Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Toma de Aquino în dialog cu islamul

Pentru Ioan Paul al II-lea, și astăzi "model" pentru o serioasă confruntare interreligoasă

De Mariaelena Finessi

Prezentat în aceste zile la Roma, volumul "Toma de Aquino și islamul" este primul număr din Quaderni aquinati, colecție de studii și documente condusă de Tommaso Di Ruzza și co-editată de Libreria Editrice Vaticana și de Circolo san Tommaso d'Aquino. În el sunt cuprinse actele unei întâlniri care s-a ținut în anul 2000 cu privire la figura sfântului Toma de Aquino și raportul dialectic instaurat de acesta cu gânditorii islamici.

"Într-o lume în care expresia propriei identități, și îndeosebi a identității religioase, pare să-l destineze pe om la monolog - Di Ruzza clarifică importanța inițiativei - se vrea să se redescopere sensul dialogului. Nu pentru un exercițiu de stil ci pentru un autentic cum-versare. O reciprocă dăruire coerentă cu căutarea adevărului și cu vocația omului, adică acea "înclinație naturală de a cunoaște adevărul despre Dumnezeu și de a trăi în societate".

Unul din textele introductive ale volumului, încredințat cardinalului Jean-Louis Tauran, președinte al Consiliului Pontifical pentru Dialogul Interreligios, pornește de la teza pe care este centrat sistemul dialogic găsit de Toma, adică faptul că "mintea umană a fost creată pentru a primi adevărul și din acest motiv nu poate accepta eroarea". În această privință, amintește cardinalul, sunt două condiții fundamentale pentru a instaura o confruntare fără prejudecăți: căutarea adevărului din partea celor care intră în joc este ""cunoaștere suficientă" a religiei celuilalt".

Cu privire la prima condiție, monseniorul Luca Brandolini, episcop emerit de Sora Aquino Pontecorvo, prezintă deschiderea intelectuală a lui Toma, neobișnuită pentru acele timpuri: "O deschidere care ajunge, în mod spontan, la acceptarea oricărei persoane". "Adevărul - a spus sfântul Toma de Aquino - nu variază în funcție de diversitatea persoanelor". Și această abordare, inovatoare pentru timpul său și probabil nerespectată încă astăzi, face din Doctorul Bisericii un martor al credinței creștine, deschis la ceea ce este bun în orice cultură. "Nu privi la cel care vorbește, ci ține minte ceea ce el spune bun": în perspectiva lui Roma, dialogul nu implică deci renunțarea, ci căutarea împărtășită a adevărului.

În practică, însă, creștinii din timpul nostru se întreabă cum să caute, împreună cu musulmanii, acest adevăr. Răspunsul nu poate face abstracție de acele valori care ne unesc pe toți, creștini sau necreștini. Un sens mai înalt este deasupra noastră. "De fapt, Declarația Nostra aetate - precizează Jean-Louis Bruguès, arhiepiscop emerit de Angers și secretar al Congregației pentru Educația Catolică - îi încurajează pe creștini să promoveze împreună cu musulmanii "dreptatea socială, valorile morale, pacea, libertatea" pentru toți oamenii".

Cu privire la a doua condiție, aceea a cunoașterii reciproce, pe bună dreptate se poate susține că dacă sfântul Francisc a mers în întâmpinarea musulmanilor în persoana sultanului Al-Kamil, pentru sfântul Toma a fost vorba de un dialog "la distanță", la nivel de gândire, nu mai puțin valabil din această cauză. "Toma nu a avut nici un contact direct cu islamul", nici nu citit vreodată Coranul, amintește Vincenzo Benetollo, președinte al Societății Internaționale Sfântul Toma de Aquino, "cunoștințele lui derivă din raporturile pe care le primea de la confrații lui dominicani și a fost convins în mod sincer că descrierea lui Mahomed și a islamului corespundea faptelor".

Deci este adevărat că "limbajul folosit de Toma atunci când descrie credința musulmană și activitatea lui Mahomed este forate dur și astăzi ar fi complet inacceptabil", așa argumentează părintele Joseph Ellul, dominican, expert în dialogul cu islamul valoarea confruntării constructive schițată de Doctor Communis Ecclesiae, contextualizându-l într-un moment istoric-cultural precis. "Dar, spunând asta - conclude părintele Ellul - trebuie să se admită că această poziție nu excludea curiozitatea lui intelectuală și văzându-i pe înțelepții musulmani (și evrei) ca însoțitori de călătorie pe drumul lung spre adevărul divin".

Deși nu împărtășește opiniile lui Roma, "metoda sa de dialog folosită pentru a ajunge la adevăr - sintetizează ambasadorul iordanian Wikdân al-Hâshemi - rămâne cea mai bună cale și unica pentru progresul omenirii". O metodă care nu face din toleranță pivotul său, și pentru că aceasta are în ea negativ: "Implică, fie că ne place fie că nu, că trebuie să ne suportăm cu răbdare. În schimb acceptare înseamnă a merge în întâmpinarea unei persoane care mărturisește o credință diferită, dar cu care împărtășim aceleași valori umanitare. Acceptarea implică deschiderea spre celălalt".

De fapt, conclude monseniorul Lluis Clavell, președinte al Academiei Pontificale a Sfântului Toma de Aquino, "orice persoană, chiar și în cazul în care ar fi în mod clar în eroare, merită să fie iubită, deoarece așa cum învață Toma, persoana "înseamnă ceea ce se găsește mai nobil în întregul univers"".

Așadar, și astăzi, sau în special astăzi, Toma rămâne un model și o condiție pentru orice dialog serios și folositor. Așa scrie în enciclica "Fides et ratio" Ioan Paul al II-lea: "Un loc cu totul deosebit pe acest drum lung îi revine sfântului Toma, nu numai datorită conținutului învățăturii sale, ci și datorită raportului dialogic pe care el a știut să-l instaureze cu gândirea arabă și ebraică din timpul lui (...). El a avut marele merit de a pune în prim plan armonia care există între rațiune și credință. Lumina rațiunii și cea a credinței provin ambele de la Dumnezeu, argumenta el; de aceea nu se pot contrazice între ele".

(După Zenit, 23 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat