Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Celibatul sacerdotal în învățătura pontifilor (III)

Ioan al XXIII-lea și sfântul paroh de Ars

Dintr-o conferință ținută la Ars de cardinalul prefect al Congregației pentru Cler, publicăm partea referitoare la papa Roncalli.

De Mauro Piacenza

Fericitul Ioan al XXIII-lea a dedicat o întreagă enciclică sfântului paroh de Ars, la primul centenar de la nașterea sa pentru cer. În ea, temele fundamentale ale fecioriei și celibatului pentru Împărăția cerurilor, dezvoltate de Pius al XI-lea și, mai ales, de Pius al XII-lea, sunt receptate de Ioan al XXIII-lea și declinate progresiv în figura exemplară a sfântului Ioan Maria Vianney, pe care el îl prezintă drept chintesență a preoției catolice.

Pontiful scoate în evidență că toate virtuțile necesare și proprii ale unui preot au fost primite și trăite de sfântul Ioan Maria Vianney, și pune accentul, în textul enciclicei, pe asceza sacerdotală, pe rolul rugăciunii și al cultului euharistic și pe respectivul zel pastoral.

Citându-l, chiar dacă indirect, pe Pius al XI-lea, enciclica recunoaște că, pentru îndeplinirea funcțiilor sacerdotale, se cere o sfințenie mai mare decât aceea cerută de starea călugărească, și afirmă că măreția preotului constă în imitarea lui Isus Cristos. Afirmă Ioan al XXIII-lea: "Castitatea strălucea în privirea lui, s-a spus despre Parohul de Ars. Realmente, cel care intră la școala lui este uimit, nu numai de eroismul cu care acest preot a redus în sclavie trupul său (cf. 1Cor 9,27), dar și de accentul de convingere, cu care el reușea să tragă după el mulțimea penitenților săi". Reiese cu claritate că, pentru fericitul Ioan al XXIII-lea, în parohul de Ars este de evidență luminoasă legătura dintre eficacitatea ministerială și fidelitatea față de continența perfectă pentru Împărăția cerurilor, și cum aceasta din urmă nu este determinată de exigențele slujirii, ci, din contra și împotriva oricărei reduceri funcționaliste a preoției, tocmai slujirea, în înflorirea ei cea mai amplă, este determinată, aproape cauzată de fidelitatea față de celibat. Continuă Pontiful: "Această asceză necesară pentru castitate, departe de a-l închide pe Preot într-un egoism steril, face inima lui mai deschisă și mai pregătită pentru toate necesitățile fraților săi: "Când inima este curată - spunea foarte bine Parohul de Ars - nu poate face altceva decât să iubească, pentru că a regăsit izvorul Iubirii care este Dumnezeu"".

Din această argumentare perfect teologică se înțelege bine că Duhul lui Dumnezeu și duhul lumii sunt în opoziție diametrală. Așadar avem parametrii pentru a înțelege și pentru a construi.

În enciclică este scoasă în evidență legătura constitutivă dintre celibat, identitate sacerdotală și celebrarea Misterelor divine. Accent deosebit este pus pe legătura dintre ofranda euharistică a Jertfei divine și dăruirea zilnică de sine, și în celibatul sacru. Deja în anul 1959, magisteriul pontifical recunoștea, astfel, că mare parte din dezorientarea cu privire la fidelitatea și la necesitatea celibatului ecleziastic depindea, și de fapt depinde, de înțelegerea necorespunzătoare a raportului său cu celebrarea euharistică. De fapt, în ea, nu în mod funcționalist, ci real, preotul participă la oferirea unică și irepetabilă a lui Cristos, care totuși este actualizată și re-prezentată în mod sacramental în Biserică pentru Mântuirea lumii. O astfel de participare implică oferirea de sine, care trebuie să fie integră, de aceea una care să includă și propriul trup în feciorie.

Așadar, cine nu vede că între Euharistie-cult divin și preoția primită prin hirotonire există o legătură vitală? Destinele cultului și preoției sunt legate împreună. Este imposibil a avea grijă de un domeniu fără a avea grijă de celălalt. Trebuie să reflectăm atunci când facem formarea sacerdotală și trebuie să fim conștienți și de faptul că de soarta reformei clericilor este legată soarta noii evanghelizări în mod absolut indispensabile.

Este valabil și astăzi, poate cu accente de dramatism mai mare, indicația fericitului Pontif: "Noi le cerem preaiubiților noștri preoți să se examineze periodic cu privire la maniera în care celebrează Sfintele Taine, cu privire la dispozițiile spirituale cu care urcă la Altar și cu privire la roadele pe care se străduiesc să le aibă". Euharistia este, astfel, în același timp izvor al celibatului sacru și "probă de examinare" a fidelității față de el, banc de probă concret al realei oferiri de sine Domnului.

(După L'Osservatore romano, 5 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat