Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Se lucrează la un document despre primat și sinodalitate

Dialogul teologic dintre catolici și ortodocși

De Andrea Palmieri

Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

Dialogul teologic, condus de Comisia mixtă internațională dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă în ansamblul ei, a avut câteva dificultăți, dar, grație voinței ferme de a continua în căutarea depășirii piedicilor existente încă, exprimată de toți membrii săi, nu s-a oprit.

Comisia, care este compusă din doi reprezentanți din fiecare din cele paisprezece Biserici ortodoxe autocefale (Patriarhia ecumenică, Patriarhiile din Alexandria, Antiohia, Ierusalim, Moscova, Serbia, România, Bulgaria, Georgia, Bisericile din Cipru, Grecia, Polonia, Albania și din Ținuturile din Cehia și din Slovacia) și din tot atâția reprezentanți ai Bisericii catolice, s-a întâlnit la Viena între 20-27 septembrie 2010, sub președinția arhiepiscopului de atunci Kurth Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, și a mitropolitului de Pergam, Ioannis (Zizioulas), din Patriarhia ecumenică. Reuniunea de la Viena a fost a XII-a sesiune plenară a Comisiei, a cărei instituire a fost în mod oficial anunțată cu Declarația comună semnată de Patriarhul ecumenic Dimitrios I și de Ioan Paul al II-lea la sfârșitul vizitei acestuia din urmă la Fanar la 30 noiembrie 1979. Ospitalitatea oferită de arhidieceza de Viena a fost generoasă și s-a dovedit prețioasă și colaborarea Fundației Pro-Oriente.

Sesiunea plenară de la Viena a fost dedicată studiului, deja demarat la sesiunea precedentă din Cipru (2009), problemei rolului episcopului de Roma în comuniunea Bisericii în primul mileniu, pe baza unui text elaborat de Comitetul mixt de coordonare în anul 2008. Cu acest text - care, cu o metodologie prevalent de tip istoric, lua în considerare elementele istorice mai relevante - se intenționa continuarea reflecției asupra temei primatului în Biserica universală, inaugurată cu sesiunea plenară de la Ravenna (2007). De fapt, în acea sesiune Comisia a aprobat și a publicat un document cu titlul Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii: comuniune eclezială, conciliaritate și autoritate, în care catolicii și ortodocșii afirmau împreună, pentru prima dată, necesitatea unui primat la nivel de Biserică universală și concordau că acest primat revenea scaunului din Roma și episcopului său, în timp ce recunoșteau încă deschisă problema referitoare la modalitatea de exercitare a primatului, la fundamentele scripturiste și la interpretările istorice.

Bazându-se pe afirmațiile importante ale documentului din Ravenna, Comisia a elaborat un proiect de lucru, conform căruia atenția avea să se concentreze asupra primului mileniu atunci când creștinii din Orient și Occident erau uniți.

În timpul reuniunii de la Viena, Comisia a continuat analizarea atentă și îngrijită a faptelor istorice și a mărturiilor referitoare temei obiect al studiului. Căutarea unei interpretări împărtășite a acestor date s-a dovedit o operațiune foarte complexă, care a cerut studiu aprofundat și dialog răbdător. În pofida angajării dedicate, nu a fost posibil să se găsească un acord pentru publicarea unui document comun. Unii membri au exprimat perplexitatea lor în fața posibilității de aprobare a unui text cu caracter esențialmente istoric din partea unei Comisii teologice. Ei, ca teologi și păstori, nu se simțeau suficient de competenți pentru a exprima judecăți despre probleme istorice destul de complexe cu privire la care adesea nu există unanimitate nici măcar între specialiștii materiei. În schimb, alți membri au subliniat că, pentru a rămâne fideli mandatului conținut în documentul de la Ravenna, trebuia examinat nu numai rolul episcopului de Roma, ci și rolul conciliilor.

După o lungă discuție, delegația catolică a acceptat să considere textul examinat ca un instrument de lucru care va putea să fie util în următoarele etape ale dialogului atunci când se va trata tema primatului dintr-o perspectivă mai mult teologică. În același timp, s-a decis de comun acord să se înființeze o sub-comisie mixtă care să înceapă să studieze aspectele teologice și ecleziologice ale primatului în relație cu sinodalitatea și care va trebui apoi să supună propria lucrare Comitetului mixt de coordonare în vederea redactării unui nou document.

În lunile următoare, cei doi președinți ai Comisiei mixte, cardinalul Koch și mitropolitul Ioannis, au avut ocazia să pună de acord câteva aspecte practice referitoare la noua sub-comisie mixtă, cum ar fi, de exemplu, numărul membrilor, metoda de lucru, datele. În lumina acordului substanțial obținut cu privire la fiecare din aceste puncte, se poate prevedea că sub-comisia de mai sus va duce la sfârșit misiunea sa într-un timp scurt din punct de vedere rațional.

În această perspectivă, rezultatul sesiunii plenare de la Viena nu poate să fie considerat un eșec. Alegerea de a continua dialogul adoptând o perspectivă mai teologică reprezintă o posibilitate pentru a reflecta cu profunzime mai mare asupra temei primatului. În afară de asta, marea muncă desfășurată pentru studierea și interpretarea comună a izvoarelor din primul mileniu referitoare la rolul episcopului de Roma va fi prețioasă pentru elaborarea unui document teologic despre primat și sinodalitate.

Lucrarea Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic se desfășoară în cadrul relațiilor ecleziale dintre catolici și ortodocși caracterizate, în decursul anului care tocmai a trecut, de un climat pozitiv. Între numeroasele exemple care s-ar putea cita, trebuie amintite cel puțin două evenimente de relevanță deosebită: Zilele de spiritualitate ortodoxă rusă în Vatican, care s-au desfășurat la 17 și 18 mai, cu prezența la Roma a mitropolitului Hilarion, președinte al Departamentului pentru relațiile ecleziastice externe al Patriarhiei de Moscova, în timpul cărora Patriarhul Kyrill a voit să ofere un concert lui Benedict al XVI-lea cu ocazia aniversării a cinci ani de la alegerea sa la tronul pontifical; întâlnirea lui Benedict al XVI-lea cu arhiepiscopul de Nea Iustiniana și întregul Cipru, Chrysostomos, și membrii sinodului Bisericii ortodoxe din Cipru, în timpul călătoriei apostolice a Sfântului Părinte în insulă, între 4-6 iunie, prima a lui Benedict al XVI-lea într-o națiune majoritar ortodoxă. Amintind de călătoria în Cipru, în alocuțiunea adresată Curiei Romane la 20 decembrie 2010, Papa a afirmat în mod semnificativ: "Rămâne de neuitat ospitalitatea Bisericii ortodoxe pe care am putut s-o experimentăm cu mare recunoștință. Chiar dacă deplina comuniune nu ne este încă dăruită, totuși am constatat cu bucurie că forma fundamentală a Bisericii antice ne unește profund pe unii cu alții: slujirea sacramentală a Episcopilor ca purtătoare a tradiției apostolice, citirea Scripturii conform hermeneuticii lui Regula fidei, înțelegerea Scripturii în unitatea multiformă centrată pe Cristos dezvoltată grație inspirației lui Dumnezeu și, în sfârșit, credința în centralitatea Euharistiei în viața Bisericii".

Relațiile bune dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă au favorizat și întâlniri și dialoguri la nivel local. Să ne gândim, numai pentru a da un exemplu, la al II-lea Forum catolic-ortodox cu tema "Raporturile Biserică-stat: perspective teologice și istorice", promovat de Conferințele episcopale catolice din Europa și de reprezentanți ai Bisericilor ortodoxe prezente în Europa și desfășurat în octombrie în insula Rodi, grație ospitalității generoase a Patriarhiei ecumenice. Lucrările Forumului au contribuit la conștientizarea convergențelor existente deja cu privire la probleme sociale și etice de importanță crucială pentru prezentul și viitorul Europei și al omenirii și a importanței unei angajări comune pentru a revitaliza patrimoniul valorilor creștine, aplicându-le la exigențele și la necesitățile actuale ale societății europene. Bazându-se pe marea apropiere a respectivelor doctrine morale și sociale este posibil încă de acum, și este foarte de dorit, ca ortodocșii și catolicii să întreprindă împreună proiecte concrete de colaborare pentru susținerea valorilor de inspirație creștină care constituie matricea civilizației și a culturii europene.

Căutarea comuniunii depline între cele două Biserici, care este scopul ultim la care este finalizat dialogul teologic, în aceste ultime timpuri a avut un nou stimulent în conștiința comună că trebuie înfruntate împreună provocările urgente date de societatea secularizată de astăzi, uneori ostilă mesajului creștin. În mesajul adresat Patriarhului ecumenic, Bartolomeu, cu ocazia sărbătorii sfântului Andrei, la 30 noiembrie, Benedict al XVI-lea a afirmat: "Într-o lume marcată de o crescândă interdependență și solidaritate, suntem chemați să proclamăm cu reînnoită convingere adevărul Evangheliei și să-l prezentăm pe Domnul Înviat ca răspunsul la cele mai profunde întrebări și aspirații spirituale ale bărbaților și femeilor de astăzi. Pentru a putea reuși în această misiune, trebuie să continuăm să înaintăm pe drumul spre comuniunea deplină, arătând că am unit deja eforturile noastre pentru o mărturie comună adusă Evangheliei în fața oamenilor din timpul nostru". Cu această convingere, Biserica catolică, în dialog cu Biserica ortodoxă, continuă angajarea ei pentru restaurarea unității vizibile depline între toți cei care cred în Cristos.

(După L'Osservatore romano, 20 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat