Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Altarul în istorie

Publicăm în continuare un articol semnat de pr. Enrico Finotti, paroh de "S. Maria del Carmine" din Rovereto (TN), apărut în revista Liturgia "culmen et fons" din decembrie 2010.

* * *

Istoria altarului creștin este foarte diferită și manifestă bogăția insondabilă a misterului credinței noastre. Fiecare epocă prezintă caracteristici proprii și se exprimă cu genialitate, în funcție de diferitele sublinieri și sensibilități teologice ale aceleiași dogme a credinței. Putem cataloga patru faze în dezvoltarea altarului: altarul antic, medieval, baroc și actual.

Altarul antic cu ciboriu

Ciboriul conferă altarului antic o demnitate specială fără a-i știrbi structura, ci înconjurând-o cu venerație și cu solemnitate. Prin ciboriu mica masă a altarului se impune în spațiul vast și solemn al bazilicii și este asigurată centralitatea ei. Coloanele sale fac trimitere la imaginea biblică a "Înțelepciunii care și-a construit casă și a stabilit cele șapte coloane ale sale... a pregătit vinul și a întins masa" (Pr 9,1-2) și aspectul lor static afirmă soliditatea misterului Întrupării. Toate acestea se realizează cu adevărat în sfântul ospăț al Euharistiei. Capacul său inspiră și epicleza vizuală a Duhului Sfânt, care este invocație mereu prezentă în jertfa divină și cupola sa deschide spre orizontul ceresc și depășește acel altar pe care cu adevărat, in mysterio, cerul coboară pe pământ.

Altarul medieval cu dorsal

Ridicarea dorsalului care se dezvoltă din epoca gotică până în zilele noastre demonstrează în mod vizual necesitatea de a descrie cu geniul artei dimensiunile misterului care se împlinește pe altar. Atât evenimentele din viața Domnului, cât și cele ale sfintei Fecioare Maria și ale sfinților nu sunt decât aspecte parțiale și aplicații particulare ale unicei jertfe a lui Cristos, care este realizată în mod sacramental în celebrare. Varietatea temelor descrise în picturile altarelor și în structurile dorsale monumentale care se dezvoltă și se înalță de la masa altarului sunt proclamarea vizuală a roadelor minunate și multiple ale unei jertfe a lui Cristos. Misterul euharistic se traduce prin geniul artei în prisma infinită a sfinților, care sunt roadele cele mai bune și semnul glorios al vitalității sale intime și inepuizabile. Ceea ce Occidentul a exprimat cu dorsalul altarului, Orientul exprimă cu iconostasul. În timp ce primul arată poporului minunățiile harului depășindu-l pe preot în actul de împlinire a jertfei dumnezeiești, iconostasul oriental comunică poporului strălucirea misterelor și a sfinților acoperindu-l pe preotul care celebrează dumnezeiasca liturgie. Deci Orientul și Occidentul sunt în acord în privința necesității de a educa la mister cu frumusețea artei, care ca motive ornamentale se naște din altar, îl înconjoară și-l depășește oferind multele capodopere seculare ale altarelor noastre.

Altarul baroc cu tabernacol

Cu Conciliul Tridentin, tabernacolul este permanent întronat pe altar și în felul acesta se soluționează bipolaritatea seculară dintre altar și tabernacol din secolele precedente. Efectiv tabernacolul își are locul său propriu pe masa altarului unde se naște sacramentul, este oferită jerta și este dăruită pâinea sfântă. Nici un loc nu este mai potrivit pentru tabernacol cum este cel al altarului însuși, care rămâne astfel mereu viu și "aprins" și în afara celebrării. Nimic nu poate conferi demnitate și identitate mai mare altarului ca preasfântul sacrament. De fapt, în timp ce altarul rămâne mereu un simbol sacru, sacramentul este prezența vie și personală a Celui care este realmente și permanent "altar, victimă și preot". Deci la nivel de principiu legătura altar și tabernacol este indisolubilă și orice separare este mereu precară și sursă de posibil dezechilibru.

Altarul actual îndreptat spre popor

Intenția pastorală a recentei reforme liturgice a oferit posibilitatea - nu oportunitatea - celebrării cu fața spre popor. Ea permite desigur multe oportunități, mai ales pastorale, și permite evidențierea aspectelor care îmbogățesc modul de a celebra jertfa dumnezeiască. Totuși este necesar să nu se absolutizeze această concesie și să nu se tolereze un nou fixism asupra unei forme încă recente în curs de evaluare. Deschiderea mentală la secolele din istoria liturgică, unită cu o inevitabilă investigație teologică, trebuie să facă disponibilă Biserica la soluții variate și la perspective de sinteze noi.

Până la Conciliul al II-lea din Vatican diferitele tipologii ale altarelor, expresii ale diferitelor epoci istorice, ale diferitelor viziuni teologice, ale diferitelor prestații liturgice și ale gusturilor și tehnicilor artistice succesive au trăit împreună în pace. Preoților și credincioșilor nu le era greu să recunoască în forme diferite ale altarelor și în stiluri diferite unicul altar creștin care, de la origine, merge în timp asumând geniul secolelor. Se celebra cu spontaneitate și fără a percepe vreo dificultate pe altarul antic, pe cel din timpul Renașterii, pe cel baroc și pe cel construit recent. După Conciliul al II-lea din Vatican pare că acea continuitate pașnică și normală s-a întrerupt. Toate altarele precedente dintr-o dată au fost părăsite ca nepotrivite. Desigur ele sunt încă admirate, dar declarate inutilizabile. Deci există o fractură între înainte și după, fapt care nu a avut loc în trecut, ci formele noi ale altarelor nu le ștergeau pe cele precedente și conviețuiau cu ele în pace. Și iată că în bisericile noastre istorice de la cele mai mici la marile bazilici altarul mare din totdeauna domină suveran, dar rămâne mut și despuiat de orice însemn al său. Observă din înălțimea maiestății sale o structură slabă, foarte adesea mobilă, de dimensiuni reduse care primește de acum de mulți ani onorurile liturgice și oferă masa sa pentru celebrarea marelui sacrificiu. Ce s-a întâmplat? Ce-i cu această părăsire nelimitată a tuturor altarelor istorice? Vor fi părăsite pentru totdeauna? Ele primesc vizita ghidată a turiștilor, sunt fotografiate, admirate, descrise în ghiduri corespunzătoare și trezesc atâta uimire, atât în arhitectura lor monumentală, cât și în prețiozitatea materialelor lor și în genialitatea sculpturilor și picturilor lor, dar privirea lor pare tristă. Ele nu mai sunt altarul mare și nu mai pot pretinde onorurile liturgice. Arta lor splendidă le asigură cel puțin în vederea subzistenței lor. Dar nu toate au avut această soartă: unele dintre ele au fost mutilate sau chiar înlăturate complet. Cei mai buni prieteni ai lor par să fie chiar în afara bisericii. Aceia care sunt în biserică îi privesc destul de rău și dacă ar putea... Însă cei care în vreun fel le observă de departe și le vizitează aproape ca oaspeți, le evaluează și s-au organizat tot mai mult pentru a evita dispariția lor. De ce s-a întâmplat acest fenomen? Desigur au influențat două motive, care dacă era bune la început, au degenerat în aplicații extreme: posibilitatea de a celebra cu fața îndreptată spre popor și intenția pastorală de a fi cât mai aproape de adunare. Și iată că ducând la extrem aceste indicații s-a rezolvat în mod univoc să se celebreze în mod absolut, mereu și în orice biserică îndreptați spre popor. În afară de asta s-a intenționat apropierea de popor ca o apropiere fizică în toate privințele, adică vizibilitatea optică, care cere distanță și este mai eficace în privința participării, era considerată anticonciliară și orice maiestate trebuia să fie complet înlăturată din forma altarului. El trebuia să asume forma riguroasă și exclusivă a unei mese obișnuite. Privirea spre popor și apropierea fizică de el înțeleasă în mod plebiscitar nu a putut decât să înlăture orice alt altar precedent și să-l facă inutilizabil.

Cu aceste criterii, altarul cu dorsal este complet considerat nepotrivit, dar și vechiul altar cu ciboriu poate să fie lăsat în umbră pentru că este prea departe de oameni. Însă a fixa în mod absolut și de nedepășit cele două criterii expuse mai sus și a le declara în mod gratuit pronunțări conciliare cu corespunde cu realitatea. Nici Conciliul nu a impus celebrarea cu fața spre popor, nici nu a declarat inabilitatea altarelor istorice, nici nu a poruncit o apropiere fizică de adunare obținută cu orice preț. Deci e vorba de a ieși din prejudecata așa de răspândită în perioada de după Conciliu și de a regândi o reconciliere oportună.

Cred că nu este posibil a izola în inutilitate și în abandonare marile altare istorice, dar însăși liturgia ar beneficia dacă, respectând cum se cuvine și inteligent geniul și tipologia diferitelor biserici, s-ar celebra în mod diversificat. Atunci nu va mai fi fractură, ci continuitate și, mai ales, se va putea ieși din acea situație provizorie de altare fragile și nepotrivite, care de multe decenii ocupă zonele din prezbiter.

Cred că mesajul papei Benedict al XVI-lea celebrând pe altarul din Capela Sixtină este pe această linie și vrea să trezească o mentalitate în această privință mai echilibrată, realistă și mai puțin fixistă.

(După Zenit, 7 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat