Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat cardinalului președinte al CCEE, Péter Erdö

Valorile care identifică Europa

De Viktoria Somogyi

La Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE) aparțin ca membrii actualele treizeci și trei de conferințe episcopale prezente pe continent, reprezentate de drept de președinții lor, în afară de arhiepiscopii de Luxemburg și de Principatul Monaco și de episcopul de Chișinău, în Moldova. Președintele CCEE este arhiepiscopul de Esztergom-Budapesta, cardinalul Péter Erdö, căruia i-am adresat câteva întrebări despre activitatea organismului.

Care sunt îndatoririle CCEE?

Toate cele care se referă la viața pastorală a Bisericii, adică toate cele care interesează conferințele episcopale. CCEE nu este un organ de decizie, ci consultativ și de ajutor reciproc. Avem un program, o metodă operativă: în fiecare an organizăm o sesiune plenară cu indicarea unei teme centrale care reprezintă rezultatul lucrărilor desfășurate în anul precedent. Realizăm investigații continentale despre teme cum ar fi predarea religiei, libertatea religioasă, condițiile Bisericii în diferite țări, sau, ca anul acesta, situația demografică, argument destul de complex. În afară de asta există o serie de comisii compuse în mod normal din responsabilii fiecărei conferințe episcopale, care se ocupă de un sector specific (școală, universitate, învățământ, vocații sacerdotale). Comisia Caritas in veritate aprofundează probleme dreptății și păcii, a migrației și ambientului, aspecte intim legate între ele. Apoi există comisii care organizează o dată pe an, sau la fiecare doi ani, întâlnirile și programele lor conform unui plan concordat cu adunarea noastră plenară. Nu lipsesc colaborările instituționale cu alte organizații, îndeosebi cu Simpozionul conferințelor episcopale din Africa și Madagascar; anual este stabilită o întâlnire tematică, o dată în Europa, o dată în Africa. Avem raporturi ecumenice cu Conferința Bisericilor Europene, organizație care adună toate Bisericile și comunitățile creștine necatolice din Europa. Există apoi un forum catolic-ortodox care în mod obișnuit organizează reuniuni despre teme referitoare la probleme nu atât dogmatice cât mai ales etice și sociale; o inițiativă care este foarte utilă în aspectele vieții zilnice. Menținem raporturi constante cu Comisia episcopatelor din Comunitatea europeană, care are ca vocație aceea de a cultiva raporturile cu organele Uniunii Europene; informează pentru aceasta secretariatul nostru cu privire la dezvoltările în desfășurare la fiecare din structurile UE și uneori ajută la constituirea unei poziții catolice cu privire la problemele tratate. Cât privește Consiliul Europei la Strasbourg, organizația noastră menține raporturile cu reprezentanța Sfântului Scaun deoarece Consiliul Europei cuprinde un teritoriu mai extins, dincolo de Uniunea Europeană. Astfel și Rusia, Turcia și alte țări membre sunt implicate în reuniuni; așadar trebuie lucrat cu responsabilii acestor națiuni atunci când e vorba de a lua poziție cu privire la probleme sensibile pentru Doctrina Bisericii.

La adunarea plenară a CCEE ținută la Zagreb între 30 septembrie - 3 octombrie 2010 tema aflată în centrul dezbaterii a fost demografia și familia în Europa. În ce mod poate Biserica să stimuleze confruntarea pentru a găsi o soluție adecvată la această problemă, tot mai îngrijorătoare în societatea contemporană?

Echilibrul relativ al scăderii demografice a continentului nostru este datorat faptului că imigrația depășește aproape de trei ori numărul nașterilor. Asta înseamnă că pe cale naturală Europa nu este capabilă astăzi să asigure un echilibru demografic pozitiv. Această realitate are diferite consecințe, cum ar fi creșterea minorităților religioase, lingvistice, etnice, și a imigraților care uneori prezintă probleme pastorale ca și catolici, sau ca și creștini necatolici, cu cererea unei îngrijiri pastorale deosebite sau a folosirii structurilor noastre. De altfel, persoanele care provin dintr-o altă cultură, care urmează alte religii, trebuie să aibă posibilitatea de a conviețui nu numai pașnic, ci în mod constructiv cu populația continentului. În acest context Biserica ține cont de două valori fundamentale: una este libertatea religioasă, care provine din demnitatea persoanei, așa cum învață Conciliul al II-lea din Vatican. Asta înseamnă că și minoritățile și imigrații au demnitatea lor și trebuie să fie respectați în ceea ce privește libertatea religioasă. Apoi există valoarea identității istorice, culturale și religioase a popoarelor europene. Acest aspect este luat în considerare tot mai mult și de mișcările politice și de guvernele europene. Însă trebuie găsite formele legitime care să oglindească, pe de o parte, recunoașterea tuturor acestor valori și, pe de altă parte, respectarea necondiționată a demnității personale a tuturor. Și totuși ceea ce înainte era numită multiculturalitate pare să fi fost pur și simplu o categorie politică. Și refuzarea multiculturalității apare mai degrabă un termen mai mult politic decât teologic. Noi trebuie să privim omul cu ochii credinței, adică în respectarea demnității sale. Și comunitățile care formează o națiune, culturile naționale, sunt lucruri prețioase în ochii Creatorului. Dacă apreciem diferitele genuri de animale, plante, și mai mult trebuie să respectăm acea creatură minunată care este o societate, o cultură, o limbă umană. În Europa trebuie să apărăm aceste valori. Cât privește situația persoanelor, a imigraților, care deja locuiesc într-o țară sau care sosesc acum, suntem în mod irevocabil angajați pentru recunoașterea demnității lor. În același timp, recunoaștem competența statelor și valoarea orânduirii juridice a națiunilor. Europa atrage migranții care provin din restul lumii tocmai pentru că în ea există instrumentele care garantează o ocrotire juridică a indivizilor și a ordinii publice, din păcate negarantate în unele regiuni, ca acelea lovite de răsturnări politice violente (terorism, război civil) sau de extremă sărăcie, corupție, dezordine. Așadar trebuie să apreciem legalitatea și ordinea garantată de societățile europene.

În misiunea CCEE o misiune foarte importantă este reprezentată de raporturile ecumenice. În domeniul familiei, de exemplu, există colaborare concretă cu Bisericile ortodoxe.

În urmă cu doi ani, la Trento, s-a ținut un forum comun și am publicat un volum cu intervențiile și declarația finală despre familie. Valorile referitoare la familie apărate de Biserica catolică sunt aceleași recunoscute de lumea ortodoxă. A le promova în legislațiile naționale sau prin angajarea socială a diferitelor Biserici este deci o misiune comună. Forme de colaborare între catolici și ortodocși există în multe state, inclusiv țările baltice, și trebuie de subliniat convergența cu privire la teme de mare actualitate cum ar fi dreptul la obiecție de conștiință a medicilor și a infirmierilor în cazul intervențiilor contrare demnității vieții umane (recent tratată la Consiliul Europei).

Este posibilă o manifestație europeană pentru familie, promovată de CCEE, care să se desfășoare în același timp în fiecare națiune?

Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa nu se ocupă de organizarea manifestațiilor de piață. Mari manifestații, care au avut în primele rânduri pe catolici, au fost făcute, de exemplu în Spania, pentru a apăra valori creștine puse în pericol. Misiunea noastră este să transmitem în mod autentic Doctrina socială a Bisericii și să dăm mărturie în fața lumii.

Lumea industrializată încearcă să rezolve problema demografică, cel puțin în parte, facilitând imigrația, care pare să ofere o soluție imediată. Totuși, cel puțin în Europa, acest lucru provoacă tensiuni între cetățeni și imigrați, îndeosebi necreștinii. Cum vedeți viitorul Europei în acest sens?

Nu am darul profeției. Este sigur că este dublu comportamentul atâtor țări din occidentul european. Pe de o parte, doresc sau au nevoie de imigrație deoarece costă mai puțin a primi forță de lucru adultă în loc de a educa și a forma în Europa pe tinerii care se nasc aici. Acesta este un calcul pur economic, financiar, care nu ține cont de demnitatea umană. Acest mod de a raționa consideră ființa umană un instrument, nu un scop. Pe de altă parte, există tendințe în politica țărilor occidentale care frânează imigrația; îi refuză pe noii sosiți fie pentru că ei nu reușesc să se integreze în societate fie pentru că ei vor să continue să trăiască într-un mod care, în funcție de țara de primire, deranjează pe cetățeni. În acest sens, noi am tratat problema rromilor, mai ales în cadrul Uniunii Europene. Nu vorbesc despre migranții care provin din exteriorul UE, ci din interiorul ei: de exemplu, între Bulgaria, România, Ungaria și Slovacia orientală sunt mase de populație țigănească sau rrom care, adesea, încearcă să meargă în țările occidentale, în Canada, Franța, Scandinavia, Germania etc. Însă și aici există o problemă de înțelegere. În Occident societatea vede problema, dar nu toți văd cauzele acestei imigrații sau migrații interne în UE. Trebuie reafirmat că în țările citate mai sus, noi membre ale UE, până la sfârșitul epocii socialiste aveau toți un loc de muncă, nu bine plătit, poate nejustificabil nici din punct de vedere economic, dar aveau un loc de muncă, și lumea muncii era un sector de integrare în societate și pentru aceste grupuri de persoane. După prăbușirea sistemului, industria de construcții, care asuma toată această forță de lucru, a fost privatizată. Multe întreprinderi au fost închise, altele modernizate și, din cauza tehnologiei, nu au mai avut nevoie de manoperă. Pentru acest motiv, mase de oameni au rămas fără muncă și această situație durează de acum de o generație. Aceste persoane sunt nu nomade, în nici una din națiunile citate. Au o locuință fixă, chiar dacă problemele nu lipsesc. Deci, putem arăta cu siguranță unde locuiesc, câte sunt, care este vârsta lor medie, ce tip de formare au, sau nu au, de vreme ce majoritatea lor nu sunt calificate. Trebuie ținut cont și de această circumstanță. Vorbind cu colegi din aceste țări din estul Europei, există convingerea că pentru un salariu foarte modest, de exemplu 1,80 de euro pe oră, toți rămân acasă. Nu e vorba de oameni care nu vor să muncească. Fiecare în această lume vrea să rămână acolo unde s-a născut și vrea să trăiască în mod demn, vrea să poată munci și câștiga pentru întreținerea sa. Acest lucru este valabil și pentru aceste popoare. Deci, o colaborare mai concretă cât privește sprijinul dat creării de locuri de muncă în acest zone din estul Europei ar putea să contribuie la soluționarea tensiunii sociale în unele țări occidentale. Este o problemă pe care noi, pe baza datelor noastre, a experiențelor noastre pastorale, putem cel puțin să relansăm, contribuind la organizarea de întâlniri și cerând organismelor Uniunii Europene de a participa la întâlniri tematice despre această problemă gravă.

Cât privește imigrația, CCEE are raporturi strânse cu episcopii africani. Îndeosebi în ce domenii se manifestă colaborarea?

În Africa, este grea viața episcopilor înșiși. Mulți nu reușesc să plătească nici măcar costurile de călătorie pentru întâlnirile anuale. Trebuie găsite modurile de a le oferi o contribuție pentru ca să poată avea confrații noștri mijloacele pentru a menține contacte obișnuite cu exteriorul. Există desigur imigrația africană, adesea clandestină sau forțată sau constrânsă de incertitudini și persecuții politice. Există mulți catolici care emigrează din Africa spre zona Golfului arabic sau în Europa. În continentul nostru este important a nu constrânge acești indivizi să se integreze cât mai repede posibil în parohii, ci a lăsa ca să fie însoțiți de preotul din propria lor țară, pentru că stilul de viață religios este desigur diferit în națiunile din care provin. Însoțirea din partea Bisericii lor de origine poate să-i ajute și în păstrarea propriei identități și în ajutorul reciproc printre imigrați, precum și în crearea raportului, cale tot mai strâmtă, cu Biserica locală din țara în care ajung. Cred că această însoțire ecleziastică poate să contribuie și la o bună integrare a acestor persoane în societățile europene, fără asimilarea lor forțată.

În această optică, devine tot mai decisiv raportul dintre stat și Biserică. La Forumul catolic-ortodox ținut la Rodi în octombrie 2010, a fost tratată această temă. Date fiind diferitele provocări puse de secularizare și de o cultură uneori anticreștină, care sunt punctele focale ale acestei relații, determinante pentru viitor?

Pe de o parte libertatea religioasă și apărarea demnității umane, pe de altă parte recunoașterea identității culturale a popoarelor, care se referă foarte des și la tradițiile religioase. În afară de asta, avem convingerea comună că Bisericile trebuie să aibă posibilitatea de a participa la educarea tinerelor generații conform intențiilor părinților. Existența școlilor gestionate de Biserici sau de alte instituții culturale și sociale sunt manifestări ale vocației noastre, așa cum libertatea de a menține aceste instituții face parte din viața noastră, din identitatea noastră europeană.

La Rodi s-a vorbit și de apărarea crucifixului în locurile publice sau mai generic despre problema simbolurilor religioase.

Desigur, chiar dacă statul în Europa în general nu este confesional, prezența simbolurilor religioase în locurile publice nu este ceva care încalcă separarea dintre stat și Biserică, ci o manifestare importantă a identității culturale a popoarelor europene. Atât statul cât și Biserica muncesc pentru oameni. Oamenii, conform propriei culturi, propriilor convingeri și tradiții, pot folosi simbolurile religioase pe care le îndrăgesc. "Fațada urbanistă" prezentă în orașele de pe continentul nostru, prezența bisericilor, a statuilor sau a imaginilor (de exemplu la Roma chioșcurile de ziare mariane de-a lungul străzilor), aparțin identității, fizionomiei acestor orașe, acestor popoare. Nu că ar avea cineva un motiv suficient pentru a face să dispară toate acestea. Cred că o colaborare sănătoasă cu un stat corect separat de Biserică - adică dintre un stat, așa cum spun unii, caracterizat de o laicitate pozitivă și o Biserică în mod tradițional prezentă în țară - poate să fie și în viitor foarte obișnuită, foarte utilă pentru bunăstarea fizică, psihică și spirituală a unor populații întregi.

Și din Biserica Ortodoxă există apeluri pentru a apăra rădăcinile creștine ale Europei. În contextul general de astăzi, unde aproape tot ceea ce este propus de Biserici este privit cu prejudecată și suspiciune, ce posibilități de intervenție rămân pentru a realiza acest obiectiv și în ce domenii?

Cred că în societățile europene nu este preocuparea principală prezența credinței creștine sau a rădăcinilor creștine ale Europei. Dimpotrivă, există preocupări cum ar fi prăbușirea financiară sau alte lucruri care sunt, propriu-zis pentru lumea seculară, provocări foarte puternice și radicale. Prezența Bisericilor nu este deloc un lucru negativ, ci o resursă care folosește chiar și ordinii publice. O convingere morală care este pe larg răspândită, bazată pe realitatea ființei umane, a lumii, pe capacitatea umană de a cunoaște realitatea lumii și criteriile de comportament uman, este o resursă care poate să dea stabilitate societății, protejând-o de anarhie și de criminalitate. Pentru aceasta este comprehensibil că nu puțini politicieni din lumea ex-comunistă sprijină tocmai Bisericile tradiționale în țările lor, văzând necesitatea de a recâștiga o demnitate, o identitate a propriului popor, pentru a evita prăbușirea și respectivul gol cultural care se află în sânul societăților secularizate din anumite națiuni, unde căderea comunismului a lăsat pământ pârjolit.

Însă în lumea occidentală, conform dumneavoastră, se întâmplă același lucru?

În lumea occidentală aceste procese erau mai organice, adică nu aveau loc "rupturi" ca introducerea comunismului cu dictatura; nici prezentarea problemei nu era așa de rapidă și clară ca la noi în 1989-1990, când a căzut Zidul și au căzut și barierele ideologice. Deci, atât conștientizarea valorilor noastre tradiționale cât și secularizarea antecedentă au fost procese mai lente și organice. Însă analogia există și în Occident.

Conform statisticilor, credincioșii practicanți sunt tot mai puțini în Europa.

Cine spune asta? Nu este așa. Ce înseamnă practica religioasă? Unii sociologi califică nepracticanți pe catolicii care nu de cincizeci și două de ori (numărul săptămânilor într-un an), ci numai de treizeci de ori, frecventează Liturghia duminicală. Deci, criteriile sociologilor nu sunt suficiente pentru a măsura apartenența religioasă pentru că orice persoană are dreptul sacru de a se defini de exemplu catolic. Unul care este botezat în Biserica Catolică și se mărturisește catolic, trebuie să fie recunoscută ca atare. Nu trebuie să ne lăsăm impresionați prea mult. De exemplu, la Budapesta proporția catolicilor botezați care frecventează Liturghiile duminicale în ultimii ani era aceeași ca la începutul secolului al XX-lea. Între timp, a avut loc o mare îmbunătățire, apoi o nouă coborâre, însă toate acestea trebuie privite și cu criterii istorice. Eu nu cred că există o stradă cu sens unic. Desigur trebuie să luptăm pentru a trezi identitatea și simțul religios și a aprofunda misiunea în marile orașe, tocmai pentru a arăta oamenilor, adesea indiferenți, ce înseamnă credința noastră și cum poate să dea lumină și energie întregii societăți. Ea poate și să umanizeze societățile din marile orașe, care sunt de acum foarte des fără personalitate, foarte reci, sau fără chip uman. Deci trebuie să trezim necesitatea noastră și capacitatea noastră de a umaniza lumea din jurul nostru. Isus Cristos este Răscumpărătorul întregii omeniri. Persoana sa este calea pentru adevărata fericire, pentru viața societății bazate pe iubire.

Trebuie să apărăm rădăcinile creștine. Dar cum va trebui să acționăm?

În mii de forme: pe mass-media și prin limbajele culturii, muzicii, dansului, spectacolului, dar și prin predica directă, chiar și pe străzi, de ce nu? Trebuie să arătăm oamenilor că suntem catolici, să le spunem oamenilor că Biserica este prezentă, are ceva de spus. Trebuie întărite familiile, parohiile, și ca și comunități, ca locuri de întâlnire și de ajutor reciproc. Trebuie avută o sensibilitate specială față de cei mai săraci, față de cei care sunt în afara rețelei de protecție socială și care nu mai au nici casă nici loc de muncă, nici comunitate de referință. Trebuie căutați și trebuie să stăm aproape de ei. Nu e suficient a menține sistemele anonime care funcționează numai în termeni economici, ci trebuie să privim persoana într-o situație de criză, persoana șomeră, fără casă, bolnavă, bătrână. Acest efort din partea Bisericii este pe larg posibil pentru că există, slavă Domnului, o mare predispoziție la voluntariat. La nivel parohial, fără organizații cu personalitate juridică, fără structuri de finanțare publică, există o promptitudine de a ajuta care trebuie recunoscută și respectată, și acest lucru constituie o rază de speranță, o autentică mărturie a apartenenței noastre la Cristos.

(După L'Osservatore romano, 26 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat