Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Misterul Prezentării Domnului la templu

Publicăm în continuare articolul semnat de pr. Enrico Finotti, paroh de "S. Maria del Carmine" în Rovereto (TN), care va apare în revista Liturgia "culmen et fons".

*

SĂRBĂTOARE CRISTOLOGICĂ. Sărbătoarea Prezentării Domnului, în ziua de 2 februarie, la 40-a zi după Crăciun, are ca obiect acele fapte biblice petrecute în Templul din Ierusalim, relatate de Lc 2,22-39.

Prezentarea la Templu a primului născut înseamnă că el este oferit lui Dumnezeu în amintirea evenimentelor din Exod și Dumnezeu îl dă înapoi părinților. Maria și Iosif îl prezintă pe Prunc la templu, recunosc că Isus este "proprietate" a lui Dumnezeu și intră în planul realizării proiectului divin pentru că el este mântuire și lumină pentru toate popoarele. Obiectul central al sărbătorii este Cristos Domnul care intră în templul său și se oferă ca jertfă. Deci dimensiunea cristologică este tema esențială, ca în toate evenimentele mântuirii. În jurul ei se dezvoltă, cu ordine și dependență și corelație treptată, alte personaje și alte evenimente mai mici, care comentează și dezvoltă evenimentul fundamental, centrat pe persoana și pe opera Răscumpărătorului. Trebuie admis că, odată cu actuala reformă liturgică, sărbătoarea Prezentării Domnului este propusă în echilibrul ei autentic, adică evenimentul misteric este prezentat în ansamblul său, fără accentuări unilaterale și certitudini marginale. În tradiția seculară a Bisericii - și putem spune chiar de la însăși nașterea sărbătorii - atât liturgia orientală cât și cea occidentală, au decupat aspecte secundare ale misterului și le-au pus ca obiect prevalent, colorând rituri și rugăciuni cu conținuturi conforme acestor accentuări. Desigur, și tablourile laterale ale scenei evanghelice au o mare importanță și sunt purtătoare ale unui mesaj fundamental, totuși nu constituie centrul evenimentului și rămân oricum referitoare la el și dependente de el. Iată așadar că în Orient sărbătoarea este numită "Hipapante" - "Întâlnire" - fixând în felul acesta ca obiect primar de celebrare și de meditație întâlnirea dintre Simeon și Pruncul Isus. Apoi Părinții au comentat cu omilii splendide acest mister, însă optica orientală privește ansamblul din acel punct de vedere precis, splendid, dar limitat. În Occident, mai ales în liturgia romană, sărbătoarea este centrată pe persoana și rolul Preasfintei Fecioare Maria considerând-o, în actul îndeplinirii purificării ei legale prevăzută de legea lui Moise. Și din această cauză la Roma sărbătoarea se va numi Purificarea Fecioarei Maria1 și va fi inclusă, până la actuala reformă liturgică, printre sărbătorile mariane. În realitate, această conotație a purtat-o cu sine încă de la început, când papa Sergiu I2, de origine orientală, a introdus-o la Roma împreună cu alte sărbători mariane. Această conotație rezultă din texte strălucitor de mariane - de altfel prețioase - dar și din stilul penitențial al ritului, așa cum porunceau precedentele legi liturgice3. Așa cum se va observa că numai din titlul sărbătorii rezultă orientarea ei laterală față de globalitatea evenimentului și alegerea specifică a diferitelor teme evanghelice: "Întâlnire" în Orient și "Purificarea Mariei" în Occident. Chiar dacă în mod lăudabil astăzi în liturgia romană această sărbătoare ne este dăruită în fascinația celei mai adevărate și complete orientări a ei, nu este străin actualmente pericolul unei alte reduceri noi de natură pastorală. De fapt, proclamarea zilei de 2 februarie ca Zi mondială a vieții consacrate - bine înrădăcinată, de altfel, în misterul liturgic din această zi - poate să provoace într-un păstor neatent scurtcircuitul care înlocuiește cu o urgență pastorală misterul lui Cristos, sau oricum poate să-l pună în pericol și să-l marginalizeze destul de mult. Este pericolul atâtor Zile mondiale și naționale care invadează de acum Anul Liturgic. Ori, dacă pe de o parte este potrivit ca aceste celebrări să-și aibă un sediu propriu în consonanță cu misterul liturgic care le interpretează mai mult, pe de altă parte ele trebuie să rămână marginale în fața suveranității evenimentului misteric evanghelic. Dacă nu se veghează cu atenție, invazia medievală a sanctoralului se va repeta cu o invazie asemănătoare a pastoral-sociologicului, compromițând restaurarea minunată a Anului Liturgic, ca propunere coerentă și organică a Misterului lui Cristos de la Întruparea lui până la întoarcerea lui în glorie. Pentru ziua de 2 februarie, în unele părți, există și reducerea sărbătorii la o Zi a bătrânilor, din cauza sfinților Simeon și Ana "înaintați în vârstă". Recunoscători Duhului Sfânt pentru reforma completă a Anului Liturgic, trebuie făcut orice efort pentru ca minunata frescă să nu fie compromisă de alegeri și practici reductive, considerate "pastorale" în mod eronat și superficial. Atât particularismul devoțional din trecut cât și certitudinile pastorale din prezent trebuie să se plece în fața Misterului lui Cristos, unicul eveniment care le poate răscumpăra și abilita la Împărăția lui Dumnezeu.

* SĂRBĂTOARE CONCLUSIVĂ A MISTERULUI CRĂCIUNULUI ȘI ANTICIPARE A MISTERULUI PASCAL. Chiar dacă sărbătoarea, actualmente4, cade în afara timpului Crăciunului, totuși este profund legată de el prin misterul celebrat, care face parte din primele manifestări ale Domnului. În același timp este anticipare a Paștelui, deoarece în nici un alt eveniment din copilărie, ca în acela al Prezentării Domnului, nu este exprimată cu atâta claritate referința la Sacrificiul pascal pe care Domnul, în unire indisolubilă, cu Preasfânta Fecioară Maria mama sa, îl va oferi Tatălui veșnic în zilele Paștelui său de moarte și înviere.

"Sărbătoarea este legată de Nașterea și de Epifania Domnului. Dar în același timp ea este ca o punte spre Paște, reevocând profeția bătrânului Simeon, care în acea împrejurarea a prevestit destinul dramatic al lui Mesia și al Mamei sale"5.

Natura de sărbătoare-punte între Crăciun și Paște o putem găsi în considerații teologico-simbolice interesante:

[...]

3. Simbolul de Crăciun-Paște al luminii. Lumina, apărută în umilința nopții sfinte, proclamată în Prologul din ziua de Crăciun - venea în lume lumina adevărată, aceea care luminează orice om - și strălucitoare la Epifanie - ridică-te, îmbracă-te în lumină... -, astăzi este celebrată cu o exprimare simbolică puternică, constituind momentul cel mai înalt al creșterii luminii în sărbătorile de Crăciun. În același timp este preludiu pentru lumina cea mai mare din Veghea pascală, când, după întunericul pătimirii, lumina Lumânării pascale vestește strălucirea nemuritoare a Celui Înviat. Rolul de punte între Crăciun și Paște este deci evident.

4. "Ziua a patruzecea". Este interesant de observat că în această primă intrare în a 40-a zi de la naștere, Domnul prevestește intrarea sa ultimă și publică în templul din Ierusalim în Duminica Floriilor, în zilele în care se va realiza în mod deplin sacrificiul său pascal. Liturgia romană celebrează această intrare chiar în a 40-a zi a Postului Mare6. În zilele care preced imediat pătimirea sa, Domnul, în cadrul solemn și public al templului din Ierusalim, va vorbi despre el însuși ca Lumină a lumii și va avertiza Încă puțin timp mai este lumina cu voi. Din acel moment, după ce a strălucit cu putere din candelabrul templului, lumina s-a ascuns și domnia întunericului va părea că încet-încet o va stinge. Pentru aceasta acele lumânări care la 2 februarie se aprind cu atâta îmbelșugare și vor reapare în toată strălucirea lor în ajunul Duminicii Floriilor7, comemorând intrarea în templu, în zilele următoare vor fi treptat stinse în vesperele întunericului, pentru a exprima în simbol misterul pătimirii Domnului. În această primă intrare a Pruncului Isus există, în sfârșit, profeția intrării definitive în templul din cer, când fiind înviat, chiar în a 40-a zi după Paște, se va înălța la cer și va șade la dreapta Tatălui. Se vede așadar că a 40-a zi a Prezentării Domnului este anticiparea și vestirea misterului global al lui Mesia care de mai multe ori și cu intensități diferite intră în templul său: cele trei intrări oficiale în templu - la Prezentare, la Florii și la Înălțare - sunt astfel legate între ele și interpretate de minunatul simbol al celei de-a 40-a zi.

(După Zenit, 1 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 RIGHETTI, MARIO, Storia liturgica, ed. Ancora, MI, 1969, vol. II, pag. 119: "În mod oportun, această intitulare a fost abolită de noul Liturghier (1965); fie pentru că este în contrast cu caracterul genuin al solemnității, fie pentru că acest concept ebraic și păgân de purificare a mamei nu mai este admisibil în legea creștină".
2 RIGHETTI, MARIO, Storia liturgica, ed. Ancora, MI, 1969, vol. II, pag. 120: "Caracterul de sărbătoare mariană impus ei, cel puțin în mod parțial, de către Papa Sergiu, s-a accentuat mai târziu mai ales în procesiunea care avea mereu ca țintă cel mai mare sanctuar marian din Roma și în care optsprezece diaconi din regiunile urbane purtau în fața Pontifului tot atâtea drapele ale Preasfintei Fecioare...". NUOVO DIZIONARIO DI MARIOLOGIA, ed. Paoline, 1985, Presentazione del Signore, pag. 1151: "Caracterul marian al sărbătorii - în afară de faptul că Maria este, împreună cu Isus, protagonistă a misterului, exact ca la Crăciun - a fost impus îndeosebi de papa Sergiu I (687-701)...".
3 RIGHETTI, MARIO, Storia liturgica, ed. Ancora, MI, 1969, vol. II, pag. 118: "La Roma, ca și în Orient, Hipapante era celebrată într-un cadru de solemnitate, dar cu caracter penitențial după obiceiul bizantin... toți înaintează desculți... la liturghia solemnă se lasă deoparte Gloria in excelsis...". NUOVO DIZIONARIO DI MARIOLOGIA, ed. Paoline, 1985, Presentazione del Signore, pag. 1151: "La procesiune, papa și cardinalii purtau veșminte sacre de culoare neagră și cu toții mergeau desculți".

* În liturgia preconciliară caracterul dublu penitențial și de bucurie al sărbătorii era exprimat prin culoarea violetă pentru binecuvântarea lumânărilor și pentru procesiune, și prin culoarea albă pentru Liturghia care urma.
4 Până la reforma rubricilor din anul 1960, timpul Crăciunului se termina la 2 februarie.
5 IOAN PAUL AL II-LEA, Omilia în sărbătoarea Prezentării Domnului, 2 februarie 2001, în: L'Osservatore Romano, 4 februarie 2001, pag. 7.
6 Conform evangheliilor sinoptice, ultima intrare a Domnului în templul din Ierusalim are loc chiar în ziua intrării în cetatea sfântă (Mt 21,12; Mc 11,11; Lc 19,45). Solemnitatea liturgică a acestei duble intrări în Ierusalim și în templu este celebrată de liturgia romană efectiv în a patruzecea zi din Postul Mare: de fapt, Duminica Floriilor este a 40-a zi de la Miercurea Cenușii.
7 Se referă la numeroasele lumânări care se aprind în ritul de la început ale celor Sfinte Patruzeci de Ore în contextul Vesperelor din Duminica Floriilor, care în următoarele Vespere de Pătimire (luni, marți și miercuri) vor fi treptat stinse.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat