Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Spiritualitatea laicatului după John Henry Newman

Omul cel mai periculos din toată Anglia

Publicăm fragmente ample din una dintre conferințele ținute la simpozionul internațional "Primatul lui Dumnezeu în viața și în scrierile fericitului John Henry Newman" care a avut loc la Universitatea Pontificală Gregoriană din inițiativa lui International Centre of Newman Friends.

De Donna Orsuto

Universitatea Pontificală Gregoriană

Angajarea fericitului John Henry Newman pentru promovarea unui laicat inteligent și instruit este bine cunoscută. Ca "mare campion al slujirii profetice a laicatului creștin", Newman era convins de faptul că numai un laicat bine format ar fi fost gata să meargă în lume și să vorbească în mod convingător despre propria credință. În anul 1851 scria cu pasiune și elocvență despre această temă: "Nu trebuie să ascundeți talantul vostru sau să țineți ascunse virtuțile voastre. Doresc laici nu brutali în vorbire nici certăreți, ci persoane care să cunoască propria religie, care să o practice, care să știe care este rolul lor, care să știe ce au și ce nu au, care să cunoască crezul lor atât de bine încât să-l poată răspândi, care să cunoască așa de bine istoria încât să o poată apăra. Doresc laici inteligenți și instruiți (...) Doresc să lărgiți cunoștințele voastre, să cultivați rațiune, să reflectați asupra relației de adevăr, să învățați să vedeți lucrurile așa cum sunt, să înțelegeți în ce mod credința și rațiunea sunt în raport între ele, care sunt bazele și principiile catolicismului". Însă ideile lui Newman despre instruirea laicatului și, în mod deosebit, despre consultarea acestuia din urmă cu privire la probleme de credință nu erau foarte populare în epoca lui. Unul din contestatarii lui, monseniorul George Talbot, într-o scrisoare adresată cardinalului Henry Edward Manning, se plânge de faptul că laicatul "pune în practică învățătura predată de doctorul Newman", și continuă: "Care este rolul laicilor? Să vâneze, să tragă cu arma, să întrețină. Aceste lucruri le stăpânesc, dar nu au nici un drept să se amestece în probleme ecleziastice (...). Dr. Newman este cel mai periculos om din Anglia".

Fie în scrierile formale fie în raporturile cu prietenii săi laici, angajarea lui Newman în promovarea vocației și a misiunii laicatului este neîndoielnică. De fapt, așa cum afirmă Ian Ker: "În lunga lui viață, de la începuturi în Biserica din Anglia și de la influența pe care a exercitat-o în ea, îndeosebi la Oxford, până la sfârșit, drept cardinal al Bisericii catolice romane, este posibil să găsim în gândirea lui Newman despre laicat un model constant și armonios. În Newman găsim mereu preocuparea de a face laicatul o forță activă, în acțiune fie în Biserică fie în lume în general".

Să ne concentrăm asupra unei prietenii și asupra unei predici în mod deosebit. Prietenul era James Robert Hope-Scott (1812-1873), adept al tratarianismului și avocat de succes, care a devenit catolic roman în anul 1851. Prietenia dintre Hope-Scott și Newman a început la Oxford în anul 1837 și a durat circa treizeci și cinci de ani. Numai în scrisori și în jurnale, Hope-Scott este menționat de 481 de ori. Newman și alții îl consultau adesea și "Întreabă-l pe Hope" a devenit aproape o vorbă în acel cerc de prieteni. Ceea ce ne interesează este predica intitulată "În lume, dar nu al lumii", rostită de Newman la Liturghia de înmormântare a lui Hope-Scott celebrată în Jesuit Church la Farm Street, în Londra în mai 1873.

Această predică, și aș sugera spiritualitatea laicilor după Newman, se bazează pe versetul din Ioan: "Dar lumea și pofta ei trec, însă cel care împlinește voința lui Dumnezeu rămâne în veci" (1In 2,17). Spiritualitatea laicilor după Newman este în mod oportun legată de ideile sale despre lume și de provocarea perenă a relaționării creștinului cu aceasta din urmă. În termeni mai simpli, repetând titlul acestei predici: cum poate un creștin să trăiască în lume fără să fie al lumii?

În această predică, Newman vorbește cu elocvență despre vocație ca despre obligația de a pune propriile calități în slujba celorlalți. Spune el: "Nu ne-am născut pentru noi înșine, ci pentru specia noastră, pentru aproapele nostru, pentru țara noastră". Recunoaște și că "datorăm mult celor care se dedică vieții publice", însă această slujire făcută cu abnegație nu este mereu ușoară și adesea poate duce la un compromis în care suntem "obligați la o rutină" și unde, uneori, se poate face numai "ceea ce se consideră a fi a doua alegere cea mai bună". În primul rând Newman propune o spiritualitate laică de angajare activă în lume. Referindu-se la prietenul răposat Hope-Scott, sugerează că ceea ce i-a permis să dea o mărturie creștină eficientă în mijlocul responsabilităților pământești a fost darul credinței.

Această temă este evidențiată și în alte scrieri ale lui Newman, îndeosebi când se concentrează asupra politicienilor. În articolul lui O țară mai bună: viața publică după Newman, Edward Short propune un minunat ansamblu de citate din Newman pentru a spune că funcționarii publici nu pot neglija propria religie când intră în viața publică.

În al doilea rând, Newman propune o spiritualitate laică de alipire de Cristos și de dezlipire de lume. În această predică pentru prietenul său răposat afirmă că Hope-Scott "era liber de ambiție în mod singular", lucru care trebuie atribuit "religiozității speciale a minții sale" și "simțului său intim despre vanitatea tuturor diferențelor seculare și devoțiunii sale față de Dumnezeu care singur este fidel și adevărat".

Această alipire de Cristos conduce la o oprire bucuroasă la Cristos în vicisitudinile vieții. În predica pentru înmormântarea lui Hope-Scott, Newman afirmă că prietenul său "avea o minte tânără, care a menținut mereu, până la capăt, energia sa bucuroasă". În predica sa Creștinul apostolic, Newman afirmă că o caracteristică a primilor creștini era "bucuria în toate formele sale, nu numai o inimă curată, nu numai mâini curate, ci (...) o expresie bucuroasă". Newman afirmă: "Eu spun bucurie în toate formele sale, pentru că în bucuria autentică sunt incluse toate harurile numeroase; persoanele bucuroase sunt iubitoare, indulgente, generoase. Bucuria, dacă trebuie să fie bucurie creștină, bucuria rafinată a celor mortificați și a celor persecutați, face oamenii pașnici, senini, recunoscători, gentili, afectuoși, blânzi, plăcuți, încrezători. Sunt plini de har, dulci și învingători".

Viziunea lui Newman despre vocația laică are sens numai în contextul veșniciei. Spiritualitatea lui de angajare activă în lume echilibrată de o alipire de Cristos are o dimensiune escatologică. Așa cum afirmă sfântul Paul: "Dacă ne-am pus speranța în Cristos numai în viața aceasta, suntem cei mai de plâns dintre toți oamenii" (1Cor 15,19).

Mulți studioși ai lui Newman subliniază dimensiunea escatologică drept element esențial al învățăturii spirituale a lui Newman. Nu surprinde faptul că ea reiese ca ideea lui cheie despre spiritualitatea laică. Newman evidențiază că ceea ce echilibrează angajarea pentru Cristos în lume este un simț de veghere și de așteptare a lui Cristos. La 13 aprilie 1882, Newman scrie o scrisoare lui Emily Bowles, comentând Memoirs of James Hope-Scott a lui Ornsby în curs de publicare: "Acțiunile și scrisorile lui Hope-Scott sunt atât de intense încât exprimă caracterul lui minunat și nu au nevoie de nici un comentariu. Spun "minunat" pentru că este greu de găsit un om din lume atât de profund religios, atât de sfânt în interior. Un om poate să aibă multe calități, dar să nu aibă interioritate. Hope-Scott vorbește de la sine".

Această interioritate tipică a spiritualității lui Hope-Scott nu-l ținea departe de alții. Într-o altă predică, Newman explică faptul că creștinii sunt chemați să-și desfășoare propriile îndatoriri în viață exact ca toți ceilalți, dar există o diferență: "A trăi în cer cu gândurile, motivațiile, finalitățile, dorințele, gusturile, rugăciunile, mijlocirile, chiar și în timp ce sunt încă pe pământ, a părea ca alții, a fi angajați ca alții, a trece neobservați în mulțime sau chiar a fi disprețuiți sau asupriți, sau poate în alte condiții, dar oricum a avea un canal secret de comunicare cu Preaînaltul, un dar pe care lumea nu-l cunoaște".

Iată un schimb epistolar care a avut loc între cei doi prieteni: John Henry Newman și James Robert Hope-Scott. În ajunul de Crăciun din anul 1857, Newman i-a scris lui Hope-Scott amintindu-i cum a petrecut Crăciunul în urmă cu cinci ani "sus în Nord" cu familia Hope-Scott. Scrie el: "Cinci ani, mă cuprinde melancolia, pentru că este ca un clopoțel care trece, ducând timpul cu el. Sper că nu greșesc când spun că trecerea timpului pentru mine acum este tristă și oribilă, deoarece îmi amintește cât a trebuit să fac, cât am făcut și cât de puțin timp mai am ca să fac. Credeam că voi trăi îndelung, dar acum nu știu ce să cred. Oricum nu sunt reflecții potrivite pentru ajunul de Crăciun".

La 30 decembrie 1857, Hope-Scott răspunde cu mare măiestrie la scrisoarea un pic tristă a lui Newman. Citind printre rânduri se observă influența foarte puternică pe care Newman o avea asupra lui Hope-Scott, care reia în răspunsul său ceea ce îl învățase Newman. În acest moment Hope-Scott are patruzeci și șapte de ani, Newman are cu zece ani mai mult și sunt prieteni de douăzeci de ani: "Dragă părinte Newman, (...) nu-mi plac smiorcăielile dumneavoastră. Ați făcut mai mult decât cea mai mare parte dintre persoane și niciodată n-ați fost leneș, iar cu privire la modul în care ați făcut nu voi spune nimic. Veți putea să vă gândiți că ați fi putut face mai bine, dar îmi amintesc că odată mi-ați spus că "nu există nimic ce n-am fi putut să facem mai bine" și acest lucru mi-a fost de mare mângâiere pentru că, dând de-o parte orice eșec, sub legea generală a infirmității, m-a liniștit și m-a făcut umil. Așadar, cât privește viitorul: veți avea timp pentru ceea ce aveți obligația să faceți în timp ce pentru ceea ce nu sunteți obligat să faceți nu trebuie să vă preocupați. Dar am scris o predică! Știu că este destul de nelalocul lui din partea mea (...) Hai, sus, și începeți să lucrați, nu ca și cum ar trebui să faceți ceva deosebit înainte de a muri, ci ca și cum ar trebuie să faceți cât mai bine până în momentul morții".

Acest răspuns punctează un element esențial din spiritualitatea lui Newman, atât de potrivit nu numai pentru laici, ci și pentru toți creștinii: ideea de a trăi după providența divină, prinzând clipa, acceptând obligațiile pe care trebuie să le îndeplinim. E vorba de o spiritualitate practică așa de adaptată femeilor și bărbaților laici de astăzi care sunt chemați să trăiască vocația lor și misiunea lor în lume.

(După L'Osservatore romano, 7-8 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat