Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Asistăm la o primăvară în lumea arabă"

Interviu luat părintelui Samir Khalil Samir

De Inma Álvarez

Scânteia a fost aprinsă la 4 ianuarie 2011 de Mohamed Bouazizi, un tânăr tunisian de 27 de ani, vânzător ambulant de fructe și legume care a decis să-și dea foc în public în semn de protest după ce poliția îi confiscase marfa, singura lui sursă de întreținere.

Protestele, care vor intra în istorie cu numele de "Revoluția iasomiilor", au provocat sfârșitul regimului lui Zine El Abidine Ben Ali, constrâns să părăsească țara.

Mișcarea s-a extins rapid la Egipt, unde un milion de persoane au manifestat mai mult zile în Piața Tahrir, la Cairo ("Revoluția tinerilor"), constrângându-l la 11 februarie 2011 pe președintele Hosni Mubarak să-și dea demisia.

În aceste ultime zile au continuat protestele, cu represiuni mai mult sau mai puțin violente, în Maroc, Algeria, Yemen, Iran și Libia. În această ultimă țară, regimul lui Gheddafi este a ajuns să folosească armele pentru a sufoca manifestațiile.

Pentru părintele Samir Kahlil Samir, iezuit originar din Egipt, profesor de teologie și islamologie la Institutul Pontifical Oriental și unul din cei mai mari experți mondiali ai dialogului dintre creștini și musulmani, această mișcare reprezintă o "primăvară" în lumea arabă, un alt pas spre democratizarea țărilor din regiune.

Părintele Samir a acordat acest interviu agenției Zenit despre temă.

Cum interpretați recentele manifestații din Egipt care au răsturnat regimul lui Mubarak, dar și pe cele din Tunisia, Algeria și în ultimele zile chiar și în Iran și Libia pentru a cere sfârșitul vechilor regimuri?

Pr. Samir Khalil Samir: Aceste mișcări mai mult sau mai puțin s-au născut în mod spontan. Ceea ce se observă este că există o majoritate de tineri, nu există nici partide politice nici grupuri organizate. Este o reacție de masă, a poporului.

Un al doilea punct comun pentru toate aceste mișcări este că sunt îndreptate împotriva regimurilor care durează de zeci de ani, cum este cazul Tunisiei (21 de ani), Egiptului (aproape 30 de ani), Libia (42 de ani), Yemen (21 de ani), etc... Toate acestea aproape peste tot vor să semnifice că oamenii s-au săturat, vor o schimbare și se manifestă astfel: "Pleacă!". Manifestele lipite în arabă spun irhal (????), care înseamnă "Pleacă!", ca și cum ar spune "Ajunge de acum". Ba chiar mișcarea de opoziție împotriva lui Mubarak se numește în arabă "Ajunge", "kefaya!".

Al treilea aspect care mă uimește este că e comună pentru toate aceste țări motivația, care este în mod esențial faptul de a nu putea găsi un loc de muncă, de a întemeia o familie și de a trăi cu un minim de decență. În cazul Tunisiei toate acestea au pornit de la acest tânăr tunisian [Mohamed Bouazizi, tânăr ars de viu la 4 ianuarie 2011, n.d.r.] care a studiat și nu găsea loc de muncă și care până la urmă cu puținele economii pe care le avea decide să cumpere niște legume pentru a le vinde pe stradă. Și iată că vine poliția și îi spune "tu nu ai un permis" și îi ia toată marfa. Viața lui este frântă dintr-o dată, așa, chiar în timp ce luptă pentru a trăi, și atunci și-a dat foc. Și acest lucru a provocat o puternică mișcare de protest în Tunisia.

În Egipt sunt circa 30 de milioane de egipteni care trăiesc cu mai puțin de doi dolari pe zi. O cifră care nu permite să trăiască nici măcar simplu. Și această situație este cam peste tot. În asta există un contrast foarte puternic cu responsabilii, cu guvernanții, care nu au probleme în viață dar care dimpotrivă duc o viață luxoasă, sunt foarte bogați și au nu numai milioane de dolari ci chiar miliarde. Până acum toate acestea au fost acceptate, dar acum a fost reacția: nu se poate, nu e drept.

O a patra caracteristică este că nu a existat agresivitate, așa cum s-a întâmplat de obicei, împotriva nimănui. Vreau să spun, nu a fost atacată America, nu s-a călcat în picioare drapelul american sau cel izraelian, pur și simplu oamenii s-au preocupat în mod concret de propria soartă. Și nu au încercat să ucidă sau să trimită în închisoare pe conducătorii guvernului: sunt condamnați dar îi lasă să plece. Adică rămâne o mișcare care nu este împotriva cuiva, ci este pentru viață, pentru o viață mai decentă, mai demnă.

Toate acestea îmi spun că e vorba de o adevărată primăvară care se anunță în lumea arabă și care sperăm să facă să îmbobocească ceva pozitiv.

Este începutul unui drum spre democratizare sau în schimb ar putea să-i aducă la putere pe radicali?

Pr. Samir Khalil Samir: Eu sunt înclinat să spun că mergem spre o democrație mai mare. Văzând fotografiile și filmările este clar că nu sunt tineri manipulați de mișcări radicale, de extremiști. În Egipt era destul de clar, de exemplu musulmani și creștini erau mână în mână, și extremiștii nu au reușit să-i pună pe unii împotriva altora. Nu au reușit politicienii, au dispărut. Au încercat un pic să facă o contrarevoluție, apoi au plecat. Nu sunt în nici un fel extremiști radicali.

Era și o atmosferă aproape de sărbătoare, ca o sărbătoare populară. Ei doresc, mi se pare, mai multă democrație. Există un fapt care în Europa, în Occident, nu se semnalează, adică oamenii sunt conștienți în lumea arabă și scriu asta în fiecare zi, că lumea arabă se simte foarte rău. Că am devenit dintre cei mai răi din lume. Acest sentiment s-a răspândit mult printre intelectuali: ce am produs pentru binele omenirii? Și există o aspirație de a putea trăi ca în celelalte țări.

Oamenii sunt foarte conștienți de Europa, lumea arabă este foarte aproape de Europa, toți au rude care trăiesc în Franța, în Germania, în Italia, în Belgia, în Germania, în Anglia, etc., și știu că viața aici este diferită. Știu că aici, în pofida tuturor dificultăților economice, este mai multă dreptate, că dacă unul trebuie să meargă la spital pentru o intervenție, poate să meargă chiar dacă este sărac: sistemul democratic european permite asta, chiar dacă nu poate să plătească. Știe că va fi apărat de un avocat, chiar dacă nu poate să plătească... Justiția funcționează pentru săraci la fel ca pentru bogați, sau aproape la fel! Toate acestea le știm de la prieteni, sau din Internet pe care oamenii îl folosesc tot mai mult, sau aud de la alți prieteni. Acest lucru creează un apel foarte puternic la democrație. Pentru aceasta, cred că mișcările radicale (fie ele religioase, sau comuniste, sau altceva) nu sunt reprezentative în această revoluție. Și nu sunt reprezentate.

Documentul Imam și intelectualii egipteni: Reînnoirea Islamului spre modernitate a provocat mult interes pe Internet. Într-o singură zi el a fost publicat de peste 12.400 de situri arabe. În acel document se vorbește despre separarea dintre religie și stat, despre redimensionarea rolului femeilor, printre celelalte noutăți. Acest document reflectă spiritul care animă manifestațiile?

Pr. Samir Khalil Samir: Documentul citat de Asianews la care vă referiți l-am trimis eu, a apărut la 24 ianuarie, adică o zi înainte de această revoluție. Nu era nici un calcul în spate. A trezit, așa cum spuneți dumneavoastră, un mare interes: în puține ore l-am întâlnit pe 12.400 de situri arabe, trezind peste 160 de răspunsuri pe forumul revistei săptămânale. Apoi revoluția și-a centrat atenția asupra altor lucruri. De aceea, după 25 ianuarie sunt puține intervenții pe aceste situri, avem capul ocupat cu alte lucruri.

Dar și în aceste mișcări, separarea dintre religie și stat apare din nou, nu este numai în documentul împărțit în 22 de puncte. Este o cerere peste tot! Chiar acum citeam un forum tunisian despre laicitate, și în majoritatea intervențiilor se citește "sunt favorabil pentru o adevărată laicitate în Tunisia". Unii răspund "dar Tunisia este destul de laică", și răspunsul este: "da, dar cu privire la unele puncte nu este laică, nu dă libertatea de a practica religia în mod deschis", "în moșteniri nu tratează în mod egal femeile și bărbații", și lucruri asemănătoare.

Vreau să spun, această dorință de a face o distincție între religie și stat este un sentiment comun. Religia este ceva bun în sine și nu vrem s-o împiedicăm, cu condiția să rămână în ambientul său, ca un lucru mai degrabă privat, care nu intră în legile statului. În schimb drepturile umane, acestea da! Oamenii încep să facă distincție între religie, care are principii etice, și drepturile care sunt baza fundamentală a vieții, atât pentru individ cât și pentru comunitate. La drepturile umane, spun ei aici, nu putem renunța. Și dacă legea religioasă merge împotriva drepturilor umane, atunci preferăm drepturile umane în loc de sharia. În această linie vedem tot mai mulți oameni care se exprimă. Eu cred că aceasta este o conștientizare mai generalizată cu privire la drepturile umane, cu privire la adevărata democrație și la libertate.

Una din "surprizele" acestei mișcări civile a fost participarea atât a musulmanilor cât și a creștinilor. Cum evaluați acest aspect?

Pr. Samir Khalil Samir: Este un lucru care m-a uimit, mai ales în Egipt. În Egipt există 10% creștini, și la 1 ianuarie a fost acel masacru în care au murit 23 de creștini în biserică. Și totuși după trei săptămâni, iată că vedem împreună creștini și musulmani, mână în mână, care ridică crucea și Coranul, sau care poartă simbolurile lor, de exemplu un steag cu o cruce mare și o mare semilună, sau un musulman care se roagă cu fața la pământ pe drapelul egiptean lăsând pe margine ochelarii de soare marcați cu crucea și semiluna. Sau când vinerea musulmanii, în fața carelor armate, s-au îngenuncheat pentru a se ruga, în timp ce creștinii, copții, i-au înconjurat pentru a-i proteja, făcând un lanț cu mâinile. Toate sunt gesturi de solidaritate. Pancartele spuneau "Musulman și creștin, o singură mână", sau "Musulmani și creștini uniți împotriva guvernului".

Cred că și acest lucru depinde de faptul că este o mișcare de tineri. Tinerii nu mai vor să trăiască în ură, s-au săturat și de aceste conflicte ale părinților lor, ale generației mai în vârstă, și spun "lăsați-ne în pace!". Nu vor să târască aceste lupte în viața lor. Cred că acesta este aspectul de fond: lumea vrea să trăiască în pace, să construiască propria familie, poporul său, să aibă o națiune mai deschisă, mai evoluată.

Conform dumneavoastră, este posibilă separarea între religie și state în aceste țări, sau este nevoie de mai mult timp pentru ca să-și formeze mai mult conștiințele?

Pr. Samir Khalil Samir: Va fi nevoie de un pic de timp, dar înaintează, merge înainte. De exemplu, citeam un alt articol al unei femei saudite, care se baza pe un fapt din istorie, adică faptul că Aisha, tânăra soție a lui Mahomed, într-unul din războaiele vestite, mergea pe cămilă și o conducea singură, pentru a-i încuraja pe bărbații din tribul ei în timpul războiului. Și atunci ziarista saudită scria spunând: "tânăra Aisha conducea cămila singură și nu avea nevoie de bărbați, și noi femeile de astăzi, după 14 secole, nu putem să conducem mașina. Dar unde suntem?!".

În fața acestui lucru sunt imami care răspund "dar femeia aceea vrea să reinterpreteze toată religia" și o critică, iar alții care răspund "dar ce greșeli a făcut? Dacă nu sunteți de acord explicați-ne motivul". Deja prin Internet, prin aceste dezbateri continue care sunt deschise tuturor există un drum care se impune în lumea musulmană. Oamenii se întreabă "de ce trebuie să acceptăm toate acestea? Fundamentul pentru toate este egalitatea, Dumnezeu i-a creat pe toți asemănători. De ce nu putem să înaintăm pe această idee", etc. Internetul modifică mentalitățile, apropie oamenii pe unii de alții. Adevărata globalizare nu are loc prin economie, ci prin Internet. Acolo tinerii din America și cei din Yemen se pot apropia și să aibă nu păreri identice, ci păreri apropiate.

Una din provocări, împreună cu problema minorităților, este rolul femeii în țările islamice. Ce perspective există în acest moment?

Pr. Samir Khalil Samir: Există două curente în luptă. Există un curent de femei, susținute și de bărbați, care spun că nu sunt nici superioare nici inferioare bărbaților, ci egali, și nu acceptă că femeia nu poate să facă asta și nu poate să facă ailaltă, pentru că în celelalte țări văd femeile în toate sectoarele vieții, și se întreabă "de ce nu la noi?". Acesta este un curent tot mai puternic.

Apoi există un curent contrar, și mai degrabă religios, conform căruia Dumnezeu a stabilit între bărbat și femeie o diferență de calitate, pentru că așa cum spune Coranul bărbații sunt un grad superior femeilor (wa-fîmâ baynahumâ daragah) pentru că Dumnezeu i-a preferat pe bărbați în locul femeilor. Și femeile răspund da, însă preferința în acest verset este motivată de faptul că bărbatul este cel care întreține familia. Însă acest lucru astăzi nu mai este adevărat, pentru că există femei care întrețin familiile lor. Așadar nu este un fapt legat de natura bărbatului sau a femeii, ci este un fapt socio-cultural.

Și în această linie se schimbă lucrurile, chiar dacă în mod lent, în unele țări. Și nu este îndoială că am văzut-o pe Benazir Bhutto în Pakistan, care era șef de stat, și în alte țări atâtea ministre care sunt femei importante, chiar premiate Nobel cum este în Iran... Există o conștientizare că dacă se dă femeilor libertatea de a acționa, pot să fie chiar superioare bărbaților. Dar nu este ușor, este o luptă care va mai dura câteva decenii.

Care sunt perspectivele acestui "'68 islamic"? În special pentru creștini? De exemplu, patriarhul Naguib îi invită pe catolici să se angajeze în viața publică.

Pr. Samir Khalil Samir: Așa cum spuneam înainte, aceasta este o primăvară în lumea arabă. Ar fi absurd ca să rămână în afară creștinii, pentru că într-adevăr, fără a face apologetică falsă, avem deja toate aceste principii, în litera și în spiritul Evangheliei: cel al deschiderii spre celălalt, al căutării dreptății și păcii, și probabil musulmanul va putea spune același lucru.

Așadar este sigur că acest curent propune o societate care corespunde mai mult criteriilor evanghelice față de societățile precedente. Așadar, bun venit creștinilor! Dacă, având un sprijin așa de puternic de la propria credință, merg împreună cu musulmanii și nu fac o mișcare aparte, dacă luptă pentru o dreptate mai mare, pentru o democrație mai mare, pentru o libertate mai mare, pentru o egalitate mai mare între toți, o egalitate care să nu facă distincție între sexe, rasă sau religie, care să nu-l pună pe cel care crede mai presus de cel care nu crede sau pe musulman mai presus de creștin, atunci vor fi bineveniți!

Acesta este principiul, și pentru că pacea este fundamentul societății civile, și pacea nu există fără dreptate, și dreptatea presupune și faptul de a ști să ierți... toate acestea sunt principii pe care le auzim în fiecare zi în Biserică, principii care au fost repetate și de Suveranii Pontifi, și care sunt valabile și pentru musulmani. Și cred că este o ocazie pentru noua generație - fie ei creștini, musulmani, atei, nu contează - o ocazie pentru a spune: noi luptăm pentru drepturile persoanei umane, și vrem să propunem, cu toții împreună, un proiect de societate nouă. În acest sens, mi se pare, merge această revoluție, această primăvară în lumea arabă.

Deci până la urmă, dumneavoastră priviți în mod pozitiv la ceea ce se întâmplă...

Pr. Samir Khalil Samir: Sunt foarte optimist, optimist cu realism, în sensul că există un punct interogativ: atât timp cât nu există un guvern clar cu o linie precisă care trebuie urmată, atât timp cât nu va fi o organizație identificabilă, nu vom putea fi siguri. Este nevoie de structuri. Pentru moment suntem încă în faza exploziei, a descoperirii. Însă sper că se poate trece rapid la o societate întemeiată pe aceste principii pe care le-am enunțat.

(După Zenit, 24 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat