Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea, un papă incomod

Interviu luat lui Stefano Fontana, autor al unei cărți despre această temă

De Antonio Gaspari

"Sunt sigur că există încă undeva un loc pentru Dumnezeu în lume!". Este ceea ce se citește în cartea "Perioada papei incomod" scrisă de Stefano Fontana și publicată de Cantagalli în colaborare și cu contribuția Fundației "Magna Charta".

Stefano Fontana este director la Observatorului internațional "Cardinal Van Thuan" despre Doctrina Socială a Bisericii, consultant al Consiliului Pontifical pentru Dreptate și Pace și director al săptămânalului diecezan din Trieste "Vita Nuova".

În premisa la volum Fontana explică faptul că "Perioada papei incomod" adună 100 de etape ale unui catolicism postideologic, sunt trei ani de articole publicate în ziarul online "L'Occidentale" de la răpirea părintelui Giancarlo Bossi în Filipine la problema preoților pedofili, până la Curtea Neamurilor, referendumul despre minarete și admisibilitatea lui burqa.

"Dar nu este o recitire la modă", subliniază autorul, care precizează: "Eu sunt încă un catolic care îl ascultă pe papa".

Fontana mărturisește: "Nu m-au pasionat niciodată mesianismele fără Dumnezeu și noile religii ale ecologismului, pacifismului, a lumii a treia și a descreșterii au multe idolatrii. Îndrăgesc puținele «principii nenegociabile» care, din când în când, mă obligă să spun da da sau nu nu, fără complicații și mii de distincții".

"Și atunci când nu ajung să înțeleg până la capăt cum sunt unele lucruri complexe - precizează autorul - privesc la ce îmi spune Biserica, și am încredere. Nu sunt un catolic adult, simt nevoia să fiu condus. Cred că Evanghelia valorează mai mult decât Constituția".

După Fontana, "în chipul lui Cristos omul se oglindește, se vede mai bine pe sine însuși și găsește confirmarea umanității religiei creștine. Biserica slujește lumea, dar tocmai pentru aceasta trebuie s-o ajute să vadă până la capăt propriul ei adevăr, și nu poate face asta fără a arăta adevărului lui Cristos".

Agenția Zenit l-a intervievat.

Pentru ce acest papă este incomod?

Fontana: Au fost scrise multe cărți, în aceste ultime luni, pentru a încerca să se explice pentru ce acest papă este incomod. Ele au scos în evidență diferite motivații. Motivul principal, după părerea mea, este însă acesta: reafirmând că creștinismul este religia adevărată, acest papă a provocat două consecințe explozive: prima a fost că a interpelat lumea să-și pună întrebări cu privire la propriul adevăr; a doua a fost că a pretins un rol public pentru religia creștină. Este vorba de două cereri exigente pe care multe sectoare, atât din lume cât și din Biserică, le acceptă cu greu și pe care adesea le combat în mod deschis.

A prezenta creștinismul ca adevăr comportă faptul că lumea, dacă acceptă în mod laic provocare și nu o înlătură în mod fideist sau ideologic, este chemată să reanalizeze propriul adevăr, ba chiar tema adevărului ca atare, după ce mii de filozofii au spus, și continuă să spună, că adevărul nu există. Acest lucru înseamnă o mare trudă și de aceea papa este incomod. Apoi a cere lumii să recunoască creștinismului un rol public deoarece este purtătorul unui adevăr indispensabil pentru conviețuirea socială, a cere pentru Dumnezeu un loc în lume, se izbește de o viziune consolidată despre conviețuirea socială și politică lipsită de fundamente absolute.

A reconverti o mentalitate atât de răspândită este greu și dureros și pentru aceasta papa este incomod. Incomod și în cadrul Bisericii, pentru că cele două puncte pe care tocmai le-am amintit au fost însușite și de mulți catolici. Benedict al XVI-lea predică două lucruri: că Dumnezeu este iubire și că Dumnezeu este adevăr. El este incomod mai ales din cauza celei de-a doua afirmații. De fapt, lumea acceptă într-un fel ca creștinismul să vestească un adevăr propus cu iubire, dar nu acceptă ca să propună o iubire care să respecte adevărul.

Care sunt temele și argumentele propuse de Benedict al XVI-lea care se ciocnesc mai mult cu "modele" care par să prevaleze în lume?

Fontana: Să ne gândim de exemplu la toate așa-numitele "principii nenegociabile". Ele sunt combătute - repet, nu numai în lume ci și în Biserică - din două motive care ne duc din nou la ceea ce v-am spus mai sus, răspunzând la prima întrebare. Primul motiv este că societatea actuală consideră că nu există nimic "nenegociabil", adică nimic adevărat sau fals, bun sau rău, în mod absolut. Al doilea motiv este că pentru a exista principii "nenegociabile" trebuie să existe un loc pentru Dumnezeu în lume. Fără Dumnezeu totul este negociabil. Pentru acest motiv "principiile nenegociabile" ale vieții, familiei, libertății de educație devin încontinuu terenuri de "incomoditate" ale acestui Papă.

Apoi, desigur, există motive mai specifice. De exemplu tema liturgiei, sau cea a evaluării Conciliului al II-lea din Vatican, cea a folosirii prezervativului în lupta împotriva SIDA sau a femeilor-preot. Însă, până la urmă, toate aceste teme mai specifice pot fă orientate la cele pe care le-am expus mai sus. Logica lumii ar vrea să împiedice logica Bisericii de a exista și ar vrea ca și ea să se uniformizeze cu logica lumii. Există egalitate de drepturi între oameni? Atunci de ce o femeie nu are dreptul de a deveni preot? Există dreptul la libertate? Și atunci de ce nu s-ar putea procrea așa cum se vrea? Democrația nu este o valoare? Și atunci pentru ce nu poate fi o democrație liturgică cu fiecare comunitate care își inventează propria sa liturgie? După cum se vede lumea nu acceptă ca religia creștină să exprime un adevăr și ar vrea să extindă la ea adevărul lumii. Însă papa spune tocmai contrarul. Nu pentru a nega adevărurile naturale, ci pentru a spune că dacă sunt private de lumina supranaturalului și ele se pierd pe drum. Deci este comprehensibil că acest papă, chiar cu suavitatea care-l distinge, atinge toți nervii descoperiți ai lumii și chiar ai atâtor sectoare ale Bisericii.

Este foarte răspândită ideea că Biserica catolică este moralistă și cumsecade, dar în carte dumneavoastră susțineți o altă idee despre Biserică. Ne-o puteți ilustra?

Fontana: Atât moralismul cât și cumsecădenia nu țin cont de adevăr, care, așa cum am spus deja, este mesajul principal al acestui papă. Să imaginează adesea o Biserică numai caritate fără adevăr, numai pastorație fără doctrină. Dar nu este așa. E suficient ca unul să vorbească despre "etică" și imediat catolicii îl susțin. Să nu ne grăbim... despre ce etică e vorba? Ce antropologie se află în spatele acelor propuneri? Cu privire la principiile nenegociabile ce părere există? Același lucru trebuie spus pentru dezvoltare, pentru pace, pentru salvgardarea ambientului. Adesea e vorba de forme de solidaritate fără adevăr, deci inumane. Chiar în aceste zile sunt angajat să contrastez compatibilitatea dintre teza descreșterii a lui Serge Latouche și ceea ce spune Caritas in veritate. E vorba de două moduri complet diferite de a trata problema, însă pentru mulți catolici descreșterea și după dezvoltarea sunt în mod autentic creștine numai pentru că vorbesc despre dreptate, despre egalitate și despre sobrietate. Mergând mai în profunzime se vede că nu este așa. Lumea trebuie iubită, dar tocmai pentru că trebuie iubită trebuie chemată din nou la propriul adevăr. Cumsecădenia este o iubire fără adevăr, care însă nu este iubire, ci instrumentalizare a celuilalt, adică moralism.

Dumneavoastră susțineți că Evanghelia singură nu este suficientă pentru a face să se înțeleagă importanța revoluționară a creștinismului. Dumneavoastră susțineți validitatea învățăturilor magisteriului și necesitatea dimensiunii publice a Bisericii. Ne puteți explica de ce?

Fontana: "Evanghelia este suficientă" este un slogan folosit frecvent de unii catolici. Însă se știe că Evanghelia (sau Cuvântul) este inseparabilă de Tradiție (care, între altele, a anticipat din punct de vedere cronologic Evanghelia scrisă) și de Magisteriul Bisericii. Cele trei dimensiuni formează unica realitate a lui depositum fidei, acela în care cred catolicii. Toate trei au o semnificație cristologică: a crede în Isus Cristos înseamnă a crede în unitatea indisolubilă a celor trei dimensiuni. Atunci când se face apel la spiritul Evangheliei împotriva Bisericii, sau când se face apel la personaje profetice care însă spun în mod sistematic lucruri contrare celor învățate de papa, sau când se recurge la un spirit al Conciliului în contrast cu ceea ce Biserica învață despre Conciliu nu se respectă adevărul Bisericii și se face imposibilă o prezență publică a religiei catolice. În mod inevitabil aceasta este privatizată și spiritualizată și nu poate exprima în mod adecvat ajutorul pe care poate și trebuie să-l dea la construirea comunității sociale și politice.

(După Zenit, 21 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat