Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Români de excepție. Gilberta Hobincu: "La noi nu e criză"

În seria "Români de excepție", pe situl www.buzznews.ro a fost publicat la 21 februarie 2011 un interviu cu Gilberta Hobincu, semnat de Raul Chiș. Cu permisiunea autorului, reluăm articolul și pe situl www.ercis.ro, recomandând cititorilor noștri să acceseze situl www.buzznews.ro la pagina www.buzznews.ro/2011/02/21/romani-de-exceptie-gilberta-hobincu-dupa-doi-ani-in-desertul-african-chalbi-la-noi-nu-e-criza, unde pot fi vizualizate mai multe imagini și la sfârșitul căreia este și secțiune de comentarii.

*

"Am ajuns acasă și se plângea toată lumea de criză. Mi-a fost rușine", spune Gilberta Hobincu, după doi ani petrecuți în mijlocul nomazilor din deșertului african Chalbi. Într-o lume a foamei și a naturii oștile, fiecare noua zi este un miracol divin. Atunci, criză are o cu totul altă definiție și alte valențe. Dar și solidaritatea însemna altceva, spune Gilberta, care crede că noi, românii, am uitat să ne bucurăm unii de alții. Pentru curajul ei și pentru deschiderea față de oameni, dar și pentru ideile pe care ni le-a împărtășit, Gilberta Hobincu este pentru BuzzNews Omul Săptămânii.

Raul Chiș: Ai decis să pleci pentru doi ani în Africa să îi ajuți pe săraci. Ai trecut printr-o mare dramă, pentru că am mai cunoscut cazuri de oameni care s-au abandonat în acest fel în mâinile destinului, sau ai plecat din pură filantropie?

Gilberta Hobincu: Eu m-am dus că misionară. În fiecare om se ascunde dorința de a face ceva bun pentru ceilalți. Pe urmă, o prietenă de-a mea foarte bună, lumea spunea că suntem surori, a murit într-un accident de mașină. Am trecut printr-o criză existențială. Mi-am zis că poate o să mor și eu mâine, terminasem germană-franceză, și m-am întrebat ce las după mine. Dacă mă angajez la o companie multinațională poate rămân niște bani într-un sertar, dar nimic mai mult.

Raul Chiș: Cine te-a trimis că misionară în Kenya?

Gilberta Hobincu: Am fost trimisă prin episcopul de Iași, Petru Gherghel, de la Biserica Romano-Catolică, pentru a mă ocupă de un proiect educațional. Pregătirea mea fiind de profesoară, am avut în grijă 24 de grădinițe aflate pe o arie de 20.000 de metri pătrați. Nu lucrasem niciodată în domeniu, nu știam decupa, desena, să fac panouri, dacă desenam un cal și un câine nu ai fi făcut nicio diferență.

Raul Chiș: Așa că ai învățat deodată cu copiii din Africa?

Gilberta Hobincu: Da, le-am arătat pentru prima data ce înseamnă o pensulă de desen, se așteptau să picteze doar cu ea, dar le-am explicat că pentru un desen e nevoie de acuarele. Părinții acelor copii habar n-aveau ce înseamnă educația. Nici o generație nu fusese educată. Într-o familie erau vreo 10 frați și, fiind toți păstori, îi trimiteau pe copii cu animalele. Nu le convenea deloc să îi trimită la școală.

Caniculă, praf și scorpioni

Raul Chiș: Revenim mai târziu la problema educației. Spune-mi te rog în ce condiții ai trăit acolo?

Gilberta Hobincu: Am trăit la granița cu Etiopia, în nordul Kenyei, în deșertul Chalbi, un deșert de piatră, nu ca Sahara. Temperaturile ajungeau până la 40-50 de grade Celsius, dar căldura nu semăna cu cea de la noi. Eu nu rezistam acasă la 35 de grade, dar acolo la 50 de grade curgea apa pe mine fără să mă sufoc, totuși. Era o căldură uscată. Copacii erau foarte rari. Acacia, micii și rarii arbuști, erau mâncați de capre. Unde mergeau nomazii, totul era pustiit. Vântul foarte puternic ridica nori de praf, la fel și caprele și oile. După o călătorie de trei ore ajungeam acasă neagră, de nu mă mai recunoștea nimeni. Mă spălam prin păr și urechi și prosopul rămânea tot negru.

Să îți spun cum te aperi de hienă! Vine hiena spre tine și, dacă ai tăria să sări un pic spre ea, atunci fuge, dar dacă dai să fugi tu de ea, sare pe tine și te-a mâncat de viu. Au fost mâncați trei oameni cât am fost eu acolo pentru că nu au avut sclipirea de moment să atace ei.

Beau apa în care se spăla

Pe urmă, sunt bolile - malaria e printre cele mai periculoase - și lipsa apei. Când plouă, odată în aprilie și odată în octombrie, se formează un fel de bălți. Bucuroși că aveau apă, în baltă se spălau bărbați, femei, deși convenția era să nu se spele nimeni. Se băgau în apă pe ascuns.

Veneau după aceea să își umple bidoanele, să își facă de mâncare, deci în aceeași apa se spălau, pe urmă de acolo beau și animalele și ei făceau și de mâncare. Ceva, de o lipsă de igiena cum n-am mai văzut...

Și apa era neagră și le-am spus: "Nu se poate să beți așa ceva!". Mi-au răspuns: "Mulțumește-i Domnului că ai și apa asta, altă dată stăm și un an de zile fără apă". Clar, de aici veneau tot felul de boli, făceau diaree, se deshidratau complet și vomau. Mai erau animalele - scorpionii și șerpii veninoși. Păstorii dormeau noaptea pe pietre, pe jos, nu erau protejați de nimic. Și-i întrebam cum pot face asta, iar ei îmi răspundeau că spun o rugăciune înainte. Unii erau mușcați și fiind departe de dispensarul pe care l-am construit noi, îi aduceau morți.

Ne anunțau de multe ori și ne rugau să mergem noi cu mașina după păstorii mușcați. Foarte des mergeam. Pentru noi era dificil. Prima reacție, creștinească, era să îi luăm noi, însă și resursele noastre erau limitate. Noi nu am mers acolo doar pentru a transporta bolnavi. Nu ne permiteam costurile, drumurile erau oribile, săream ca niște mingi de baschet cu mașina peste bolovanii deșertului, după aceea ni se rupeau suspensiile, rămâneam și noi în mijlocul deșertului. Oamenilor le vine greu să înțeleagă că nu putem ajuta pe toată lumea.

Fasolea, mâncare de lux

Raul Chiș: Ce diferențe culturale există între europeni și africani?

Gilberta Hobincu: Cei din Kenya se mulțumesc cu strictul necesar. Noi am uitat cum este să trăim cu puțin, vrem mult, tot mai mult. Ei se mulțumeau cu un braț de lemne, să facă un prânz pentru toată familia, se mulțumeau să aibă un bidon de 20 de litri de apă, plus o mâncare - la prânz mâncau porumb amestecat cu câteva boabe de fasole. Fasolea era foarte scumpă și se mulțumeau de multe ori cu porumbul. Închipuiți-vă 10 oameni mâncând un kilogram poate două de porumb. Era foarte bine dacă aveau și asta. Pe când noi, nu ne mai ajunge dacă avem o ciorbă. Vrem și cotletul, dar vrem și tiramisu la desert.

Raul Chiș: Ai revenit în țară. Ce-ți lipsește din ce ai trăit acolo?

Gilberta Hobincu: De când am venit în România, duc foarte tare dorul serilor în care, după o zi de muncă, toată lumea se adună la un loc. E ceea ce noi am pierdut în Europa.

Raul Chiș: Adică lumea nu mai socializează?

Gilberta Hobincu: Da, noi ne-am redus familia la familia elementară - tata, mama și copilul. Acolo, nu! Orice mătușă, sora tatălui, sora mamei era mama mea.

Raul Chiș: Legătura dintre membrii comunității este mult mai strânsă decât aici.

Gilberta Hobincu: Da, absolut.

Raul Chiș: Oamenii se întrunesc, schimbă impresii...

Gilberta Hobincu: ...Dansează la fiecare botez, la fiecare lună plină, fac din orice moment un prilej de bucurie: capra a fătat un mic ieduț, iar se adună și vorbesc și se bucură împreună.

Și seara era apusul imens. Probabil de aceea toată lumea iubește Kenya. Și în lumina aia roșiatică fiecare familie stătea în față casei la un ceai și povesteau.

Raul Chiș: Ce povesteau?

Gilberta Hobincu: Copilul povestește cum s-a purtat ieduțul ziua aia, că parcă a fost mai cuminte și parcă nu am mai fugit după el prin tot deșertul. Și tatăl râde, îl completează, și vine și mama: "Uite ce mâncare bună v-am făcut din puținul pe care îl aveam" și toți stau și organizează ziua următoare, cine unde se duce.

Tot seară se discută, de exemplu, despre întâlnirea cu Mzungu (care însemna cea albă), adică despre mine, care i-a propus tatălui să-și dea unul dintre fii la școală. Nu se consultă cu femeile, femeile nu au drept de decizie, fiind considerate ca niște copii, dar cel puțin îi cheamă pe toți la discuție.

Șiretlicul e că îl trimite la școală pe cel mai prostuț în viziunea lui. Spune că pe unii îi păstrează pentru capre, că aia trebuie să fie isteți. Aia prostuți să se ducă la școală și așa nu sunt în stare să îngrijească caprele. Și vin la școală, și tot repetă clasa și nu se prinde nimica de ei.

Mzungu

Raul Chiș: Cum ai fost percepută în Kenya?

Gilberta Hobincu: Totdeauna ei fac o statuie. Muzungu e bun, albul face caritate, albul ne ajută, albul este bogat. Asta a fost ca un stigmat. M-a durut foarte tare că întotdeauna veneau și îmi cereau bani. Primele 8 luni eu nu m-am simțit acceptată, doar după aceea m-au primit în casă. Au fost opt luni de război cu mine pentru că îmi tot spuneam "Nu vă dau lucruri materiale, am venit pentru altceva. Am niște cunoștințe care pot să ajute comunitatea asta" - așa a și fost: când am plecat de acolo, educatorii mi-au făcut o petrecere și trei dintre ei au studiat mai departe după liceu. Nu știu dacă munca mea a fost eficientă, nu știu dacă se vede chiar acum, dar va da rezultate mai târziu.

Am un caz concret în care am văzut roadele. Era acolo la o grădiniță o fetiță Kadia, foarte isteață la 8 ani de zile. Pentru că mi-a mers vestea că mă lupt pentru educație, au venit niște mame și mi-au spus că fetița respectivă a fost logodită și că logodnicul ei, de 17 ani, a cerut ca acea fetiță să nu mai meargă la școală. El o vroia analfabetă. În Kenya, pentru bărbați femeia educată este un pericol. Îți pune în pericol demnitatea ta de bărbat. Cultura asta încearcă să păstreze: bărbatul e cel mai tare, cel mai bun. Or, tu dacă mergi la școală vei învăța că tu ești egală cu bărbatul și ce cred civilizațiile albe și așa mai departe. Și atunci am mers la tatăl fetiței acasă cu tot cu șeful politic din trib. Am stat de vorbă cred că de vreo trei-patru ori încercând să-l convingem că nu asta e soluția pentru Kadia.

Și, când am mers a patra oară, a zis "Gata, v-o dau. Nu mai veniți pe capul meu, m-am săturat de voi. Luați-o, dar cu o condiție: voi plătiți uniforma, voi plătiți tot, pe mine nu mă interesează". "Doamne, e minunat, bine că ne-ai dat-o", mi-am spus.

O femeie - trei cămile

Raul Chiș: Ce însemna că e logodită? Stătea cu bărbatul?

Gilberta Hobincu: Nu, bărbatul are voie să se căsătorească doar la 30 de ani. Deci trebuie să îl aștepți pe bărbat. La 8 ani, fata e promisă, nu poți să o dai nimănui altcuiva. Și trebuie să plătească pentru fată trei cămile. Deci logodnicul, în timpul asta, încearcă să găsească cămilele, să plătească fata, ca să o poată lua de la părinți.

Raul Chiș: Poate să coste mult?

Gilberta Hobincu: Da, depinde de fată. Dacă face parte dintr-un clan mai bun. Sunt cinci clanuri, fiecare cu reputația lui. Clanul Odola e considerat cel mai prostuț, cel mai sărac și nu era băgat în seamă. Clanul cel mai bun era Yaa Galbo. Toată lumea își dorea o femeie din Iagaldo, însă se plătea mai mult.

Raul Chiș: Cam cât?

Gilberta Hobincu: De la cinci până la șapte cămile, cam așa. Așa era la tribul nostru, Tribul Gabra, care avea vreo 50.000 de oameni. Tribul vecin, cu care mereu eram în conflict, lupte și masacre, avea crescători de vite și atunci dădeau o față pe 10 vite.

Oricum, femeile au un alt statut. În Africa, fetele dacă rămâneau însărcinate înainte de căsătorie erau efectiv expulzate în deșert și nici mama, fratele sau sora nu erau lăsați să le viziteze. Mureau încetul cu încetul.

Caritatea, altfel

Raul Chiș: Ce sentiment ai? Pot fi ajutați acești oameni?

Gilberta Hobincu: În 1960, misionarii care au ajuns acolo le ofereau de mâncare, medicamente, totul. Am ajuns în momentul în care trebuie să trecem la etapa a doua, să facem proiecte și să îi încurajăm să se ajute singuri. Noi nu mai puteam ajuta material.

Ne-am gândit că noi putem face proiecte cum e acesta cu grădiniță. Vin la grădinița, dar nu vin moca, le dăm câte un bol de mâncare, altfel nu pot fi convinși, ei murind altfel acasă de foame. Că mai învăța ceva pe lângă e foarte important. I-am spus părintelui că nu e corect că părinții lor îi trimit la școală doar pentru mâncare și că ar trebui să fie conștienți că școala e altceva, că trebuie să privească mai departe.

Și ne-am gândit să dea fiecare părinte pe luna un euro, o sumă cât de mică, și nu va spun că a trebuit să am vreo cinci ședințe cu părinții să le spun "Vă rog, dați banii, dacă nu îl trimit pe copil acasă". Trebuia să fiu foarte drastică și fermă cu mine însămi, deși mi se rupea sufletul. Și îmi spuneau și educatorii lor "Ești rea, uite, ăla a plecat și copiii nu sunt obișnuiți să mănânce unii fără alții". "Da, am spus, dar altfel părinții o să stea și nu o să dea nimic pentru copilul ăla. Trebuie să înțeleagă ceilalți că trebuie să dea și ei ceva, puțin, să valorizeze lucrurile primite, educația".

Mi s-a spus că în Kenya albii sunt vaci bune de muls. Dând cuiva ceva poți să faci un bine, dar și un mare rău. Poate fi o formă de caritate primitivă doar a da fără a pretinde și celuilalt să se ajute.

Raul Chiș: Caritate poate însemna să îl ajuți pe om să se dezvolte singur, să aibă inițiative, nu?

Gilberta Hobincu: Da, exact. Când am ajuns acolo, eram foarte naivă și bleguță. Venea la mine o mamă cu un prunc și plângea că nu are ce să mănânce și eu mai să plâng cu ea. Și mă duceam în casă și îi dădeam câte ceva. După amiază, mai veneau două femei. Măi, mi-am spus, femeia aia le-a informat pe celelalte mămici că pot să primească de la mine și mi-am spus că în ritmul asta îmi vin o sută de femei pe zi. M-am întrebat unde voi ajunge în ritmul acesta pentru că eu primeam o sumă de bani din România pe care trebuia să o administrez cât se poate de bine ca să supraviețuiesc. Nu asta era soluția. Preotul mă certa de o sută de ori atunci, la început, până când mi-am dat seama. Spuneam un "nu" care mă durea, dar asta era situația.

Noi aveam un rezervor mare de apă, care ajungea poate o jumătate de an. Și a venit la preotul nostru o femeie care urma să nască, cu o găleată, să ceară apă. Și era cât pe ce să-i dea. Iar atunci, preotul s-a întrebat ce va face dacă vor mai veni 10 însărcinate. Și și-a spus că așa cum s-au descurcat până acum, că ei trăiesc acum ca strămoșii lor în urmă cu 2.000 de an, așa se vor descurca și astăzi. Pentru că altfel vor veni încă 20 de alte mame care nasc și vom goli tot rezervorul ăla, și după aceea noi murim pentru că noi, albii, nu știm să supraviețuim acolo fără un pic de apă. Toată noaptea a suferit preotul, a avut insomnii. E parte din munca de acolo.

Raul Chiș: Cum a fost readaptarea în România?

Gilberta Hobincu: Încă mă adaptez, nu mi-am găsit locul. Lucrez la centrul misionar pentru strângerea de fonduri pentru Africa, dar diferența dintre a lucra cu ei, acolo, și munca de birou, unde trebuie să atingi inimile oamenilor să mai facă câte o donație, să mai faci tot felul de proiecte, e destul de mare. Nu sunt un om de birou.

Criza? Ce fel de criză?

Raul Chiș: Ai observat, poate, venind România, lumea se plânge de criză. Justificat?

Gilberta Hobincu: Mi-e rușine de ce spun ei. Am ajuns acasă și se plângea toată lumea. I-am întrebat de o sută de ori: "Vă este cald în casă?". "Da". "Aveți apă?". "Da, avem". "Mâncare aveți?". "Da, avem". Întotdeauna este în casă un orez, niște paste. Păi, atâta e de ajuns. Și probabil criza aceasta economică este o încercare pentru noi, să facem lucrurile și altfel, să le vedem și altfel.

Încerc să vorbesc despre Africa, să privim lucrurile din punctul acesta de vedere, al unei lumi care caută ce avem noi și, probabil, trebuie să găsim echilibrul. Avem ce ne trebuie.

Raul Chiș: E un dezechilibru foarte mare între cum suntem noi, ce avem, ce posibilități avem și ce au alții.

Gilberta Hobincu: Din perspectiva noastră, e un dezechilibru foarte mare. Oamenii ăia aveau o casă, un cortuleț, înăuntru dormeau mama cu copiii și afară, de la 12 ani, era regulă, băieții trebuiau să doarmă cu tații pe pământ. Își puneau pe ei o pânză și dormeau afară. Șerpi, scorpioni, țânțari, când plouă.

Raul Chiș: De ce dormeau afară?

Gilberta Hobincu: Păi nu ai loc, căsuță e mică. Fiind nomazi, trebuie să fie cât mai mică și cât mai ușor de transportat. Faci casă din nuiele, ca să te miști, să fii mobil. Și dormi sub cerul liber. Noi, nimic. Fiecare aproape cu camera lui, adică ai un confort. Televizor eu cred că oricine are, ne zbatem acum pentru laptop, telefon cu cameră. Da, niște aiureli, într-un cuvânt. Spunem că-i criză. Da, discutabil...

Bine, sunt și români care mor. De asta e bine să luăm exemplul africanilor. Nu există nimeni care să moară acolo, la ei. Toată lumea știe de cazul familiei cutare, care e săracă. Din puținul lor, dau și acolo, ajută. E o solidaritate foarte faină.

Lecția de solidaritate

Raul Chiș: La noi funcționează solidaritatea?

Gilberta Hobincu: Din moment ce nu ne mai cunoaștem nici vecinii... Acum am un caz, cunosc un domn, profesor de istorie. I-a murit soția acum trei ani, nimeni nu i-a bătut la ușă, a spus că nu a ieșit din casă de peste un an și jumătate, e foarte bolnav la pat, a plătit pe cineva să îi aducă de mâncare. Deci omul ăla putrezește acolo, moare, habar n-are nimeni.

Raul Chiș: Revenind la problemă solidarității. Cum să ne explicăm că acolo există solidaritatea această fundamentală între oameni și aici, nu?

Gilberta Hobincu: Occidentul și noi am impus modelul asta de solidaritate, la nivelul familiei elementare: eu, soția și copilul.

Raul Chiș: Celula de bază. Restul nu contează.

Gilberta Hobincu: Nu mai contează. Pe când acolo, contează. Și ne ajutam pentru că toți sunt rudele noastre.

Raul Chiș: Tehnologia răspunde la noi în vreun fel pentru lipsa de solidaritate? Poate stăm prea mult pe internet, poate vorbim prea mult la telefon și nu mai avem timp să ne întâlnim față în față.

Gilberta Hobincu: O, da. Eu sufăr. Muncim toată ziua și seara, în loc să petrecem timpul cu alții, să vedem poate au oamenii probleme, poate ne mai dau niște cazuri. Acum tot mai verific câte un mail, tot mai am niște telefoane de dat. Și activitățile astea multe mă izolează de ceilalți. Deci eu nu am cum să aflu ce fac cu adevărat cei din marea mea familie, deși aparent sunt foarte conectată la informații, tot nu știu de cazurile din jurul meu.

Raul Chiș: Îmi scăpa informațiile esențiale. Am impresia că sunt foarte bine informat, că fluxul de informație vine foarte puternic către mine, dar îmi scăpa informația de bază, despre ce face prietenul meu, vecinul și așa mai departe.

Gilberta Hobincu: Exact. Ratăm contactul direct, asta e ideea.

Despre deschidere și bucurii simple

Raul Chiș: Cu ce ai venit mai bogată din Africa?

Gilberta Hobincu: Înainte eram o persoană destul de nemulțumită de ce am, de ce sunt. M-am întors bucuroasă că am unde locui, ce mânca, unde lucra, că am prietene și am atâtea lucruri. După aceea, m-am întors cu mai mare deschidere. Mi-a plăcut asta la ei: de exemplu, la sărbătoarea musulmanilor se invitau și creștini, și păgâni. Veneau cu toții și mâncau la o masă.

Aici, m-am întrebat ultima dată, când a fost Paștele ortodocșilor, de ce nu sunt și eu invitată la masă. Nu știu dacă există legăturile astea între noi. Sau mai există tot felul de prejudecăți: penticostalii sau baptiștii - pocăiții le spunem noi - sunt tratați cu precauție. Pe când africanii nu au nicio treabă - ești om, ești de-al meu, ești clanul meu, poți stă cu mine la masă. M-a deschis spre om această experiență.

Pe urmă, am învățat să îmi fac planuri. Odată, le-am promis câtorva oameni din clan o ieșire în Nairobi, în capitală. Nimeni nu văzuse niciodată ce înseamnă un pom fructifer. Și le-am promis excursia din iunie. Înainte de a pleca, de fiecare dată când ne-am întâlnit până în luna august, când am plecat, povesteam cum o să fie. "Deci, cum o să fie? O să ne urcăm în autobuz, și ce autobuz? Îl luăm de acolo. Și cum o să fie? Va fi lume multă?". Mă întrebau fiecare detaliu și fiecare zi însemna construirea unui scenariu.

Și atunci când am urcat în autobuz, când au văzut pentru prima data copacii aceia imenși - bananieri, mango sau ananas - au rămas cu gurile căscate la propriu. "Ăsta e raiul", spuneau.

Și am rămas în oraș și am mers la restaurant să mâncam. Mergem noi la masă și comandăm ceva, și în jurul nostru roiau bețivii și drogații. Și oamenii mei se întrebau ce lipsuri pot avea cei ce se îmbată și se droghează. Zice unul: "Eu, dacă aș trăi aici, uite așa m-aș trânti pe iarba asta verde și m-aș uita la fructe, cât sunt de frumoase". Auzi la el! Doar s-ar uita la fructe!! Mă face să iubesc natura și să o văd cu alți ochi, cum o vedeau ei.

Habar n-aveau ce sunt cartofii prăjiți și puiul. Mărul - surpriza mea pentru ei - li s-a părut rece și mult prea tare. "Nu mai ușor se mănâncă bananele? Până când termini tu un măr, noi mâncăm 12 banane".

"Și uite la drumul asta de aici. Tu simți? Totul e lin, nu sunt bolovani, nici praf. Mzungu, în ce an o să ajungă și la noi asfaltul?"...

*

Reamintim că mai multe imagini pot fi vizualizate la pagina www.buzznews.ro/2011/02/21/romani-de-exceptie-gilberta-hobincu-dupa-doi-ani-in-desertul-african-chalbi-la-noi-nu-e-criza la sfârșitul căreia este și secțiune de comentarii. Fotografia folosită pe situl nostru a fost utilizată cu permisiunea autorului interviului.


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat