Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iezuitul Antonio Spadaro vorbește despre transmiterea credinței în era digitală

O rețea împletită cu lumea

În ADN-ul creștinului există căutarea de noi moduri de comunicare

De Fabio Colagrande

Rețeaua de Internet nu este numai un nou mijloc de comunicare pentru a distribui în mod mai rapid și universal mesaje și idei, ci un nou ambient de viață care transformă profund cultura noastră. Această intuiție l-a inspirat pe iezuitul Antonio Spadaro, expert în comunicație digitală, și l-a făcut să creeze, chiar la începutul anului, un blog (www.cyberteologia.ir).

În linie cu mesajul lui Benedict al XVI-lea pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale din acest an, proiectul provine din constatarea că odată cu internetul "se naște un nou mod de a învăța și de a gândi". Lui îi cerem explicații despre geneza și dezvoltările acestei inițiative de frontieră. "La un moment dat - ne spune el - mi-am dat seama că modul meu de a mă relaționa cu alții s-a schimbat grație Internetului. M-am întrebat prin urmare dacă și cum poate rețeaua să schimbe modul de a gândi credința. Deci am început să reflectez la asta și să caut bibliografie. Am constatat că exista o reflecție amplă despre modul de a desfășura pastorație în rețea, dar nu erau studii suficiente despre modul în care ea poate să influențeze asupra modului de a gândi marile teme ale dogmaticii, revelația, liturgia și așa mai departe. De fapt, marile schimbări tehnologice au influențat simțul de apartenență eclezială: să ne gândim la mijloacele de transport, sau la participarea la liturgie, să ne gândim la folosirea microfonului în biserică".

Primele roade ale acestei lucrări au fost încredințate revistei "La Civiltà Cattolica".

Am făcut ordine în gândurile mele și am scris un prim articol pentru a defini un domeniu. De fapt nu este pentru prima dată că se vorbește despre "cyberteologie", însă există mai multe definiții, cu indicații chiar foarte diferite între ele. Am încercat să le rezum și să fac propunerea mea. De aici, în rețea (pe situl www.cyberteologia.it) s-au născut apoi o serie de reflecții care se referă la posibilitatea unei relații între viziunea creștină despre viață și viziunea așa-numită hacker. Articole care fiind în rețea pot fi consultate acum în social network.

Reacții?

Imediat foarte pozitive. Persoane care aparțin diferitelor confesiuni creștine au aderat la pagina pe care am creat-o după aceea (facebook.com/cybertheology) și tot așa la contul de Twitter. Atât în lumea protestantă cât și în cea catolică am găsit un mare interes, o mare curiozitate. De aceea mi-am dat seama că propunerea mea răspundea la un soi de urgență: a gândi credința în timpul rețelei.

Ne puteți da două exemple concrete despre modul în care rețeaua influențează direct asupra modului de a gândi credința?

O problemă care se pune, și care cu siguranță este bogată în implicații pe planul teologic, este aceea a autorității. Mentalitatea de rețea creează de fapt o obișnuință cu așa-numita împărtășire reticulară, deci orizontală, și astfel pare să nu aibă principii externe, univoce de autoritate. Este o temă asupra căreia reflectez pentru că, dincolo de aparențe, lucrurile sunt mult mai complexe. Nu este deloc adevărat că nu există o autoritate în rețea. De fapt, chiar și atunci când nu există o adevărată autoritate există riscul ca să învingă opinia celui care are forță mai mare, a celui care știe să se impună. E suficient să ne gândim la algoritmul pagerank de la Google care este în definitiv un sistem pentru a atribui în web un rang de popularitate mai mare unui sit și nu altuia. O altă problemă, mai recentă, este cea deschisă de știrea, de altfel falsă, că s-ar putea face spovadă prin intermediul unei aplicații, adică al unui mic software, utilizabil prin iPhone. Articolul pe care l-am postat despre această știre este printre cele mai citite de pe blog.

Vreți să ni-l ilustrați?

În realitatea aplicația permite printr-o serie de texte de spiritualitate să se facă pregătire corespunzătoare pentru sacramentul Reconcilierii, desigur nu folosește pentru a se face spovada. Însă știrea provoacă o întrebare: ne putem bucura de evenimentul liturgic și sacramental în manieră digitală? Răspunsul negativ ne conduce la constatarea că realitatea evenimentului liturgic nu poate fi redusă niciodată la informația pe care o avem despre ea sau la posibilitatea reproducerii ei tehnice.

Însă nu întotdeauna în lumea eclezială folosirea tehnologiei digitale merge în această direcție inovatoare.

Desigur, riscul este acela de a imagina limbajul numai ca îmbrăcarea nouă a conceptelor vechi, cu o sciziune radicală între limbaj și gândire. Dar sunt optimist pentru că în perioada contemporană Biserica, de la Marconi încoace, a fost mereu la frontiera dezvoltării mijloacelor de comunicare. Să ne gândim la Radio Vatican și la prezența Papei în social network. De altfel, creștinii au fost pasionați din totdeauna de noile moduri de a comunica, deoarece comunicarea mesajului este fundamentală în religia noastră, face parte din ADN-ul lor. Deci nu văd întârzieri. Eventual văd necesitatea unei solicitări critice care să nu fie nici excesiv de entuziastă, nici excesiv de polemică sau temătoare. Și în acest domeniu Pontifii, fie Benedict al XVI-lea, fie predecesorul său Ioan Paul al II-lea, au fost mereu expliciți cu privire la necesitatea de a intra în joc, de a îndrăzni.

Modul dumneavoastră de a pune problema pare să depășească prejudecata că rețeaua este un instrument neutru care, ca atare, poate să fie utilizat pentru scopuri pozitive cât și negative.

Înainte de toate trebuie clarificat că, așa cum amintea Benedict al XVI-lea în Mesajul pentru Ziua Comunicațiilor din anul 2009, rețeaua nu este un instrument ci un ambient. Un ambient de viață care nu trebuie să fie un loc paralel cu realul, ci numai o dimensiune a existenței noastre. Astăzi problema adevărată este că este acuzată comunicarea digitală de un fel de sciziune între real și virtual și prin urmare de crearea a două etici. Este un concept foarte riscant deoarece creează o prăpastie între experiența pe care o are omul despre sine în rețea și aceea pe care o are în viața zilnică normală. În schimb, tehnologia, care astăzi se află în buzunar sau în palma de la o mână, se integrează tot mai mult în viața noastră. Accesul la internet este imediat și obișnuit. Este consultat pentru a căuta o stradă sau pentru a avea ultimele știri. Instrumentele comunicării digitale se ușurează pentru a se integra în viața de relație. Nu mai poate să existe o atitudine de schizofrenie deoarece rețeaua nu este o lume aparte, ci numai unul din multele contexte de viață. Deci problema nu este a trăi bine în rețea, ci a trăi bine în timpul rețelei.

Astăzi sistemul de comunicare din rețea accentuează împărtășirea mesajului. Cum poate să răspundă Biserica la această provocare comunicativă fără a pierde autoritatea sa?

Ideea centrală este că astăzi în rețea nu mai există conținuturi dezlipite de relații. Cotitura permanentă a social network este că astăzi conținuturile nu mai pot fi pur și simplu transmise ci trebuie împărtășite. Se trece de la broadcasting la sharing. Acest lucru implică faptul că eu comunic un mesaj numai dacă-l mărturisesc: un concept foarte important din punct de vedere eclezial. Comunicarea unui mesaj nu este deci niciodată neutră față de viața care îl vehiculează. După cum se vede este un pic repropunerea unei idei pe care Biserica a susținut-o din totdeauna. Printre altele asta implică faptul ca să nu dispară deloc din web conceptul de autoritate. De fapt, în rețea devine adesea mai autoritar tocmai acela care are o mărturie așa de interesantă și eficace încât atrage mai mult împărtășiri. Deci autoritatea Bisericii este chemată în rețea să se dedice în termenii unei autorități care se bazează pe mărturie, fără a pierde conceptul tradițional de autoritate care nu este pus în discuție de raporturile participative tipice ale web-ului. Punctul este că, mai ales în domeniul noilor tehnologii, Biserica nu trebuie să alerge după noutate. Nu trebuie să se actualizeze sau să se adecveze cu timpurile. Perspectiva corectă este diametral opusă. Este pur și simplu chemată de timpurile moderne să fie mai conștientă despre sine și să-l discearnă pe Domnul în istorie, pentru a da propria contribuție pozitivă la ceea ce se întâmplă, cu o atitudine critică și profetică. Desigur riscul este mare, dar este așa pentru că a participa cu propriul specific la transformarea culturală care este în desfășurare este într-adevăr o mare ocazie.

(După L'Osservatore romano, 2 martie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat