Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Au fost prezentate celebrările pentru cei optzeci de ani ai postului Radio Vatican

Biserica, primul network global

O fericită coincidență cu aniversarea a 150 de ani de la nașterea ziarului "L'Osservatore romano"

"Înconjurul lumii în optzeci de ani" este sloganul celebrărilor prevăzute pentru aniversarea postului Radio Vatican (1931-2011), care sunt prezentate joi, 10 februarie, în sala de conferințe din Muzeele Vaticane. Intervin cardinalul Giovanni Lajolo, președintele Guvernatoratului, asesorul Secretariatului de Stat, iezuitul Federico Lombardi, director general al postului de radio pontifical, Antonio Paolucci, directorul Muzeelor. Împreună cu o sinteză a intervenției cardinalului și cu o schemă informativă despre istoria postului Radio Vatican, publicăm integral textul Monseniorului asesor.

De Peter Bryan Wells

Sunt onorat să reprezint astăzi Secretariatul de Stat, la comemorarea a 80 de ani de la întemeierea postului Radio Vatican, care și-a început slujirea de vestitoare a cuvântului lui Dumnezeu, a învățăturii Sfântului Părinte și a magisteriului autentic al Bisericii în anul 1931, o fericită coincidență cu împlinirea a 150 de ani de la nașterea ziarului "L'Osservatore romano".

Nu vă ascund o anumită emoție și chiar o anumită teamă vorbind cu voi astăzi, nu numai pentru că relația dintre Radio Vatican și Secretariatul de Stat este constitutivă - așa cum afirmă Statutul postului de radio: "Radio Vatican, prin conținutul programatic, doctrinal și informativ, este deținut de către Secretariatul de Stat [... care] exercită supravegherea asupra postului de radio, care este ținut să respecte cu grijă directivele care îi sunt date" (articolul 2.1 din Statutul Radioului Vatican din 1 septembrie 1995) - dar și pentru că, așa cum indică Statutul însuși, marele public asociază cu ușurință conținuturilor elaborate de Radio Vatican un caracter de autoritate, deci este necesar să i se asigure "sintonia deplină cu magisteriul și cu activitatea Scaunului Apostolic" (articolul 2.2 din Statutul Radioului Vatican din 1 septembrie 1995). Tocmai pentru aceasta, îmi dau seama cât de exaltantă și angajantă a fost misiunea desfășurată până acum de postul de radio. Deci fără îndoială sunt justificate și fericite celebrările obiectivelor importante obținute în 80 de ani de activitate.

Permiteți-mi să mă asociez la ele, propunând o scurtă reflecție centrată mai mult pe provocările viitorului, întărite de succesele din trecut, pentru ca acestea din urmă să nu trăiască numai în amintirea noastră, ci să fie stimulente pe drumul care se deschide în fața noastră.

Cu toții suntem conștienți că în lumea mass-mediei de astăzi este în desfășurare o adevărată revoluție. Așa cum a subliniat recent Sfântul Părinte în Mesajul său pentru a 45-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale (24 ianuarie 2011): "Noile tehnologii nu schimbă numai modul de a comunica, ci comunicarea în ea însăși [...]; suntem în fața unei vaste transformări culturale [...], se naște un nou mod de a învăța și de a gândi, cu oportunități inedite de a stabili relații și de a construi comuniune".

Această răsturnare, atât tehnică precum și culturală, implică direct postul radiofonic fie în ceea ce privește aspectele tehnologice, fie în ceea ce privește aspectele de conținut. Mass-media clasice, printre care radioul, nu pot să ignore puterea și caracterul pătrunzător al new media. Să ne gândim că un studiu recent a identificat un sindrom de obișnuință cu telefonul celular (mobile addiction) care, de când au apărut smart phones, poate să ajungă la niveluri așa de înalte încât să ajungă să impună celui care suferă de el mai degrabă să renunțe la mâncare decât să se despartă de instrumentul care îi permite să primească și să trimită SMS-uri și telefoane (cf. http://www.digitaltrends.com/mobile/top-10-signs-of-cell-phone-addiction/). Apoi să ținem cont de faptul că ieșirile în evidență ale lui Nielsen în țările occidentale arată că în rândul publicului mai mic de 35 de ani, orele petrecute pentru a naviga pe internet depășesc cu mult cele petrecute în fața unui televizor (cf. http://www.nielsen.com/us/en/insights/pressroom/2008/nielsen_report

s_tv.html). În afară de asta, se poate vedea că și în sfera publică new media au catalizat fenomene sociale de masă cum ar fi "Manifestation de la Honte" în Belgia și "Révolution de Jasmin" în Tunisia. Aceste evenimente arată că reportajele postului radiofonic nu pot să nu ia în considerare apariția unei serii de alte instrumente tehnologice, de la Podcast la I-Pad, de la Social Networks cum este Facebook la Instant Messaging cum este Twitter. Noile mijloace de comunicare trebuie considerate ca interlocutori și nu concurenți. Radioul să privească la new media ca o oportunitate și nu ca o amenințare. Aici se află spiritul de "convergență" între mass-media indicat de Sfântul Părinte în discursul adresat conducătorilor și angajaților de la Centrul de Televiziune Vatican, la 18 decembrie 2008.

Comentând cum dispar granițele între competențele diferitelor mass-media și cum în același timp sinergiile lor cresc, Benedict al XVI-lea se exprima astfel: "Astăzi Internetul cheamă la o integrare mereu crescândă a comunicării scrise, sonore și vizuale, și provoacă deci la lărgirea și intensificarea formelor de colaborare între mass-media care sunt în slujba Sfântului Scaun". Pentru a reuși în acest scop va fi necesar to think outside the box: să gândim în afara schemelor. A nu vedea radioul, televiziunea, internetul, ziarele ca mijloace de sine stătătoare, cu competențe stabilite, ci a le vedea ca niște cercuri care trebuie întretăiate, unite.

Pentru Radio Vatican această convergență va avea un prim efect benefic: acela pe planul economic. De fapt, folosirea de noi tehnologii permite o maximizare a rezultatelor. Sunt conștient cât este de dificil a vorbi despre aceste teme și sunt de asemenea foarte conștient cât de mult a reușit să facă Radio Vatican, față de concurenții publici și privați.

Cu siguranță, Radio Vatican se inserează în contextul unui proces de informare integrată care prevede new media și toate posibilitățile pe care le oferă. Noile mijloace de comunicare, folosite în mod inteligent și integrate în mod înțelept cu structurile existente, pot să fie vehicule importante pentru transmiterea mesajului radioului, asigurând răspândire foarte mare cu costuri extrem de reținute. Să ne gândim numai la modul cum hub-urile sau web streaming permit, cu costuri mult mai măsurate, o distribuire a informației mult mai rapidă și cu siguranță mai capilară. Motivul principal care trebuie să determine Radio Vatican să îmbrățișeze noi mijloace și tehnologii de difuzare nu trebuie găsit totuși nici exclusiv, nici în mod deosebit în eficiența economică pe care ele o promit.

Fenomenul de convergență a mass-media clasice cu new media - în mod specific, dar nu numai ea, confluența între radio și internet - trebuie considerată ca transformare inevitabilă care va da naștere la un nou rol specific la reportajului radiofonic, în contextul unui sistem informativ total transformat. Nu e vorba de a-i lua radioului propria funcție de a ajunge la cei care se folosesc de acest mijloc, cât mai ales de a o face prin intermediul new media capabilă să răspundă la așteptările ascultătorilor tot mai sensibili la informație. Cred că un nou concept de radio se naște și provine din trei considerații. Prima este că radioul este un mijloc mai flexibil față de celelalte și poate găsi platforme mediale de distribuire foarte ușor. A doua este că radioul este un medium pătrunzător, dar nu invadator, pentru că vocea, contrar imaginii, îl înconjoară pe ascultător și îl cufundă într-un ambient sonor lăsându-i spațiul său. A treia este că radioul este un mass-media de relație și de intimitate, un loc pentru interioritate, responsabilitate, și nu exterioritate și aparență, pe care le vehiculează în schimb imaginile. Convergența dintre radio și new media nu va denatura esența comunicării radiofonice, ci o va potența. În cazul specific al Radioului Vatican, convergența cu noile mass-media va cuprinde două procese complementare. Primul proces se referă la armonizarea muncii Radioului Vatican cu celelalte mijloace de comunicare vaticane. Al doilea proces se referă la raporturile postului radiofonic al Sfântului Scaun cu celelalte radiouri catolice din lume.

Primul proces a fost deja întreprins cu determinare de mass-media vaticane: dovadă sunt zonele de colaborare dintre Centrul de Televiziune Vatican, Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale și chiar Radio Vatican. Însă aceste dezvoltări sunt doar niște prime etape ale unui fenomen mai global și mai extins care să înzestreze Sfântul Scaun cu o prezență stabilă în lumea new media.

Al doilea proces este și mai specific: Radio Vatican are rolul de exemplu, de far, de călăuză pentru toate celelalte posturi radiofonice catolice. Folosirea de noi instrumente tehnologice va putea asigura deci ca Radio Vatican să fie un furnizor de idei și de reportaje confraților săi și în același timp să fie un instrument grație căruia reportajele de la radiourile catolice locale să poată fi împărtășite la nivele globale. Pentru a reuși în această provocare dificilă va trebui continuat în direcția - deja întreprinsă de mult timp - unui nou raport organic al Radioului Vatican cu radiourile catolice din lume, un raport care astăzi este posibil întocmai grație noilor tehnologii.

Natura acestui nou raport își are propria rădăcină în rolul specific încredințat Radioului Vatican, acela de a fi o parte integrantă a instrumentelor aflate la dispoziția Sfântului Scaun pentru evanghelizare. Așa cum explica Sfântul Părinte în discursul său adresat participanților la Congresul Internațional pentru responsabilii radiourilor catolice la 20 iunie 2008: "Din cauza legăturii sale cu cuvântul, radioul participă la misiunea Bisericii și la vizibilitatea ei, dar în același timp dă naștere la un nou mod de a trăi, de a fi și de a face Biserica".

Biserica fiind prin natura ei universală, Radio Vatican are deci o misiune universală. El răsună în peste patruzeci de limbi și se propune ca instrument prin excelență pentru a dialoga cu culturi și religii diferite. Tocmai pentru aceasta, vouă, lucrători de la Radio Vatican, vă este cerută o actualizare continuă: tehnică, profesională și culturală.

Tocmai pentru aceasta, noile instrumente de comunicare pot să fie deosebit de utile, deoarece în ele se află cheia pentru obținerea unei adevărate globalități. Mă gândesc la capacitatea de a ajunge cu o știre sau o idee la milioane de persoane direct pe propriul telefon celular, sau la capacitatea de a asigura un mesaj în timp real celor care trăiesc în zone de război sau sub regimuri mai dure. A evangheliza înseamnă și a înfrunta dificultățile la care este supusă Biserica. Radio Vatican trebuie să fie glasul Bisericii pentru a-i contrasta pe cei care afirmă că Biserica nu este capabilă să se reînnoiască în interiorul ei, demonstrând în schimb voința neobosită de purificare manifestată de păstorul ei suprem. Radio Vatican trebuie să fie glasul care promovează libertatea religioasă pe planetă. Radio Vatican trebuie să fie glasul care cheamă la dialog și la înțelegere într-o lume care recurge tot mai mult la ură și la violență pentru a rezolva conflictele.

Noi, toți cei prezenți aici, știm că pentru a reuși să fie acest glas new media sunt absolut indispensabile. Astăzi publicitatea, articolele din ziare și chiar talk show-rile au lăsat spațiu la blogs, la buzz și la going viral. O știre încă înainte de a ajunge la mass-media clasice este lucrată și modificată și noi mecanisme plăsmuiesc și influențează opinia publică încă de la începutul ei, pentru a o face apoi importantă, planetar sau a o face să moară și să dispară.

Nu mai este suficient a fi în direct, a publica, a scrie. Astăzi trebuie să fim prezenți în forumuri, să actualizăm web pages, pentru a putea ajunge la o lume tot mai înfometată de știri. Cu alte cuvinte, a nu avea la propria dispoziție noi mijloace tehnice sau a nu ști despre instrumente la avangardă implică faptul ca mesajul comunicat să ajungă târziu, rău și chiar în mod inutil.

Sfântul Părinte, în Mesajul citat mai sus pentru a 45-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale, ne-a amintit că new media "contribuie la dezvoltarea de noi și mai complexe forme de conștiință intelectuală și spirituală, de conștiință împărtășită". Deci este indispensabil pentru Radio Vatican să continue să se adapteze la aceste noi mijloace dacă vrea să fie motorul noilor forme de conștiință, cu alte cuvinte: al unei noi culturi.

Dacă ne gândim bine, dezvoltarea unei noi culturi care se întemeiază pe o relaționalitate specifică este tipică Bisericii. Oare nu Biserica Catolică a fost primul network social global? Cu mult înainte ca new media să existe, limbajul liturgic, valorile creștine, modul de a concepe omul îi uneau pe catolicii din toată lumea, oricare era cultura, limba, vârsta, rasa sau nivelul lor economic. Globalizarea mediatică nu ne poate înfricoșa pentru că noi am fost primii ei artizani.

(După L'Osservatore romano, 11 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat