Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Idei de reflecție despre mesajul papei pentru Postul Mare 2011

Ale Consiliului Pontifical "Cor Unum"

Publicăm reflecția teologico-pastorală despre mesajul lui Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare din acest an, îngrijită de Consiliul Pontifical "Cor Unum".

* * *

"Împreună cu Cristos sunteți înmormântați în Botez, împreună cu el sunteți și înviați" (cf. Col 2,12). Aceste cuvinte, adresate de sfântul Paul comunității creștine din Colose, introduc tema despre Botez aleasă de Papa Benedict al XVI-lea pentru Mesajul său pentru Postul Mare din acest an. Sfântul Părinte îl citează din nou pe Apostolul Neamurilor pentru a sintetiza scopul acestui sacrament: "Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și să fiu făcut părtaș al pătimirilor sale, doar voi ajunge cumva la învierea din morți" (Fil 3,10-11).

Consiliul Pontifical "Cor Unum" este Dicasterul Sfântului Scaun care a primit rolul de a prezenta Mesajul pentru Postul Mare. Principala misiune a Consiliului Pontifical este aceea de a răspândi cateheza carității și inițiativele caritative concrete ale Sfântului Părinte. Ca suport pentru răspândirea Mesajului pentru Postul Mare din acest an la Biserici, comunități și organisme locale, Cor Unum oferă aceste idei cu privire la legătura evidentă dintre Botez și Caritate pe care Papa dorește să o sublinieze.

1. În fața relelor reale care se întâmplă peste tot în lume - dezastre naturale, boli, foamete, războaie - suntem desigur obligați să răspundem la necesitățile contingente și să găsim soluții pentru a alina în mod concret suferința (cf. Deus caritas est, nr. 31a). Și totuși, deși este important a ne ocupa de necesitățile materiale, ele, singure, nu pot să ne garanteze fericire și pace durabile. Cristos a întemeiat Biserica pentru a da mult mai mult. Atât la nivel mondial cât și personal, diferitele aspecte ale suferinței - boala, singurătatea, dificultățile economice, problemele familiare și, în sfârșit, cel mai mare dușman dintre toți, moartea - cer un răspuns care poate să vină numai de la certitudinea că avem viața veșnică: "Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și să fiu făcut părtaș al pătimirilor sale, doar voi ajunge cumva la învierea din morți".

2. Acest dar ne este promis la Botez. De fapt, în dialogul din timpul Ritului, întrebările și răspunsurile se referă la darul "credinței" și la promisiunea "vieții veșnice", deoarece sacramentul Botezului semnifică și realizează acest dar: "Chiar această viață ne-a fost deja transmisă în ziua Botezului nostru", când "devenim părtași ai morții și învierii lui Cristos", scrie Papa în Mesajul său pentru Postul Mare. Termenul grec "a boteza" (baptizein) indică o scufundare sau o plonjare în apele boteziale a ceea ce apostolul Paul numește "omul vechi", adică a celui care trăiește după trup (cf. Col 3,9), care există numai pentru el însuși, care se îndepărtează cu aroganță de Creatorul său și își închide ochii în mod egoist în fața necesităților aproapelui său. Nu e vorba de o simplă descriere teologică. Fiecare dintre noi poate să-l înțeleagă cu ușurință pe acest "om vechi" pentru că experimentăm direct în noi efectele naturii sale, rezumate în cele șapte păcate capitale: trufia, avariția, invidia, mânia, necurăția, lăcomia, lenea.

3. Botezul este "întâlnirea cu Cristos", scrie Papa Benedict în Mesajul său, care spală păcatul strămoșesc moștenit de la primii noștri părinți, precum și toate păcatele care urmează după el, și ne conferă o natură nouă, permițându-ne să trăim "înseși sentimentele lui Cristos". Această "creatură nouă" trăiește după simțirea lui Cristos, prin "viața veșnică" pe care o primește deja acum în Duhul Sfânt. Sfântul Paul prezintă roadele Duhului lui Dumnezeu care locuiește în noi: iubirea, bucuria, pacea, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, stăpânirea de sine (cf. Gal 5,22). În adâncul inimii fiecăruia - botezat sau nebotezat - există dorința de a primi și de a trăi conform acestor roade. Numai posesia acestei vieți oferă remediu durabil la orice suferință, fie ea personală sau universală.

4. Această nouă natură, primită la Botez, este izvor din care provin fapte specifice de caritate, făcute din iubire față de Dumnezeu și față de aproapele, prima și cea mai mare poruncă din noua Lege, precum și compendiu al întregii Evanghelii (cf. Mt 22,34-40). Postul, pomana și rugăciunea ne ajută să murim pentru natura noastră veche și să deschidem inima noastră la Dumnezeu și la surorile și frații noștri în necesitate.

Credința, cu promisiunea sa de "viață veșnică" ce ne este oferită la Botez, cere o hrană constantă (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1254). În timpul acestui Post Mare, Papa Benedict ne propune un itinerar, o "busolă" pentru a ne ajuta. Trei elemente de relevanță deosebită trebuie propuse comunităților parohiale, instituțiilor cum sunt școlile catolice și universitățile și fiecărui credincios:

1. Înainte de toate, Sfântul Părinte fixează întâlniri concrete cu evenimente și persoane specifice în decursul celor cinci duminici din Postul Mare, propunându-ne Cuvântul lui Dumnezeu care este proclamat cu acele ocazii. Făcând astfel, dorește să ne facă să experimentăm o întâlnire personală cu Cristos, răspuns la dorințele cele mai profunde ale persoanei umane și ale lumii. Această întâlnire s-ar putea concretiza în momente de meditație personală sau comunitară despre aceste texte din Scripturi, care ne-ar permite, în timpul acestor patruzeci de zile, să contemplăm Cuvântul lui Dumnezeu și să acționăm în consecință.

2. În al doilea rând, întâlnirea cu Cristos, în Cuvântul lui și în sacramente, se manifestă în faptele concrete de milostivire. Și în acest sens, parohiile noastre, comunitățile, organismele educative sau de alt tip, precum și fiecare dintre noi, la nivel personal, avem posibilitatea, în acest timp potrivit, cu ajutorul harului lui Dumnezeu, să schimbăm perspectiva inimii noastre de la o dimensiune egoistă la aceea a iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele aflat în necesitate. De aici, un impuls pentru campaniile de Postul Mare, organizate de Conferințele Episcopale și de alte Organisme.

3. În al treilea rând, Papa ne propune perioada Postului Mare ca un "parcurs" sau un "drum", un moment pentru a face să dea rod sămânța plantată prin Botez care, ne spune el, oglindește întreaga existență a oricărei ființe umane, trăită între învierea lui Cristos și aceea a fiecăruia dintre noi. Această supremă ofertă de comuniune cu Dumnezeu în veșnicie dă formă vieții prezente, atât la nivel social cât și individual. Acest al treilea element subliniază necesitatea de a încuraja la întreprinderea acestui parcurs cu ajutorul Harului, îndeosebi prin sacramentele Reconcilierii și Euharistiei.

(După Zenit, 6 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat