Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Forța profetică a Doctrinei Sociale a Bisericii

Publicăm în continuare editorialul lui Claudio Gentili, scris cu ocazia aniversării a 20 de ani ai revistei "La Società" (www.fondazionetoniolo.it/lasocieta), revistă de studii și documentare a Fundației Toniolo despre Doctrina Socială a Bisericii. Editorialul examinează evoluția reflecției despre Doctrina Socială a Bisericii de la Laborem exercens la Caritas in veritate.

* * *

Revista noastră împlinește douăzeci de ani. Înainte de toate doresc să îndrept un gând respectuos și recunoscător celui care a făcut-o să apară și celui care i-a permis să persevereze cu fidelitate pe urmele Magisteriului Bisericii în slujba răspândirii și aprofundării culturale și practice a Doctrinei sociale. În primul rând Mons. Mario Toso, Secretar al Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii, între creatorii revistei împreună cu Mons. Giampaolo Crepaldi, astăzi Episcop de Trieste și pr. Adriano Vincenzi, Președinte al Fundației Toniolo, editorul nostru. Dar această mulțumire este îndreptată spre toți cei care au iubit Revista noastră, începând de la primul director, Sandro Fontana, spre toți colaboratorii din redacție, spre asociațiile catolice care au crezut în funcția formativă a Revistei noastre, spre responsabilii grupurilor de DSC, spre toți cititorii.

Revista noastră se năștea în anul 1991. În același an în care Fericitul Ioan Paul al II-lea promulga enciclica socială Centesimus annus. Erau anii în care Doctrina socială ieșea din nou în evidență după o letargie de aproape douăzeci de ani. Așa cum se știe, la sfârșitul anilor '60, o parte relevantă a teologiei catolice a cântat de profundis Doctrinei sociale considerând-o o ideologie a celei de-a treia căi depășită și inaplicabilă și chemându-i pe creștini la o alegere a terenului între capitalism și socialism. Discursul de la Puebla din anul 1979, în cadrul celei de-a doua Adunări a episcopatului latino-american, Discursul adresat Episcopatului italian din anul 1985 la Loreto, cuvintele puternice din cele trei enciclice sociale, Laborem exercens (1981), Sollicitudo rei socialis (1987) și Centesimus annus (1991), numeroase discursuri ținute la toate latitudinile au făcut din Ioan Paul al II-lea Papa redescoperirii Doctrinei Sociale a Bisericii (DSC).

Și nu numai al unei DSC proclamate, ci al unei DSC în acțiune în marile transformări sociale care au străbătut ultimele decenii: de la sfârșitul războiului rece, la prăbușirea comunismului sovietic, de la dinamismul Bisericii latino-americane, la afirmarea libertății religioase, la dialogul interreligios, la mea culpa jubiliar, la extraordinarele zile ale tineretului, la apărarea de neclintit a drepturilor negate ale săracilor din lume. Revista noastră nu se poate înțelege fără Magisteriul social al lui Ioan Paul al II-lea și fără cel extraordinar de coerent cu primul al lui Benedict al XVI-lea. Așa cum a amintit de mai multe ori în articolele sale iluminante Mons. Toso, modul nostru de a aborda Doctrina socială este străin de orice reducționism ideologic și se întemeiază pe identificarea clară a DSC ca teologie morală cu o puternică ancorare trinitară.

Există un triptic trinitar, care în reflecția magisterială a Papei polonez, ni se pare cu adevărat întemeietoare. E vorba despre cele trei enciclice - de citit în armonie - Redemptor hominis (dedicată Fiului), Dives in misericordia (dedicată Tatălui) și Dominum et Vivificantem (dedicată Duhului Sfânt). Și există un triptic social care depinde direct de această reflecție teologică: Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis și Centesimus annus.

Gândirea modernă a pierdut legătura subiect-persoană și se frământă cu zel în jurul temei compoziției eu-noi, individ-societate. Ioan Paul al II-lea explică faptul că omul nu poate renunța să fie el însuși (adevărul identității) și nu poate să fie el însuși singur (adevărul relației). Apartenența la familia oamenilor, prin medierea familiei parentale duce în mod inevitabil la recunoașterea legăturii indestructibile care leagă orice persoană cu Dumnezeu, în momentul în care Cristos "îl dezvăluie omului pe om" (Gaudium et spes, nr. 22). Toate problematicile sociale așa de îndrăgite de "Papa muncitor", de la muncă la piață, de la dreptatea socială la pace, de la drepturile persoanei la libertatea religioasă, la globalizare, la raportul nedrept Nord și Sud din lume, stau înlăuntrul tripticului enciclicelor trinitare și se bazează pe reflecția despre experiența elementară.

Treimea este luată ca esențial punct de referință pentru punerea persoanei (creată ca bărbat și femeie) ca subiect în mod constitutiv în comuniune. Celebrele Cateheze despre corp ale lui Ioan Paul al II-lea exprimă cu eficacitate singulară primul nucleu al experienței umane elementare. Corpul prin masculinitatea și feminitatea sa "vizibilă" face vizibil ceea ce este invizibil: spiritualul și divinul. A cerceta omul pornind de la afirmația că trupul este sacrament al întregii persoane face credibilă posibilitatea unei noi centralități a omului împotriva pretenției gândirii slabe a sfârșitului subiectului. Tocmai corpul, ca sacrament al întregii persoane, îi revelează ireductibilitatea ultimă și radicală. În gândirea Papei, teocentrismul, cristocentrismul și antropocentrismul strau împreună.

Fil rouge care leagă numerele revistei care s-au succedat din 1991 până astăzi este fără îndoială magisteriul lui Ioan Paul al II-lea și cel al lui Benedict al XVI-lea. Două enciclice se poate spune că ritmează reflecția din "La Società", Laborem exercens și Caritas in veritate din 2009. Aceste două enciclice sunt legate de o idee de fond: percepția că problema socială a devenit în mod radical problemă antropologică și trait d'union între aceste două enciclice este Evangelium vitae. De fapt, deschiderea la viață este inima dezvoltării umane integrale și așa-numitele valori "nenegociabile" se află în ADN-ul naturii umane. Viața, familia, libertatea religioasă și educativă sunt fondatoare ale umanului. Fără etica vieții este iluzorie etica socială. Drepturile la muncă, la casă, la sănătate, pacea, dreptatea socială, păstrarea creației provin din primirea vieții. În afară de aniversarea a douăzeci de ani ai Revistei noastre, anul acesta se împlinesc 30 de ani ai enciclicei Laborem exercens din 1981, dedicată temei muncii umane. Ioan Paul al II-lea, cu un stil care înaintează prin cercuri concentrice, privește la om, pus în centrul conflictelor sociale din timpul prezent, valorizându-l în legătura inimă cu munca. "Munca umană este cheia esențială a întregii probleme sociale" (nr. 3).

Reflecția despre munca omului ne amintește că Biblia se deschide cu Dumnezeu care lucrează: "La început Dumnezeu a creat cerul și pământul" (Gen 1,1) și care îl creează pe om după imaginea lui. Prin muncă omul se realizează pe sine însuși, pentru că munca, pentru a fi pe deplin adevărată, trebuie să ne vorbească despre om și despre demnitatea lui, dar și despre Dumnezeu. Despre un Dumnezeu care lucrează șase zile și în ziua a șaptea face sărbătoare și se bucură, văzând frumoasă opera mâinilor sale (Gen 2,2), despre un Dumnezeu care s-a identificat timp de aproape treizeci de ani din viața sa pământească în munca de tâmplar din Nazaret (Mc 6,3), despre un Dumnezeu care a răscumpărat munca și i-a chemat pe discipolii săi să-l urmeze în timp ce erau la muncă, invitându-i să devină pescari de oameni (Lc 5,10).

Există o teoretică axă care, în pofida diferențelor, merge de la Locke, unul din părinții culturii liberale, până la Marx care i-a fost criticul cel mai radical, trecând prin analizele puternice ale lui Hegel. Acești autori sunt pietrele de hotar ale erei întronării muncii, care devine fundament al definiției umanului și al destinului său istoric. Iată, absolutizarea prometeică a muncii a mortificat profilul subiectiv al omului care muncește. Și răspunsul la această absolutizare este proprium-ul enciclicei Laborem exercens: tema primatului omului asupra muncii.

În muncă se rezumă cele trei probleme cruciale ale timpului nostru: problema socială, cea ecologică și cea antropologică. Și totuși se simte un deficit de reflecție teologică și antropologică asupra muncii. Par să prevaleze, în practica concretă a creștinilor care dau atenție temei muncii, instanțe de tip asistențial sau revendicativ și este carent discernământul sociale cu privire la res novae care se referă la muncă și la muncitori.

Cu toții ne amintim de cartea lui M.-D. Chenu "Pentru o teologie a muncii". Este de dorit ca teologia să se întrebe din nou cu privire la muncă. Într-un scenariu complet diferit de cel pe care îl avea în față celebrul dominican. În criza ideologiei care era în fruntea unei viziuni puternice despre muncă, a dobândit centralitate problema ecologică, în dublul său versant al limitei resurselor și al proceselor de poluare. Dar încă n-a fost suficient de tematizată problema ecologiei sociale a muncii. Criza conceptului de homo faber a dat afară ideea de muncă totalizantă și exclusivă, lăsând loc unei idei despre muncă de care nu este străină sărbătoarea și care este integrată cu celelalte dimensiuni ale vieții (îngrijirea de sine, creșterea culturală, relațiile, paternitatea).

Laborem exercens ne învață că munca este vocație, răspuns la chemarea lui Dumnezeu de a transforma pământul, de a sluji viața. Și ne învață că ea, în virtutea păcatului strămoșesc, este marcată de un raport dificil cu timpul, cu banul, cu celălalt om. Poate să devină înstrăinătoare și să înlocuiască viața și ritmurile ei, împiedicându-le părinților prezența în educația copiilor sau împiedicând o viață senină. Deci munca este bucurie, dar și frustrare, relație fraternă și cooperatoare dar și exploatare.

Munca nu o aduce barza ci este legată de activitatea economică și de spiritul întreprinzător, dar și de spiritul cooperator și social. Pentru a educa la muncă trebuie avut clar caracterul antropologic al pieței și al întreprinderii ca expresii ale libertății de inițiativă a omului.

Percepem cu îngrijorare dificultățile celui care nu reușește să găsească de lucru și drama celui care pierde locul de muncă în special în această gravă situație de criză economică. Pentru Biserică și pentru creștini șomajul nu este niciodată un fapt fiziologic, ci o provocare care ne interpelează și ne cheamă să ne amintim mereu de primatul muncii asupra capitalului și în același timp (tocmai pentru că munca nu o aduce barza) să construim o societate în care să crească spiritul întreprinzător și acest spirit să aibă mereu o ancorare etică trainică.

Alături de tema muncii Revista noastră a dedicat atenție constantă temei familiei, adesea subevaluată de cel care se ocupă de teme sociale. Există o relație foarte strânsă între familie, muncă și tineri. "Atunci și lipsa locului de muncă - a afirmat Benedict al XVI-lea la 12 octombrie 2007 cu ocazia Centenarului Săptămânilor Sociale - nu permite tinerilor să-și construiască o familie, dezvoltarea autentică și completă a societății este în mod serios compromisă".

Familia este unul din principalii factori de soliditate a trăirii noastre civile. Familia este tradiție, relație cu trecutul, transmitere de binecuvântări. Familia "ecologică", pe care Constituția noastră (a Italiei, n.t.) la art. 29 o recunoaște ca "societate naturală întemeiată pe căsătorie", garantează solidaritatea intergenerațională și atenția față de cei mai mici, față de cei mai slabi, față de bătrâni.

Există două fenomene care amenință familia. Primul este criza educativă, cu părinți-prieteni și profesori-socializatori care uită că educația este mereu întâlnirea dintre o autoritate și o libertate și că a educa înseamnă a introduce în realitate. Al doilea este cel pe care cardinalul Bagnasco l-a definit "sinucidere demografică". Peste 50% din familii astăzi sunt fără copii și, printre cele care au copii, peste jumătate se opresc la un singur copil. Veșnic citată în programele politice ale tuturor partidelor, familia este la actul practic obiect al unei neatenții incomprehensibile. Familia nu are nevoie de asistență, ci, asemenea ansamblului sistemului economic, de politici și de investiții îndrăznețe și durabile pentru creștere. Și aici ajungem la anii cei mai recenți, ritmați de ultima enciclică socială care are un caracter de rezumat și reevocativ al temelor problemelor sociale.

Caritas in veritate, de fapt, este în marea tradiție deschisă de Rerum novarum a lui Leon al XIII-lea (1891) care s-a ocupat de problema muncitorilor, din Quadragesimo anno a lui Pius al XI-lea (1931) care reflecta asupra marii crize financiare din 1929, din Mater et magistra a lui Ioan al XXIII-lea (1961), care anul acesta împlinește 50 de ani, și care reacționa la războiul rece și la conflictul dintre blocurile din est și din vest, din Populorum progressio a lui Paul al VI-lea (1967) care trata despre marea temă a Lumii a Treia și despre dreptatea socială planetară, din Centesimus annus a lui Ioan Paul al II-lea (1991) care punea întrebări în fața căderii zidului din Berlin în anul 1989.

Pentru a înțelege noutatea lui Rerum novarum a fost nevoie de zece ani. Tot atâția vor fi necesari pentru a înțelege noutățile acestei enciclice căreia revista noastră i-a dedicat și va continuă să-i dedice atenție și reflecție. Așa cum am avut ocazia de a afirma, această enciclică, asemenea lui Laborem exercens și asemenea lui Centesimus annus are o puternică ancorare trinitară. Papa Benedict vorbește cu simplitate despre Dumnezeu și întemeiază teologic și trinitar toată cercetarea Doctrinei sociale: fără Dumnezeu nu știm nici cine suntem nici încotro mergem. Noi îl iubim pe Cristos și pentru aceasta îi iubim pe săraci, nu-i înlocuim pe săraci cu Cristos.

Tema oricărei enciclice sociale este locul lui Dumnezeu în lume. Cu Caritas in veritate a lui Benedict al XVI-lea, Doctrina socială a Bisericii face un pas înainte pe drumul dificil al istoriei. Enciclica răspunde la o tentație a timpului nostru. Deoarece creștinii sunt simpatici atunci când fac voluntariat și se ocupă de cei săraci și sunt antipatici atunci când vorbesc despre familia naturală, divorț, avort, eutanazie, celule staminale, clonare, atunci - am putea fi tentați să concludem "este mai bine să ne mulțumim să facem caritate fără a vorbi despre adevăr".

Este tentația unui soi de "moratoriu despre adevăr" în timpul relativismului, făcând din creștinism o filantropie. Este o tentație care se află și în mulți așa-numiți "catolici adulți" care pun în surdină ideile de fond ale Doctrinei sociale pentru a nu trata teme sensibile din punct de vedere etic și să nu fie în dezacord cu gândirea scientistă dominantă. Fără forța carității (înțeleasă nu ca asistență, ci ca iubire) și fără lumina adevărului creștin, omul nu este capabil să fie un întreg, își pierde propriile bucăți, se descompune.

Valoarea enciclicei Caritas in veritate se află în depășirea (deja demarată cu Evangelium vitae a lui Ioan Paul al II-lea) separării temelor despre viață și despre familie de cele despre dreptatea socială și despre pace, și în afirmarea clară că astăzi "problema socială este o problemă antropologică". Și asupra acestor teme, în douăzeci de ani Revista noastră a dezvoltat cu coerență un discernământ social atent, fără a ceda în fața modelor și mai ales fără a renunța la ancorarea trainică într-o viziune spirituală și nu ideologică, a Doctrinei sociale. Toată enciclica poate să fie recitită în lumina faimosului paragraf 22 din Gaudium et spes: numai Isus Cristos îl dezvăluie pe deplin omului pe om și îi permite să "rămână întreg", ca un tot.

Noi creștinii știm că nu este posibil a construi o societate perfectă. O societate în mod definitiv mântuită în cadrul istoriei nu există. Și acest lucru are de-a face cu păcatul strămoșesc. Ideea de progres se naște cu creștinismul. Însă ideea unei mântuiri colective și programabile nu este creștină și aparține acelor vise ideologice care în numele dreptății și al societății perfecte închid în lagăre sau deportează în Siberia. Vise care au străbătut istoria doctrinelor politice și a mesianismelor ideologice de la Gioacchino da Fiore la Rousseau, de la Marx la Lenin, de la Mao la Che Guevara. Vise care s-au dovedit speranțe zadarnice și au lăsat loc dezamăgirii.

Desigur, creștinul nu este omul acceptării nedreptății și Revista noastră nu a abandonat niciodată atenția constantă față de temele sociale care în schimb adesea sunt neglijate în omiletică și în pastorație. A schimba lumea înseamnă a le lua oamenilor temerile lor, a reduce agresivitățile, a da o patrie în care să se simtă siguri, tuturor dar mai ales copiilor, străinilor, muribunzilor, bolnavilor, a reduce prăpastia dintre Nordul și Sudul lumii.

Tocmai pentru aceasta grupurile DSC născute în peste 40 de dieceze italiene și care se vor întâlni împreună în septembrie la Verona cu ocazia primului "Festival național al DSC", în timp ce se angajează să întrupeze Evanghelia în miezul realității sociale cu spirit laic și fără integralisme, au o mare nevoie să se alimenteze pe planul teologic de la izvoarele gândirii sociale. Numai cel care are baze teologice și spirituale solide poate în mod laic să pună în practică Doctrina socială.

A pune căluș Doctrinei Sociale a Bisericii ar fi un gest împotriva săracilor și împotriva istoriei. Cine denunță "amestecurile" Bisericii în viața publică (gândindu-se la intervențiile Magisteriului atunci când sunt în joc valorile vieții, persoanei, binelui comun) ar trebui să-și amintească de faptul că - admis și neacordat că ar fi vorba de "amestecuri" - e vorba de "amestecuri umanitare", adică de intervenții care au ca scop protejarea demnității persoanelor imagine a lui Dumnezeu de orice instrumentalizare și de orice exploatare.

Biserica, atunci când vestește Evanghelia și exigențele sale sociale, devine apărătoare a ecologiei umane, protejează ambientul uman de orice fel de poluare care îi amenință demnitatea. Fiecare om este pentru noi o istorie sacră.

Nu poate exista acțiune socială eficace fără gândire socială solidă. Cele mai bune pagini din istoria mișcării catolice au fost scrise de bărbați și femei care știau să conjuge caritatea (acțiunea) și adevărul (gândirea). Astăzi asistăm la o gravă slăbiciune a gândirii. Chiar și în asociațiile noastre. Și lumea suferă datorită lipsei de gândire.

Dacă dezmierdarea este unitatea de măsură a recunoașterii persoanei, putem defini doctrina socială a Bisericii ca dezmierdarea lui Dumnezeu la adresa lumii. Doctrina socială a Bisericii privește cerul și îmbrățișează pământul. Evanghelia generează solidaritate, însă Biserica nu este crucea roșie. Catolicii nu se limitează la slujirea carității. Prezența socială este sare ("în lume") și lumină ("dar nu din lume"). Dacă noi catolicii cunoaștem numai cuvintele lumii ("îngenuncheați în fața lumii" așa cum scria ultimul Maritain în "?ăranul din Garonna") vom fi omologați și irelevanți. Fără primatul vieții spirituale nu există prezență socială. O nouă prezență a catolicilor în viața socială și politică nu se improvizează, ci se pregătește lent într-un drum de formare interioară, spirituală și socială.

Uneori în acești douăzeci de ani ne-am întrebat sau am fost întrebați dacă avea sens o revistă ca a noastră sau dacă nu era mai bine să ne aruncăm în acțiune fără a zăbovi în citirea lucrărilor complexe și aprofundate despre Doctrina socială. În fața acestei tentații activiste care nu a abandonat niciodată cultura multor catolici angajați în voluntariat, răspunsul nostru a fost mereu univoc. În parohii, în oratorii, în grupurile de voluntariat, în asociații și în mișcări există carență de formare la gândirea socială și Revista noastră nu și-a pierdut deloc valoarea. Lumea suferă astăzi datorită lipsei de gândire. Și chiar printre catolicii mai angajați nu este rar să ne întâlnim cu persoane care nu au citit niciodată nimic din Părinții Bisericii și din gânditorii catolici moderni (de la Maritain la Mounier, de la Guardini la De Lubac, de la Congar la Balthasar). Cu acel quaerere Deum a lor, călugării benedictini au făcut cultură. Este un mesaj care este valabil și pentru noi și pentru timpul nostru și care ne invită la seriozitatea și la truda studiului și a discernământului. Un studiu și un discernământ care este obositor dar ajută să ieșim din moralismul politic și este un antidot foarte bun pentru cel care nu vrea să devin spectator al emisiunii "Grande Fratello" ("Big Brother", emisiune difuzată și în România, n.t.) sau un suporter nădușit al emisiunii "Anno Zero" (e vorba de o emisiune de aprofundare politică pe postul de televiziune Rai Due, care a început în anul 2006, n.t.).

Doctrina socială a Bisericii constituie astăzi o răscruce ideală, o agora, un punct de întâlnire și confruntare nu numai pentru creștini, ci pentru cei care cred în binele comun și îl urmăresc. Nu e vorba numai de a învăța și a preda gândirea Bisericii, cât mai ales de a educa la o metodă de gândire, la o atitudine de viață, la o capacitate de "discernământ social", la o exercitare responsabilă a cetățeniei. Doctrina socială a Bisericii nu este o gândire care exclude, ci una care deschide spre alții, conduce și susține pe creștini și comunitățile în căutarea binelui comun.

(După Zenit, 17 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat