Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Colaborarea dintre laici și catolici

Conversație cu Mons. Giampaolo Crepaldi, arhiepiscop de Trieste

De Stefano Fontana

În lumea de astăzi se face o mare discuție despre laici și credincioși, stat și Biserică, religie și secularizare. Și nu e vorba numai de intervenția ecleziasticilor în privința politicilor care reglementează statul și societatea civilă.

Tema raportului dintre laicitate și religie a devenit și mai fierbinte de când există amenințarea fundamentalismului islamic care nu recunoaște diferențe între cei doi termeni.

Pentru a încerca să aprofundeze tema, agenția Zenit l-a intervievat pe Monseniorul Giampaolo Crepaldi, Arhiepiscop de Trieste, președinte al Comisiei "Caritas in veritate" din Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE) și Președinte al Observatorului Internațional "Cardinal Van Thuan" despre Doctrina Socială a Bisericii.

Excelență, înainte de toate, ce înseamnă, după părerea dumneavoastră, "laic"?

"Mi se pare că astăzi cuvântul are patru semnificații. Înainte de toate laic înseamnă "nu preot" și "nu călugăr". Cine nu este preot și nici nu aparține unei congregații călugărești de monahi sau frați sau surori se numește laic. Mama mea și tatăl meu erau laici. În al doilea rând, se poate numi laic cel care consideră că dimensiunea politică are o proprie autonomie față de religie, dar care în același timp se poate folosi de resursele spirituale și morale ale religiei, ba chiar să aibă nevoie de ele, altminteri politică însăși s-ar transforma într-un absolut religios. Într-o a treia semnificație laic înseamnă astăzi cel care trăiește și raționează fără să țină cont de religie; cu alte cuvinte înseamnă indiferență față de religie. În sfârșit, astăzi laic înseamnă și anti-religios, adică acela care combate religia, n-o lasă să se exprime, nu-i permite să-și spună părerea în domeniul public".

Ați putea să stabiliți o ierarhie între aceste semnificații? După părerea dumneavoastră care ar fi adevărata laicitate?

"Prima definiție nu creează probleme pentru nimeni. Dintre celelalte trei aș vrea să spun că prima (adică a doua în lista amintită mai sus) este cea mai corectă, în timp ce a doua și a treia sunt incorecte, înainte de toate din punctul de vedere al laicității. Adică sunt forme de laicitate mai puțin laice".

Înțeleg că dumneavoastră susțineți că acela care combate religia este mai puțin laic, dar pentru ce acela care nu ține cont de ea, este indiferent, nu ar fi un laic autentic?

"Pentru că este deja o excludere a lui Dumnezeu din domeniul public. Deși nu-l combat în mod deschis, dacă afirm că organizarea societății nu trebuie să țină cont deloc de dimensiunea religioasă ci trebuie să fie indiferentă și, de exemplu, trebuie înlăturate simbolurile religioase, trebuie organizată o instruire școlară care să facă abstracție total de religie, că Episcopul nu-și poate face auzit glasul în public și catolicii nu pot să realizeze o formă de prezență explicită în societate sau lucruri de felul acesta... spun că sunt indiferent, în timp ce în schimb am făcut o alegere de excludere".

Deci nu este posibil să nu se ia poziție cu privire la problema lui Dumnezeu?

"Nu este posibil. Și laicitatea care ar considera posibil acest lucru ar fi o înșelare. Laicitatea este exercitare a rațiunii și nu folosire a înșelării. Se poate construi o lume bazată pe Dumnezeu sau una organizată fără Dumnezeu. Nu este posibilă o a treia cale. Însă a organiza lumea pe Dumnezeu nu înseamnă a fi integraliști, înseamnă a recunoaște lucrurilor umane autonomia lor, dar a le vedea și în limitele lor, deci în necesitatea lor structurală de un supliment de resurse pentru a putea fi ele însele. Din același motiv, a organiza o lume fără Dumnezeu nu înseamnă a organiza o lume neutră".

Și totuși astăzi se spune că problema despre Dumnezeu vine după aceea, pentru cel care-și pune această problemă. În schimb dumneavoastră spuneți că vine mai întâi, deoarece nimeni n-o poate eluda.

"Problema despre Dumnezeu vine înainte de toate celelalte și nu există nimeni care să nu-și pună această problemă. Acest lucru se întâmplă pentru că atunci când noi cunoaștem realitatea o cunoaștem imediat drept ceva care are nevoie de fundament, adică incapabilă să se explice singură până la capăt. Acolo, în acea percepție, există deja ideea - chiar dacă foarte generală - despre Dumnezeu, care apoi ne însoțește pentru totdeauna. Deci ideea despre Dumnezeu nu se adaugă după ce am elaborat toate celelalte. Laicul este cel care folosește rațiunea pentru a-și organiza propria viață, însă nu pentru a absolutiza rațiunea și a face din ea o închisoare, ține deschisă întrebarea, rămâne disponibil la un supliment de sens pe care rațiunea singură nu și-l poate da, dar la care ea face trimitere dat fiind faptul că în ea se observă o necesitate de a fi completă, lucru pe care nu și-l poate da singură".

În acest sens deci numai cel care rămâne deschis la Dumnezeu este laic.

"Cred că este chiar așa și vă voi da două exemple. Președintele francez Sarcozy, într-o intervenție vestită la Sfântul Ioan din Lateran în urmă cu câțiva ani, a creat expresia "laicitate pozitivă". El voia să indice cu asta o laicitate care exprimă o atitudine de deschidere pozitivă față de religie. Papa Benedict al XVI-lea a demonstrat că apreciază expresia și a folosit-o în călătoria sa în Franța în urmă cu doi ani. Al doilea exemplu este următorul: Joseph Ratzinger, într-un vestit discurs când era cardinal, i-a invitat pe laici "să trăiască așa ca și cum Dumnezeu ar exista". Iată iar tema religiei pozitive. Ar fi într-adevăr mai puțin laic a suspenda dubiul: și dacă Dumnezeu ar exista? Credinciosul, a cărui credință nu trebuie niciodată să fie complet scutită de măsurarea ei cu necredința, cere laicului această onestitate intelectuală egală: să trăiască și el fără a încetată niciodată să se măsoare cu întrebarea laică: chiar suntem sigur că Dumnezeu nu există?".

Și dacă un laic nu face asta?

"Eu cred că atunci nu mai este laic. Ar deveni un dogmatic și ar fi condus de o supărare intolerantă față de religie care l-ar face incapabil să vadă cu obiectivitate semnificația ei, ar confunda-o cu o superstiție șarlatană. De fapt, ar combate-o, desigur în numele laicității, care însă ar fi o nouă religie a antireligiei. Există mulți laici intoleranți astăzi".

Într-o Scrisoare adresată Copiilor din dieceza dumneavoastră pentru sărbătoarea sfântului Nicolae, ați afirmat printre altele că sunt norocoși copiii care trăiesc într-o familie de părinți căsătoriți. Pentru aceasta ați fost criticat că discriminați atât copiii cât și familiile. Considerați asta ca un exemplu de laicitate intolerantă?

"Laicitatea tolerantă este aceea care permite Bisericii să se exprime după propria logică și nu să spună lucruri care corespund altor logici. Credința creștină spune că o căsătorie nu este numai un contract explicit sau implicit, ci construcția sacramentală a unei realități noi, care va trăi în măsura în care va accepta să fie însuflețită de Domnul. Acest lucru nu este contrazis de faptul că, din păcate, și atâtea căsătorii celebrate în Biserică din punct de vedere uman eșuează; nici nu obligă să se echivaleze toate formele de "familie". Nu cred că este tolerant a-l critica pe Episcop pentru că spune că adevăratul model de familie este cel creștin, propus de Dumnezeu însuși în Sfânta Familie din Nazaret, trăit și învățat de Domnul Isus. Nici nu poate fi împiedicat să afirme că nașterea într-o astfel de familie, în care iubirea soților este inspirată din iubirea lui Dumnezeu față de noi și a noastră față de Dumnezeu, este un mare noroc. Adaug aici ceva mai mult: acesta ar trebui să fie considerat un drept al oricărui copil. Cine l-a experimentat știe bine că este un mare noroc. Apoi a spune că în felul acesta Episcopul ar face discriminări este aproape ridicol: iubirea Bisericii este deschisă pentru toți, dar nu scutește să se spună cum merg lucrurile".

Trieste este orgolioasă cu tradiția sa laică. Face bine?

"Face bine pentru că laicitatea înseamnă deschidere la conviețuire, acceptare reciprocă, dialog prietenesc și nu preconceput, lipsa formelor de fundamentalism. Dar greșește atunci când cineva dă o altă semnificație acestei laicități: că Adevărul nu există, că Biserica nu trebuie să-l vestească pe Isus Cristos considerându-l Adevăr și Viață, că Biserica nu trebuie să evanghelizeze și să se roage pentru ca să se mărească numărul de convertiri, când critică vestirea numind-o prozelitism. Sau greșește atunci când cineva ar vrea să pună botniță episcopului, sau - ceea ce este mai rău - a-l face pe episcop să spună ceea ce lumea ar vrea să audă, adică faptul că tot ceea ce face merge bine. Nu totul merge bine: există astăzi forme de a organiza familia care nu reprezintă adevăratul bine al copiilor și care îi face să sufere, trântiți în dreapta și în stânga și descărcând pe umerii lor șubrezi iresponsabilitățile adulților. Nu este laicitate adevărat aceea care îl împiedică pe Episcop să spună aceste lucruri".

Biserica cere ascultare de la credincioșii săi, nu de la toți oamenii. De la ceilalți Biserica cere respect, considerând că desfășoară o slujire adusă omului și că exprimă resurse spirituale și morale pentru binele societății. A cere respect nu înseamnă a cere privilegii. Pentru că nimic și nimeni nu-i poate lua Bisericii o "pretenție" a ei".

Care pretenție?

"Pretenția de a aduce cu sine un Răspuns la adevăratele necesități ale omului. Laicitatea trebuie să respecte mai ales asta: ca Biserica să aibă posibilitatea de a exprima pe deplin mesajul său de mântuire, care se referă la întreaga viață umană, crezând că, făcând așa, ea desfășoară o slujire adusă persoanei umane. Cine mă critică pentru că susțin că a trăi într-o familie creștină, însuflețită de Cristos însuși de Duhul său, este un mare noroc, de fapt nu acceptă că Biserica prin mesajul ei poate să pretindă că face viața mai umană. Însă această intoleranță față de ea Biserica nu va putea niciodată s-o accepte".

(După Zenit, 1 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat