Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Crește practica adorației euharistice perpetue

Interviu luat părintelui Alberto Pacini

De Antonio Gaspari

Adorația euharistică perpetuă este o realitate prezentă în toată lumea și implică de acum milioane de persoane.

În Italia este prezentă în circa 50 de parohii cu peste 15.000 de adoratori care au ales să trăiască propria viață oferind o oră săptămânală în prezența lui Isus Euharistie.

La Roma, la 4 martie, la ora 18.00, în Bazilica "S. Anastasia al Palatino" se va celebra al zecelea an de adorație euharistică perpetuă.

Dar la ce folosește adorația euharistică? Pentru ce există această întoarcere la o practică veche? Care este semnificația pentru credincioși? Și pentru ce aceia care nu cred ar trebui să-i presteze atenție?

Acestea și alte întrebări agenția Zenit le-a adresat părintelui Alberto Pacini, predicator și rector al bisericii "Sfânta Anastasia" din Roma, care în urmă cu zece ani a inițiat adorația euharistică perpetuă.

Zece ani de adorație perpetuă. Unde s-a născut această necesitate și care au fost rezultatele?

Pr. Alberto Pacini: În vechea Bazilică "S. Anastasia al Palatino", redeschisă în timpul Jubileului și care a funcționat ca sacristie în timpul evenimentelor jubiliare, în zona cea mai veche din Roma, în spatele Palatinului și a rămășițelor stabilirii primare a Romei antice, la 2 martie 2001 începea adorația euharistică perpetuă.

Ioan Paul al II-lea scrisese: "Da, preaiubiți frați și surori, comunitățile noastre creștine trebuie să devină autentice «școli» de rugăciune, unde întâlnirea cu Cristos să nu se exprime numai în implorarea de ajutor, ci și în aducere de mulțumire, laudă, adorație, contemplație, ascultare, ardoare de afecte, până la o adevărată «îndrăgostire» a inimii. Așadar, o rugăciune intensă, care totuși nu abate de la angajarea în istorie: deschizând inima la iubirea lui Dumnezeu, o deschide și la iubirea față de frați, și ne face capabili să construim istoria după planul lui Dumnezeu".

El a primit cu entuziasm vestea nașterii acestei adorații euharistice perpetue, în dieceza sa, chiar în timpul Jubileului, ca realizare a ceea ce spusese anterior la Sevilla, în anul 1993, la încheierea celui de-al 45-lea Congres euharistic internațional: "Sper ca această formă de Adorație Perpetuă, cu expunerea permanentă a Preasfântului Sacrament să continue în viitor. În mod specific, sper ca rodul acestui Congres să se manifeste în instituirea Adorației Euharistice Perpetue în toate parohiile și comunitățile creștine din lume" și a făcut să ajungă binecuvântarea sa la credincioșii care o frecventau. Mai târziu însuși Benedict al XVI-lea, în timpul întâlnirii anuale cu clerul din Roma, la începutul Postului Mare din anul 2006, avea să spună: "Nu știam și sunt recunoscător că am fost informat, că acum biserica (Sfintei Anastasia) este sediu al adorației perpetue; este deci un punct focal al vieții de credință la Roma. Această propunere de a crea în cele cinci sectoare ale Diecezei de Roma, cinci locuri de adorație perpetuă eu o așez cu încredere în mâinile Cardinalului Vicar. Aș vrea numai să spun: slavă Domnului pentru că după Conciliu, după o perioadă în care lipsea un pic simțul adorației euharistice s-a renăscut bucuria acestei adorații peste tot în Biserică, așa cum am văzut și auzit în Sinodul despre Euharistie".

De acele încurajări minunate ne-am simțit motivați și stimulați să ducem înainte misiunea noastră: nu numai să-l adorăm pe Domnul, ci și să ajutăm cât mai mulți posibil să-l adore și să găsească parohii care să se deschidă adorației perpetue a Preasfântului Sacrament. Acest lucru a avut loc realizând o mișcare de evanghelizare euharistică în dieceză, în toată Italia și în câteva națiuni din lume, cu care ne-am legat cu scopul de a trezi și acolo atâtea locuri de adorație.

Am experimentat cât este de adevărat că "Biserica trăiește din Euharistie", așa cum avea să spună în ultima sa enciclică Ioan Paul al II-lea, de fapt toate parohiile în care se deschidea adorația euharistică perpetuă sunt astăzi locuri de o extraordinară vitalitate și renaștere spirituală. Credincioșii participă la viața liturgică, catehetică, caritativă, misionară cu un elan și un zel complet diferite. Parohiile sunt regenerate dinăuntru nu de carismele păstorului, ci de însuși autorul tuturor carismelor: Isus cel Viu.

Astăzi, așa cum a spus într-o audiență de miercuri Benedict al XVI-lea, "asistăm la o nouă primăvară euharistică". Anul Sfintei Preoții, care a a fost o mare chemare pentru noi preoții și pentru toți păstorii Bisericii, ne-a pus în fața perspectivei unui nou mod și în același timp destul de tradițional de a face pastorație: a-l situa pe Isus în centrul parohiilor noastre, ca pol gravitațional al întregii vieți ecleziale.

Ioan Paul al II-lea spunea că orice programare pastorală ar trebui să fie făcută în vederea sfințeniei credincioșilor, a spus asta personal și a realizat asta în plinătate și ne-a dat ideea de pornire pentru a realiza și noi asta, în comunități centrate în Euharistie, nu numai bine celebrată, ci și adorată și situată în inima vieții pastorale și a fiecărui credincios. Astăzi, cu secularismul răspândit asistăm la o mare întoarcere la valorile spiritului și oamenii se opresc cu plăcere în meditație și în ascultare. Păstorii care doresc să fie în pas cu timpurile se orientează tocmai spre această nouă tendință: Cristos în centru.

Cristos este prezent în mod substanțial chiar în Euharistie și astfel cel care îl celebrează, îl adoră și îl ascultă, va fi bine orientat spre sfințenie și spre adevărata realizare a valorilor Duhului Sfânt, care nu a încetat niciodată să alimenteze Biserica. "Euharistia înseamnă rusalii perpetue", a spus Benedict al XVI-lea tinerilor și așa se demonstrează în parohiile care cu mult curaj știu s-o situeze în centrul vieții pastorale.

Câte parohii în Italia desfășoară adorația perpetuă și câte parohii în lume?

Pr. Alberto Pacini: Astăzi în Italia există circa cincizeci de adorații euharistice perpetue, dintre care două în spitale, și în aproape toate regiunile din Nord, Centru, Sud, în timp ce în lume sunt astăzi peste 9.500. Trezirea euharistică este un fenomen în mare creștere și este puternic încurajată și promovată personal de Papa Benedict, ne-a spus cardinalul Piacenza într-o întâlnire privată, pe care ne-a acordat-o în sediul Congregației pentru Cler și este adevăratul antidot la criza Bisericii și a clerului. Nu întâmplător inițiativele din Anul Sfintei Preoții și scrisoarea pentru a promova în toată lumea un lanț de adorație euharistică pentru sfințirea clerului (8 decembrie 2007), sunt centrate în Sacramentul Euharistiei.

Ce crede Pontiful despre adorația perpetuă? Și în ce mod această practică intră în viața obișnuită a parohiilor?

Pr. Alberto Pacini: Papa Benedict scrie în Sacramentum Caritatis 66: "Deja Augustin a spus: «nemo autem illam carnem manducat, nisi prius adoraverit; peccemus non adorando - Nimeni nu mănâncă acest trup fără ca mai înainte să-l adore; am păcătui dacă nu l-am adora». De fapt, în Euharistie, Fiul lui Dumnezeu ne vine în întâmpinare și dorește să se unească cu noi; adorația euharistică nu este decât dezvoltarea clară a Celebrării euharistice, care este în ea însăși cel mai mare act de adorație al Bisericii. A primi Euharistia înseamnă a sta în atitudine de adorație față de Cel pe care îl primim.

Tocmai așa și numai așa devenim una cu El și pregustăm cu anticipație, într-un fel, frumusețea liturgiei cerești. Actul de adorație în afara sfintei Liturghii prelungește și intensifică ceea ce s-a făcut în celebrarea liturgică însăși. De fapt, "numai în adorație se poate forma o primire profundă și adevărată. Și tocmai în acest act personal de întâlnire cu Domnul se formează apoi și misiunea socială care este cuprinsă în Euharistie și care vrea să rupă barierele nu numai între Domnul și noi, dar mai ales barierele care ne separă pe unii de alții".

În afară de asta, în mod specific despre adorația perpetuă spune în Sacramentum Caritatis 67: "În această privință, va fi de mare folos o cateheză corespunzătoare în care să se explice credincioșilor importanța acestui act de cult care permite să trăiască mai profund și cu mai mare rod însăși Celebrarea liturgică. Apoi, în limita posibilului, mai ales în centrele mai populate, va fi bine de găsit biserici sau oratorii care să fie rezervate tocmai pentru adorația perpetuă. În afară de aceasta, recomand ca în formarea catehetică, și îndeosebi în itinerarele de pregătire pentru Prima Împărtășanie, copiii să fie inițiați la sensul și la frumusețea de a sta în compania lui Isus, cultivând uimirea față de prezența sa în Euharistie".

Inițiativă dusă înainte de Congregația pentru Cler de a promova un lanț de adorație perpetuă pentru sfințirea preoților arată cu claritate linia Papei. Această linie a fost întărită și de Anul Sfintei Preoții, în care figura Sfântului Paroh de Ars a fost referința întregii Biserici pentru o întoarcere la cultul euharistic, trăit cu profundă intensitate în toate parohiile, după o însemnată răcire în perioada de după Conciliu.

Dacă ar trebui să explicați unuia care nu crede sau unui catolic care nu frecventează sacramentele importanța adorației perpetue, ce ați spune?

Pr. Alberto Pacini: Sacramentul Euharistiei instituit de Isus în timpul ultimei Cine Pascale împreună cu apostolii, îl face prezent în persoană, conform cuvintelor sale: "acesta este trupul meu... acesta este sângele meu". Prin urmare Isus ni se dăruiește nouă și continuă să fie prezent în speciile pâinii consacrate. Atunci când expunem o particulă consacrată și ne oprim privirea asupra ei, în tăcerea dintr-o biserică, în reculegerea meditației, simțim că acea tăcere se umple de "prezență". Această tăcere este foarte elocventă chiar și pentru cel care nu crede, este un fapt obiectiv, ca sentimentul de pace indescriptibilă care se simte într-o loc unde mulți se roagă îndelung... în această tăcere și această pace îl întâlnim pe Cel care aduce din nou pacea în inimile noastre și vorbește în tăcere, în mod mai elocvent decât orice alt glas.

Care sunt roadele acestei devoțiuni așa de decisive pentru viața creștină? Puteți să ne prezentați vreun comentariu al persoanelor care practică adorația perpetuă?

Pr. Alberto Pacini: Într-o parohie "normală", prezența adorației perpetue, nu atât adorația săptămânală clasică, joia, sau lunară în prima vineri din lună, trezește o mare schimbare, o adevărată revoluție copernicană a vieții pastorale. Faptul de a fi situat Euharistia în centru generează în toți enoriașii parohiei o mare trezire, în special dacă sunt însoțiți și stimulați de exemplul și de rugăciunea păstorului. Viața liturgică, catehetică, caritativă, a mișcărilor mai mult sau mai puțin prezente în parohia respectivă, sunt complet reînnoite. Se naște un mare impuls și un elan reînnoit la o participare mai vie în inima tuturor, deci, fiecare găsește în Cel care este expus solemn pe altar pe Bunul Păstor care și astăzi paște turma sa și își dă viața pentru oițele sale.

Ofer în continuare câteva mărturii, pe care le putem găsi în situl nostru, împreună cu multe altele, inclusiv cele ale parohilor care au descoperit acest mod pentru a regenera parohia lor, exact cum s-a întâmplat în satul Ars, în timpurile sfântului Paroh.

  • Copiii cărora le fac catehism au experimentat o viață nouă. În timp ce la început, când le-am propus să facem zece minute de adorație, mulți dintre ei erau destul de perplecși și îndoielnici despre cât timp ar fi putut să stea în tăcere, apoi, după ce a trecut timpul adorației lor, au venit să-mi spună că au prins gust și că vor să reîncerce. S-a născut proiectul floarea soarelui.

  • De la Dumnezeu a obținut multe haruri, unele impresionante. Truda de a sta în adorație și de a duce înainte angajamentul timp de trei ani a fost pe deplin răsplătită.

  • S-a născut o cunoaștere mai profundă a Domnului, pe care mulți au urmat-o și apoi s-au angajat s-o mărturisească la prietenii și cunoscuții lor.

  • Adorația a fost pentru mine un izvor de viață reînnoită, care a umplut și regenerat golul pe care lumea îl lasă în inimi. A fost un ajutor puternic în trăirea raporturilor cu alții; am început să mijlocesc pentru lumea tânără.

  • Adorația este un punct de referință important pentru persoanele care provin nu numai din această parohie ci și din atâtea locuri diferite, este un loc unde ne inspirăm și unde "descărcăm" propriile poveri. În special noaptea are o bogăție extraordinară, aveam multe temeri, dar după ce am trecut pragul casei temerile mele s-au terminat în nimic pentru a lăsa loc unei bucuri inexprimabile, treptat ce mă apropiam de capela de adorație.

  • Este o "valvă de aerisire" unde pot să-i spun tot Domnului, fără teamă și fără a fi judecat de el. Nu pot să nu-l ador, să-mi petrec timpul meu cu el.

  • Însuși Dumnezeu se ocupă să compună mozaicul vieții și al timpurilor de adorație, intervine atunci când sunt probleme de a umple orele rămase goale. Am regăsit forța în suferința mea și în drama bolii simțindu-mă învăluită de rugăciunea fraților și de iubirea lui Dumnezeu care a alinat suferințele mele.

  • În momentele critice ale vieții, dacă nu ai credință nu este nimic de făcut. Am transformat în rugăciune problemele mele.

  • Ar trebui inventată adorația euharistică perpetuă, dacă n-ar exista. Numai o oră este puțin.

  • Isus a ascultat dorințele inimii mele. Lauda mea este una continuă, mijlocesc pentru ca Dumnezeu să ajungă la toate inimile.

  • Experiență entuziasmantă.

  • Mi-am schimbat viața și modul meu de a fi față de Dumnezeu. Bucurie interioară mare, niciodată simțită înainte.

  • Am trecut de la o rugăciune egoistă la o atenție față de alții.

  • Am descoperit iubirea lui Dumnezeu și milostivirea lui.

  • Dacă ai credință Dumnezeu te ascultă și satisface și exigențele tale materiale. Credința este cheia. Mi-ai promis... trebuie să-mi dai.

  • Atâtea vindecări fizice. Mă constrâng să fac publicitate adorației. Nu reușesc să ascult, ci vorbesc mereu eu.

  • Am avut o viață de schimburi și mi-am spus că nu voi mai face niciodată schimbul de noapte! Sunt adorator de noapte, nu mă mai pot lipsi de asta.

  • Într-o țară ca asta... comunistă, n-aș fi crezut niciodată!

  • M-a schimbat în interior, simt că am un prieten care mă iubește. Nimic nu-mi mai provoacă frică. Merg înainte dreaptă, Isus găsește drumul.

  • Mi se părea că urc pe un munte, în trei ani și trei luni nu am lipsit niciodată, nimic nu mă poate opri.

    Există realități ecleziale recunoscute de Biserică în mod oficial care promovează adorația perpetuă?

    Pr. Alberto Pacini: Federația Mondială a Operelor Euharistice, născută în Spania la origine pentru a promova adorația nocturnă, a fost recunoscută cu aprobare oficială de Consiliul Pontifical pentru Laici, la 22 ianuarie 2009. La această federație pot să adere toate asociațiile laicale care au scopul de a promova cultul adus Euharistiei. Este interesul Federației să promoveze o coordonare în fiecare națiune, care să facă tot mai capilară și răspândită Mișcarea Euharistică.

    În Italia coordonatorul nostru național este pr. Giovanni Lo Sapio, paroh din Dieceza de Nola, care a primit cu bucurie propunerea adorației perpetue, i-a devenit promotor zelos și este și creatorul Întâlnirii Naționale a Adoratorilor. Am ajuns cu bucurie la a treia Întâlnire Națională a Adoratorilor, care anul acesta se va desfășura la Loreto între 28-30 iunie și deja în diferite regiuni italiene s-au celebrat, sau se vor celebra, Întâlniri regionale: Campania, Toscana, Lazio, Triveneto, Emilia-Romagna. Aceste și alte informați se pot găsi în situl www.adorazioneperpetua.it.

    (După Zenit, 28 februarie și 1 martie)

    Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


     

    lecturi: 20.



  • Urmărește ercis.ro on Twitter
    Caută pe site

    Biblia on-line

    Breviarul on-line


    Liturgia Orelor
    Magisteriu.ro


    Documentele Bisericii
    ITRC "Sf. Iosif"


    Institutul Teologic Iași
    Vaticannews.va


    Știri din viața Bisericii
    Catholica.ro


    știri interne și externe
    Pastoratie.ro


    resurse pentru pastorație
    Profamilia.ro


    pastorația familiilor
    SanctuarCacica.ro


    Basilica Minor Cacica
    Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

    Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
    tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
    design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat