Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Semnificația adorației euharistice

O prezență care continuă

De Inos Biffi

"Imediat după consacrare (statim post consecrationem)", "în virtutea cuvintelor (vi verborum)" - declară Conciliul din Trento - are loc o "convertire minunată și singulară" a pâinii și vinului în Trupul și în Sângele lui Cristos: "convertire - continuă același Tridentin - pe care Biserica catolică prin termenul foarte potrivit o numește transsubstan?iune" (Decretum de sanctissima Eucharistia, capitol 4, și canon 2).

Fără îndoială, experiența sensibilă nu observă nici o schimbare. Certitudinea că în "preasfântul sacrament al Euharistiei" - tot conform Conciliului Tridentin - "este conținut cu adevărat, în mod real, în mod substanțial trupul și sângele Domnului nostru Isus Cristos, cu sufletul și dumnezeirea, deci Cristos în întregime", nu este atestată nici de vedere nici de atingere nici de gust, așa cum cântă Toma de Aquino în Adoro te devote, ci este toată și în întregime întemeiată pe ascultarea cuvântului Domnului, decât care nimic nu este mai adevărat: Visus, tactus, gustus, in te fallitur, / sed auditu solo tute creditur. / Credo quicquid dixit Dei Filius, / nichil ueritatis verbo uerius.

Sunt cunoscute neîncrederea și reacțiile față de termenul "transsubstanțiune", pentru că este inspirat din limbajul unei filozofii depășite și care trebuie deci considerată neactuală. Trento, la rândul său, îl consideră în schimb "foarte potrivit"; și de fapt așa este, pentru a spune că, în virtutea puterii lui Cristos și a lucrării Duhului Sfânt, identitatea pâinii și a vinului este realmente schimbată în identitatea Trupului și a Sângelui Domnului.

De altfel, apare în limbajul comun o semnificație de "substanțial", care este de înțelegere imediată, ca atunci când vrem să ne referim la nivelul profund și sintetic al unei realități; fără a spune că, pentru a elucida și a ilustra semnificația de "transsubstanțiune" euharistică, este stabilită cateheza, ca pentru alte conținuturi ale dogmei creștine.

În orice caz, termeni precum "transsemnificație" și "transfinalizare", propuse de unii teologi ca înlocuitori, nu numai că nu redau, ci chiar alterează sensul pe care credința Bisericii îl adaugă la conceptul de "transsubstanțiune". Nu este suficient a admite că pâinea și vinul prin consacrare asumă o semnificație și o finalitate nouă: adică sunt transsemnificate și transfinalizate; în schimb trebuie afirmat că sunt până acolo transmutate, încât au devenit în mod ireversibil "Trupul și Sângele Domnului", cum le numește Paul (1Cor 11,27).

Am făcut aluzie la unii teologi. Apoi nu lipsesc liturgiști care nu acceptă definițiile tridentine despre transsubstanțiune după cuvintele consacrării, pentru că atunci - spun ei - exista o cunoaștere istorică redusă, nu se cunoșteau îndeosebi anaforele antice cu evidențierea invocării către Duhul Sfânt, nu se avea percepția structurii unitare a rugăciunii euharistice și în afară de asta erau legați de schema depășită materie-formă. Ca și cum ar spune: toată tradiția occidentală patristică-liturgică exprimată la Trento s-a înșelat cu privire la semnificația, sau cu privire la vis, a cuvintelor consacrării, deci cu privire la credința în prezența reală "peracta consecratione", înainte ca anafora să fie în întregime încheiată. Dar aici, înainte de o eventuală lipsă de credință și de simț teologic, mi se parte că există simțul ridicolului. Numai că gândul se îndreaptă spre consecințele triste pentru aceia care erau la școala acestor învățători.

Pentru a continua reflecția: în instituirea Euharistiei pâinea este Trupul lui Cristos și vinul este Sângele lui numai din cauza afirmației creatoare sau a lui sermo operatorius (sfântul Ambroziu) al lui Isus care, după ce a rostit aducerea de mulțumire și în contextul său, declară și deci oferă ca Trup al său pâinea și ca Sânge al său vinul. Și tocmai aceasta este noutatea "Cinei Domnului".

Aducerea de mulțumire avea loc la fiecare masă; apostolii observă că la cea de la ultimul Pa?te al lui Isus împreună cu ei e vorba de Trupul și de Sângele Domnului din declarația lui explicită și eficace. De altfel, însăși structura liturgică dată în sinoptici relatării instituirii Euharistiei manifestă intenția de a scoate în evidență ca determinante cuvintele lui Cristos, cu excepția de a crede că, în lipsa invocării Duhului Sfânt, aceste cuvinte ale lui nu au avut efect.

Ori, la fiecare Liturghie Cristos este mereu celebrantul originar. Nu cuvintele în sine, distincte de el, aproape magic concepute, consacră, ci este el mereu personal, sau stăpânirea lui, activă în comuniune cu Duhul Sfânt: slujitorul acționează in persona Christi, "reprezentând" intenția și acțiunea însăși a Domnului.

Atât de mult detestata formă despre care se vorbește, în pereche cu materia, nu intenționează să indice altceva decât cuvântul, adică intenția lui Cristos, care imprimă în mod creativ realității generice a pâinii (materia) condiția nouă și minunată de a fi Trupul său.

Dar să ne întoarcem la credința în prezența reală în virtutea transsubstanțiunii, pentru a observa că exact această credință nu iese în evidență mereu cu claritate limpede și convinsă. Un indicator este modul grăbit cu care speciile sacre sunt tratate uneori în timpul împărtășaniei sau la sfârșitul celebrării euharistice, chiar dacă nu este cazul de a urmări în mod obsesiv fragmente aproape invizibile, care au pierdut caracterul de semne.

Vine în minte îndemnul lui Origene: "Voi care asistați în mod obișnuit la sfintele taine știți cu ce precauție respectuoasă păstrați Trupul Domnului atunci când vă este încredințat cu teama de a nu cădea vreo firimitură și ca o parte din comoara consacrată să se piardă. V-ați simți vinovați și aveți dreptate, dacă datorită neglijenței voastre s-ar pierde ceva" (In Exodum homiliae, 13, 3).

În fața dezinvolturii pe care tocmai am amintit-o este greu să nu avem impresia că s-a încețoșat tocmai certitudinea că sub semnele sacramentale, după celebrare, continuă să fie prezent în mod personal Isus Cristos, adevărat om și adevărat Fiu al lui Dumnezeu, vrednic de adorație ca Tatăl și ca Duhul Sfânt.

De altfel, și reducerea, aproape până la dispariție, a semnelor de cult și de adorație, care sunt o mărturisire silențioasă dar nu mai puțin eficace decât aceea încredințată cuvintelor - cum ar fi îngenuncherea, înclinația, faptul de a sta în genunchi, tăcerea după mulțumire, așa cum era numită - au contribuit și contribuie la slăbirea convingerii în continuarea prezenței lui Isus, care se prelungește dincolo de celebrare.

Dacă nu chiar ne vine să ne întrebăm dacă nu șovăie, în amonte, credința în Isus Fiul lui Dumnezeu, unic și universal Mântuitor al tuturor, și certitudinea că fără convertirea la el și fără harul crucii nu există mântuire pentru nimeni.

Practica adorației euharistice nu a fost o alterare ci o îmbogățire a "devoțiunii" creștine. Acum sunt depășite în mod definitiv și pe bună dreptate limitele unei suprapuneri a adorației la celebrare, care este izvorul prezenței lui Isus în semne: adorația aprinde relația personală cu el, stimulează și aprofundează meditația despre sacrificiul Crucii, mărește surpriza fericită pentru prezența sacramentală.

De fapt, a-l adora pe Domnul în Euharistie nu echivalează cu o prosternare temătoare și rătăcită, sau cu o voință de "distrugere" în fața dumnezeirii teribile; în schimb înseamnă a fi plini de uimirea inefabilă și iubitoare în fața oferirii Fiului lui Dumnezeu, în fața dăruirii nelimitate a Cuvântului devenit "Dumnezeu cu noi", aproape "închis" cu gloria sa în sacrament. Pentru aceasta este incomparabil de prețios timpul petrecut în adorație, cea solemnă și publică și cea privată și tăcută, așa cum sunt prețioase pentru toată Biserica toate comunitățile de frați și de surori dedicate adorației "perpetue".

(După L'Osservatore romano, 10-11 ianuarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat