Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Celibatul sacerdotal în învățătura pontifilor (VI)

Benedict al XVI-lea și "Sacramentum caritatis"

Dintr-o conferință ținută la Ars de cardinalul prefect al Congregației pentru Cler, publicăm partea referitoare la papa Ratzinger.

De Mauro Piacenza

Ultimul pontif, pe care îl examinăm, este cel care ne conduce acum, Benedict al XVI-lea, al cărui magisteriu inițial despre celibatul sacerdotal nu lasă nici o îndoială, fie cu privire la validitatea perenă a normei disciplinare, fie, mai ales și antecedent, cu privire la fundamentul său teologic și îndeosebi cristologico-euharistic.

În mod deosebit, papa a dedicat temei celibatului un întreg număr din exortația apostolică post-sinodală Sacramentum caritatis, din 22 februarie 2007. În el citim: "Părinții sinodali au voit să sublinieze că preoția ministerială cere, prin Hirotonire, configurarea deplină cu Cristos. Chiar respectând practica și tradiția orientală diferită, este necesar să reafirmăm sensul profund al celibatului preoțesc, considerat pe bună dreptate o bogăție inestimabilă și confirmat și de practica orientală de a alege Episcopii numai dintre cei care trăiesc în celibat și care ține la mare cinste alegerea celibatului făcută de numeroși preoți. De fapt, în această alegere a preotului găsesc o exprimare specială dăruirea care îl conformează cu Cristos și oferirea exclusivă de sine pentru Împărăția lui Dumnezeu. Faptul că însuși Cristos, preot în veci, a trăit misiunea sa până la sacrificiul crucii în starea de feciorie, constituie punctul sigur de referință pentru a înțelege sensul tradiției Bisericii latine în această privință. De aceea, nu este suficient a înțelege celibatul preoțesc în termeni pur funcționali. În realitate, el reprezintă o conformare specială la stilul de viață al lui Cristos însuși. Această alegere este înainte de toate nupțială, este identificare cu inima lui Cristos Mirele care își dă viața pentru Mireasa sa. În unitate cu marea tradiție orientală, cu Conciliul al II-lea din Vatican și cu Suveranii Pontifi predecesori ai mei, reafirm frumusețea și importanța unei vieți preoțești trăită în celibat, ca semn expresiv al dăruirii totale și exclusive lui Cristos, Bisericii și Împărăției lui Dumnezeu și, deci, îi confirm obligativitatea pentru tradiția latină. Celibatul preoțesc trăit cu maturitate, bucurie și dăruire este o binecuvântare foarte mare pentru Biserică și pentru societatea însăși" (nr. 24). Cum este ușor de observat, exortația apostolică Sacramentum caritatis înmulțește invitațiile pentru ca preotul să trăiască în oferirea de sine însuși, până la sacrificiul crucii, pentru o dăruire totală și exclusivă lui Cristos.

Deosebit de relevantă este legătura, pe care exortația apostolică o reafirmă, dintre celibat și Euharistie; dacă această teologie a magisteriului va fi receptată în mod autentic și aplicată realmente în Biserică, viitorul celibatului va fi luminos și rodnic, pentru că va fi un viitor de libertate și de sfințenie sacerdotală. Astfel am putea vorbi nu numai de "natura nupțială" a celibatului, ci despre "natura euharistică" a lui, care derivă din oferirea de sine însuși pe care Cristos o face veșnic Bisericii, și care se reflectă în mod evident în viața preoților.

Ei sunt chemați să reprezinte, în existența lor, sacrificiul lui Cristos, la care au fost asimilați în virtutea hirotonirii sacerdotale.

Din natura euharistică a celibatului derivă toate posibilele dezvoltări teologice, care îl pun pe preot în fața propriei funcții fundamentale: celebrarea sfintei Liturghii, în care cuvintele: "Acesta este trupul meu" și "Acesta este sângele meu" nu determină numai efectul sacramental propriu lor, ci, progresiv și real, trebuie să modeleze oferirea vieții sacerdotale însăși. Preotul celibatar este astfel asociat personal și public la Isus Cristos. Îl face realmente prezent, devenind el însuși victimă, în ceea ce Benedict al XVI-lea numește: "Logica euharistică a existenței creștine".

Cu cât se va recupera mai mult, în viața Bisericii, centralitatea Euharistiei, celebrată cu vrednicie și adorată constant, cu atât va fi mai mare fidelitatea față de celibat, înțelegerea valorii sale inestimabile și, permiteți-mi, înflorirea de vocații sfinte la slujirea preoțească.

În discursul cu ocazia audienței acordate Curiei Romane pentru prezentarea urărilor de Crăciun, la 22 decembrie 2006, Benedict al XVI-lea afirma iarăși: "Adevăratul fundament al celibatului poate să fie cuprins numai în fraza: «Dominus pars mea - Tu, Doamne, ești pământul meu». Poate să fie numai teocentric. Nu poate să însemne a rămâne lipsiți de iubire, ci trebuie să însemne a se lăsa cuprins de pasiunea pentru Dumnezeu și a învăța după aceea, grație faptului de a sta cu El mai intim, slujirea chiar și a oamenilor. Celibatul trebuie să fie o formă de viață, care numai pornind de la Dumnezeu are un sens. A sprijini viața pe El, renunțând la căsătorie și la familie, înseamnă că eu îl primesc și îl experimentez pe Dumnezeu ca realitate și de aceea pot să-l duc oamenilor".

Numai experiența "moștenirii", care este Domnul pentru fiecare existență sacerdotală, face eficace acea mărturie de credință care este celibatul. Așa cum a reafirmat același Benedict al XVI-lea în discursul adresat participanților la adunarea plenară a Congregației pentru Cler, la 16 martie 2009, el este: "Apostolica vivendi forma (...) participare la o viață nouă înțeleasă în mod spiritual, la acel nou stil de viață care a fost inaugurat de Domnului Isus și a fost însușit de Apostoli".

Anul Sfintei Preoții încheiat recent a avut diferite intervenții ale Sfântului Părinte pe tema preoției, îndeosebi în catehezele de miercuri, dedicate celor tria munera, și în cele cu ocazia inaugurării și a închiderii Anului Sfintei Preoții și a datelor legate de sfântul Ioan Maria Vianney. Deosebit de relevant a fost dialogul Papei cu preoții, în timpul marii veghi de închidere a Anului Sfintei Preoții, când, întrebat despre semnificația celibatului și despre trudele, care se întâlnesc pentru a-l trăi în cultura contemporană, el a răspuns, pornind de la centralitatea celebrării euharistice zilnice în viața preotului, că, acționând in persona Christi, vorbește în "Eu-l" lui Cristos, devenind realizare a rămânerii în timp a unicității preoției Sale, adăugând: "Această unificare a «eu-lui» său cu al nostru implică faptul că suntem «trași» și în realitatea sa de Înviat, mergem înainte spre viața deplină a învierii (...) În acest sens, celibatul este o anticipare. Transcendem timpul acesta și mergem înainte, și astfel ne «tragem» pe noi înșine și timpul nostru spre lumea învierii, spre noutatea lui Cristos, spre viața nouă și adevărată".

Astfel este stabilită, de magisteriul lui Benedict al XVI-lea, relația intimă dintre dimensiunea euharistică-originală și dimensiunea escatologică anticipată și realizată a celibatului sacerdotal. Depășind dintr-o lovitură orice reducție funcționalistă a slujirii, papa îl resituează în cadrul teologic amplu și înalt, îl luminează scoțându-i în evidență relația constitutivă cu Biserica și îi valorizează cu putere toată forța misionară care derivă tocmai din acel "mai mult" spre împărăție pe care celibatul îl realizează. Tot în circumstanța aceea, cu îndrăzneală profetică, Benedict al XVI-lea a afirmat: "Pentru lumea agnostică, lumea în care Dumnezeu nu are loc, celibatul este un mare scandal, pentru că arată tocmai că Dumnezeu este considerat și trăit ca realitate. Cu viața escatologică a celibatului, lumea viitoare a lui Dumnezeu intră în realitățile timpului nostru".

Cum ar putea să trăiască Biserica fără scandalul celibatului? Fără bărbați dispuși să afirme în prezent, chiar și mai ales prin propriul trup, realitatea lui Dumnezeu? Aceste afirmații au avut împlinire și, într-un anumit mod, încoronare în omilia extraordinară rostită la încheierea Anului Sfintei Preoții în care papa s-a rugat pentru ca noi, ca Biserică, să fim eliberați de scandalurile minore, pentru ca să apară adevăratul scandal al istoriei, care este Cristos Domnul.

(După L'Osservatore romano, 14-15 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat