Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Mircești: Unitatea - o urgență stringentă

Duminică, 23 ianuarie 2011, sub deviza "Unitatea - o urgență stringentă", la Mircești, județul Iași, preoți și credincioși, catolici și ortodocși, s-au întâlnit în rugăciune comună pentru unitate, după cerința Bisericii, mai întâi la ora 11.00, în biserica romano-catolică "Adormirea Maicii Domnului", iar apoi în aceeași zi, la ora 18.00, în biserica ortodoxă "Adormirea Maicii Domnului".

Alături de preoții și credincioșii din Mircești, la aceste momente de rugăciune pentru unitate au mai participat și alți preoți și credincioși din parohii învecinate, unde toți împreună am avut bucuria de a ne ruga în comun pentru unitate și de a respira măcar pentru puțin timp prin ambii plămâni, așa cum frumos s-a exprimat papa Paul al VI-lea, de pie memorie, atunci când vorbea de rugăciunea comună.

La altar au fost patru preoți pr. Ioan Lungu (preot romano-catolic din Mircești), pr. Alin Hobinca (preot ortodox din Mircești), pr. Ilie Călin (preot ortodox din Mogoșești) și pr. Cătălin Oprea (preot ortodox din Hălăucești).

Trebuie spus că rugăciunile și textele biblice din anul 2011 pentru Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor au fost alese și pregătite de creștinii din Ierusalim, care au propus tema exprimată în Faptele apostolilor 2,42: "Ei erau stăruitori în învățătura apostolilor, în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii și în rugăciuni".

Practic, creștinii din Ierusalim vor sa ne amintească nouă, celor de astăzi, că la unitatea mult dorită, atât de Cristos (In 17,21), cât și de mulți creștini (Aici avem, de exemplu, strigătul la unitate al mulțimii adunate în Parcul Izvor, în anul 1999, cu ocazia vizitei papei Ioan Paul al II-lea în România), se poate ajunge numai prin stăruință în învățătura apostolilor (Biblia), prin comuniune fraternă, prin frângerea pâinii euharistice și prin rugăciune.

Iar acest text din Faptele apostolilor 2,42-47 nu a fost ales întâmplător, căci elemente fundamentale ale unității pe care le conține sunt parcă tot mai uitate de creștinul modern:

- creștin prea surd la glasul lui Dumnezeu din Scripturi și prea atent la șoaptele amăgitoare ale diavolului și lumii,

- creștin prea grăbit după hrana și bunurile materiale și prea leneș după hrana și bunurile spirituale,

- creștin prea preocupat de el însuși și prea indiferent la nevoile semenilor lui,

- creștin prea mândru pentru a mai îngenunchea în fața Domnului pentru rugă, dar prea servil idolilor de astăzi.

Primii creștini erau uniți intre ei pentru că:

- imitau între ei unitatea și dragostea din Preasfânta Treime (cf. In 17,20-23)

- imitau intre ei jertfa Domnului Isus de pe cruce, prin care a fost ucisă vrăjmășia (cf. Ef 2,14-10)

- imitau între ei unitatea din Euharistia pe care o primeau zilnic, adică imitau unitatea boabelor de grâu care se unesc într-o singură pâine, și a celor de struguri care se unesc într-un sigur vin, tot astfel și ei creștinii cei mulți și din multe locuri deveneau una în Cristos prin primirea Euharistiei. (1Cor 10,16-17) (cf. Didahia 9,4)

- imitau între ei iubirea si unitatea cerută de Isus în familii, de a nu despărți ceea ce el a unit (cf. Mc 10,9) și de a deveni toți împreună o inimă și un suflet (cf. Fap 4,32)

- imitau între ei rugăciunea Domnului pentru unitate (In 17,21) și tot prin rugăciune comună îl făceau prezent pe Cristos în mijlocul lor (cf. Mt 18,20).

Îmi place să amintesc aici frumoasele cuvinte ale sfântului Ciprian din Cartagina, din cartea sa "Despre unitatea creștinilor", unde ne spune că primii creștini vedeau în Biserica Unită:

- o mamă mireasă, care este curată și neprihănită (cf. Ef 5,27). Cine nu are Biserica de mamă, nu poate avea pe Dumnezeu ca tată, și cine părăsește unitatea Bisericii nu poate avea răsplată de la Cristos.

- un singur izvor ce se revarsă în mai multe râuri, un singur copac cu mai multe ramuri, un soare cu mai multe raze. Toate acestea, deși cuprind pe mulți și se distribuie la mulți, rămân totuși una. La fel este și Biserica Unită (cap. 5).

- o nouă Arca lui Noe, care nu salvează decât pe cei adunați în ea. (cf Gen 7,16) (cap. 6)

- cămașa fără cusutură a lui Cristos, pe care nici păgânii nu au avut curajul să o frângă (cf. In 19,23) și de aceea au păstrat unitatea cu sfințenie, luptând împotriva oricărei încercări de dezbinare (cap 7).

Și tot în această frumoasă carte, sfântul Ciprian ne mai spune că păcatul dezbinării Bisericii este atât de mare, că îl întrece pe cel al lui Iuda, și că acest păcat al dezbinării:

- nu poate fi spălat nici cu vărsarea sângelui ca martir. Nu poate fi martir cel ce nu este cu Biserica. Cel ce nu poate păstra unitatea și dragostea frățească, nu se poate numi martir, căci Dumnezeu este dragoste (cf. 1In 4,8) (cap 14)

- zădărnicește carismele, așa că chiar dacă cineva ar face minuni si vindecări în numele lui Isus, dar nu este pe calea cea dreaptă a unității creștine, în zadar le face, căci lui i se potrivesc cuvintele pe care Isus le va spune în ziua judecății tuturor ipocriților: "Mulți Îmi vor zice în ziua aceea: «Doamne, Doamne, oare nu în numele tău am prorocit și nu în numele tău am scos demoni și nu în numele tău am făcut multe minuni?» Și atunci el le va răspunde: «Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtați-vă de la mine toți cei ce lucrați fărădelegea»" (cf. Mt 7,22) (cap 15)

- ne împiedica să ne aducem darurile și rugăciunile la altar. Căci iată ce ne spune însuși Isus: "Deci dacă îți aduci darul tău la altar, și acolo îți aduci aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ți darul tău acolo înaintea altarului, și du-te întâi de te împacă cu fratele tău, apoi vino și adu-ți darul" (Mt 5,23-24) (cap 13)

Deci viața creștină trăită în dezbinare este o viață aridă și neproductivă spiritual. Și de aici urgența stringentă, atât a convertirii personale a oricărui creștin în parte, cât și unirii noastre în credință, pentru a redeveni iarăși o inimă și un suflet (cf. Fap 4,32), căci, dezbinați, nu-i putem fi plăcuți lui Dumnezeu și nici să ajungem la el.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 35.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat