Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Spațiu sacru și spațiu civil

Porți deschise între templu și piață

Publicăm textul de "lectio magistralis" pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifica la Culturii o ține la 17 ianuarie la Roma la Facultatea de Arhitectură din Universitatea La Sapienza.

De Gianfranco Ravasi

"Lumea este ca ochiul: marea este albeața, pământul este irisul, Ierusalimul este pupila și imaginea reflectată în ea este templul". Acest aforism rabinic antic ilustrează în mod clar și simbolic funcția templului conform unei intuiții care este primordială și universală. Două sunt ideile care stau la baza imaginii. Prima este aceea de "centru" cosmic pe care locul sacru trebuie să-l reprezinte, o temă asupra căreia marele studios al religiilor Mircea Eliade (1907-1986) a oferit un vast dosar documentar. Orizontul exterior, cu fragmentarea sa și cu tensiunile sale, converge și se potolește într-o zonă care prin puritatea ei trebuie să întrupeze sensul, inima, ordinea ființei întregi.

Așadar, în templu, se "con-centrează" multiplicitatea realului care are în el pace și armonie: să ne gândim numai la planimetria anumitor orașe în radiale legate cu "soarele" ideal reprezentat de catedrala așezată în punctul central urban (Milano, de exemplu, "centrat" pe Dom este un exemplu evident, așa cum New York este mărturia unei viziuni diferite, mai dispersate și babelice). Apoi, din templu se "des-centralizează" o respirație de viață, de sfințenie, de iluminare care transfigurează cotidianul și organizarea obișnuită a spațiului. Și în acest punct intră în scenă a doua temă subînțeleasă în zicala iudaică evocată mai sus.

Templul este imaginea pe care pupila o reflectă și o revelează. Deci, el este semn de lumină și de frumusețe. Spus cu alte cuvinte, am putea afirma că spațiul sacru este epifanie a armoniei cosmice și este teofanie a strălucirii divine. În acest sens o arhitectură sacră care nu știe să vorbească în mod corect - ba chiar "în mod splendid" - limbajul luminii și nu este purtătoare de frumusețe și de armonie decade în mod automat din funcția sa, devine "profană" și "profanată". Din intersectarea celor două elemente, centralitatea și frumusețea, apare ceea ce Le Corbusier definea în mod strălucitor "spațiul inexprimabil", spațiul în mod autentic sfânt și spiritual, sacru și mistic.

Desigur, aceste două axe fundamentale trag cu ele atâtea corolarii: să ne gândim la "surzenia", la lipsa de ospitalitate, la dispersarea, la opacitatea atâtor biserici ridicate fără a da atenție glasului și tăcerii, liturgiei și adunării, viziunii și ascultării, inefabilității și comuniunii. Biserici în care suntem pierduți ca într-o sală pentru congrese, distrați ca într-un mic palat de sport, zdrobiți ca într-un loc de jucat cu mingea, urâțiți ca într-o casă pretențioasă și vulgară.

În acest moment am vrea să propunem o reflecție de natură mai specifică, una care să aibă drept cod de referință tocmai acele Sfinte Scripturi biblice care au fost fără îndoială "marele cod" al civilizației artistice occidentale însăși. Este indiscutabilă importanța pe care o are în ele o "teologie" a spațiului, chiar dacă - așa cum se va vedea - ea este concretă într-o teologie superioară, aceea a timpului și a istoriei (Întruparea rezumă în ea aceste două dimensiuni resituându-le în ierarhia lor).

"Servitorilor tăi le sunt dragi pietrele Sionului" (Ps 102,15). Această mărturisire de iubire a psalmistului din vechime ar putea să fie însuși motoul tradiției creștine care a rezervat mereu spațiului sacru o importanță extraordinară, pornind de la "piatra" de la Sfântul Mormânt, semn al învierii lui Cristos, în jurul căreia a apărut unul din templele emblematice ale întregii creștinătăți. Între altele, este curios că din punct de vedere simbolic cele trei religii monoteiste se ancorează în Ierusalim în jurul a trei pietre sacre, Zidul Occidental (numit în mod popular "al Plângerii"), semn al templului lui Solomon pentru evrei, stânca înălțării la cer a lui Mahomed în moscheea lui Omar pentru Islam, și întocmai, piatra dată la o parte de la Sfântul Mormânt pentru creștinism.

Sigur este că, fără spiritualitatea și liturgia creștină, istoria arhitecturii ar fi fost cu mult mai săracă: să ne gândim numai la strălucirea bazilicilor paleocreștine, la rafinamentul celor bizantine, la monumentalitatea romanicului, la mistica goticului, la strălucirea bisericilor din timpul Renașterii, la somptuozitatea celor baroce, la armonia edificiilor sacre din secolul al XVIII-lea, la neoclasicul din secolul al XIX-lea, pentru a ajunge la puritatea sobră a câtorva realizări contemporane (un exemplu pentru toate: fascinanta biserică a lui Le Corbusier la Ronchamp).

Așadar, există în creștinism o celebrare constantă a spațiului ca sediu deschis divinului, pornind tocmai de la acel templu suprem care este cosmosul.

Un mare istoric al teologiei Marie-Dominique Chenu (1895-1990), la sfârșitul vieții sale se plângea că a rezervat prea puțin spațiu artelor fie literare fie figurative fie arhitectonice în istoria gândirii religioase, pentru că "ele nu sunt numai ilustrări estetice, ci adevărate subiecte teologice". Din anonimatul în care se izolau marii constructori de catedrale ar fi suficient numai să evidențiem, cu titlu exemplificativ, un geniu arhitectonic și artistic cum este abatele Sugero de Saint-Denis (secolul al XIII-lea).

Spunând acestea există însă în concepția creștină o componentă foarte gânditoare care - așa cum se spunea - mută baricentrul teologic de la spațiu la timp. Și asupra acestui aspect am vrea acum să ne îndreptăm atenția noastră. În ultima pagină neotestamentară, atunci când Ioan Vizionarul se privește asupra planimetriei noului Ierusalim al perfecțiunii și al plinătății, se află în fața unei realități la prima vedere descumpănitoare: "Nu am văzut într-însa nici un templu pentru că Domnul, Dumnezeul cel atotputernic, este templul ei și Mielul" (Ap 21,22). Între Dumnezeu și om nu mai este necesar nici o mediere spațială; întâlnirea este de acum între persoane, se intersectează viața divină cu cea umană în mod direct. De la această descoperire putem urca în sens contrar printr-o secvență de scene la fel de neașteptate.

Să ne imaginăm că mergem după acest fir roșu prinzându-l de la capătul extrem opus. David decide să ridice un templu în capitala abia constituită, Ierusalim, așa încât să-l aibă și pe Dumnezeu drept cetățean în împărăția sa. Dar iată răspunsul profetic surprinzător negativ dat de profetul Natan: regele nu va construi nici o "casă" lui Dumnezeu, ci Domnul va fi cel care va da o "casă" lui David: "Pe tine Domnul te va face mare, pentru că Domnul îți va face o casă" (2Sam 7,11). În ebraică se joacă pe ambivalența termenului bayit, "casă" și "familie". Deci, Dumnezeu preferă în locul spațiului sacru al unei case-templu prezența într-o casă-familie, adică în istoria unui popor, în dinastia lui David care se va colora cu tonalități mesianice.

Desigur, spațiu nu este desacralizat. Fiul lui David, Solomon, va ridica un templu pe care Biblia îl descrie cu emfază admirată. Și totuși atunci când el rostește rugăciunea sa de consacrare, va trebui în mod necesar să se întrebe astfel: "Să fie oare posibil ca Domnul să locuiască pe pământ? Cerurile, cu toată întinderea lor, nu pot să te cuprindă, cu atât mai puțin acest templu pe care l-am construit" (1Re 8,27). Deci templul este numai locul unei întâlniri personale și vitale (nu degeaba se vorbește în Biblie despre "cortul întâlnirii") care îl vede pe Dumnezeu aplecându-se "din locul locuinței sale, din cerul" transcendenței sale spre poporul care vine în sanctuarul din Sion cu realitatea istoriei sale dificile din care se prezintă diferitele drame.

Profeții vor ajunge până acolo încât să amenințe fundamentele religioase ale templului și ale cultului său atunci când el se reduce să fie numai un spațiu magic-sacral, disociat de viața din piața civică, adică de angajarea etico-existențială, și încredințat numai unei prezențe simplu și ipocrit rituale.

Între multele texte profetice de acest gen, e suficient să citim acest paragraf din profetul Amos (secolul al VIII-lea înainte de era creștină): "Eu urăsc, disprețuiesc sărbătorile voastre și nu-mi plac adunările voastre. Chiar când îmi aduceți arderi de tot și ofrande ele nu-mi sunt plăcute; la animalele grase, pe care le aduceți ca jertfă de împăcare, nici nu mă uit. Îndepărtați de la mine zgomotul asurzitor al cântărilor voastre, să nu aud muzica harpelor voastre. În schimb dreptatea să curgă ca apa și nevinovăția ca un râu care nu seacă niciodată" (5,21-24).

Dar să intrăm în creștinism în mod direct. Cristos, ca orice bun evreu, iubește templul din Ierusalim. Nu ezită să-și facă un bici și să-i șfichiuiască pe vânzătorii care îl profanează cu mărfurile lor, frecventează liturgiile sale în timpul diferitelor solemnități, așa cum vor face și discipolii care își vor rezerva chiar un spațiu al lor în zona așa-numitului "Porticul lui Solomon". Și totuși același Cristos în acea amiază la fântâna lui Iacob, în fața muntelui Garizim, loc sacru al comunității samaritenilor, nu se teme să-i spună femeii care ia apă: "Crede-mă că a venit ceasul când nu îl veți adora pe Tatăl nici pe muntele acesta, nici la Ierusalim... Însă vine ceasul - și chiar acum este - când adevărații adoratori îl vor adora pe Tatăl în duh și adevăr, căci și Tatăl astfel de adoratori își caută. Dumnezeu este duh și cei care îl adoră, în duh și adevăr trebuie să-l adore" (In 4,21-24).

Va fi o ulterioară cotitură care va unelti împotriva prezenței divine în însuși "trupul" omenității prin persoana lui Cristos, așa cum declară celebrul prolog al Evangheliei lui Ioan: "Cuvânt s-a făcut trup și a locuit între noi" (1,14), cu trimiterea clară la "cortul" templului din Sion. Între altele, verbul grec eskénosen, "și-a stabilit cortul" merge pe urma rădăcinilor s-k-n din cuvântul ebraic cu care se definea "Prezența" divină în templul din Sion, Shekinah. Isus va fi și mai explicit: "Dărâmați acest templu și în trei zile îl voi ridica!".

Și evanghelistul Ioan notează: "Însă el vorbea despre templul trupului său" (2,19-21). Paul va merge mai departe și, scriind creștinilor din Corint, va afirma: "Nu știți că trupul vostru este templul Duhului Sfânt care locuiește în voi... Preamăriți-l pe Dumnezeu în trupul vostru!" (1Cor 6,19-20).

Deci "un templu din pietre vii", așa cum va scrie sfântul Petru, "folosite pentru zidirea unei case spirituale" (1Pt 2,5) un sanctuar care nu este extrinsec, material și spațial, ci existențial, un templu în timp. Deci, templul arhitectonic va fi mereu necesar, dar va trebui să aibă în el o funcție de simbol: nu va mai fi un element sacral intangibil și magic, ci numai semnul necesar al unei prezențe divine în istoria și în viața umanității. Deci templul nu exclude sau nu exorcizează piața vieții civile și îi fecundează, îi transfigurează, îi purifică existența, atribuindu-i un sens ulterior și transcendent. Pentru aceasta, odată ce s-a ajuns la plinătatea comuniunii dintre divin și uman, templul în Ierusalimul ceresc, cetatea speranței, se va dizolva și "Dumnezeu va fi totul în toți" (1Cor 15,28).

Terminăm reflecția noastră cu trei mărturii. Prima rezumă gradele discursului făcut până acum. Este un cântecel ebraic cabalistic medieval care amintește de diferite personaje pentru a găsi locul unde este întâlnit într-adevăr Dumnezeu. Iată refrenul în ebraică, refren asonant care se repetă după fiecare strofă: hu' hammaqôm shel- maqôm / we'en hammaqôm meqomô. Cu un joc de cuvinte și o intuiție strălucitoare se spune: "El, Dumnezeu, este Locul din orice loc, / și totuși acest Loc nu are loc".

A doua mărturie este legată de figura sfântului Francisc și este luată din capitolul 37 din Vita secunda de Tommaso da Celano, franciscan din Abruzzo. Un frate îi spune lui Francisc: "Nu mai avem bani pentru cei săraci". Francisc răspunde: "Despoaie altarul Fecioarei și vinde lucrurile acelea, dacă nu vei putea să îndeplinești altfel exigențele de care ai nevoie".

Și imediat adaugă: "Crede-mă, Fecioarei îi va fi mai drag ca să fie respectată evanghelia Fiului ei și gol altarul ei, decât să vadă altarul împodobit și Fiul disprețuit în fiul omului". Așadar, trebuie numai să ne despuiem de templu și de frumusețea lui? Nu, pentru că Francisc este convins că Dumnezeu ne va oferi din nou templul, cu toate ornamentele: "Domnul va trimite pe cel care poate să restituie Mamei ceea ce ne-a împrumutat pentru Biserică".

A treia și ultima considerație ne este oferită de spiritualitatea ortodoxă. Un cunoscut teolog laic rus din secolul al XX-lea care a trăit la Paris, Pavel Evdokimov, declara că între piață și templu nu trebuie să fie poarta zăvorâtă, ci un prag deschis prin care pâlcurile de fum de tămâie, cântările, rugăciunile credincioșilor și licărirea candelelor să se reflecteze și în piață unde răsună râsul și lacrima, și chiar înjurătura și strigătul de disperare al celui nefericit. De fapt, vântul Duhului lui Dumnezeu trebuie să alerge între aula sacră și piață unde se desfășoară activitatea umană. Astfel, se regăsește sufletul autentic și profund al Întrupării care împletește în ea spațiul și infinitul, istoria și veșnicul, contingentul și absolutul.

(După L'Osservatore romano, 17-18 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat