Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Evoluția vieții pe Pământ

Cine a pus sare în supa cosmică?

Anticipăm fragmente mari dintr-unul din articolele care vor fi publicate în următorul număr al revistei "Vita e Pensiero".

De Fiorenzo Facchini

Istoria universului înregistrează o creștere de complexitate începând de la Big Bang. Din "supa cosmică" (radiații, particule încărcate din punct de vedere electric) a primilor patru sute de mii de ani s-au format atomi, molecule, agregate de materie care au dus la miliarde de galaxii.

Și evoluția vieții pe Pământ este marcată de o creștere de complexitate începând de la formele ancestrale, procariotele, de acum 3-4 miliarde de ani.

Formarea primelor unicelulare înzestrate cu nucleu în urmă cu 2 miliarde de ani a fost o trecere fundamentală. Dezvoltarea vieții nu a fost un drum liniar.

În ultimii 530 de milioane de ani s-au format diferitele direcții evolutive. Multe s-au stins, altele par să se fi oprit la un anumit nivel și supraviețuiesc. Între acestea este cea a hominizilor care a dus la umanitate.

În fața fenomenului creșterii complexității se pot pune două tipuri de întrebări: ce cauze au determinat-o? Ce sens sau finalitate poate să aibă? Prima întrebare este de ordin științific, deci cu unele implicații filozofice, a doua este de ordin filozofic.

Teoria lui Darwin recunoaște în inovațiile genetice întâmplătoare și în selectarea făcută de ambient mecanismul cu care s-a mărit complexitatea vieții. Este exclusă orice intenționalitate externă. Selecției naturale îi este recunoscută o funcție conducătoare.

Acest mod de a vedea admite însă unele principii finaliste, fie ele intrinsece naturii. Relația dintre structură și funcțiune, programele genetice care se formează și reglementează dezvoltarea embrionului răspund la un principiu finalist. Monod nu nega asta, dar prefera să vorbească despre teleonomie. Ayala folosește termenul de teleologie internă, legată cu natura. Ambii exclud orice intenționalitate externă. Programele se formează, fără ca nimeni să le fi gândit.

Pe de altă parte caracterul aleatoriu al mutațiilor nu comportă în sine decât ca organizarea vieții să aibă loc fără reguli și să nu dependentă de proprietăți bine definite care permit necesarele relații la nivel atomic, molecular, celular.

Teoria darwiniană a evoluției este criticată puternic de Piattelli Palmarini și Fodor într-o lucrarea recentă a lor (Erorile lui Darwin, 2010). Mulți oameni de știință admit că ea nu este adecvată și cere niște integrări. Problema trebuie să fie considerată deschisă.

În privința complexității există apoi implicații cu caracter filozofic pornind de la armonia naturii. Raționalitatea cu care funcționează sistemul naturii duce cu gândul la o minte superioară sau la un Logos ordonator, a afirmat Benedict al XVI-lea.

Această deducție nu este de tip științific, ci este o argumentare rațională care desigur leagă realitatea de o cauzalitate superioară, identificabilă cu Dumnezeu, și de intențiile lui. Problema scopului sau semnificația creației nu este de ordin științific, ci filozofic. Dar cum poate fi înțeles raportul cauzal al lui Dumnezeu cu universul? Și evenimentele cazuale cum se pot acorda cu acest mod de a vedea?

Cauzalitatea divină și cauzele secundare nu se pot pune pe același plan, nu acționează în același mod. Cauza divină, sau cauza primă, acționează prin cauzele secundare (proprietățile materiei, neanimată sau vie, factorii naturii). Însă acțiunea sa nu trebuie înțeleasă ca un agent extern care se alătură de cele naturale și conduce evenimentele genetice sau geologice sau le integrează în rezultatul lor.

Noutățile biologice se realizează prin cauzele secundare, fără ca să trebuiască să se gândească la intervenții externe de tip conducător. Trebuie recunoscută o autonomie cauzelor secundare, care acționează prin proprietățile sau regulile sau mecanismele lor, pe care încă nu le cunoaștem pe deplin.

Nu este necesar de deranjat cauzalitatea divină pentru a suplini sau a conduce în mod direct schimbările naturii, așa cum susține teoria Intelligent Design. De fapt se realizează noutăți de ordin biologic care dobândesc sens și intră în planul lui Dumnezeu.

Un exemplu l-am putea vedea în forma rift-ului african în urmă cu circa douăzeci de milioane de ani, un eveniment care a fost foarte important pentru a favoriza un ambient deschis capabil pentru bipedismul și dezvoltarea hominizilor. Dar nu trebuie să se creadă că Dumnezeu cu acțiunea lui directă a provocat ridicarea munților rift-ului și ulterioarele schimbări de ambient în regiunile orientale. Au existat mișcări tectonice legate cu deriva continentelor.

Așadar cauzalitatea divină se poate concilia cu factorii naturii care reglementează evenimente fie de tip determinist, fie complet întâmplătoare. Cauzalitatea și cazualitatea se pot împleti.

Cazul este inclus în realitatea creată și intră în proiectul Creatorului, pe care noi îl vedem a posteriori, spre deosebire de Dumnezeu pentru care totul este prezent. Fie evenimentele cazuale fie cele de tip determinist sunt voite prin cauzele secundare și pot asuma o semnificație.

Dar dacă totul trebuie referit la Dumnezeu, fie și prin cauzele secundare, care poate să fie intenția? Ce sens poate avea creșterea complexității? Este problema unei finalități generale pe care știința empirică nu este în măsură nici s-o afirme și nici s-o nege, deoarece problema unui scop general nu intră în orizonturile sale.

Putem căuta răspunsul privind la diferitele nivele ale evoluției vieții pe pământ și la succesiunea lor în timp. Timp de 2 miliarde de ani era limitată la forme de bacterii. Începând cu 2 miliarde de ani s-au schimbat lucrurile, oxigenul a crescut în mod însemnat în atmosferă, și cu eucariotele a fost posibilă o viață aerobică.

În decursul a multe milioane de ani se dezvoltă diferitele serii evolutive într-o succesiune care corespunde claselor de ființe vii pe care astăzi le cunoaștem. Viața inteligentă este relativ recentă, este din ultimii 2 milioane de anii. De la înflorirea vieții la apariția omului există impresia unei mișcări ascensionale în direcția mamiferelor și a primatelor pentru a culmina în om. Ea este caracterizată de o cerebralizare crescândă. Cu omul evoluția se prelungește în cultură și în intensificarea raporturilor sociale (Teilhard de Chardin).

A recunoaște în om sensul cel mai înalt al mișcării evolutive contrastează în mod radical cu viziunea darwinismului care vede în om un eveniment pur întâmplător, ca în oricare specie. Însă acest unic mod de a vedea "evenimentul om" nu satisface o lectură a dezvoltării vieții în ansamblul său și succesul speciei umane.

Cu omul se deschide marea aventură a unei ființe care este înzestrată cu gândire și cu libertate, revelează o transcendență față de animal și trimite la o cauză transcendentă. Sensul sau scopul evoluției poate să fie văzut în om.

(După L'Osservatore romano, 16 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat