Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat arhiepiscopului Fisichella, președinte dicasterului pentru Noua Evanghelizare

La împlinire un drum început cu Conciliul al II-lea din Vatican

De Mario Ponzi

Răspândirea Evangheliei sub semnul continuității magisteriului. Și pentru a răspunde la crescânda creștinofobie care se manifestă în diferite părți ale lumii, chiar și în țări cu tradiție creștină antică. Acesta este unul din principalele obiective ale misiunii Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări - instituit de Benedict al XVI-lea cu motu proprio Ubicumque et semper din 21 septembrie 2010 - care chiar în urmă cu câteva zile a primit o injecție de energii noi cu numirea a numeroși membri și consultanți. Despre misiunea specifică a dicasterului vorbește în acest interviu dat ziarului nostru președintele, arhiepiscopul Rino Fisichella.

Ce mesaj a voit să dea papa instituind un dicaster pentru a promova noua evanghelizare?

Este necesară o premisă. Întemeierea dicasterului este ca o încheiere ideală a unui drum care a început cu Conciliul al II-lea din Vatican. În mintea lui Ioan al XXIII-lea trebuia să fie un conciliu în măsură să vorbească despre Dumnezeu lumii contemporane. În discursul de inaugurare nu întâmplător papa Roncalli a amintit că nu se schimbă niciodată conținuturile mesajului creștin; ceea ce se schimbă este eventual modul de a le transmite, pentru ca lumea contemporană să le poată înțelege fără răstălmăciri. Este un drum care pornește de la Dei Verbum și apoi continuă cu Lumen gentium. Biserica, păstrătoarea Cuvântului lui Dumnezeu, îl transformă în lumină a neamurilor, așa cum a amintit Benedict al XVI-lea la Liturghia din ziua Epifaniei. Și nu uită să fie ad gentes, adică în misiune continuă. Și astăzi ea intră în dialog cu lumea contemporană. Și este conștientă că trebuie să găsească forme noi pentru acest dialog, în așa fel încât fie mai comprehensibilă pentru omul de astăzi. Așadar, drumul noii evanghelizări este un drum marcat de Vatican II care ajunge la împlinire - așa cum a voit papa să ne explice - dar pentru a porni din nou spre noi orizonturi.

După adunarea conciliară, în anul 1973, Paul al VI-lea a convocat Sinodul Episcopilor despre evanghelizare și în anul 1974 a publicat exortația apostolică Evangelii nuntiandi. Era vorba deja de indicații precise cu privire la ruta care trebuie urmată?

Evangelii nuntiandi este un document fundamental în viața Bisericii. Își păstrează și în zilele noastre toată actualitatea sa. De altfel, Benedict al XVI-lea citează de mai multe ori acest document în scrisoarea cu care a instituit dicasterul nostru. Așadar, trebuie să fie considerat fără îndoială o etapă importantă în drumul spre crearea noului consiliu pontifical.

Apoi a venit Ioan Paul al II-lea, care cu intuiția sa profetică a creat expresia "noua evanghelizare".

Nu numai atât. În tot timpul pontificatului său, papa Wojtyla a continuat să puncteze pe noua evanghelizare, care în unele contexte a fost pe larg demarată. Toate acestea, în continuitatea magisteriului pontifical, conduc drept consecință directă la dicasterul nostru. Benedict al XVI-lea l-a instituit cu misiunea specială de a regândi și a realiza noua evanghelizare, implicând întregul episcopat mondial.

Ce înseamnă asta?

E vorba de misiunea principală a acestui consiliu pontifical. Și este deosebit de importantă deoarece înseamnă căutarea constantă a confruntării cu conferințele episcopale. De fapt, și ele sunt chemate să constituie în interiorul structurilor lor un oficiu asemănător cu al nostru. O lucrare care va asuma toată relevanța sa în pregătirea și în desfășurarea Sinodului episcopilor din anul 2012, dedicat tocmai temei noii evanghelizări.

În această implicare sunt cuprinse și celelalte dicastere din Curia Romană?

Desigur. Evanghelizarea străbate transversal toată slujirea pe care Curia o desfășoară pentru papa și pentru Biserică. Și nu ar putea să fie altfel, dat fiind faptul că e vorba de însăși inima misiunii Bisericii. Papa este primul care vestește Evanghelia. Apoi sunt episcopii, cu propria preoțime, cu călugării, călugărițele, laicii. Așadar este inevitabil ca, în slujirea pe care Curia o aduce papei, evanghelizarea să fie pe primul loc. Este clar că există câteva dicastere cu care noi vom fi chemați să colaborăm mai strâns într-un spirit de complementaritate. Mă gândesc, de exemplu, la Consiliul Pontifical al Culturii, care a deschis un spațiu, "curtea neamurilor", pentru a permite să se pună problema despre Dumnezeu celui care este departe. Însă dicasterul nostru trebuie să meargă pe un alt front. Noi suntem chemați să-l vestim din nou pe Cristos, să repropunem Evanghelia celui care deja are credința. Suntem chemați să revigorăm spiritul misionar: spiritul care duce spre atâția creștini deveniți din păcate indiferenți, spre atâția botezați care astăzi au pierdut credința.

Dar cum să acționezi într-o lume cum este cea actuală, caracterizată de situații sociale și religioase așa de diversificate?

Desigur, într-o fază de globalizare cum este cea pe care o trăim este greu de crezut că marile probleme ale metropolelor din lume nu sunt egale. Vorbesc despre toate problemele: așadar și despre cea a credinței care trebuie revigorată sau reconstruită. Vom căuta înainte de toate să vorbim creștinilor din Bisericile cu origine mai veche. Iată pentru ce Occidentul este mai ușor identificat ca obiectiv principal al misiunii noastre. Vorbim despre creștini și despre Biserici care trăiesc în teritorii plăsmuite de creștinism.

Aici este diferența față de dicasterul misionar Propaganda fide?

Desigur că e vorba de misiuni diferite. Propaganda fide trebuie să ducă prima vestire. Tot așa cum despre prima vestire e vorba pentru dicasterul culturii, prin acea lume foarte deosebită exprimată prin instrumentele de cunoaștere proprii ale filozofiei, artei și așa mai departe. Aș spune că misiunea noastră este mult mai ad intra: o angajare capilară care merge de la comunitățile parohiale la diferitele realități care lucrează în Biserică având dorința de a da mărturie despre propria credință.

Există diferență între abordarea cu o societate secularistă și aceea cu o societate secularizată?

Secularismul este apendicele fenomenului secularizării, s-ar putea spune acutizarea lui. Desigur, trebuie deosebite cele două dimensiuni. Secularizarea ca atare este un fenomen foarte complex; secularismul în schimb este acea acutizare care a dus la formele de relativism, de autonomie exasperată pe care omul consideră că o are și care ajunge să alimenteze numai dreptul individual, uitând responsabilitatea socială. Se reclamă drepturi care nu există în virtutea presupusei autonomii de toți și de orice, în primul rând de Dumnezeu însuși.

Cum va răspunde dicasterul dumneavoastră la aceste provocări?

Înainte de toate vom încerca să avem un tablou complet al diferitelor inițiative - și sunt deja atâtea - în desfășurare în Biserică pe cele cinci continente. Știm că există grupuri și mișcări foarte bine organizate, născute în timpurile lui Ioan Paul al II-lea cu intenția de a promova și a susține noua evanghelizare. Multe din acestea, de exemplu, lucrează deja în universități, în campusuri, mai ales în Statele Unite. Există alte realități asemănătoare, născute în America Latină și deja răspândite în diferite alte continente, chiar în unele țări europene. Există o mare bogăție de mișcări laicale care au ca scop specific noua evanghelizare. Există planuri pastorale diecezane dedicate acestui scop. Dar toate acestea sunt destul de fragmentare. Așadar, primul obiectiv al dicasterului este de a cunoaște realitățile pe teren pentru a armoniza și a susține eforturile tuturor, depășind caracterul fragmentar și promovând o mare unitate. Intenția este aceea de a favoriza complementaritatea fiecărui grup. Lumea de astăzi are nevoie de semne, și de semne unitare: semn de unitate este tocmai mărturia unei Biserici care înaintează pe drumul noii evanghelizări. Așadar, a lucra împreună, respectând și valorizând carisma fiecăruia.

Cum veți reuși să realizați această muncă de cunoaștere capilară?

Am intenția să merg pentru a cunoaște aceste organisme în realitatea în care lucrează. Am vizitat deja foarte multe țări, am avut reuniuni importante cu diferiți episcopi. Am început să lucrăm atunci când încă nu aveam din punct de vedere fizic un sediu. Voi fi în călătorie încontinuu prin lume, cu scopul de a-i întâlni pe protagoniștii noii evanghelizări și de a avea cu ei discuții de lucru și dezbateri publice.

Ați putut găsi interes și așteptări pentru primii pași ai acestui dicaster?

Aș spune că da. Am adunat multe glasuri pozitive în jurul acestui eveniment. Există multă așteptare, nu numai în Biserică, și atâta curiozitate, nu numai în lume.

Există o imagine simbolică ce reprezintă activitatea noului organism?

Am ales Sagrada Familia a lui Anton Gaudí, reprezentată în confruntarea sa cu metropola spaniolă. Se înalță semeață în inima orașului secularizat și vrea să reprezinte un mesaj foarte concret. Este o invitație de a folosi un limbaj nou pentru a umple spațiul enorm care, fără Biserică, ar rămâne ca un gol în însăși inima orașului. Dar trebuie să fie un limbaj în continuitate cu tot ceea ce ne-a precedat, cu ceea ce constituie patrimoniul bogat al credinței noastre. Sagrada Familia este de fapt o catedrală modernă. Însă toți o recunosc ca biserică pentru că a păstrat în ea caracteristicile esențiale care de aproape două mii de ani au exprimare în arta sacră. Sunt convins că un oraș fără semnul prezenței celui care vestește Evanghelia, invitându-i pe oameni să nu se oprească la dimensiunea orizontală a existenței ci să-și îndrepte privirea în sus, este un oraș care are înlăuntrul său un gol profund. Pentru că nu este deschis la speranță. Nu vrem ca oamenii contemporani ai noștri să simtă acest gol. Pentru aceasta suntem convinși că nu trebuie să lipsească niciodată cel care vestește omului sensul profund al vieții, mărturisind noutatea lui Isus Cristos.

Este un gol care se simte tot mai mult pe bătrânul continent.

În era globalizării este greu de vorbit despre continente bătrâne și noi. Desigur referința este la Europa; și este clar că ea va avea din partea noastră o atenție deosebită, dacă nu și pentru că este mai apropiată și fizic. În Europa observăm în mod dramatic o creștinofobie crescândă care se manifestă și în țări cu tradiție creștină antică. Ne preocupă mult. Așadar simțim mai mult nevoia de a fi prezenți și de a face recunoscută misiunea Bisericii prin ceea ce este realmente, nu prin modul în care este adesea prezentată în manieră deformată.

Vă gândiți și la moduri noi de a răspândi Evanghelia?

Desigur. Iată aici un alt teren de colaborare și de coresponsabilitate cu dicasterele din Curie, în acest caz cu Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale. Va trebui să înaintăm împreună. Lucrăm și ideile nu lipsesc.

(După L'Osservatore romano, 12 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat