Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La rădăcinile altarului creștin

Publicăm în continuare articolul semnat de pr. Enrico Finotti, paroh la "S. Maria del Carmine" din Rovereto (TN), care va apare în revista Liturgia 'culmen et fons', din decembrie-ianuarie 2011.

* * *

Pentru a înțelege în profunzime natura și funcția altarului în liturgia catolică este indispensabilă o adecvată investigație istorică despre originea lui și despre dezvoltarea lui coerentă. Ea totuși nu va fi suficientă. De fapt, se vor putea înțelege alegerile istorice succesive în privința altarului aprofundând teologia subînțeleasă, pe baza căreia altarul a asumat forme și ornamente potrivite cu viziunea teologică ce se voia să se transmită.

Mensa, Ara și Cruce

Este normal să fie găsită originea altarului creștin în masa din cenacol, pe care Domnul nostru a instituit Jertfa euharistică și Ospățul sacru al Trupului său și al Sângelui său. Într-adevăr masa de la ultima cină este referința originară și care dă origine Jertfei unice și definitive a Noului Testament. De aici pornește acea ofrandă curată care de la răsărit până la apus este oferită printre neamuri și în orice loc (Mal 1,11). Totuși trebui aprofundat și să nu ne oprim la o ușoară viziune superficială, care ar putea goli acea Jertfă de substanța ei profundă pentru a se fixa în exprimarea slabă a unui obișnuit ospăț umanitar și uzual. În realitate, atunci când familia ebraică se aduna pentru cina pascală se relaționa în mod intim și indisolubil cu altarul din templul din Ierusalim, pe care în prealabil era jertfit mielul, care adus pe masa din casă permitea celebrarea Paștelui. Fără acea victimă jertfită pe altarul din templu și transferată apoi pe masa din case, cina pascală își pierdea identitatea. Relația cu jertfirea mielului în templu era atât de necesară încât, pentru a celebra Paștele, trebuiau să se cazeze la Ierusalim sau în apropiere. De fapt, nu era posibil să stea în afara Ierusalimului, adică departe de templu, pentru că din templu venea mielul jertfit și la el făcea trimitere. Așadar, cina pascală ebraică era o cină sacrificală, un ospăț prin care se făceau părtași de victima sacrificală. Și iată că masa și altarul sunt intim unite, interioare în mod genetic și indisolubil una pentru celălalt. Dacă era luat altarul este compromisă total natura acelei mese specifice pregătită pentru cina pascală. Însă în cenacol Domnul realizează noutatea și creează realitatea a ceea ce până acum era prefigurat în vechile profeții și în jertfirea mielului. El se jertfește în mod nesângeros pe sine însuși în contextul încă vizibil al semnului profetic al mielului, care ca umbră dispare de acum și face loc realității, Cristos Isus, cu Trupul său și Sângele său jertfite în speciile sacramentale ale pâinii și vinului. Este clar că, în timp ce privirea Domnului se retrage de acum de la figura mielului care trece și de la altarul templului pe care a fost jertfit, se fixează cu grijă divină și întruchipare mistică pe altarul Crucii, care îl așteaptă pe Calvar. De fapt, el anticipă în mod sacramental pe masa de la cină și în forma ospățului jertfa sângeroasă pe care avea să o ofere peste puțin timp pe altarul Crucii. Crucea deci intră în cenacol, se plantează pe masa sa și, în timp ce vechiul altar al templului se retrage, îndeplinindu-și funcția sa profetică, se ridică de acum suverană ca substanță interioară a ceea ce se împlinește la ultima cină și ceea ce se va repeta în toate secolele până la sfârșitul lumii din porunca Domnului. Faceți aceasta în amintirea mea. Masă, Altar și Cruce, iată cele trei simboluri interioare și indisolubile ale marelui mister care se împlinește în clipa consacratoare când Domnul, rostind cuvintele divine - Acesta este Trupul meu... Acesta este Sângele meu... - instituie Jertfa perenă, care nu va avea sfârșit. Cele trei figuri de referință - masă, altar și cruce - mai înainte de a avea exprimare în altarul creștin sunt prezente în însăși substanța actului de jertfă al lui Cristos și constituie, mai înainte de a avea traducerea lor materială în liturgie, forma interioară a actului de jertfă al Domnului. În Cenacol este vizibilă numai Masa, Altarul templului este amintit de mielul jertfit, Crucea încă nu se vede, dar totul este prezent și unitar în mintea divină și în inima iubitoare a Domnului. În acest moment se înțelege bine de ce Biserica, după ce a obținut libertatea religioasă (secolul al IV-lea), a putut să treacă la construirea altarului creștin în felul în care ne atestă istoria și arta. Imediat ce a fost posibil, simpla masă de lemn, folosită în case în secolele de persecuție, a devenit altarul de marmură, asemenea în toate atât cu altarul ebraic cât și cu cel păgân, dar elocvent pentru a exprima ceea ce era Euharistia în realitate, Jertfa lui Cristos. În același timp, acest altar monumental și prețios nu a abandonat masa, ci o asumă în el adaptându-se să primească sfintele daruri pentru ospăț și îmbrăcându-se cu o față de masă albă și strălucitoare. În sfârșit, atunci când Crucea glorioasă a Domnului a putut să fie reprezentată ca un steag al victoriei și să vestească în același timp Moartea lui, Învierea lui, Înălțarea lui și minunata lui Venire în glorie, nu a întârziat să-și găsească locul său cel mai logic și potrivit chiar pe masă acelui altar pe care jertfa Crucii se actualiza în mod sacramental. Și iată că Masa, Altarul și Crucea pot să constituie și în mod vizibil, în splendoarea bazilicilor monumentale și în solemnitatea riturilor pontificale, semnul material și prețios al misterului care se împlinește sub învelitoarea sacramentului. Nu a fost vorba desigur de o corupere a simplității de la începuturi, ci de o dezvoltare necesară și legitimă, coerentă cu structura interioară a misterului și care se va exprima în gândirea creștină în succesiva sistematizare teologică referitoare la dogma euharistică. În acest sens, Masa, Altarul și Crucea sunt așa de mult legate cu dimensiunile constitutive ale misterului încă de la instituirea lui încât sunt de acum ingrediente liturgice de nesuprimat în edificarea altarului creștin. De fapt, el, pentru a exprima în mod complet și echilibrat întregul mister al Jertfei festive a euharistiei, va trebui să aibă monumentalitatea Altarului, demnitatea Mesei și gloria steagului Sfintei Cruci.

Altarul se află sus

Altarul se află sus și dacă nu ridică își pierde natura sa cea mai adevărată. Se poate afirma în felul acesta o regulă simplă: la altar se urcă așa cum la baptister se coboară. Dacă etimologia alta-ara ar putea să mai fie discutată și să nu fie acceptată de toți, istoria altarului creștin și mai înainte istoria altarului ebraic și păgân, afirmă poziția sa ridicată. În mod deosebit, neputând să se aibă acces la altar pe trepte din motive de puritate cultuală, în templul din Ierusalim se urca pe o rampă (Ex 20,24-26). Dar mai ales prin aprofundarea actului liturgic care se celebrează pe altar, jertfa, se evidențiază în toată claritatea necesitatea poziției destul de ridicate a altarului. În oferirea jertfei se caută raportul cu Dumnezeu, se înalță către el și toată ritualitatea duce la proiectarea spre cer, acolo unde intuiția religioasă universală contemplă tronul lui Dumnezeu: corpul urcă treptele altarului, mâinile se ridică în sus, privirea fixează profunzimile siderale ale cerurilor. Iată mișcările cele mai spontane pe care preotul le asumă în acțiunea de jertfă, și este logic ca acest stimulent interior să fie tradus în mod vizibil în gesturile corpului și fixat în mod material în poziția înaltă și maiestuoasă a altarului. Așadar putem vedea în structura interioară (metafizică) a altarului două mișcări profund corelate și în acord în exprimarea direcției ascendente. Altarul urcă spre Maiestatea divină și urmează norii de tămâie care se înalță ca jertfă de mireasmă plăcută. Desigur poporul îl privește, dar nu poate să meargă spre el, cât mai ales pentru a-l atrage în înălțarea sa culturală. Pentru aceasta altarul va asuma o poziție centrală din punct de vedere optic, putând să fie văzut bine de toată adunarea liturgică, pentru a putea să ia cu el în mod delicat poporul lui Dumnezeu în mișcarea ascendentă a ofertei sacrificale, care se împlinește pe masă în misterul sacramental. Deci este potrivit cu natura cea mai intimă a altarului să se urce și să-i facă să urce pe toți cei care spre altar își îndreaptă privirea adoratoare spre contemplarea Gloriei divine. În schimb, mișcarea exact inversă se produce pentru masă. Ea trebuie să coboare și să se îndrepte din punct de vedere fizic spre credincioși cât mai mult posibil. De fapt, ea are pe ea victima jertfită ca hrană și băutură de mântuire. Această mișcare a coborârii și a deveni apropiată de adunarea liturgică este deci necesară și naturală pentru ea și este pe deplin conformă cu statutul ei de masă care hrănește. Acest rol dublu de altar care se înalță și atrage și de masă care coboară și se apropie de credincioși se explică în liturgia euharistică, unde se deosebește rugăciunea consacratoare în care se împlinește jertfa de riturile de împărtășanie în care victima jertfită este dată ca hrană comesenilor. Deci putem afirma că altarele istorice exprimau natura lor ascendentă-sacrificală și, fără a renunța vreodată la masa încorporată în ele, o integrau ulterior cu banca pentru împărtășanie, care în poziția sa joasă și apropiată de credincioși permitea distribuirea Trupului Domnului. Altarele postconciliare în schimb par că au abandonat mișcarea de urcare în favoarea unei totale reduceri la rolul lor de masă. În felul acesta ele nu mai sunt sus, ci jos și din punct de vedere fizic cât mai apropiate de adunare. Mișcarea descendentă și îndreptată către popor proprie mesei a devenit exclusivă și totalizatoare. Această realitate se observă și în altarele făcute definitive și chiar dedicate, desigur solide în structura lor de marmură, dar mereu și numai masă. Cu alte cuvinte s-ar putea spune că întreaga celebrare a Jertfei euharistice este redusă în mod prevalent la ritul de împărtășanie. Desigur, Jertfa se împlinește, însă noua configurație a altarului nu mai exprimă asta ca înainte, datorită faptului că a renunțat să modeleze în el însuși caracteristicile clasice care sunt proprii altarului de jertfă. Pentru aceasta a fost ușoară și înlăturarea așa de vastă a băncii de împărtășanie, deoarece altarul însuși a asumat funcția ei. Ei bine, astăzi se aude alarma Magisteriului cu privire la criza dimensiunii sacrificale a Euharistiei. N-ar putea fi oportună deci o reflecție nouă și mai profundă asupra modalităților liturgice ale altarului? Este considerată încheiată și de nedepășit conformarea altarului numai la forma mesei, fără a mai recupera și forma altarului ridicat și maiestuos? În timp, această reducere a altarului n-ar putea condiționa echilibrul dogmei euharistice, care se transmite în inima credincioșilor în primul rând în corectitudinea ritului și a locurilor liturgice care sunt legate de el? Altarele istorice trebuie părăsite definitiv și rolul lor este de acum complet muzeal? Istoria Bisericii și a liturgiei sale nu este oare încă deschisă la o dezvoltare coerentă și organică, ce ar putea găsi pentru altar noi sinteze în acord perfect cu tradiția secolelor? Cred că Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea amintește Bisericii tocmai aceste probleme și în acest sens Magisteriul lui are forța profeției.

(După Zenit, 22 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat