Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Armonii din depărtare. Altfel de note de pelerinaj

Cele trei harfe

Chiar din prima zi a pelerinajului1, în drum spre Ierusalim, ghidul nostru riguros, neobosit și enciclopedic, ne-a atras atenția asupra podului pe lângă care treceam: era neobișnuit, într-adevăr, dar în ce anume consta aspectul său insolit era mai greu de observat pentru un ochi neavizat. Acel pod arcuit în plan orizontal, susținut de cabluri verticale, plecând de la un singur pilon înclinat și angulat, alcătuia perfect imaginea harfei - a harfei regelui David2. Podul este vizibil din orice punct al orașului, mai ales noaptea - fiindcă mai ales atunci cântul harfei ar trebui să potolească negurile și, unindu-se în cântul inimii, să se înalțe în liniște și pace spre cerul tuturor împlinirilor. Și nu întâmplător, podul a fost inaugurat în anul 2007, la 24 iunie, ziua solstițiului de vară, zi de cumpănă între anotimpuri și de sărbătorire a Nașterii Sfântului Ioan Botezatorul, el însuși profet de cumpănă între Vechiul și Noul Testament;

Iar dacă dorești să asculți unduirea corzilor harfei regelui David, o poți auzi când Marea Galileei3 este liniștită. Marea însăși are formă de harfă și "cântă" la poalele Muntelui fericirilor. Dar cântul, ca și sufletul, se poate transforma sub imperiul pasiunilor violente în furtună iar atunci marea "latră"4 și valuri de peste 20 m se sparg la țărm. Sunt valurile pe care Isus le-a mustrat și s-au potolit. Dar sufletele noastre?...

De altfel, Țara Sfântă are, geografic privind, forma harfei.

Trei harfe, un singur cânt - fiindcă doar armonia cerească este aceea care poate să transforme spații de neliniști, neguri și convulsii într-un suflet unic, amplu, nesfârșit, luminos și sfânt. Iar acel cânt poartă un nume: Isus.

Trei stele

Despre steaua de argint care marchează locul nașterii pruncului Isus în grota din Bethlehem, despre steaua de marmură care, în Biserica din Ein Karem (un sătuc adăpostit între coline înverzite) arată locul unde cu șase luni înainte se născuse vărul său, Ioan (care avea să devină Ioan Botezătorul) și despre vitraliul central al Bazilicii Transfigurării de pe Muntele Tabor, acolo unde aureola albă, triunghiulară, cu vârful în sus și potirul cu sângele Mielului alcătuiesc steaua cu șase colțuri "a lui David", am mai vorbit. Dar toate acestea sunt stele pământești. Iată însă și "steaua vestitoare", de pe Capela Îngerilor din Bet Sahour (= Câmpul Păstorilor). Sus, pe cupola acelei capele care se aseamănă în mod ciudat cu un mausoleu, coboară Steaua. Urma ei de lumină plutește în cerul înalt și senin, iar ea, steaua cu cinci colțuri, a poposit acolo sus, deasupra crucii - ca să anunțe Vestea cea Minunată a Noului Testament. Și mai ales, să rostească adevărul uman și divin - că sângele Domnului și suferința omului aduc lumina.

Acest "schimb" mistic de moarte și viață între cer și pământ este figurat în altă capelă, cu o construcție asemănătoare, unde lacrimile Domnului se preling nu spre pământul Ierusalimului, a cărui distrugere o prevede și o plânge Isus, ci înspre cerul Tatălui: capela "Dominus flevit"5 de pe Muntele Măslinilor. În cele patru colțuri ale acoperișului, capela are câte o amforă de forma lacrimilor, dar a lacrimilor care curg înspre cer. Iar altarul nu e orientat spre răsărit, ci spre apus, ca să putem vedea orașul așa cum l-a privit Isus - dar pe de altă parte, să amintească apusul care avea să urmeze (mărturie stau cununa de spini și potirul cu sfânta ostie figurate în metalul care susține fereastra mare a altarului), înainte ca Soarele nostru să se înalțe neînvins de moarte.

Și poate că ar trebui să amintim aici numele arhitectului căruia i se datorează aceste două capele și încă alte 21 din cele mai cunoscute edificii ale Țării Sfinte6: Antonio Barluzzi7 astfel încât cineva afirma pe bună dreptate că "în Israel există trei stiluri arhitectonice: greco-roman, bizantin și... Barluzzi!"8

Trei amprente

În Biserica "Sancti Petri in Gallicantu", acolo unde Isus a fost coborât legat cu funii de subsuori într-o cisternă goală ca să aștepte judecata de a doua zi, pe peretele de piatră a rămas umbra sa în rugăciune; pe marama curajoasei femei care i-a șters fața pe drumul Calvarului s-a impregnat chipul său, iar Giulgiul din Torino, obiect al atâtor controverse, poartă amprenta corpului și feței sale în somnul morții. Dar în Țara Sfântă exista încă o amprentă: aceea a victoriei sale și mântuirii noastre. În Ierusalem, pe Muntele Măslinilor, se află Capela Înălțării: în centrul podelei, o formă încadrată asimetric - o lespede de piatră - are imprimată urma tălpii drepte a lui Isus. Piatra care păstra în ea urma tălpii stângi a lui Isus a fost dusă în Moscheea Al-Aqsa încă din Evul Mediu. De la piatra agoniei9 însă, pe care Isus a asudat sânge, la piatra Înălțării, drumul urcă anevoios - e drumul de suferință al omului, dintotdeauna, asumat de Dumnezeu și transfigurat în drum spre cer.

Drumul

Iar drumul nostru, ca pelerini, a parcurs atmosfera rece, la -62 grade C din exteriorul avionului Tarom, dar a trecut și prin aerul cald, la +27 grade C de la sol, pe lângă ape moarte și sărate, dar și prin ape dulci si vii, curgătoare sau agitate doar de vântul care "nu știi de unde vine și încotro se duce", peste pietrele șlefuite de pașii nenumăratelor generații, dar mai ales pe lângă măslinii noduroși, purtând în trunchiul lor toate suferințele pământului și în fructele cu indescriptibil gust amar-acru-sărat și astringent, lacrimile tuturor, dintotdeauna - poate fiindcă lacrimile speranței sunt acelea care hrănesc și dau durată inimii și frumusețe trupului.

Iar oamenii sunt frumoși: în pustiul Iudeei, pe pietrele sticloase, de culoarea nisipului, ședea un beduin. Nu privea vizitatorii, nu se înghesuia să ne vândă cine-știe-ce mărgele sau văluri, nici să ne invite la o plimbare pe cămile, nici să ne strige sau să ne cheme. Stătea acolo, în arșița amiezii, cu un keffiyeh10 negru pe cap și privea nemișcat în zare. Vorbea probabil, în limba inimii sale, cu Dumnezeu. Și iată, aveam să întâlnim tot acolo, vorbind în limba noastră, cu ochii în lacrimi, un vechi locuitor al Iașului, acum proprietarul acelui magazin de prelucrare a pietrelor prețioase11 pe care l-am vizitat - fiindcă efigia pământului nostru e dorul. Și indiferent cum s-ar numi, indiferent dacă știm sau nu, dorul e nostalgia unității în Dumnezeu. De aceea, poate, cuvântul e intraductibil: fiindcă e pronunțat în singurul limbaj care nu are nevoie de interpret: acela al inimii.

Coliba

De aceea, când ghidul nostru, pr. Cristian Vacaru, ne-a întrebat "unde am dori să ne construim coliba", așa cum dorea sfântul Petru pe Muntele Tabor, n-a fost nevoie să mă gândesc: aici, unde suntem dintotdeauna - acasă la Mama noastră din cer. Și fiindcă în grota ei e cam dificil să încăpem (cine știe, sunt atâția musafiri acolo... iar grota e de piatră), cred că e mai bine în grădină.

Adică, în Grădina Maicii Domnului - acasă, în România.

Dr. Ecaterina Hanganu

*

Note
1 "Pe urmele lui Isus și ale Mariei", 5-12 octombrie 2010.
2 De altfel, Santiago Calatrava Valls (născut la 28 iulie 1951), prestigios arhitect, sculptor, pictor și inginer spaniol, care l-a proiectat, este recunoscut pe plan internațional pentru lucrările sale și recompensat cu numeroase premii naționale și internaționale.
3 Sinonime: Marea Tiberiadei, Lacul Ghenezaret, Yam Kineret.
4 Acesta e termenul folosit de localnici.
5 "Domnul a plâns".
6 În total, 23 de edificii creștine și laice. Iată câteva din acestea: Biserica Agoniei Lui Isus din Gradina Gethsemani, Biserica Schimbării la față de pe Muntele Tabor, Biserica Biciuirii din Ierusalem (restaurare), Biserica Vizitațiunii din Ein Karem, Biserica și mormântul lui Lazăr din Betania, Biserica Îngerilor de pe Câmpul Păstorilor din Bethlehem, Capela "Dominus flevit" de pe Muntele Măslinilor, Biserica de pe Muntele Fericirilor, Biserica de pe Muntele Carmel etc.
7 Antonio Barluzzi (1884-1960), arhitect și călugăr franciscan italian.
8 Expresia aparține reverendului Andrew Daunton-Fear (1994).
9 Aflată în Biserica Agoniei lui Isus din Grădina Gethsemani, înconjurată de un ornament de metal închipuind coroana de spini - pe care plâng, cu aripile larg întinse a apărare și capetele plecate porumbițele de argint ale psalmistului.
10 Învelitoare pentru cap tradițională, purtată de bărbații arabi.
11 Pe care l-am prezentat în cap. III al pelerinajului, "Diamantele vii".


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat