Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Rino Cammilleri: istoria unei convertiri

Vorbește autorul lucrării "Cum a fost că am devenit c.c.p. (catolic, credincios și practicant)"

De Antonio Gaspari

Deși în fața unei ofensive mediatice și culturale a ateilor și agnosticilor, lumea modernă înregistrează o mare cantitate de convertiri la religia catolică.

Între acestea din urmă uimește descoperirea istoriei lui Rino Cammilleri, ziarist și scriitor de succes, care este cunoscut ca un apologet al catolicismului.

Într-o carte recent publicată de Lindau, cu titlul "Cum a fost că am devenit c.c.p. (catolic, credincios și practicant)", Cammilleri povestește convertirea sa la catolicismul roman.

Nu că înainte ar fi fost protestant sau jainist, nu, cunoscutul scriitor povestește că "ca aproape toți ateii și agnosticii din Italia de astăzi am fost botezat în ritul Sfintei Biserici Romane însă după aceea, așa cum se întâmplă des, am rătăcit calea. Din ignoranță. Din lipsă de grijă. Pentru că, e adevărat, botezul te face să devii creștin, dar pentru a fi creștin este nevoie, întocmai, de o convertire".

Agenția Zenit l-a intervievat.

Dumneavoastră, indicat drept "Katolicul", un convertit? Povestiți-ne istoria dumneavoastră. Cum s-a întâmplat?

Cammilleri: N-aș vrea să irosesc plăcerea lecturii. Așadar, pe scurt. Frecventam științe politice la Pisa în anii Șaizeci și am fost contagiat. Însă, înainte de alții, am dus la capăt revoluția mea personală. Și la capăt este nihilismul. Adică, sinuciderea. Datorez totul convertirii mele, rod pe jumătate al raționamentului și pe jumătate (ca toate convertirile) al harului. Gândiți-vă că am părăsit și studiile pentru a fi compozitor la Milano... Am ajuns la capăt, prin urmare. Însă Dumnezeu m-a "asumat" chiar atunci când eram nehotărât dacă să o termin sau să amân. În carte sunt și fotografii de epocă. Pe copertă sunt eu, copil, împreună cu Cassius Clay la Olimpiada de la Roma din anul 1960. Istoria convertirii mele, așa cum va vedea cel care va citi cartea, este și o secțiune din "marea istorie" recentă. Și a unei generații dezamăgite.

Sfântul Petru a trădat, sfântul Paul ținea hainele celor care l-au ucis cu pietre pe sfântul Ștefan, sfântul Camil de Lellis a susținut înainte de a se converti că nu exista păcat pe care să nu-l fi comis, dar atunci creștinismul este o istorie de convertire continuă. Care este punctul dumneavoastră de vedere în această privință?

Cammilleri: Toți suntem botezați, deci creștini cu numele. Însă pentru a deveni creștini de fapt este nevoie, întocmai, de o convertire. Cuvântul înseamnă exact "inversarea la U" și a descoperi că Evanghelia nu este altceva decât manualul întreținerii noastre perfecte. Dacă nu se aplică manualul (deci dacă nu se crede în Constructor) se zădărnicește viața. Să ne înțelegem: convertirea nu elimină crucea, dimpotrivă (vezi nenorocirile sfântului Paul începând din ziua căderii de pe cal). Însă te face să descoperi care este sensul vieții. Mă refer la cel corect. Aceasta este mărgăritarul prețios pentru care căutătorul din evanghelie înțelege că merită să vândă totul pentru a-l avea.

Deci catolicismul roman nu este religia pe care mulți o indică drept moralistă? Este știre de ieri că probabil va fi beatificat Jacques Fesch, o persoană condamnată pentru asasinat. Ne puteți ajuta să înțelegem?

Cammilleri: E suficient să ne gândim la tâlharul cel bun, beatificat de Cristos personal. Întreaga lui viață este cu totul altceva decât exemplară, nici finalul nu este mai bun. Spunea un alt convertit, Oscar Wilde, că Biserica Catolică este pentru sfinți și păcătoși; pentru persoanele bune este bună și Biserica Anglicană... Pe Dumnezeu îl interesează cel care încearcă, nu cel care reușește. Voi merge la comparația: și în iubirea umană pasiunea este preferabilă în locul rutinei plictisitoare.

În ce mod o carte despre istoria convertirii dumneavoastră ar putea să fie utilă pentru a înțelege măreția învățăturilor lui Isus Cristos?

Cammilleri: Convertirile nu sunt niciodată egale, pentru că Dumnezeu - s-a spus - știe să numere numai până la unu. Așadar, relatarea unei convertiri nu este cine știe ce exemplară. Dar are utilitatea neîndoielnică drept "testimonial", așa cum știu bine publicitățile. Cine citește relatările convertiților descoperă că și astăzi creștinismul este îmbrățișat integral, ajungând să se facă din el unicul motiv de viață, de oameni (să-mi fie iertată lipsa de modestie) care nu sunt banali. În cazul meu (care este cel pe care-l cunosc mai bine), de unul care a introjectat miturile din '68 ajungând aproape să anticipeze timpurile. Fiecare epocă furnizează mituri tinerilor. Însă miturile ucid. A urma idolii propuși de propriul timp duce la sinucidere. Sau la o viață greșită pentru că este în afara cătării. Spunea sfântul Augustin (alt convertit) că suntem făcuți pentru fericire. Adică pentru Dumnezeu. Și inima noastră este neliniștită până când nu ajunge la el. Convertitul este cel care a înțeles acest lucru.

Trăim timpuri în care sunt mulți cei care se convertesc la religia catolică. După părerea dumneavoastră, pentru ce? Este oare un semn al timpurilor?

Cammilleri: Fiecare epocă a avut convertiții săi, pentru că fiecare generație se naște cu păcatul strămoșesc. Și în timpurile lui Isus existau Irozii și Pilații, oameni care și-au consacrat existența idolilor (care sunt până la urmă mereu aceiași: Sex, Bani & Putere). Astăzi societatea hedonistă de masă macină mai mulți oameni, produce mai mult "drop out", cum spun sociologii. Crește numărul celor care cedează, care nu reușesc. E suficient să dăm drumul la televizor pentru a vedea câți sunt cei care sunt dispuși la orice pentru succes, numai "să iasă în evidență". Dar nu trebuie să credem că aceia care se convertesc trebuie căutați printre faliți sau perdanți; și Isus însuși a fost, pe planul pământesc, un perdant și un falit. Nu, mulți s-au convertit tocmai pentru că ajunseseră la țintele lor și și-au dat seama cât sunt de goale. Cine caută adevăratul sens al vieții îl găsește, pentru că însuși Dumnezeu se lasă găsit. Dar tocmai aici este discriminarea: dacă unul în inima sa (și cu toată inima) caută Adevărul, Dumnezeu îl convertește mai devreme sau mai târziu. Dacă unul, dedesubt, se caută în realitate pe sine însuși, va găsi și el ceea ce caută: nimic.

(După Zenit, 25 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat