Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Newman: o propunere educativă pentru comunicarea de astăzi

Publicăm în continuare Lectio magistralis ținută la 21 ianuarie 2011 de arhiepiscopul de bologna, cardinalul Carlo Caffarra, la Institutul "Veritatis Splendor" în cadrul Sărbătorii regionale a Sfântului Francisc de Sales, patronul jurnaliștilor.

* * *

Nu mi-a fost ușor să trasez planul reflecției pe care mi-ați cerut-o cu ocazia sărbătorii Patronului vostru din moment ce, din câte știu, fericitul J. H. Newman nu a elaborat niciodată o tratare despre comunicarea socială. Așadar, nu puteam să expun gândirea lui în această privință.

Totuși, toți marii gânditori, gânditorii esențială - și Newman este desigur printre ei - pot fi întrebați despre orice temă care are legătură în mod serios cu viața noastră umană. Spuse fiind toate acestea, la sfârșit m-am gândit să procedez în felul următor. În primul punct al reflecției mele voi încerca să fac o schiță a profilului spiritual al lui Newman, sau mai bine zis, a itinerarului său interior. În al doilea punct voi încerca să verific ce "provocări" vin din acest itinerar pentru cel care lucrează în comunicarea socială.

1. Schița profilului spiritual

J. H. Newman a scris epigraful care trebuia să fie sculptat pe mormântul lui. Este următorul: Ex umbris et imaginibus in veritatem.

Dacă un om compune epigraful mormântului său, nu este îndoială că odată cu el vrea să facă sinteza întregii sale activități umane și să-i dea cheia de interpretare. Și în realitate acea inscripție "este cifra întregii sale viziuni despre lume, figura conform căreia concepea destinația reală a inteligenței noastre, care, locuind în sfera manifestării și a aparenței (imago, umbra), trebuie să vrea și să caute cu toată ființa sa o certitudine legitimată de adevăr" [P. Murray, în: J. H. Newman, Scritti oratoriani, Cantagalli, Siena 2010, XIII].

Itinerarul lui Newman este schițat astfel în substanța sa: este pelerinul în drum spre adevăr cel care salvează, dincolo de aparențe și de umbre. Însă trebuie notat imediat că nu e vorba de un adevăr oarecare. Este adevărul care este propunere de mântuire, care este cale spre mântuirea definitivă, veșnică. Este adevărul religios în sensul cel mai puternic. Să-l ascultăm pe Newman: "Există un adevăr; există un singur adevăr, eroarea religioasă este prin natura sa imorală; (...) trebuie să ne temem de eroare; căutarea adevărului nu trebuie să fie satisfacere a curiozității; obținerea adevărului nu se aseamănă în nimic cu excitația unei descoperiri; spiritul nostru este supus adevărului, deci nu-i este superior și este ținut nu atât să discute despre el, ci să-l venereze" [Lo sviluppo della dottrina cristiana, Il Mulino, Bologna 1967, 377].

Înainte de a continua îmi place să atrag atenția voastră asupra unui fapt. În scrierile sale Newman nu vorbește niciodată [asemenea lui Augustin] despre drumul spre adevăr ca despre o înălțare, o urcare continuă spre Dumnezeu de la gradul inferior la gradul superior. El configurează drumul său spre adevăr ca un itinerar, un drum, un pelerinaj obositor.

Itinerarul are în Newman trei momente fundamentale [tot ca Augustin]. Le amintesc foarte sintetic.

Primul - l-am putea numi prima convertire - este descris în modul următor: "... confirmându-mă în neîncrederea mea în realitatea fenomenelor materiale și făcându-mă să mă odihnesc în gândul despre numai două ființe absolute și în mod luminos evidente în ele însele, eu însumi și Creatorul meu" [Apologia pro vita sua, Paoline, Milano 2001, 137-138].

Înainte de această descoperire Newman credea că realitatea într-adevăr consistentă era aceea în care îl cufundau simțurile sale. "Realul" este ceea ce poate fi apucat cu mâna; ceea ce este măsurabil și calculabil.

El ne spune că a citit câteva lucrări ale lui Hume. A copiat câteva versuri franceze ale lui Voltaire, care negau nemurirea sufletului, și s-a gândit: "cât este de teribil, însă cât este de plauzibil" [cf. ibidem, pag. 136].

În prima sa convertire Newman recunoaște că lucrurile sunt invers: singurele realități într-adevăr consistente sunt Dumnezeu și sufletul, adică faptul că noi suntem un eu spiritual. Aceasta este prima trecere ex umbris et imaginibus in veritatem. A se observa bine. Nu e vorba de un eveniment spiritual care se referă numai și în mod deosebit la domeniul cunoașterii noastre, ci este o nouă formă de viață care se imprimă în persoana tânărului Newman. Un text de R. Guardini ne poate ajuta să înțelegem forța acestei descoperiri. "Este experiența propriului arhé: conștiința că provenim de la Dumnezeu; că avem propriile rădăcini originare în El, mai precis în voința lui creativă" [Etica, Morcelliana, Brescia 2001, 512].

A doua convertire este constituită de ceea ce Newman numește "principiul dogmatic". Așa vorbește el despre asta. "De la vârsta de cincisprezece ani dogma a fost principiul fundamental în religia mea; o religie redusă la un simplu sentiment pentru mine este un vis și o înșelare" [Apologia pro vita mea, cit. 187]. Toată viața, Newman va considera că pericolul cel mai mare în care se află astăzi credința este negarea principiului dogmatic, negare pe care Newman o numește principiu liberal, adică ideea și experiența unui creștinism construit de individ făcând abstracție de obiectivitatea Revelației păstrată de Biserică.

Deci principiul dogmatic ia formă concretă, obiectivă, istorică, în realitatea Bisericii. "Dumnezeu și sufletul" nu indică deci un itinerar de viață care consistă în afirmarea propriei subiectivități. Dimpotrivă. Este un itinerar de depășire a subiectivismului, condus de ascultarea față de Revelația transmisă de Biserică. Creștinismul nu denotă o stare de conștiință, ci se arată în ascultarea credinței. "Astfel toată misiunea și munca unui creștin se organizează în jurul acestor două elemente: credința și ascultarea. El «privește la Isus» [Evr 2,9]... și acționează conform voinței lui. Mi se pare că astăzi suntem în pericol de a nu da importanța pe care ar trebui s-o dăm nici unuia din cei doi. Considerăm orice adevărată și îngrijită reflecție asupra conținutului credinței ca ortodoxie sterilă, ca subtilitate tehnică. Prin urmare face să consiste criteriul evlaviei noastre în posesia unei așa-numite dispoziții sufletești spirituale".

Din "principiul dogmatic" derivă pentru Newman faptul că problema centrală a existenței este problema Bisericii: unde primim în ascultarea credinței Revelația divină? Care este Biserica adevărată?

A treia convertire este cea la Biserica catolică, în momentul în care Newman a avut certitudinea că ea era Biserica adevărată. A fost un act de ascultare pură față de adevărul pe care îl arăta conștiința. "De asta sunt sigur, că numai o chemare simplă, condusă de obligație este garanție pentru a părăsi Biserica noastră; nu preferința pentru o altă Biserică, nu gustul față de liturgia ei, nu speranța unui progres spiritual mai mare; nu indignarea, nu dezgustul față de persoane sau față de lucrurile între care ne află în Biserica de Anglia. Singura întrebare este aceasta: pot eu (întrebarea este personală; nu: poate altcineva, ci pot eu) să mă mântuiesc în Biserica de Anglia? Aș fi mântuit, dacă ar trebui să mor în noaptea aceasta? Este un păcat de moarte, pentru mine, să nu trec la o altă confesiune?" [Apologia pro vita mea, cit., 371]. "A fost ca și cum aș intra în por după ce am fost în marea aflată în furtună" [Apologia pro vita mea, cit., 378].

Itinerarul ex umbris et imaginibus in veritate a ajuns în port: din lumea umbrită și inconsistentă la adevărul lui Dumnezeu și al propriului eu; de la inconsistența stărilor subiective la adevărul Revelației divine transmisă de Biserică; de la comuniunea anglicană la Biserica catolică.

Care a fost dinamismul interior care l-a mișcat pe Newman în această căutare? Forța care dinăuntru îl stimula să treacă ex umbris et imaginibus in veritatem? Conștiința sa. Primatul adevărului și primatul conștiinței sunt în Newman ca și concavul și convexul aceleiași figuri. Faptul de a fi contrapus pe unul celuilalt a fost cea mai fatală dintre erorile moderne.

Pentru Newman conștiința este capacitatea de a recunoaște adevărul și exigențele sale în domeniile decisive pentru destinul veșnic al omului: morala și religia. Deci conștiința este originară, permanentă , revelație naturală indispensabilă pe care Dumnezeu o face despre El însuși omului: este primul său [nu în sens cronologic] Cuvânt pe care Dumnezeu îl spune omului. Convertirile lui Newman sunt drumul conștiinței lui, adică al ascultării față de adevărul care în mod treptat se arăta persoanei sale. Contrariul unui drum al propriei subiectivități care se afirmă pe ea însăși în autonomie totală. Conceptul pe care îl are Newman despre conștiință este exact opusul conceptului elaborat de subiectivismul modern.

Cred că fascinația exercitată de Newman asupra celor care intră în lumea lui spirituală este tocmai aceasta: faptul de a fi legat conștiința cu adevărul, cu Dumnezeu; și reciproc: faptul de a fi înrădăcina adevărul moral și religios înlăuntrul conștiinței. Adevărul este subiectivitatea, a scris marele său contemporan Kierkegaard [tema este dezvoltată în nota conclusivă la Firimituri de filozofie, II, secțiunea a II-a, cap. 1). Și Newman gândește așa, dar într-un sens în întregime mai adevărat. Kierkegaard a închis subiectivitatea în "Individ", dezlipind-o de Biserică, depozitarul adevărului care mântuiește.

Închei cu un gând al lui Newman care este perfect potrivit la această întâlnire. Primatul Adevărului a fost afirmat întotdeauna de Newman cu limbaj corespunzător, cu un ton adecvat. El tinde mereu să inspire încredere și să convingă cu umilință, simplitate, bucurie și răbdare. Așa se ruga sfântul Filip Neri: "aspectul meu să fie mereu deschis și vesel, și cuvintele mele gentile și plăcute, așa cum se potrivește celor care, oricare ar fi starea vieții lor, se bucură de cel mai mare dintre bunuri, de favoarea lui Dumnezeu și de așteptarea fericirii veșnice" [Meditazioni e preghiere, Jaka Book, Milano 2002, 193-194]. Altarul din capela lui din Birmingham este dominat de imaginea sfântului Francisc de Sales, marele sfânt umanist. De la el a luat motoul său de cardinal, "cor ad cor loquitur".

2. Newman și comunicarea

Ce vă spune vouă care lucrați în mass-media această persoană și itinerarul său spiritual?

Doresc să pornesc de la ultima considerație. Motoul de cardinal luat de la sfântul Francisc de Sales denotă în primul rând o metodă de comunicare. Newman, în lucrările sale, este un "tovarăș de călătorie". El se alătură cititorului sau ascultătorului său pentru a-l conduce prin argumentări simple și profunde la descoperirea adevărului. Modul lui de a scrie fascinează nu numai din punctul de vedere al clarității de expunere, ci și pentru că te face "să simți" apropierea unui maestru care te conduce.

În predica a cincea rostită în biserica universitară din Oxford la 21 ianuarie 1832, Newman se întreabă cum de predica apostolică, în pofida tuturor dificultăților, a avut mare succes: "care este acea calitate ascunsă a adevărului și cum face să prevaleze singură asupra numeroaselor și multiformelor erori de care este în mod simultan și neîncetat atacată?" [J.H. Newman, Scritti filosofici, Bompiani, Milano 2005, 165].

Și continuă: "Răspund că în lume el a fost susținut nu ca un sistem, nu de cărți, nici de argumentații, nici de puterea vremelnică, ci de influența personală a oamenilor (...) care sunt în același timp maeștrii și modelele lui" [ibidem, 191].

Văd iar o sintonie singulară cu Kierkegaard. Forma pentru a comunica adevărul care mântuiește este aceea de "a fi înăuntru", adică de "a se prezenta în caracter".

Toată tema ar merita reflecție lungă. Nu trebuie să fiți "cu orice preț producători ai consensului" celui care vă citește, vă vede sau vă ascultă. Nu persuasiunea este prima voastră misiune, ci convingerea. Și convingerea este rezultatul unei argumentări raționale, simple și cordiale, blânde și luminoase.

Însă toate acestea nu reprezintă totul; mai mult, nici măcar nu sunt cele mai importante. Așa cum am văzut, întregul itinerar al lui Newman a fost drumul pelerinului spre adevăr. El a scris: "adevărul ca atare trebuie să conducă atât conduita politică precum și cea privată". Slujirea voastră este una adusă conștiinței pentru ca să judece cu adevăr. Este ceea ce învață sfântul Paul: "Am renunțat la cele ascunse și rușinoase, nu umblăm cu prefăcătorie și nici nu falsificăm cuvântul lui Dumnezeu. Dimpotrivă, arătând adevărul, ne prezentăm în fața conștiinței oricărui om înaintea lui Dumnezeu" [2Cor 4,2].

Se poate scrie în fața pieței; se poate scrie în fața puternicului de serviciu: Newman ne învață să scriem și să vorbim "în fața oricărei conștiințe": "înaintea lui Dumnezeu".

Spus cu alte cuvinte. Se poate face o folosire instrumentală a propriei rațiuni, atunci când se vorbește sau se scrie. Folosire instrumentală înseamnă că nu intenționez să judec scopul pe care mi-l stabilesc; mă interesează numai să găsesc modalitatea comunicativă pentru a-l obține. O folosire instrumentală a rațiunii comportă des a fi interlocutor nu cu conștiința ci cu pasiunile și/sau interesele interlocutorului.

Desigur sau foarte probabil alți vă vor spune sau și voi veți fi tentați să credeți că această poziție nu se poate avea în agora comunicării; că acela care ar avea-o, până la urmă ar dispare de pe scenă: "admirăm simplitatea voastră, dar nu vă invidiem nebunia" [Tucidide, Istoria războiului penelopian V, 105, 20], ar spune cel care cunoaște lumea.

Închei așadar cu cuvintele lui Newman: "Așadar, toți cei care recunosc glasul lui Dumnezeu care vorbește înlăuntrul lor și îi incită spre cer, să aștepte cu răbdare Sfârșitul, străduindu-se și acționând cu sârguință, așteptând ziua aceea în care vor fi deschise cărțile și toată dezordinea afacerilor umane va fi reexaminată și pusă în ordine (...); atunci când înțelepții vor străluci ca splendoarea firmamentului; cei care îi vor fi dus pe mulți la dreptate vor străluci ca stelele pentru totdeauna" [o.c., 202-203].

(După Zenit, 22 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat