Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La frontiera credinței și necredinței

În Curtea Neamurilor se cultivă floarea dialogului

Pentru a face să crească tulpina întrebărilor ca să înmugurească corola răspunsurilor

Sâmbătă, 12 februarie 2011, la Bologna se ține prezentarea Curții Neamurilor - de la numele spațiului specific din vechiul Templu din Ierusalim unde toți, și nu numai israeliții, aveau acces liber - noua structură creată de Consiliul Pontifical al Culturii pentru a favoriza întâlnirea și dialogul dintre cei care cred și cei care nu cred. Publicăm despre această temă un articol al cardinalului președinte al dicasterului.

De Gianfranco Ravasi

"Îmi lipsește credința, deci nu voi putea fi niciodată un om fericit, pentru că un om fericit nu poate să aibă teamă că propria viață este numai o rătăcire nesocotită spre o moarte sigură (...). Nu am moștenit furia bine ascunsă a scepticului, gustul deșertului îndrăgit de raționalist sau nevinovăția arzătoare a ateului. Așadar, nu îndrăznesc să arunc cu pietre asupra femeii care crede în lucruri de care eu mă îndoiesc". Avea numai 31 de ani și era deja în culmea succesului; și totuși la 4 noiembrie 1954 și-a luat viața, și probabil cheia acestei capitulări falimentare trebuia căutată chiar în rândurile pe care le-am citat din lucrarea sa Nevoia noastră de consolare. Vorbim despre un scriitor suedez de "cult", Stig Dagerman, care luminează în mod explicit sensul unui dialog dintre atei și credincioși.

Întrebarea cu privire la semnificația ultimă a existenței nu implică, desigur, pe scepticul sardonic și sarcastic care dorește numai să ridiculizeze afirmații religioase. Între altele, unul care se pricepea la ateism ca filozoful Nietzsche nu ezita să scrie în Crepusculul zeilor (1888) că "numai dacă un om are o credință robustă, poate să tolereze luxul scepticismului". Nici raționalistul, învăluit în mantia glorioasă a autosuficienței sale de cunoaștere, nu vrea să riște să intre pe cărările de la înălțimea înțelepciunii mistice, după o gramatică nouă care este părtașă de limbajul iubirii, care este mult diferit de sabia de gheață a rațiunii pure fie ea importantă. Nici nu este interesat de acest dialog ateul mărturisitor care, pe urma zelului arzător al marchizului de Sade din Nouvelle Justine (1797), prezintă pieptul său numai duelului: "Atunci când ateismul va voi martiri, s-o spună: sângele meu este gata!".

Întâlnirea dintre cei care cred și cei care nu cred are loc atunci când se lasă în urmă apologetici ferice și desacralizări devastatoare și se dă la o parte învelitoarea cenușie a superficialității și a indiferenței, care îngroapă dorința profundă de căutare, și se revelează, în schimb, motivele profunde ale speranței celui care crede și ale așteptării agnosticului. Iată pentru ce s-a voit să ne gândim la o "Curte a Neamurilor" care se va inaugura la Bologna, în vechea sa universitate și la Paris la Sorbona, la Unesco și la Académie Française. Să lăsăm deoparte denumirea istorică ce are numai o funcție simbolică, evocând atriul care în templul din Ierusalim era rezervat "neamurilor", celor care nu erau evrei veniți să viziteze cetatea sfântă și sanctuarul său. În schimb să ne oprim asupra aspectului său tematic, așa cum îl face să se legene Dagerman. Unul din intelectualii evrei cei mai deschiși din primul secol, Filon din Alexandria Egiptului, artizan al unui dialog dintre ebraism și elenism - deci conform canoanelor de atunci, dintre credincioși iahviști și păgâni idolatri - îl definea pe înțelept cu adjectivul methòrios, adică acela care stă pe frontieră. El are picioarele plantate în regiunea sa, dar privirea lui se întinde dincolo de graniță și urechea lui ascultă motivele celuilalt. Pentru a realiza această întâlnire trebuie să se înarmăm nu cu săbii dialectice, ca în duelul dintre iezuit și ianzenist din filmul Calea Lactee (1968) de Buńuel, ci cu coerență și respect: coerență cu propria viziune despre ființă și despre existență, fără știrbituri sincretiste sau invadări fundamentaliste sau aproximări propagandiste; respect față de viziunea celuilalt căreia i se rezervă atenție și verificare. În schimb, suntem incapabili să ne întâlnim pe acea graniță dintre cele două curți simbolice ale templului din Sion, atriul neamurilor și cel al israeliților, atunci când ne baricadăm numai în apărarea propriilor idoli. În Adolescentul (1875) Dostoevskij, fie și cu pasiunea celui care crede, îi identifica în mod clar. De fapt, pe de o parte afirma că "omul nu poate să existe fără a se înclina (...). Așadar, se va înclina în fața unui idol de lemn sau de aur, sau al gândirii... sau a unor zei fără Dumnezeu". Însă, pe de altă parte, recunoștea că există "unii care sunt cu adevărat fără Dumnezeu, doar sunt mai de temut decât ceilalți, pentru că vin cu numele lui Dumnezeu pe buze". Iată tipologia comună celor care nu se vor opri să dialogheze pe acea frontieră: cel care este convins că are deja în el toate răspunsurile și că trebuie doar să le impună.

Însă asta nu înseamnă că ne prezentăm numai ca aceia care cerșesc, lipsiți de orice adevăr sau concepție despre viață. Punându-mă prin coerență pe teritoriul credinței de care aparțin, aș vrea numai să evoc bogăția pe care această regiune o revelează în diferitele sale panorame ideale. Să ne gândim la rafinatul statut epistemologic al teologiei ca disciplină dotată cu o coerență a ei, la viziunea antropologică creștină elaborată de-a lungul secolelor, la investigația asupra temelor ultime a vieții, morții și a vieții de dincolo, a transcendenței și a istoriei, a moralei și a adevărului, a răului și a durerii, a persoanei, a iubirii și a libertății; să ne gândim și la contribuția decisivă oferită de credință artelor, culturii și însuși ethosului Occidentului. Acest enorm bagaj de știință și de istorie, de credință și de viață, de speranță și de experiență, de frumusețe și de cultură este pus pe masă în fața "neamurilor" care vor putea, la rândul lor, să pregătească masa căutării lor și a rezultatelor lor pentru o confruntare.

Dintr-o asemenea întâlnire nu se iese niciodată nedemni, ci reciproc îmbogățiți și stimulați. Va fi un pic paradoxal, dar ar putea să fie adevărat ceea ce Gesualdo Bufalină scria în Nonconformistul (1987): "Numai în atei supraviețuiește în ziua de azi pasiunea pentru divin". Deci, o lecție și un avertisment pentru însuși credinciosul obișnuit, încredințat unor formule dogmatice, fără excavarea înțelegerii inteligente și vitale. De cealaltă parte s-ar putea imagina epigraful unuia din mormintele din Antologia de Spoon River (1915): "Eu care aici zac eram ateul satului, vorbăreț, certăreț, versat în argumentele necredincioșilor. Dar într-o lungă boală a citit Upanishadele și Evanghelia lui Isus. Și ele au aprins o flacără de speranță și de intuiție și de dorință pe care Umbra, conducându-mă printre cavernele întunericului, nu a putut s-o stingă. Ascultați-mă, voi care trăiți în simțuri și gândiți numai prin intermediul simțurilor: nemurirea nu este un dar ci o împlinire. Și numai cei care se străduiesc mult vor putea s-o obțină".

Așadar, trebuie afirmat - tot în această linie și urmând metafora frontierei - că granița, atunci când se dialoghează, nu este o cortină de fier de netrecut. Nu numai pentru că există o realitate care este aceea a "convertirii" și aici luăm termenul în semnificația sa etimologică generală și nu în accepțiunea religioasă tradițională. Dar și dintr-un alt motiv. Oameni care cred și oameni care nu cred se găsesc adesea pe celălalt terne față de cel propriu de plecare: de fapt, există, așa cum se obișnuiește să se spună, credincioși care cred că ei cred, dar în realitate sunt increduli și, viceversa, necredincioși care cred că nu cred, dar parcursul lor este unul care se desfășoară în acel moment sub cerul lui Dumnezeu. În această privință am vrea numai să sugerăm câteva exemple paralele, chiar dacă sunt distribuite pe cele două terenuri. Să pornim de la cel care crede și de la componenta de întunerică pe care o comportă credința, mai ales când se lărgește șergarul tăcerii lui Dumnezeu. Este ușor să ne gândim la Abraham și la cele trei zile de mers pe vârful muntelui Moria, strângând mâna fiului Isaac și păstrând în inimă imperativul divin descumpănitor al sacrificiului (Gen 22); sau putem recurge la interogarea sfâșietoare și fluvială a lui Iob; sau și la strigătul lui Cristos însuși pe cruce: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?". Sau numai pentru a alege o emblemă modernă, printre multele posibile, la "noaptea întunecată" a unui mistic foarte mare ca sfântul Ioan al Crucii și, pentru a veni la noi, la drama pastorului Ericsson în criză de credință, în filmul Lumini de iarnă (1962) a lui Ingmar Bergman. Scria pe bună dreptate teologul francez, Claude Geffré: "Pe un plan obiectiv este desigur imposibil a vorbi despre o necredință în credință. Însă pe planul existențial se poate ajunge la discernerea unei simultaneități de credință și de necredință. Acest lucru nu face decât să sublinieze însăși natura credinței ca dar gratuit al lui Dumnezeu și ca experiență comunitară: adevăratul subiect al credinței este o comunitate și nu un individ izolat".

Să ne mutăm acum pe celălalt versant, cel am ateului și al oscilațiilor sale. Însăși dorința lui aprinsă, mărturisită de exemplu de citatul Dagerman, este deja un parcurs care intră în mister, până acolo încât se configurează în rugăciune, așa cum este mărturisit de această invocație a lui Aleksandr Zinov'ev, autorul lucrării Vârfuri abisale (1976): "Te implor, Dumnezeul meu, încearcă să exiști, măcar un pic, deschide ochii tăi, te implor! Nu vei avea altceva de făcut decât asta, să urmărești ceea ce se întâmplă: este foarte puțin! Dar, Doamne, străduiește-te să vezi, te rog! A trăi fără martori, ce infern! Pentru aceasta, forțând glasul meu eu urlu, eu urlu: Tatăl meu, te implor și plâng: Există!". Este aceeași implorare a unuia dintre poeții noștri contemporani cei mai originali, Giorgio Caproni (1912-1990): "Dumnezeul voinței, Dumnezeule atotputernic, caută, / (Străduiește-te!), insistând mereu, / - măcar - să exiști". Este semnificativ că Vatican II a recunoscut că, ascultând de ordinele conștiinței sale, și cel care nu crede poate să fie părtaș de învierea lui Cristos care "este valabilă nu numai pentru creștini, ci și pentru toți oamenii de bunăvoință, în a căror inimă harul lucrează în mod invizibil. Într-adevăr, de vreme ce Cristos a murit pentru toți (...) trebuie să susținem că Duhul Sfânt oferă tuturor posibilitatea ca, într-un mod cunoscut de Dumnezeu, să fie asociați acestui Mister pascal" (Gaudium et spes, 22).

În ultima analiză obstacolul care se ridică pentru acest dialog-întâlnire este probabil unul singur, acela al superficialității care stinge credința într-o vagă spiritualitate și reduce ateismul la o negare banală sau sarcastică. Pentru mulți, în zilele noastre, "Tatăl nostru" se transformă în caricatura pe care i-a făcut-o Jacques Prévert: "Tatăl nostru care ești în ceruri, rămâi acolo!". Sau și în preluarea batjocoritoare pe care poetul francez a creat-o din Geneză: "Dumnezeu, surprinzând pe Adam și Eva, / a spus: Continuați, vă rog, / nu vă deranjați din cauza mea, / faceți ca și cum eu nu aș exista!". A face ca și cum Dumnezeu nu ar exista, etsi Deus non daretur, este cam motoul societății din timpul nostru: închis cum este el în cerul de aur al transcendenței sale, Dumnezeu - sau ideea sa - nu trebuie să deranjeze conștiințele noastre, nu trebuie să se amestece în treburile noastre, nu trebuie să ruineze plăceri și succese.

Acesta este marele risc care pune în dificultate o căutare reciprocă, lăsându-l pe cel care crede învăluit într-o ușoară auro de religiozitate, de evlavie, de ritualism tradițional, și pe cel care nu crede cufundat în realismul apăsător al lucrurilor, al imediatului, al interesului. Așa cum anunța deja profetul Isaia, ne aflăm într-o stare de atonie: "Am privit, dar nu era nimeni; între aceștia nimeni nu era capabil să sfătuiască, nu era nimeni pe care să-l întreb pentru a avea un răspuns" (41,28). Dialogul este tocmai pentru a face să crească tulpina întrebărilor ca să se înmugurească corola răspunsurilor. Cel puțin a câtorva răspunsuri autentice și profunde.

(După L'Osservatore romano, 12 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat