Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Semnele exterioare de evlavie din partea credincioșilor

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de părintele Mauro Gagliardi

De Juan Silvestre*

Se citește în Catehismul Bisericii Catolice: "În liturgia Noului Legământ, fiecare acțiune liturgică, mai ales celebrarea Euharistiei și a sacramentelor, este o întâlnire între Cristos și Biserică" (CBC, nr. 1097). Liturgia este deci "loc" privilegiat al întâlnirii creștinilor cu Dumnezeu și cu Acela pe care El l-a trimis, Isus Cristos (cf. In 17,3).

În această întâlnire inițiativa, ca întotdeauna, este a Domnului, care se prezintă, în inima lui Ecclesia, înviat și glorios. De fapt, "dacă în liturgie n-ar ieși în evidență figura lui Cristos, care este principiul ei și este realmente prezent pentru a o face valabilă, n-am mai avea liturgia creștină, complet dependentă de Domnul și susținută de prezența sa creatoare" (Benedict al XVI-lea, Către Episcopii din Brazilia [norte 2], 15.04.2010).

Cristos precede adunarea care celebrează. El - care acționează în mod inseparabil unit cu Duhul Sfânt - o convoacă, o reunește și o instruiește. Pentru aceasta, comunitatea, și fiecare credincios care o formează, "trebuie să se pregătească să-l întâlnească pe Domnul său, să fie un popor gata să-l primească" (CBC, nr. 1098). Prin cuvintele, acțiunile și simbolurile care constituie țesătura oricărei celebrări, Duhul Sfânt îi pune pe credincioși și pe slujitori în relație vie cu Cristos, Cuvânt și Imagine a Tatălui, în așa fel încât să poată altoi în propria viață sensul a ceea ce ascultă, contemplă și realizează. De aici rezultă că "fiecare celebrare sacramentală este o întâlnire a fiilor lui Dumnezeu cu Tatăl lor, în Cristos și în Duhul Sfânt, iar această întâlnire se exprimă sub forma unui dialog, prin acțiuni și cuvinte" (CBC, nr. 1153).

În această întâlnire aspectul uman este important, așa cum semnalează și sfântul Josemaría Escrivá: "Eu nu am o inimă pentru a-l iubi pe Dumnezeu și alta pentru a iubi persoanele de pe pământ. Cu aceeași inimă cu care i-am iubit pe părinții mei îi iubesc pe prietenii mei, chiar tot cu această inimă eu îl iubesc pe Cristos și pe Tatăl și pe Duhul Sfânt și pe Preasfânta Fecioară Maria. Nu voi înceta să repet asta: trebuie să fie foarte umani; pentru că, altminteri, nu vom putea să fim nici divini" (Este Cristos care trece, nr. 166). Pentru aceasta, încrederea filială trebuie să caracterizeze întâlnirea noastră cu Cristos. Fără a uitat totuși că "această familiaritate comportă și un pericol: acela ca sacrul din noi întâlnit încontinuu să devină pentru noi obișnuință. Astfel se stinge teama reverențioasă. Condiționați de toate obișnuințele, nu mai percepem faptul mare, nou, surprinzător, că El însuși este prezent, ne vorbește, ni se dăruiește nouă" (Benedict al XVI-lea, Sfânta Liturghie a Crismei, 20.03.2008).

Liturgia, și în mod special Euharistia, "este întâlnirea și unificarea persoanelor; însă Persoana care ne vine în întâmpinare și dorește să se unească cu noi este Fiul lui Dumnezeu" (Benedict al XVI-lea, Către Curia Romană, 22.12.2005). Individul și comunitatea trebuie să fie conștienți că se află în fața Celui care este de trei ori Sfânt. De aici aptitudinea necesară, plină de reverență și de simț de uimire, care provine din faptul de a se ști în prezența maiestății lui Dumnezeu. Oare nu asta era ceea ce Dumnezeu voia să exprime atunci când i-a poruncit lui Moise să-și scoată sandalele în fața tufișului care ardea? Nu se năștea dintr-o asemenea conștiință atitudinea lui Moise și a lui Ilie, care nu au îndrăznit să-l privească pe Dumnezeu față în față? Și nu ne arată tot această dispoziție sufletească magii care "aruncându-se la pământ, l-au adorat"? Diferitele personaje din Evanghelie care îl întâlnesc pe Isus care trece, care iartă... nu ne dau și ele un model exemplar de conduită pentru întâlnirile noastre cu Fiul lui Dumnezeu cel viu?

În realitate, gesturile corporale exprimă și promovează "intenția și sentimentele participanților" (IGMR, nr. 42) și permit să se depășească pericolul care îl pândește pe fiecare creștin: obișnuința. "Pentru noi care trăim din totdeauna cu conceptul creștin de Dumnezeu și ne-am deprins cu el, posesia speranței, care provine din întâlnirea reală cu acest Dumnezeu, aproape că nu mai este perceptibilă" (Benedict al XVI-lea, Spe salvi, nr. 3). Pentru aceasta, "un semn convingător al eficacității pe care o are cateheza euharistică asupra credincioșilor este cu siguranță creșterea, în ei, a sensului misterului lui Dumnezeu prezent între noi. Acest lucru poate fi verificat prin manifestări specifice de reverență față de Euharistie, la care parcursul mistagogic trebuie să-i introducă pe credincioși" (ID., Sacramentum caritatis, nr. 65).

Actele de evlavie se înțeleg în mod corespunzător în acest context de întâlnire cu Domnul, care implică unire, "unificare [care] poate să se realizeze numai conform modalităților adorației" (ID., Către Curia Romană, 22.12.2005).

Evidențiem în primul rând îngenuncherea, "care se face cu genunchiul drept până la pământ, și exprimă adorația; de aceea se face numai în fața preasfântului sacrament și a sfintei cruci de la adorația solemnă care are loc în cadrul serviciului liturgic în Vinerea din Săptămâna Pătimirii Domnului până la începutul privegherii pascale" (IGMR, nr. 274).

Înclinarea capului înseamnă în schimb reverență și cinste. În Crez - cu excepția solemnităților Crăciunului și Bunei Vestiri (Întruparea), unde se înlocuiește cu îngenuncherea - facem acest gest rostind cuvintele minunate: "S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și s-a făcut om".

În sfârșit, vrem să scoatem în evidență gestul îngenuncherii în momentul consacrării și, acolo unde se păstrează acest obicei, de la Sanctus până la sfârșitul Rugăciunii Euharistice, sau și la primirea sfintei Împărtășanii. E vorba de semne puternice, care manifestă conștiința că suntem în fața Cuiva special. Este Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu, și în fața lui cădem în genunchi. Îngenunchind, semnificația spirituală și corporală formează o unitate, pentru că gestul corporal implică o semnificație spirituală și, viceversa, actul spiritual cere o manifestare, o traducere exterioară. Îngenuncherea în fața lui Dumnezeu nu este ceva "mai puțin modern"; dimpotrivă corespunde adevărului ființei noastre. "Cine învață să creadă, învață și să îngenuncheze, și o credință și o liturgie care n-ar mai cunoaște îngenuncherea ar fi bolnavă într-un punct central. Acolo unde acest gest s-a pierdut, trebuie să-l învățăm din nou, pentru a rămâne cu rugăciunea noastră în comuniunea Apostolilor și a martirilor, în comuniunea întregului cosmos, în unitate cu însuși Isus Cristos" (J. Ratzinger, Teologia della liturgia [Opera omnia 11], LEV, Città del Vaticano 2010, pag. 183).

* Pr. Juan Silvestre este profesor de liturgie la Universitatea Pontificală Sfânta Cruce și Consultant al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, precum și al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif.

(După Zenit, 12 ianuarie 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat