Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă pentru prezentarea Mesajului Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2011

Marți, 22 februarie 2011, în Aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2011 cu tema "Împreună cu Cristos sunteți înmormântați în botez, împreună cu el sunteți și înviați" (cf. Col 2,12).

Au intervenit: Eminența sa cardinalul Robert Sarah, președintele Consiliului Pontifical "Cor Unum"; Monseniorul Giampietro Dal Toso, secretar al Consiliului Pontifical "Cor Unum"; Monseniorul Segundo Tejado Muńoz, subsecretar al aceluiași Consiliu Pontifical și doamna Myriam García Abrisqueta, președintă a Manos Unidas, (Spania).

Publicăm în continuare intervenția cardinalului Robert Sarah.

* * *

"Împreună cu Cristos sunteți înmormântați în botez, împreună cu el sunteți și înviați" (cf. Col 2,12). Aceste cuvinte, adresate de sfântul Paul comunității creștine din Colosse, introduc tema Botezului aleasă de papa Benedict al XVI-lea pentru Mesajul său pentru Postul Mare din anul acesta. Sfântul Părinte îl citează din nou pe Apostolul Neamurilor pentru a sintetiza scopul acestui sacrament: ca "eu să-l cunosc pe el și puterea învierii lui și să fiu cu el în moarte, doar voi ajunge cumva la învierea din morți" (Fil 3,10-11).

La 7 octombrie anul trecut, papa Benedict m-a numit președinte al Cor Unum, dicaster al Sfântului Scaun care are datoria de a prezenta mesajul său pentru Postul Mare. Cum este bine cunoscut, principala misiune a Consiliului nostru Pontifical este aceea de a răspândi cateheza carității și inițiativele caritative concrete ale Sfântului Părinte. Pentru a ne ajuta să înțelegem Mesajul de anul acesta și legătura evidentă dintre Botez și caritate pe care papa Benedict dorește să o sublinieze, dați-mi voie să amintesc trei evenimente din aceste ultime luni care vor permite să percepem mai bine această legătură.

Primul se referă la "formarea inimii", pe care papa o cerea în prima sa enciclică, Deus caritas est (nr. 31a): în noiembrie anul trecut, la sanctuarul marian al Stăpânei Noastre de la Jasna Góra în Cz?stochowa, Polonia, dicasterul nostru a organizat un ciclu de exerciții spirituale pentru responsabilii Caritas și ai altor organisme caritative catolice din Europa, exact cum s-a făcut pentru America și pentru Asia, pentru ca ei să poată fi însoțiți, așa cum ne îndeamnă Sfântul Părinte "la acea întâlnire cu Dumnezeu în Cristos care să trezească în ei iubirea și să deschidă sufletul lor spre celălalt". Pontiful continuă afirmând că această întâlnire cu Cristos, pentru "a-l cunoaște pe el" - obiectiv al Botezului indicat de sfântul Paul - este posibilă printr-o unire intimă în rugăciune, prin sacramente, prin Cuvântul lui Dumnezeu; toate acestea hrănesc credința care, la rândul ei, trezește operele de caritate. Fericita Tereza de Calcutta obișnuia să spună: "Rodul tăcerii este rugăciunea. Rodul rugăciunii este credința. Rodul credinței este iubirea".

Am putea afirma că, în timp ce acest prim eveniment se referă la o dimensiune formativă fundamentală a activității caritative ad intra, celelalte două se concentrează îndeosebi pe natura sa ad extra. Anul acesta, și mai precis la 12 ianuarie, Sfântul Părinte mi-a cerut să merg, în numele lui, în Haiti, la un an după cutremurul devastator care a lovit țara. Cine n-a fost profund lovit de suferințele crude ale surorilor și fraților noștri haitieni? Sute de mii de persoane ucise într-o clipă: copii, părinți, frați, surori, prieteni și chiar preoți, călugări, seminariști care, în teroare și în durere, și-au pierdut viața, atât de îndrăgită de ei cât și de noi. Mii de persoane au fost private de ceea ce avea, încă nesiguri cum să-și construiască un viitor; case, monumente, edificii, și chiar mari construcții religioase, dărâmate; boli și infecții care continuă să devasteze existențe deja foarte încercate.

Numai cu o săptămână în urmă, mă întorceam de la o întâlnire, în Africa, a Fundației Ioan Paul al II-lea pentru Sahel, una din cele două fundații încredințate lui Cor Unum pentru a-i asista pe frații noștri suferinzi, în timp ce cealaltă este Fundația Populorum Progressio care se ocupă de populațiile indigene din America Latină și din Caraibe. Sahel este cea mai săracă regiune de pe planetă, care cuprinde țări cum ar fi Burkina Faso, Niger, Ciad, Senegal și Mali, ai căror locuitori luptă zilnic pentru a combate foamea, epidemiile și sărăcia extremă, trebuind să înfrunte și invazia deșertului Sahara, care înaintează cu pași mari. Așa cum am văzut în atâtea alte țări din lume, atât mizerie conduce la instabilitate politică și economică, punând bazele conflictelor și tensiunilor care produc un cerc vicios interminabil de suferințe, mai ales printre cei care sunt mai vulnerabili.

În Haiti, Sahel, America Latină și Caraibe, precum și în orice alt loc din lume unde a fost necesar un ajutor concret, Biserica Catolică a fost mereu în linia întâi în ajutorul de urgență. De câte ori, în caz de catastrofe, l-am auzit pe Sfântul Părinte făcând apel la intervenția materială a comunității ecleziale și internaționale, fără distincții de crez, rasă sau convingere politică! Numai pentru Haiti, papa a oferit peste două milioane de dolari de ajutoare, care probabil ar putea fi considerate "picături în ocean" dacă sunt comparate cu necesitățile enorme solicitate de reconstrucție, indispensabilă pentru țara devastată. Și în schimb cât de important este pentru surorile noastre și pentru frații noștri suferinzi să știe că papa este aproape de ei! N-ar trebui uitat nici răspunsul, cu adevărat impunător, dat necesităților săracilor, oferit de secole de către organisme caritative catolice, congregații călugărești, mișcări și nenumărate persoane. Într-un ambient mediatic căruia îi place să vorbească numai despre greșelile comise de membrii Bisericii, este necesar să se facă cunoscută caritatea concretă a Bisericii Catolice. Și astăzi lansez un apel să vă însușiți această inițiativă.

Și totuși, deși este important a ne îngriji de necesitățile materiale, ele singure nu ne pot garanta fericire și pace durabile. În fața relelor reale care se întâmplă peste tot în lume - dezastre naturale, boli, foamete, războaie - suntem desigur obligați să găsim soluții pentru a alina concret suferința. Guvernele și organismele supranaționale trebuie să-și desfășoare rolul lor, corupția și structurile de nedreptate trebuie combătute, scandalul abisului care există între cel care "are" și cel care "nu are" trebuie înfruntat; însă Cristos a întemeiat Biserica pentru a da mult mai mult. Atât la nivel mondial cât și personal, diferitele aspecte ale suferinței - boala, singurătatea, dificultățile economice, problemele familiare și, în cele din urmă, cel mai mare dușman al tuturor, care este moartea - cer un răspuns care poate să vină numai din certitudinea de a avea viața veșnică: ca "eu să-l cunosc pe el, puterea învierii lui, comuniunea cu suferințele lui, devenind conform cu moartea lui, sperând să ajung la învierea din morți".

Nu este oare aceasta promisiunea care ne-a fost făcută la Botez? Termenul care în greacă înseamnă botez (baptisma) indică o scufundare sau un plonjon în apele baptismale a celui pe care apostolul Paul îl numește "omul vechi", adică a celui care trăiește după trup (cf. Col 3,9), care există numai pentru el însuși, care se îndepărtează cu aroganță de Creatorul său și își închide ochii în mod egoist în fața necesităților aproapelui său. Nu e vorba de o simplă descriere teologică. Fiecare dintre noi poate să-l înțeleagă cu ușurință pe acest "om vechi" pentru că experimentăm direct în noi efectele naturii sale, rezumate în cele șapte păcate capitale: mândria, zgârcenia, necurăția, invidia, lăcomia, mânia, lenea. Și, ca sfântul Augustin, care cunoștea chiar prea bine aceste impulsuri negative, definite de el "nod încâlcit și încurcat" (Confessiones II, 10.18), și noi, în adâncul inimii noastre, vrem să ne eliberăm de ele: "Te vreau, nevinovăție și dreptate, frumoase și prețioasă de lumini nobile, de sațietate insațiabilă. La tine este mare liniște" (Sfântul Augustin, ibidem).

Botezul este "întâlnirea cu Cristos", scrie papa Benedict în mesajul său, care șterge păcatul strămoșesc moștenit de la primii noștri părinți și ne conferă o nouă natură, permițându-ne să trăim "aceeași atitudine a lui Cristos". Această "creatură nouă" trăiește după modul lui Cristos de simți, prin viața supranaturală pe care o primește în Duhul Sfânt. Sfântul Paul prezintă roadele Duhului lui Dumnezeu care locuiește în noi: iubirea, bucuria, pacea, răbdarea, bunăvoința, bunătatea, fidelitatea, blândețea, stăpânirea de sine (cf. Gal 5,22). În adâncul inimii, nu dorim oare aceste roade în viața noastră, acelea care singure sunt în capabile să ofere remediu durabil oricărei suferințe umane, fie ea personală sau universală?

Această natură nouă, primită la Botez, este izvor din care provin acte specifice de caritate, în folosul surorilor noastre și al fraților noștri: "În Cristos, Dumnezeu s-a revelat ca iubire", scrie papa; postul, pomana și rugăciunea ne ajută să murim pentru natura noastră veche și să deschidem inima noastră ca să primească această nouă natură de iubire față de Dumnezeu și față de aproapele, prima și cea mai mare poruncă din noua Lege, precum și compendiu al întregii Evanghelii (cf. Mt 22,34-40). Sunt deosebit de recunoscător pentru prezența aici, astăzi, a doamnei Myriam García Abrisqueta, care va ilustra cum sunt trăite toate acestea în mod concret în cadrul uneia din cele mai mari organizații caritative catolice spaniole, Manos Unidas.

Dați-mi voie să închei subliniind trei elemente ale marelui dar pe care papa Benedict îl oferă Bisericii pentru acest Post Mare - la nivel atât individual cât și comunitar - o "busolă" pentru a reînsufleți viața supranaturală care ne-a fost dăruită la Botez:

1. Înainte de toate, Sfântul Părinte fixează întâlniri concrete cu evenimente și persoane specifice în cursul celor cinci duminici din Postul Mare, propunându-ne Cuvântul lui Dumnezeu care este proclamat în acele ocazii. Făcând astfel, dorește să ne facă să experimentăm o întâlnire personală cu Cristos, răspuns la dorințele cele mai profunde ale persoanei umane și ale lumii. Cât de oportun ar fi să ne oprim asupra acestor texte din Scriptură - personal sau comunitar - și să ne acordăm, în timpul acestor patruzeci de zile, să contemplăm cuvântul lui Dumnezeu și să acționăm în consecință!

2. În al doilea rând, întâlnirea cu Cristos, în cuvântul său și în sacramente, se manifestă în opere concrete de milostivire. Și în acest sens, parohiile, comunitățile, organismele noastre educative și de alt gen, precum și fiecare dintre noi, la nivel personal, avem posibilitatea, în acest timp propice, cu ajutorul harului lui Dumnezeu, să schimbăm perspectiva inimii noastre de la o dimensiune egoistă la aceea a iubirii față de aproapele aflat în nevoie. De aici, un impuls pentru Campaniile din Postul Mare, pe care Conferințele Episcopale din lume sunt chemate să le organizeze.

3. În al treilea rând, papa ne propune perioada Postului Mare ca un "parcurs" sau un "drum", un moment pentru a face să rodească sămânța plantată cu Botezul care, ne spune el, oglindește întreaga existență a oricărei ființe umane, trăită între învierea lui Cristos și aceea a fiecăruia dintre noi. Această ofertă supremă de comuniune cu Dumnezeu în veșnicie dă formă vieții prezente, atât la nivel social cât și individual. Primim o anticipare a ei în timpul veghii pascale, când auzim proclamându-se că "lumina Regelui veșnic a învins întunericul lumii" (Preconiul Pascal).

Dragi prieteni: Dumnezeu ne-a destinat la iubire! Pentru aceasta trebuie să hrănim puterea darului vieții divine în noi, care ne-a fost oferit odată cu Botezul. Este acolo la îndemână! Iată aventura pe care ne-o propune papa Benedict pentru acest Post Mare. La Pa?te, când vom aduna ceea ce am semănat, "omul vechi" care este în noi se va prăbuși. În felul acesta, prin harul divin, vom putea să ne ridicăm și să devenim creaturi noi. Invitația papală nu este utopie! Permiteți-mi să închei cu un citat emoționant dintr-un compatriot al meu, sfântul Ciprian de Cartagina, primul episcop african care a primit coroana martiriului, supremă și irevocabilă dăruire a vieții din iubire față de dușman. El adesea definea în felul acesta parcursul de convertire:

"Când în zăceam ca într-o noapte întunecată", scria el la câteva luni după Botez, "îmi apărea extrem de dificil și obositor să fac ceea ce îmi propunea milostivirea lui Dumnezeu... Eram legat de foarte multele greșeli din viața mea trecută, și nu credeam că mă pot elibera de ele, atât de mult însoțeam viciile și favorizam dorințele mele rele... Însă după aceea, cu ajutorul apei regeneratoare, a fost spălată mizeria din viața mea precedentă; o lumină suverană s-a răspândit în inima mea; o a doua naștere m-a restaurat într-o ființă complet nouă. În mod minunat a început atunci să se risipească orice îndoială... Înțelegeam clar că era pământesc ceea ce înainte trăia în mine, în sclavia viciilor trupului, și în schimb era divin și ceresc ceea ce Duhul Sfânt generase de acum în mine" (Către Donatus, 3-4).

Vă mulțumesc.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat