeze marea tradiție formată în timpul secolelor și propria identitate. A considera prezența în spațiul public a crucifixului - simbolul cel mai semnificativ și cel mai popular al creștinismului - drept contrară drepturilor omului înseamnă a nega însăși ideea de Europa. Fără crucifix, Europa n-ar exista. Pentru aceasta, sentința este și o victorie pentru Europa.

Judecătorii au recunoscut că cultura drepturilor omului nu trebuie să excludă civilizația creștină. Această decizie întărește fundamentele spirituale și morale ale Europei, recunoscând interdependența lor. Cultura drepturilor omului are rădăcini în civilizația creștină. Nu se poate nega una fără a pune în pericol pe cealaltă.

Cu această decizie Curtea este deci fidelă față de statutele Consiliului Europei care afirmă că statele europene sunt "inébranlablement attachés aux valeurs spirituelles et morales qui sont le patrimoine commun de leurs peuples et qui sont à l'origine des principes de liberté individuelle, de liberté politique et de prééminence du droit, sur lesquels se fonde toute démocratie véritable".

Această decizie are și o profundă însemnătate unificatoare între diferitele popoare europene. În fața riscului punerii în cauză a propriei identități, peste douăzeci de țări au luat poziție în mod public în favoarea prezenței publice a simbolului lui Cristos în spațiul public european. Curtea a studiat cu atenție, în afară de poziția Italiei, pe cea a celor zece guverne care s-au prezentat "terță parte", "amicus curiae", în sprijinul Italiei: Armenia, Bulgaria, Cipru, Grecia, Lituania, Malta, Monaco, San Marino, România și Federația Rusă și a altor 11 țări care au făcut declarații publice, prin intermediul guvernului sau al parlamentului sau al unui ministru, în sprijinul Italiei: Albania, Austria, Croația, Macedonia, Moldova, Polonia, Serbia, Slovacia, Ucraina, Ungaria, Norvegia. Este important că 22 de țări au voit să-și facă auzit glasul lor consensul față de o sentință a Curții. Această Europă există și trebuie ascultată. Acest gest public împărtășit de un așa de mare număr de state mărturisește faptul fundamental că creștinismul este la inima a ceea ce unifică Europa, dincolo de diviziunile politice și confesionale. Curtea, respectând prezența vizibilă a creștinismului în societate, a contribuit astfel la întărirea unității culturii europene.

Curtea a recunoscut printre altele că Europa are ca bogăție extraordinară o tradiție de toleranță și de diversitate. În Europa a crescu o mare varietate de poziții față de raportul Biserică-Stat, față de expunerea simbolurilor religioase, față de propria identitate. A voi uniformizare nu este vrednic de ceea ce Europa a format de-a lungul secolelor. Considerarea principiului de subsidiaritate și a marjei de apreciere proprie diferitelor țări înseamnă a respecta această bogăție.

Curtea a fost chemată să se pronunțe în fața unei realități de fapt, adică prezența crucifixului în școlile italiene. Un popor a decis, în lumina istoriei sale și a valorilor sale, prezența crucifixului: pentru ce un organism internațional ar trebui să încalce libertatea și identitatea acestui popor și să-l constrângă să construiască propria casă în mod diferit?

Reiese din sentința din 18 martie un concept pozitiv despre raportul Biserică-Stat. Curtea nu a voit să impună tuturor țărilor o idee de "laicitate" străină de majoritatea țărilor care au aderat la Convenția drepturilor omului de la Strasbourg. Laicitatea nu înseamnă excludere, a desființa sacrul din sfera publică. Spațiul public nu înseamnă spațiu gol. Istoria ne învață că un spațiu gol este destinat să fie repede ocupat de ideologii distructive. Convenția europeană a drepturilor omului recunoaște că religia nu este o chestiune privată a individului, ci are o dimensiune socială, colectivă și publică (art. 9). A cere scoaterea crucifixului nu înseamnă neutralitate și imparțialitate, ci impunere a unei ideologii precise. Nu se poate nega libertatea de religie în numele libertății de religie!

Ar fi fost de neînțeles ca un organism european cum este Curtea, într-un moment istoric în care se asistă la întoarcerea religie pe scena publică și a instituțiilor europene, să fi făcut o eroare istorică voind să decidă împotriva expunerii crucifixului care este expresie a credinței religioase, dar și a unei istorii și a unei identități a unei țări. Tot mai mult se impune astăzi întrebarea cu privire la posibilitatea însăși a supraviețuirii pe termen lung a unei civilizații fără o mare religie care să o susțină și să-i dea suflet. Acest lucru este valabil și pentru Europa, continentul care se poate lăuda cu o lungă istorie de civilizație și de cultură.

La fel de absurdă ar fi fost o sentință preocupată să elimine un simbol cum este crucifixul, într-o lume chemată să înfrunte provocări enorme. Umanitatea are nevoie urgentă de un simbol cum este crucifixul, care - dacă este interpretat în mod autentic - este unicul în propunerea valorii reconcilierii, a respectării celuilalt, a legii iubirii până la dăruirea vieții; și îndeosebi este un semn de speranță pentru foarte multe persoane care sunt rănite de viață și care îndură puterea răului și a durerii. De ce să o privăm de un izvor de lumină persoanele care trăiesc în lacrimi?

Simbolul reflectă de fapt sentimentul religios al creștinilor de orice denumire, însă, prin valoarea sa umană, dialogică, solidară și spirituală, poate să reflecte și simțul credincioșilor din alte religii și al celor care nu cred. Este paradoxal a vedea în prezența crucifixului, care reprezintă o viață dăruită până la moarte pentru omenire, o încălcare reală a drepturilor omului, o îndoctrinare, un prozelitism sau o constrângere de a acționa împotriva conștiinței sau împotriva propriului crez.

Trebuie să fim recunoscători tuturor țărilor și tuturor persoanelor care s-au angajat cu inteligență și sensibilitate pentru a scrie această pagină care face cinste Europei, începând de la reprezentanța Italiei la Consiliul Europei de la Strasbourg cu ambasadorul ei Sergio Busetto și co-agentul Nicola Lettieri.

(După agenția SIR, vineri 18 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat